Organisatie | Noord-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling melding en registratie financiële belangen provincie Noord-Holland 2015. |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling melding en registratie financiële belangen provincie Noord-Holland 2015. |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | belangenverstrengeling, financien, |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-05-2015 | 07-02-2018 | nieuwe regeling | 07-04-2015 Provinciaal blad, 2015, 64 | 383379-387022-387025 |
Artikel 2 Melding en registratie van financiële belangen
De ambtenaar of de werknemer die een functie bekleedt als bedoeld in het eerste lid doet schriftelijk opgave van zijn financiële belangen en van wijzigingen daarin alsmede van het bezit van en transacties met effecten bij gedeputeerde staten met gebruikmaking van het in bijlage 2 opgenomen ‘formulier melding financiële belangen’.
Haarlem, 7 april 2015.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris.
Bijlage 1 bij de Uitvoeringsregeling melding en registratie financiële belangen provincie
Functies binnen de Provincie Noord-Holland waarvoor een melding financieel belang geldt als bedoeld in artikel 2.
Bijlage 2 Meldingsformulier financiële belangen
Maakt hierbij melding van het aangaan of de wijziging van onderstaande financiële belangen in de zin van de Uitvoeringsregeling melding financiële belangen provincie Noord-Holland 2015:
Omschrijving/ aard van de financiële belangen
In de CAP (Artikel F1 sub 8 en 9) is op grond van de bepalingen in de Ambtenarenwet en de Provinciewet een aantal bepalingen opgenomen over integriteit, waaronder ook een bepaling omtrent de aanwijzing van ambtenaren die werkzaamheden verrichten waaraan in het bijzonder het risico van financiële belangenverstrengeling of het risico van oneigenlijk gebruik van koersgevoelige informatie is verbonden.
Op grond van bijgaande regeling wordt de betreffende lijst door gedeputeerde staten vastgesteld.
Tevens geldt voor de ambtenaar in zijn algemeenheid een verbod (artikel F1 sub 9 CAP) financiële belangen te hebben, effecten te bezitten of effectentransacties te verrichten waardoor de goede vervulling van zijn functie of het goed functioneren van de openbare dienst, voor zover dit in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd. In bepaalde situaties kan er bijvoorbeeld sprake zijn van de mogelijkheid het beleid van de Provincie Noord-Holland te beïnvloeden voor organisaties waarin de betreffende ambtenaar een financieel belang heeft. Dit verbod is volledig gebaseerd op de CAP en wordt in deze regeling niet nader uitgewerkt.
Artikel 1: Algemene bepalingen en definities
De memorie van Toelichting op de wijziging van de Ambtenarenwet waarbij de meldplicht is ingevoerd, zegt het volgende over het begrip financieel belang. “Het begrip financieel belang is divers”. Het kan gaan om het bezit van effecten, vorderingsrechten, onroerend goed, bouwgrond alsook om financiële deelnemingen in ondernemingen. Zelfs negatieve financiële belangen, zoals schulden uit hypothecaire vorderingen, kunnen in verband met mogelijke belangenverstrengeling relevant zijn.”
Vooraf kan dus niet uitputtend en eenduidig worden aangegeven welke financiële belangen wel en welke niet toelaatbaar zijn in relatie tot de te vervullen functie. Of een financieel belang daadwerkelijk risico’s met zich meebrengt is afhankelijk van onder andere het type functie en concrete taakinhoud van de ambtenaar.
Artikel 2 Melding en registratie van financiële belangen
Op grond van artikel 2 lid 1 stelt Gedeputeerde staten een lijst vast van functies waarvoor in het bijzonder geldt dat er risico’s verbonden zijn aan het hebben van bepaalde financiële belangen. Die risico’s betreffen enerzijds de mogelijke verstrengeling van financiële belangen van de ambtenaar met de belangen van de dienst die hij in zijn functie behoort te behartigen, en anderzijds mogelijk oneigenlijk gebruik door de ambtenaar van koersgevoelige informatie waarover hij in de uitoefening van zijn functie kan beschikken.
In de praktijk kan het risico van financiële belangenverstrengeling zich onder meer voordoen bij ambtenaren die betrokken zijn bij of beslissingsbevoegd zijn inzake bijvoorbeeld aanbestedingen, subsidieverstrekkingen, het verstrekken van leningen of het verlenen van advies- en onderzoeksopdrachten. Zo’n ambtenaar zou in de verleiding kunnen komen zich bij het nemen van functionele beslissingen te laten leiden door persoonlijk (direct of indirect) financieel belang. Het risico van oneigenlijk gebruik van koersgevoelige informatie ontstaat daar waar de ambtenaar bij het verrichten van de opgedragen werkzaamheden kennis krijgt van dossiers waarin deze informatie voorkomt of kan voorkomen.
De risico’s van belangenverstrengeling enerzijds en oneigenlijk gebruik van koersgevoelige informatie anderzijds zijn gelegen in de situatie dat een ambtenaar financiële belangen heeft dan wel op de beurs wil handelen, terwijl hij in zijn taakveld de mogelijkheid heeft om de waarde daarvan ten eigen voordele te beïnvloeden dan wel koersgevoelige informatie voor privé beleggingstransacties te verkrijgen.
De meldplicht betreft voorts het bezit van en transacties met effecten. Het gaat daarbij om het risico van oneigenlijk gebruik van koersgevoelige informatie. Koersgevoelige informatie kan worden beschreven als niet openbare bijzonderheden omtrent een instelling of omtrent de handel in effecten waarvan het openbaar worden naar verwachting invloed zal hebben op de koers van de effecten van die instelling. Het risico van oneigenlijk gebruik doet zich voor in functies waar over koersgevoelige informatie kan worden beschikt.