Organisatie | Heumen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | VERORDENING BURGERPARTICIPATIE 2015 –vWet maatschappelijke ondersteuning, Participatiewet en Jeugdwet |
Citeertitel | Verordening Burgerparticipatie 2015 - Wet maatschappelijke ondersteuning, Participatiewet en Jeugdwet. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
m.i. 1 november 2019 is artikel 7 gewijzigd (wijzigingsbesluit van 25 juni 2020)
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2015 | Onbekend | 28-05-2015 | 03 06 B2 |
De raad van de gemeente Heumen in openbare vergadering bijeen;
Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 april 2015,
Gezien het advies van de Burgeradviesraad van …. mei 2015,
Gezien het advies van de Commissie Welzijn van 13 mei 2015,
Gelet op artikel 11 Wet maatschappelijke ondersteuning, artikel 2.10 Jeugdwet, artikel 47 Participatiewet en artikel 47 Wet Maatregelen Wet werk en bijstand,
Gelet op artikel 150 van de Gemeentewet,
VERORDENING BURGERPARTICIPATIE 2015 –
Wet maatschappelijke ondersteuning, Participatiewet en Jeugdwet
De wijze waarop de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders uitvoering geven aan de inspraak- en medezeggenschap binnen het sociaal domein.
Het betreft een proces waarbij gemeente, betrokken cliënten/burgers en eventuele externe deskundigen via een open houding naar elkaar en een vooraf afgesproken aanpak samen vorm en inhoud geven aan (delen van) plannen of beleid. Het proces is gericht op het benutten van elkaars deskundigheid en het verhogen van draagvlak voor het nemen van beslissingen.
De reikwijdte van de burgerparticipatie heeft betrekking op alle beleidsterreinen binnen het sociaal domein. Tot deze onderwerpen behoren niet: klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, alsmede de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.
De burgeradviesraad krijgt van het college gevraagd en ongevraagd tijdig alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zonodig zullen deskundige ambtenaren een mondelinge toelichting geven over actueel beleid, de invloed van (nieuw) rijksbeleid of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad binnen het het sociaal domein.
De burgeradviesraad heeft adviesrecht in de beleidsfases: visievorming, beleidsvoorbereiding, ontwerpen beleidsplan, vaststellen verordeningen en beleidsuitvoering, waarbij in de fase beleidsvoorbereiding waar mogelijk coproductie zal plaatsvinden binnen door het college vastgestelde taakstellende kaders.
Het college stelt de burgeradviesraad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen, dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. De gemeente geeft hierbij van tevoren de financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan. Indien de gemeente om advies vraagt, wordt het advies binnen zes weken schriftelijk uitgebracht.
De burgeradviesraad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht en zorgt dat zijn leden ook worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente, zal de burgeradviesraad informatie en gegevensdragers met een vertrouwelijke karakter die hem ter beschikking staan, niet aan derden kenbaar maken.
Burgemeester en wethouders stellen een onkostenvergoeding vast voor de voorzitter en de leden. Daartoe, alsmede voor kosten als abonnementen, cursussen en dergelijke, wordt in de jaarlijkse begroting een totaalpost opgenomen. Daarnaast zorgen Burgemeester en Wethouders ervoor dat er een secretaris beschikbaar is voor de burgeradviesraad.
III SAMENSTELLING, BENOEMING EN WERKWIJZE
Artikel 8: De voorzitter, taken en bevoegdheden
Kandidaten voor het voorzitterschap worden geworven via een openbare oproep. De selectie vindt plaats door een commissie samengesteld uit drie personen waarvan minimaal één extern betrokkene. Vervolgens benoemen burgemeester en wethouders de voorzitter. De voorzitter wordt benoemd voor een periode van vier jaar en is één maal herbenoembaar.
Het vastgestelde verslag wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend en ter kennis gebracht van burgemeester en wethouders, het hoofd en de medewerkers van de afdeling Sociale Zaken en Vraagwijzer en aan personen en organisaties waarvan de burgeradviesraad wenst dat zij het verslag ontvangen.
Artikel 13: Onvoorziene gevallen
Burgemeester en wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften geven. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders, de voorzitter van de raad gehoord hebbende.
Artikel 15: Huishoudelijk reglement
Ten dienste van zijn functioneren stelt de burgeradviesraad een huishoudelijk reglement op, waarin in ieder geval de communicatie met de achterban wordt geregeld.
Artikel 16: Wijziging verordening
Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de burgeradviesraad daarover is gehoord.