Organisatie | Wierden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening wachtlijstbeheer Wet Sociale Werkvoorziening gemeente Wierden |
Citeertitel | Verordening wachtlijstbeheer Wet Sociale Werkvoorziening gemeente Wierden |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet sociale werkvoorziening
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | Onbekend | 10-11-2009 De driehoek | 200981 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 4 Informatievoorziening
Het college informeert sw-geïndiceerden over hun plaats op de wachtlijst door:
Op 1 januari 2008 is de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) herzien. Met deze herziening wil de wetgever bevorderen dat sw-geïndiceerden meer in een reguliere werkomgeving gaan werken. Om deze doelstelling te verwezenlijken zijn in de wet enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Zo worden regie en sturing op de uitvoering van de Wsw nadrukkelijker in handen gelegd van de gemeente. Wachtlijstbeheer vormt een belangrijk element in de gemeentelijke regierol.
Het wettelijk kader voor het beheer van de wachtlijst wordt gevormd door de betreffende artikelen in de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), het Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken (Buswbw) en de Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken (Ruswbw).
De gemeente is verantwoordelijk voor plaatsing vanaf de wachtlijst. De wet geeft aan dat de volgorde van plaatsing vanaf de wachtlijst in principe wordt bepaald door het zogenoemde fifo-systeem. Dit betekent dat het aanbieden van dienstbetrekkingen plaatsvindt op volgorde van de datum van de indicatiebeschikking.
De wet biedt de gemeente evenwel de mogelijkheid om een eigen beleid te voeren ten aanzien van de plaatsingsvolgorde, mits dit wordt vastgelegd in een verordening. Dit maakt het mogelijk de Wsw meer te laten aansluiten bij het lokale beleid voor werk, inkomen en zorg. De gemeente Wierden maakt graag gebruik van de geboden wettelijke ruimte. De in de verordening gehanteerde formulering biedt het college voldoende houvast om op adequate wijze in te spelen op de actualiteit van het wachtlijstaanbod.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden omschrijvingen gegeven van begrippen die in de verordening voorkomen, en waarvan het van belang is dat er telkens hetzelfde onder wordt verstaan.
Dit artikel geeft het college de mogelijkheid (bij plaatsingsruimte) af te wijken van het ‘first in first out’-principe. Door plaatsing met voorrang kan meer invloed worden uitgeoefend op en invulling worden gegeven aan de doelstelling om zo veel mogelijk sw-geïndiceerden buiten het reguliere Sw-bedrijf te plaatsen. Lid 3 van dit artikel voorkomt dat sw-geïndiceerden onevenredig lang moeten wachten op plaatsing.
Het college is verantwoordelijk voor het beheer van de wachtlijst. Dit artikel stelt dat het college dit op een verantwoorde wijze doet. Het tweede lid biedt de mogelijkheid om regels te stellen aangaande het beheer van de wachtlijst.
Artikel 4 Informatievoorziening
Dit artikel bepaalt, dat het college een sw-geïndiceerde actief en passief informeert. Dit houdt in dat tenminste één keer per jaar alle sw-geïndiceerden schriftelijk bericht krijgen over hun plaats op de wachtlijst. Bovendien kan een sw-geïndiceerde zelf vragen om zijn actuele plaats op de wachtlijst. Het college handelt een dergelijk verzoek mondeling of desgewenst schriftelijk af en wel binnen 10 werkdagen.