Organisatie | Hellevoetsluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Werktijdenregeling 2014 Gemeente Hellevoetsluis |
Citeertitel | Werktijdenregeling Gemeente Hellevoetsluis |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 23-12-2014 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van Hellevoetsluis;
gelet op de artikelen 160, lid 1 sub c van de gemeentewet;
gelet op de artikelen 4.1, 4:7 en 6.2.1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis 2007, en de Arbeidstijdenwet;
gelet op de instemming in de vergadering van de dato 15 december 2014 van de Ondernemingsraad;
tot het vaststellen van de navolgende regeling en deze op te nemen in de arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Hellevoetsluis
Paragraaf 1 algemene bepalingen
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis 2007.
Het verschil tussen de formele en feitelijke arbeidsduur per dag.
De tijd waarin medewerkers op kantoor werkzaamheden kunnen verrichten.
regeling als bedoeld in artikel 4:3 ArbeidsvoorwaardenregelingGemeente Hellevoetsluis die geldt voor ambtenaren ten aanzien van wie de werktijden eenzijdig door het college worden vastgesteld en die zelf geen regelruimte hebben voor hun werktijden.
regeling die geldt voor ambtenaren die zelf enige regelruimte hebben voor hun werktijden.
Tijden waarbinnen de ambtenaar zijn werkzaamheden verricht.
Het dagvenster loopt van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur.
Financiële vergoeding voor de ambtenaar die werkzaamheden moet verrichten buiten het dagvenster.
het aantal uren gedurende welke de medewerker in een bepaalde periode arbeid verricht.
De volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren dat de medewerker in een bepaalde periode arbeid moet verrichten.
de functionaris waaraan de medewerker, volgens de hiërarchische organisatiestructuur, verantwoording verschuldigd is.
De ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, sub a van de AGH, alsmede uitzendkrachten, gedetacheerden, stagiaires en personen die anderszins werkzaam zijn bij de werkgever.
Een periode van een onafgebroken aantal minuten waarop geen arbeid wordt verricht.
Vermindering jaarlijkse formele arbeidsduur
Vermindering van de jaarlijkse formele vastgestelde arbeidsduur in verband met vrijstelling van dienst op lokale feestdagen, zoals bedoeld in artikel 4.5, derde en vierde lid (Goede Vrijdag, 1 en 5 mei) en berekend volgens de toelichting op artikel 1.1, eerste lid, onderdeel j en k.
Het college van burgemeester en wethouders van Hellevoetsluis.
Deze werktijdenregeling is ter nadere uitvoering van en ter aanvulling op de artikelen 4:1 tot en met 4:6 van de AGH/UWO. De genoemde artikelen blijven onverkort van kracht.
De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die op wisselende tijden volgens rooster werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Het college bepaalt welke functiegroep(en) onder de bijzondere regeling vallen. Deze functiegroep(en) en functies zijn opgenomen in Bijlage A van deze regeling.
Voorafgaand aan het desbetreffende jaar komt de WOR bestuurder namens het college met de ondernemingsraad overeen welke brugdagen er worden aangewezen waarop de gemeentelijke dienst is gesloten en de medewerker verplicht verlof opneemt. Per kalenderjaar kunnen maximaal 4 brugdagen worden aangewezen. De brugdagen kunnen gecompenseerd worden met verlofuren of ADV-uren.
Een ieder zal aan het begin van een kalender jaar, of bij aanstelling, een verlofkaart ontvangen waar het totaal te werken uren per kalenderjaar op vermeld staan.
De medewerker stemt met de werkgever af hoe deze uren verdeeld worden.
Artikel 9 Bijzondere bepalingen
Ingeval van verlof, ziekte, enz. worden voor de afwezigheidsduur de fictieve werktijden gehanteerd. De fictieve werktijden zijn van 08.30 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 17.00 uur. Voor ambtenaren met wie andere werktijden zijn afgesproken dan een 8-urige werkdag gelden de met hen afgesproken werktijden.
Paragraaf 2 De standaardregeling
Medewerkers verrichten hun werkzaamheden op tijden binnen het dagvenster, tenzij anders afgesproken dan wel opgedragen. Het dagvenster loopt van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 uur en 22.00 uur.
Artikel 11 Bezetting en werkafspraken
Bijstelling van de afspraken kan uitsluitend in overleg plaatsvinden. In ieder geval wordt eenmaal per jaar de tijdens het planningsgesprek gemaakte afspraken over werktijden, verlof en werkplanning geëvalueerd. Overleg hierover is een vast onderdeel van de gesprekkencyclus namelijk tijdens het functioneringsgesprek.
Wanneer de medewerker binnen het dagvenster werkzaamheden moet verrichten buiten de afgesproken werktijden, wordt de gewerkte tijd op een ander moment gecompenseerd. De leidinggevende en de medewerker maken samen afspraken om de tijd op korte termijn te compenseren. Deze uren kunnen niet opgespaard worden of worden omgezet in vakantie-uren. Indien de uren niet worden gecompenseerd, komen deze in ieder geval aan het einde van het jaar te vervallen.
Indien de medewerker binnen het dagvenster op een andere locatie wenst te werken of buiten de openingstijden van het gemeentehuis, dient dit in overleg met de werkgever te worden afgesproken zoals beschreven in artikel 11 van deze regeling.
Artikel 13 Buitendagvenstervergoeding
Indien de medewerker op verzoek van de werkgever, uit hoofde van zijn functie of wegens een bestaand dienstbelang, buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:8 AGH. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden daarnaast in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.
Artikel 14 Beschikbaarheidsdiensten
Indien de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht buiten het dagvenster, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:8 AGH. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.
Artikel 16 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.
Rekenformule aantal te werken uren per jaar
Aantal dagen per jaar: 365,25 (inclusief schrikkeljaar)
Aantal feestdagen per jaar: 7,57
Aantal werkdagen per jaar: 365,25 x 5/7 = 260,89 dagen.
Vermindering i.v.m. feestdagen: (4 x 7/7) + (6x 5/7) = 8,29 dagen.
Aantal te werken dagen per jaar: 260,89 – 8,29 = 252,6 dagen.
Aantal te werken uren per jaar: 252,6 x 7,2 = 1818,72 afgerond 1819 uren.
Aantal ADV-uren per jaar 252,6 x 0,8 = 202,08 afgerond op 202 uren.