Organisatie | Limburg |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Beleidskader bodes en coördinator diensten Provincie Limburg 2012 |
Citeertitel | Beleidskader bodes en coördinator diensten Provincie Limburg 2012 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | personeelsbeleid |
Geen
Arbeidstijdenwet, Arbeidstijdenbesluit, Provinciewet, art. 105, eerste lid, juncto art. 143
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 15-12-2011 Provinciaal Blad, 2011, 108 | onbekend |
Voor de bodes die op 1 januari 1999 reeds in dienst waren bij de Provincie Limburg, geldt bovenop de bovengenoemde vergoedingen tevens een vergoeding voor 1 uur incidenteel extra overwerk a 150% van het basisuurloon (€ 89,04). Deze vergoeding geldt niet voor de bodes en coördinator diensten die na 1 januari 1999 in dienst zijn getreden of voorde bodes danwei coördinator diensten die eventueel nieuw in dienst zullen treden.
Artikel 5 Reiskosten tijdens beschikbaarheidsdienst
Door de bodes en de coördinator diensten afgelegde kilometers van woonplaats naar het provinciehuis buiten het reguliere woon-werkverkeer in het kader van een beschikbaarheidsdienst worden in afwijking van hetgeen geldt op grond van de Reisregeling provincie Limburg 2010-2012 vergoed tegen het tarief dat geldt bij dienstreizen, te weten € 0,37 per kilometer, waarvan € 0,19 netto en € 0,18 belast.
Voor wat betreft verlof geldt voor de bodes en coördinator diensten in dienst van de Provincie Limburg de reguliere regeling op grond van hoofdstuk D van de CAP.
Artikel 9 Garantie/blijvende toelage
Indien de aanspraak op de in artikel 2 lid 1 sub b en c en lid 2 bedoelde toelagen geheel of gedeeltelijk verloren gaan doordat de bode resp. coördinator diensten, anders dan op eigen verzoek, niet meer belast wordt met werkzaamheden van bode resp. coördinator diensten, wordt een compensatie verleend in de vorm van een afbouwregeling conform artikel C.13 van de CAP.
De leeftijdsgrens van 50 jaar in de leden 2 en 3 geldt voor de bode resp. coördinator diensten die op 31 december 2011 reeds in dienst is van de Provincie Limburg. Voor de bodes danwel coördinator diensten die na 31 december 2011 in dienst treden van de Provincie Limburg geldt de garantie en de blijvende toelage als bedoeld in lid 2 resp. lid 3 vanaf de leeftijd van 60 jaar.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
drs. Th.J.F.M. Bovens, voorzitter mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris Uitgegeven, 15 december 2011 De secretaris, mr. A.C.J.M. de Kroon
Toelichting In 1999 is de Arbeidstijdenwet bij de Provincie Limburg van toepassing geworden voor de bodes en chauffeurs. Voor de chauffeurs is vervolgens de Overlegregeling vastgesteld waarmee optimaal gebruik kon worden gemaakt van de ruimte die de Arbeidstijdenwet bood. Voor de bodes en de coördinator diensten geldt deze Overlegregeling niet. Zij hebben evenals de chauffeurs een afwijkende werkweek met daarbij behorende bijzondere vergoedingen en arbeidsvoorwaarden die in het Beleidskader bodes en coördinator diensten Provincie Limburg 2012 in kaart worden gebracht. Vergoedingen De onregelmatigheidstoeslag is gebaseerd op de overweging dat werken op wisselende, en daardoor deels tijdens ongebruikelijke uren, zodanig ongerief meebrengt voor het privéleven, dat daar een extra vergoeding tegenover behoort te staan. Deze toeslag bedraagt voor bodes en coördinator diensten 5% en voor chauffeurs 11% van het basissalaris. Deze onregelmatigheidstoeslag is in 1999 vastgesteld toen de Arbeidstijdenwet van toepassing is geworden voor de bodes en chauffeurs in dienst van de Provincie Limburg. Het hanteren van een gemiddeld vergoedingspercentage verdiende destijds de voorkeur boven het toekennen van een vergoeding voor elk uur apart. De toeslag is voor de chauffeurs hoger omdat zij relatief meer buiten de reguliere kantoortijden worden ingezet. Voor de zeven bodes die reeds in dienst waren op het moment dat de Arbeidstijdenwet van toepassing is geworden voor de bodes en chauffeurs, geldt bovenop de bovengenoemde vergoedingen tevens een vergoeding voor 1 uur incidenteel extra overwerk a 150% van het basisuurloon (€ 89,04). Deze vergoeding geldt niet voor de vier bodes en de coördinator diensten die na 1999 in dienst zijn getreden of voor bodes danwei coördinator diensten die eventueel nieuw in dienst zullen treden. Verlof Voor wat betreft verlof geldt geen afwijkende regeling voor de bodes en coördinator diensten in dienst van de Provincie Limburg maar geldt de reguliere regeling die voor alle provinciale medewerkers geldt op grond van hoofdstuk D van de CAP. Telefoon Op grond van afspraken uit het verleden hebben een zestal bodes op dit moment nog steeds een standaardtelefoon van de Provincie voor thuis. Van de gesprekskosten wordt 50% door de Provincie vergoed behalve 06-nummers en 0800-nummers. De abonnementen staan op naam van de Provincie en worden dus ook van provinciewege betaald. Indien de standaardtelefoon kapot / versleten is kan deze bij de KPN winkel worden ingeleverd voor een nieuwe standaardtelefoon. Inmiddels hebben alle bodes van provinciewege de beschikking gekregen over een mobiele telefoon. De grondslag voor het continueren van de abonnementen en vergoeding voor gesprekskosten van de vaste telefoonaansluiting is daarmee komen te vervallen en derhalve zullen deze abonnementen en vergoedingen met ingang van 1 januari 2012 worden beëindigd.
Garantie/blijvende toelage Artikel C.13 CAP biedt een voorziening in situaties waarin als gevolg van beëindiging of vermindering van de onregelmatige dienst buiten toedoen van de ambtenaar een blijvende en substantiële inkomensvermindering plaatsvindt. Op grond van lid 8 van dit artikel kan vanaf 60 jaar onder voorwaarden in dat geval een blijvende toelage worden toegekend. Voor de chauffeurs in dienst van de Provincie Limburg is in de Overlegregeling een vergelijkbare bepaling opgenomen omtrent een garantie/blijvende toelage vanaf de leeftijd van 50 jaar. In navolging daarvan is ook voor de huidige bodes en coördinator diensten in die situatie de leeftijdsgrens op 50 jaar gesteld. Voor evt. nieuw in dienst tredende bodes danwei coördinator diensten zal de leeftijdsgrens van 60 jaar worden gehanteerd conform de regeling van artikel C.13 CAP.