Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de Burgerlijke Stand, de buitengewone ambtenaren van de Burgerlijke Stand en de openstelling van het bureau van de Burgerlijke Stand |
Citeertitel | Reglement Burgerlijke stand gemeente Krimpenerwaard |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-06-2015 | 01-01-2015 | 02-02-2017 | Nieuwe regeling | 06-01-2015 | n.v.t. |
de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555));
het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);
ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);
gemeentehuis: alle huizen welke bij raads- of collegebesluit als zodanig zijn aangewezen;
Artikel 3 Buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand
Er zijn 3 categorieën babsen die in de gemeente Krimpenerwaard huwelijken kunnen voltrekken:
Een vaste babs dient aan de voorwaarde te voldoen dat hij/zij bereid is om op alle trouwlocaties in de gemeente Krimpenerwaard huwelijken te voltrekken.
Hij/zij moet bereid zijn huwelijken van personen van verschillend en gelijk geslacht te voltrekken. Daarnaast wordt verwacht dat de babsen elkaar bij ziekte, vakantie etc. onderling vervangen.
Vaste babsen zullen na een sollicitatieprocedure worden benoemd, steeds voor een periode van 5 jaar. Hierbij wordt in de eerste termijn een proeftijd van 6 maanden gehanteerd.
Leden van het college van burgemeester en wethouders alsmede raadsleden van de gemeente Krimpenerwaard kunnen aangesteld worden als onbezoldigde babs gedurende de periode dat zij deze functie uitoefenen. Na vertrek of ontslag van een college- of raadslid volgt automatisch ontslag als babs van de gemeente Krimpenerwaard.
Om voor een benoeming tot eenmalige babs in aanmerking te kunnen komen moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
Artikel 4 Beëdigde verklaringen
De ambtenaar van de burgerlijke stand is bevoegd eigen verklaringen af te laten leggen onder eed of belofte als bedoeld in artikel 2.8 onder 2e van de wet BRP.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.
Via de website www.krimpenerwaard.nl of aan de balie van het gemeentekantoor is een aanvraagformulier "aanwijzing locatie huwelijksvoltrekking" verkrijgbaar. Het aanvraagformulier moet volledig ingevuld en voorzien van de gevraagde bijlagen worden ingeleverd bij de afdeling Klant Contact Centrum. Voor de aanvraag zijn eenmalig leges verschuldigd. De hoogte van de leges staan vermeld in de tarieventabel behorend bij de legesverordening van de gemeente Krimpenerwaard. Het verzoek moet uiterlijk 13 weken voor de datum, waarop de huwelijksvoltrekking plaatsvindt, worden ingediend. Het verzoek wordt getoetst aan de hand van de criteria zoals opgenomen in deze regeling. Een ambtenaar van de afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving kan beoordelen of de ruimte voldoet aan de (brand)veiligheidseisen. De beslissing op het verzoek wordt binnen 8 weken schriftelijk meegedeeld en is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.
Bij het voltrekken van huwelijken, anders dan in de vast aangewezen trouwlocaties (zie artikel 6 hierna), gelden de volgende bepalingen:
Het (bruids)paar en de eigenaar/beheerder zijn verantwoordelijk voor de toegankelijkheid, de bereikbaarheid, de inrichting, de aankleding en de brandveiligheid van de locatie en de parkeerfaciliteiten. Afhankelijk van de grootte van de ruimte en het aantal gasten dient er een goede geluidsinstallatie en microfoon aanwezig te zijn.
Het niet voldoen aan voorgaande bepalingen kan voor het college reden zijn de huwelijksvoltrekking niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.
Het hoofd van de afdeling Klant Contact Centrum (KCC) is belast met de leiding van het bureau van de Burgerlijke Stand.
Het bureau van de Burgerlijke Stand is voor het publiek geopend:
voor huwelijksvoltrekkingen: op maandag tussen 10.00 uur en 16.30 uur en van dinsdag tot en met zaterdag tussen 09.00 uur en 16.30 uur. Burgemeester en wethouders kunnen op verzoek van een belanghebbende besluiten het bureau voor huwelijksvoltrekkingen open te stellen op een ander moment dan bovengenoemd.
Het bureau kan op specifieke momenten, waarop deze regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn. Dit geschiedt op de door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.
Artikel 10 Kosteloze huwelijken
Tijdens de "kosteloze ceremonie" zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of geregistreerd partnerschap of omzetting aan te kunnen gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het "ja" woord bij een huwelijk en bij een geregistreerd partnerschap of omzetting het tekenen van de akte.
De in dit Reglement genoemde bepalingen over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn eveneens van toepassing op het geregistreerd partnerschap en de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
De bestaande Reglementen: Reglement Burgerlijke Stand gemeente Vlist 2009; Reglement Burgerlijke Stand gemeente Nederlek 1 juli 1995; Reglement Burgerlijke Stand gemeente Ouderkerk 1 april 2008; Reglement Burgerlijke Stand gemeente Schoonhoven; Reglement Burgerlijke Stand gemeente Bergambacht met bijbehorende beleidsregels 13 maart 2012, komen hierdoor te vervallen.