Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsplan Handhaving gevaarlijk en fout geparkeerde fietsen |
Citeertitel | Beleidsplan Handhaving gevaarlijk en fout geparkeerde fietsen gemeente Sittard-Geleen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 5:12 van de Algemene plaatselijke verordening
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-07-2015 | nieuwe regelgeving | 23-06-2015 Gemeenteblad jaargang 2015 nr. 60951 dd 7 juli 2015 | 23062015 |
De gemeente Sittard-Geleen wil de overlast van verkeerd geparkeerde fietsen aanpakken en reduceren. De handhaving op het fietsparkeren (hierna: handhavingsbeleid) concentreert zich op de stationsomgevingen van Sittard en Geleen. Waar over fietsen wordt gesproken, worden ook bromfietsen bedoeld.
Bij de handhaving op het fietsparkeren wordt onderscheid gemaakt tussen:
Gevaarlijk geparkeerde fietsen
Dit zijn fietsen die zo geparkeerd staan dat ze een gevaar kunnen opleveren, doordat ze bijvoorbeeld de doorgang voor hulpdiensten belemmeren of de in-/uitgang of de vluchtroute voor gebruikers van een gebouw (gedeeltelijk) versperren. Ook een fiets waarvan een wiel uitsteekt op het fietspad of rijbaan, of een fiets die de blindengeleidenstrook blokkeert, staat gevaarlijk geparkeerd. Het verwijderen van de fiets is spoedeisend: de fiets is zodanig geparkeerd dat deze fiets direct moet worden verwijderd om de gevaarlijke of de zeer hinderlijke situatie op te heffen.
Dit zijn fietsen die buiten de expliciet door het college daarvoor aangewezen voorzieningen en/of plaatsen en/of ruimten zijn geparkeerd. Redenen om tegen dit soort fietsen op te treden zijn bijvoorbeeld dat deze fout geparkeerde fietsen overlast geven, doordat deze de doorgang van looproutes verkleinen en/of zorgen voor een rommelig straatbeeld.
Fietswrakken Dit zijn fietsen die rijtechnisch in onvoldoende staat zijn (er is niet mee te rijden en/of er missen essentiële onderdelen en/of essentiële onderdelen zijn defect)1 én uiterlijk verwaarloosd zijn. Dit is te zien aan stof, mos, verdroogde en lekke banden, begroeiing op/aan/bij de fiets en een verroeste ketting.
Onderhavig beleidsplan gaat in op de handhaving van gevaarlijk en fout geparkeerde fietsen. Achtereenvolgens komen het beleidsmatige kader, de juridische kaders, de handhaving en het communicatieplan aan bod. Aangezien het handhavingsbeleid fungeert als een beleidsregel in de zin van de Awb, wordt aansluitend een slotbepaling opgenomen.
De gemeente Sittard-Geleen heeft voor de periode 2009-2015 een fietsbeleidsplan opgesteld. Het plan heeft tot doel om samen met andere partijen fietsbevorderende maatregelen te realiseren, zodat de houding en het gedrag van inwoners ten opzichte van de fiets positiever wordt. Tevens heeft het fietsbeleidsplan tot doel om de verkeersveiligheid onder fietsers te verbeteren.
Om het fietsgebruik te stimuleren moet de gemeente over een hoogwaardig fietsnetwerk met goede stallingvoorzieningen beschikken. Fietsers hebben niet alleen behoefte aan goede en veilige fietsroutes, maar ook aan mogelijkheden om hun fietsen veilig, gemakkelijk en ordentelijk te parkeren.
Naast de voorzieningen is een structureel handhavingsbeleid van belang. Hierdoor krijgt de openbare ruimte een meer geordend aanzien, blijft de overlast voor de overige verkeersdeelnemers beperkt en wordt diefstal tegengegaan. Bovendien wordt hierdoor de beschikbare stallingcapaciteit beter benut.
Doelstellingen handhaving gevaarlijk en fout geparkeerde fietsen
Het handhavingsbeleid van de gemeente Sittard-Geleen ten aanzien van gevaarlijk en fout geparkeerde fietsen heeft de volgende doelen:
Tegengaan rommelig straatbeeld
Het fout parkeren van fietsen staat dikwijls slordig en heeft een nadelig effect op de kwaliteit van de stationsomgeving. Een rommelige openbare ruimte is bovendien kwetsbaar voor vandalisme. Daarnaast vormen fout geparkeerde fietsen een katalysator voor nog meer fout geparkeerde fietsen. Reizigers zullen hun fiets immers sneller fout parkeren als er op een plek al fietsen fout geparkeerd staan.
Op plaatsen waar sprake is van een rommelige openbare ruimte worden fietsen eerder gestolen. Daarnaast kunnen deze fietsen gestolen fietsen zijn. Door controle van de verwijderde fietsen op diefstal kan invulling gegeven worden aan het teruggeven aan de rechtmatige eigenaar. Op deze wijze wordt een bijdrage geleverd aan het tegenaan van fietsendiefstal en het verhogen van het oplossingspercentage fietsendiefstallen.
De handhaving vindt plaats binnen de wettelijke kaders. Voor de verschillende fasen in het proces zijn er juridische randvoorwaarden. De wettelijke basis van het handhavingsbeleid is geborgd in de APV van de gemeente Sittard-Geleen.
De grondslag voor het handhaven op gevaarlijk en fout geparkeerde fietsen vormt artikel 5:12 van de APV. Op grond van dit artikel ‘is [het] verboden op door het college in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente, ter voorkoming of opheffing van overlast, of ter voorkoming van schade aan de openbare gezondheid aangewezen plaatsen fietsen of bromfietsen onbeheerd buiten de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen te laten staan’.
Artikel 5:12 van de APV biedt de grondslag voor het aanpakken van gevaarlijk en fout geparkeerde fietsen. Op grond van dit artikel is het college bevoegd plaatsen aan te wijzen waar het verboden is fietsen of bromfietsen buiten de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen te laten staan. In de bijlage van dit beleidsplan is een aanwijzingsbesluit opgenomen, waarin het college gevraagd wordt de stationsgebieden van Sittard en Geleen aan te wijzen als handhavingsgebied.
Het bestuursrechtelijk handhaven op gevaarlijk en fout geparkeerde fietsen impliceert het toepassen van bestuursdwang. Hiervoor zijn door het college gemandateerde toezichthouders nodig. Zij nemen namens het college de bestuursdwangbesluiten. Door het clusterhoofd Dienstverlening wordt ondermandaat verleend aan de coördinator boa’s en de boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) van de unit Toezicht openbare ruimte van team Handhaving.
De uitvoering van de handhaving op gevaarlijk en fout geparkeerde bestaat uit een aantal basisactiviteiten:
In de beginfase zullen de ingezamelde fietsen worden opgeslagen aan de Parklaan 4 in Sittard. Gelet op de aard van de problematiek en de opslagcapaciteit is opslag in het gemeentelijk Fietsdepot aan de Millenerweg 8 in Sittard niet mogelijk. Wanneer het aantal fout geparkeerde fietsen rondom de stationsgebieden is gereduceerd tot een aantal fietsen per week, bestaat de mogelijkheid de fietsen (over te brengen en) op te slaan in het Fietsdepot.
De ingezamelde fietsen worden in beginsel 13 weken bewaard (artikel 5:30 Awb).
Indien de overtreder zijn/haar fiets op komt halen, dan wordt de beschikking op grond waarvan bestuursdwang is toegepast aan de eigenaar overhandigd.
De gemeente zal de kosten van het weghalen, overbrengen en opslaan van de fiets verhalen op de eigenaar van de fiets (artikel 5:25 Awb). Deze worden gesteld op €20,-. In de praktijk blijkt dat slechts 40% van de fout geparkeerde fietsen wordt opgehaald. De kosten voor het handhaven zijn feitelijk hoger dan €20,-. Gelet op de waarde van fietsen en ter voorkoming dat fietsen niet worden opgehaald, worden niet alle kosten op de overtreder verhaald.
De overtreder moet kunnen aantonen dat de fiets daadwerkelijk zijn/haar eigendom is, bijvoorbeeld door een passend sleuteltje of framecertificaat/aankoopbewijs mee te nemen. Ook moet de eigenaar een geldig legitimatiebewijs tonen.
Indien de opslagtermijn is verstreken en de fiets niet is opgehaald, wordt de fiets ter beschikking gesteld van het gemeentelijke Weesfietsenproject. Conform bestaand beleid kan de gemeente de fiets op grond van artikel 5:30 van de Awb de fiets verkopen, vernietigen of om niet geven aan een derde partij. De fiets wordt pas verkocht nadat de fiets is gecontroleerd op diefstal en de fiets is voorzien van een (nieuw) framenummer.
Communicatie is een onmisbaar onderdeel in het handhavingsbeleid. De gemeente heeft een communicatieplan opgesteld dat beschrijft wat de gemeente wil communiceren, welke doelgroepen zij wil bereiken en welke communicatiemiddelen daarvoor ingezet worden.
De inzet van communicatie bij handhaving op het fietsparkeren is erop gericht om:
Het handhavingsbeleid fietsparkeren is een beleidsregel in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Op grond van het bepaalde in artikel 4:84 van de Awb moet overeenkomstig de beleidsregel worden gehandeld, tenzij toepassing van het beleid voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben, die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding met de beleidsregel te dienen doelen (inherente afwijkingsbevoegdheid).