Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit beschut werk Maastricht-Heuvelland 2016-2018 |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit beschut werk Maastricht-Heuvelland 2016-2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Participatiewet, artikelen 6, 7, 8a, 9, 9a, 10, 10a, 10b, 10c, 10d, 10da en 10f; Verordening re-integratie en tegenprestatie Maastricht-Heuvelland 2015, artikelen 2, 3 en 4
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | Nieuwe regeling | 16-06-2015 1Maastricht, d.d. 22 oktober 2015 | 2015.19287 |
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN MAASTRICHT,
Gelet op de artikelen 2, 3 en 4 van de “Verordening re-integratie en tegenprestatie Maastricht-Heuvelland 2015” alsmede de artikelen 6, 7, 8a, 9, 9a, 10, 10a, 10b, 10c, 10d, 10da en 10f van de Participatiewet alsmede de Algemene Wet bestuursrecht.
Gezien de Verordening re-integratie en tegenprestatie Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2015 d.d. 16 december 2014.
Vast te stellen: Uitvoeringsbesluit beschut werk Maastricht-Heuvelland 2016-2018
In de nieuwe visie van de gemeenten in de regio Maastricht-Heuvelland gaan mensen werken naar vermogen en doen zij dat bij voorkeur bij werkgevers in reguliere banen: MAASTRICHT-HEUVELLAND WERKT NAAR VERMOGEN. Economische onafhankelijkheid is hierbij het primaire doel. Wanneer dat niet lukt en/of regulier werk nog niet tot de mogelijkheden behoort, werken mensen naar vermogen in andere vormen van werk (gesubsidieerd werk, werken met behoud van uitkering, tegenprestatie, beschut werk, dagbesteding). Zij doen dat in de wijken en kernen van de regio Maastricht-Heuvelland in het beheer van de openbare ruimte, bij maatschappelijke organisaties, bij verenigingen etc. Op die manier worden zij in staat gesteld om ervaring op te doen en zich verder te ontwikkelen. Ook kan op deze manier een koppeling gemaakt worden met andere beleidsvelden (zoals de Wmo). Dit soort initiatieven dragen bij aan burgerkracht.
De Participatiewet beoogt de gemeenten het instrument in handen te geven om mensen naar werk toe te leiden en hiermee problemen die in gezinnen spelen op te lossen dan wel te voorkomen: immers, met werken verwerven mensen kans op economische onafhankelijkheid, kunnen ze in eigen levensonderhoud voorzien, nemen ze deel aan sociale verbanden en zijn ze in staat financiële vraagstukken beter het hoofd te bieden. Ook flankerende instrumenten van de Participatiewet, zoals minimabeleid, bijzondere bijstand en schuldhulpverlening, kunnen er toe bijdragen dat mensen makkelijker naar werk toe kunnen worden geleid en dus minder beroep hoeven te doen op voorzieningen in het sociale domein.
Gemeenten krijgen met de Participatiewet ook de mogelijkheid om de participatievoorziening beschut werk (hierna te noemen: beschut werk nieuw) (de term beschut werk nieuw is gekozen om een duidelijk onderscheid aan te brengen met het beschut werken zoals dat in de Wsw gehanteerd wordt) in te zetten. Beschut werk nieuw is bedoeld voor mensen die door hun lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking een zodanige mate van begeleiding en aanpassing van de werkplek nodig hebben, dat niet van een reguliere werkgever verwacht mag worden dat hij deze mensen in dienst neemt. Bepalend of iemand voor beschut werk nieuw in aanmerking komt, is dus niet zo zeer de productiecapaciteit, (vertaald in loonwaarde), maar de begeleidingsbehoefte van de kandidaat. Het gaat om een breed scala aan aanpassingen, bijvoorbeeld fysieke aanpassingen aan de werkplek of de werkomgeving, een uitsplitsing van taken of aanpassingen in de wijze van werkbegeleiding, werktempo of arbeidsduur, etc.
2. Participatievoorziening beschut werk nieuw Maastricht-Heuvelland
Voor het inzetten van de participatievoorziening beschut werk nieuw gelden de volgende bepalingen:
3. De Maastricht-Heuvelland aanpak
Uitgangspunt van de gemeenten in Maastricht-Heuvelland is zo veel mogelijk mensen te ondersteunen om naar vermogen te kunnen werken en participeren in de maatschappij. Daarbij hebben gemeenten de keuze om beschut werk nieuw in te zetten. De gemeenten in de regio Maastricht-Heuvelland kiezen er voor beschut werk nieuw niet in te zetten, maar aan de kwetsbare groep mensen met een grote begeleidingsbehoefte, voor wie het Rijk de participatievoorziening beschut werk nieuw heeft bedacht, wel een passend alternatief te bieden met perspectief op participatie. Dit, op een wijze die meer maatwerk mogelijk maakt en waarbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van de infrastructuur die aanwezig is. Deze aanpak wordt de Maastricht-Heuvelland aanpak genoemd.
De Maastricht-Heuvelland aanpak komt in plaats van de voorziening beschut werk nieuw en is gelimiteerd in omvang, analoog aan de aantallen die door het Rijk zijn bepaald voor de opbouw van beschut werk nieuw. Daarbij wordt landelijk uitgegaan van structureel 30.000 plekken beschut werk nieuw in 2040. Voor Maastricht-Heuvelland betekent dit c.a. 12 plekken in 2015 en in 2040 450 plekken structureel. In het onderstaande overzicht is het volume beschut werk nieuw voor de komende jaren toegerekend naar de gemeenten in de regio Maastricht-Heuvelland.
Middels het Maastricht-Heuvelland alternatief worden mensen ondersteund om toch actief aan de samenleving deel te kunnen nemen. Bij voorkeur via betaald werk in het bedrijfsleven, zo nodig met inzet van loonkostensubsidie en tijdelijke ondersteuningsvormen zoals jobcoaching en scholing. Echter, realistisch gezien zal deze mogelijkheid maar voor een klein aantal mensen zijn weggelegd. Daarom krijgen zij ook perspectief op duurzame zinvolle maatschappelijke participatie, bijvoorbeeld middels vrijwilligerswerk.
Via de bestaande (praktijk)diagnose, met eventueel aanvullende diagnostiek, wordt vastgesteld of iemand intensieve, structurele begeleiding nodig heeft om te kunnen participeren. Als dat het geval is, dan krijgt de kandidaat gedurende 6 maanden ondersteuning om te komen tot plaatsing. Hierbij zijn er 3 alternatieven:
Mocht het na 6 maanden nog niet gelukt zijn om mensen in één van de drie alternatieven te plaatsen, dan wordt een tijdelijk dienstverband bij de uitvoeringsorganisatie aangeboden. Via een detacheringsconstructie worden mensen dan zoveel mogelijk bij reguliere werkgevers geplaatst. Bij het aanbieden van de tijdelijke dienstverbanden wordt uiteraard rekening gehouden met de bepalingen van de Wet Werk en Zekerheid (duur maximaal twee jaar).
Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat met het inzetten van de Maastricht-Heuvelland aanpak, geen plekken beschut werk nieuw worden ingevuld. Het aantal alternatieve plekken dat wordt gecreëerd in de Maastricht-Heuvelland aanpak is gelimiteerd op het aantal plekken beschut werk nieuw zoals in bovenstaand schema wordt aangegeven.
4.1. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen, de uitvoering van dit uitvoeringsbesluit betreffende, waarin dit uitvoeringsbesluit niet voorziet, beslist het college.
Het college kan in geval van onbillijkheid of klaarblijkelijke hardheid afwijken van de in dit uitvoeringsbesluit opgenomen bepalingen.
Dit uitvoeringsbesluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2016.
Dit uitvoeringsbesluit kan worden aangehaald als: Uitvoeringsbesluit beschut werk Maastricht-Heuvelland 2016-2018.
Aldus besloten door het college van Burgemeester en Wethouders van Maastricht d.d. 16 juni 2015.