Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijdemeren

Verordening Raadscommissie herbenoeming burgemeester 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijdemeren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Raadscommissie herbenoeming burgemeester 2016
CiteertitelVerordening raadscommissie herbenoeming burgemeester 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpHerbenoeming burgemeester

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 61
  2. Gemeentewet, art. 61a
  3. Gemeentewet, art. 61c
  4. Gemeentewet, art. 84
  5. Gemeentewet, art. 86
  6. Gemeentewet, art. 147
  7. Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-07-201515-03-2016Nieuwe regeling

02-07-2015

Gemeenteblad, 2015, 62961

Verordening raadscommissie herbenoeming burgemeester 2016

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Raadscommissie herbenoeming burgemeester 2016

De raad van de gemeente Wijdemeren,

gelet op het voorstel van de fractievoorzitters gemeenteraad Wijdemeren van 26 mei 2015,

gelet op artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet

Gelet op de circulaire benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 15 juli 2012;

besluit vast te stellen de volgende verordening

Verordening raadscommissie herbenoeming burgemeester 2016

Raadscommissie herbenoeming burgemeester 2016

Artikel 1 Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de commissie: de raadscommissie herbenoeming burgemeester 2016.

  • b.

    de voorzitter: de voorzitter van de commissie.

  • c.

    de commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Noord-Holland.

  • d.

    de burgemeester: de burgemeester van de gemeente Wijdemeren.

  • e.

    de griffier: de griffier van de gemeenteraad van Wijdemeren.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van de in de raad zitting hebbende partijen.

  • 2.

    Plaatsvervanging is niet toegestaan.

  • 3.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier is de secretaris van de commissie.

  • 2.

    De griffier is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 4 Adviseur

  • 1.

    De gemeenteraad kan één wethouder en/of de gemeentesecretaris toevoegen aan de commissie als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 5 genoemde taak.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3.

    Een adviseur is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 5 Taak

  • 1.

    De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de raad met betrekking tot de herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden. Daartoe vormt de commissie zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester. De bevindingen van de commissie worden neergelegd in een verslag aan de raad.

  • 2.

    Het verslag wordt bij meerderheid van stemmen vastgesteld. In het verslag kunnen leden van de commissie van hun minderheidsstandpunten blijk geven.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1.

    De commissie toetst het functioneren van de burgemeester aan de hand van zijn wettelijke taken en aan de hand van de profielschets zoals deze voorafgaand aan zijn benoeming is vastgesteld waarbij de in het tweede lid genoemde onderwerpen dienen te worden belicht.

  • 2.

    Bij de toetsing kunnen worden betrokken de verslagen van eerdere door een vertegenwoordiging uit de raad met de burgemeester gehouden functioneringsgesprekken, alsmede eventuele afspraken die daarbij zijn gemaakt.

  • 3.

    De commissie kan, om zich een oordeel te vormen over het functioneren van de burgemeester, besluiten om leden van het college en/of de gemeentesecretaris te horen. Dit horen vindt plaats buiten aanwezigheid van de burgemeester.

  • 4.

    In het gesprek met de burgemeester wordt in elk geval het functioneren van de burgemeester aan de orde gesteld in diens rol:

    • a.

      Als voorzitter van de raad en zijn rol in het presidium en het overleg met de fractievoorzitters;

    • b.

      in het proces van dualisme;

    • c.

      als voorzitter van het college;

    • d.

      als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet;

    • e.

      als portefeuillehouder in het college, met name op het gebied van de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

    • f.

      als ambassadeur en gezicht van de gemeente;

    in zijn:

    • g.

      contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;

    • h.

      contacten met ambtenaren, met name de griffier, de gemeentesecretaris en het management van de gemeentelijke organisatie.

    • i.

      nevenfuncties en integriteit;

    • j.

      overige, aan de profielschets gerelateerde competenties.

Artikel 7 Verslag

  • 1.

    De commissie brengt van haar oordeel over het functioneren van de burgemeester schriftelijk verslag uit aan de commissaris en de raad. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

    • a.

      Een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht

    • b.

      Een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

    • c.

      Aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

  • 2.

    Het verslag heeft in ieder geval de volgende bijlagen:

    • d.

      Het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen.

    • e.

      De conceptaanbevelingen.

  • 3.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

Artikel 8 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering.

  • 3.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    Alle besluiten worden bij meerderheid van uitgebrachte stemmen genomen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in de volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 9 Contactpersoon

  • 1.

    De voorzitter treedt op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “persoonlijk en vertrouwelijk” op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “persoonlijk en vertrouwelijk” op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.

Artikel 10 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De commissie legt in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 GW, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht breng ondermeer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen behoudens het bepaalde in artikel 7 lid 3 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie.

  • 5.

    Noch de commissie, noch de gemeenteraad kan de geheimhouding opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na de ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de secretaris en, indien van toepassing, de adviseur.

Artikel 11 Ontbinding

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de Minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister BZK door een Koninklijk Besluit is gevolgd.

Artikel 12 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie bij meerderheid van stemmen en binnen de grenzen zoals gesteld in de procedureregels herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Artikel 13 Archivering

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemings-procedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 11, alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemings-procedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemings-procedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en vervalt op de dag, bedoeld in artikel 11.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in het eerste lid blijft de volstrekte geheimhouding, bedoeld in artikel 10, gelden na het vervallen van deze verordening.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: "Verordening raadscommissie herbenoeming burgemeester 2016".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 2 juli 2015

De raad, voornoemd,

De griffier, mevrouw G.J. Schutte van der Schans

De voorzitter, drs. M.E. Smit