Organisatie | Vianen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening paracommercie gemeente Vianen |
Citeertitel | Verordening paracommercie gemeente Vianen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Drank- en Horecawet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2014 | 01-01-2021 | Onbekend | 01-07-2014 Het Kontakt | Onbekend |
Hoofdstuk 2 Bepalingen voor paracommerciële rechtspersonen
Artikel 3 Afwijking schenktijden
In afwijking van het bepaalde in artikel 2 van deze Verordening, kan middels een convenant andere schenktijden worden overeengekomen
Ter bescherming van de volksgezondheid en in het belang van de openbare orde is het de paracommerciële rechtspersoon verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende dranken te verstrekken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in de desbetreffende paracommerciële horecalokaliteit of op het desbetreffende terras gewoonlijk wordt gevraagd.
Toelichting Verordening paracommercie Vianen
Voor wat betreft de definities genoemd in artikel 1 Paracommerciële verordening Vianen (hierna: de verordening) wordt aansluiting gezocht bij de begripsbepalingen als in de Drank- en Horecawet.
Teneinde oneerlijke mededinging te voorkomen is in artikel 4 Drank- en Horecawet voor gemeenten de verplichting opgenomen bij verordening regels op te stellen, waaraan paracommerciële rechtspersonen zich moeten houden tijdens het verstrekken van alcohol. Deze regels hebben in ieder geval betrekking op de schenktijden waarbinnen de paracommerciële rechtspersoon gerechtigd is om alcoholhoudende drank te verstrekken. Omwille van de duidelijkheid heeft de gemeente Vianen voor wat betreft deze schenktijden in beginsel gekozen voor een vast kader. De overtuiging is dat het opnemen van een flexibel kader (bijvoorbeeld 1 uur voor en/of na aanvang van de laatste activiteit) ertoe kan leiden dat de ruimte voor interpretatie daarvan, al dan niet onbewust, de schenktijden zal doen verruimen. Hiermee is niet gezegd dat de gemeente Vianen per definitie niet open staat voor een flexibel karakter van de schenktijden. Voor flexibele schenktijden is plaats in een door partijen af te sluiten convenant, hetgeen de toelichting op artikel 3 van de verordening een nadere uitleg over zal geven. Voorts bevat deze bepaling de mogelijk voor de burgemeester om ontheffing te verlenen ten aanzien van de schenktijden voor bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard.
Artikel 3 Afwijking schenktijden
In afwijking van het vaste kader schenktijden als genoemd in artikel 2 van de verordening opent de gemeente Vianen door middel van deze bepaling de mogelijkheid schenktijden op te nemen in een convenant. Het beoogde effect is om maatwerk te kunnen leveren met schenktijden die bij uitstek aansluiten bij de aard van de paracommerciële rechtspersoon. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om hiermee een onnodig ruim kader schenktijden aan te nemen, waarbinnen het de paracommerciële rechtspersoon goed uitkomt om daarin alcohol te verstrekken. Hiermee zou afbreuk worden gedaan aan de primaire doelstelling van de verordening; nl. het voorkomen van oneerlijke mededinging. Door middel van het convenant beoogd de gemeente Vianen via de maatschappelijke weg een verantwoorde verstrekking van alcohol mogelijk te maken.
Een ander verplicht element ten aanzien van de inhoud van de verordening zijn de regels die betrekking hebben op de te houden bijeenkomsten van persoonlijke aard en de bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de betreffende paracommerciële rechtspersoon betrokken zijn, kortweg bijeenkomsten van derden. Globaal gaat het bij bijeenkomsten van persoonlijke aard om bijeenkomsten die geen verband hebben met de doelstelling van de paracommerciële rechtspersoon, zoals recepties, verjaardagen of barbecueavonden. Bijeenkomsten van derden laten zich het beste omschrijven als activiteiten waarbij het horecagedeelte van de paracommerciële rechtspersoon wordt verhuurd aan (rechts)personen waarmee zij geen enkele relatie hebben. Nadrukkelijk dient hierbij opgemerkt te worden dat de nadere omschrijving van bovengenoemde bijeenkomsten niet limitatief van aard is. Er is sprake van een 'open norm' waarbij de omstandigheden van het geval beslissend zullen zijn omtrent de vraag of de activiteiten in zijn geheel als bijeenkomst in de zin van artikel 4 van de verordening zijn aan te merken. Evenals in artikel 2 van de verordening het geval is bestaat ook ten aanzien van de bijeenkomsten de ontheffingsmogelijk voor bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard.
Artikel 5 Verbod verstrekken sterke drank
Met deze bepaling wil de gemeente Vianen invulling geven aan het alcoholmatigingsbeleid dat zich met name richt op jongeren. De juridische basis voor het opnemen van deze bepaling is opgenomen in artikel 25a van de Drank- en Horecawet. Het verbod op het verstrekken van sterkalcoholhoudende drank richt zich op die paracommerciële rechtspersoon, waarbij de activiteiten onmiskenbaar geheel of ten dele gericht zijn op personen die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt. Omdat de verordening als bestuurlijk instrument langs de meetlat van proportionaliteit wordt gelegd, is er voor gekozen geen totaalverbod ten aanzien van het verstrekken van sterkalcoholhoudende drank op te nemen. Het beoogde effect om minderjarigen te beschermen tegen (overmatig) alcoholgebruik is naar het oordeel van de gemeente Vianen voldoende gewaarborgd door het toepassingsgebied van het verbod uitsluitend uit te strekken over paracommerciële rechtspersonen die zich geheel of ten dele richten op minderjarigen. Naar het oordeel van de gemeente Vianen is er geen noodzaak om paracommerciële rechtspersonen die sterkalcoholhoudende drank verstrekken te binden aan regels, anders dan de belangen van alcoholmatiging waar deze bepaling zich op richt. Ook voor het verbod op het verstrekken van sterkalcoholhoudende drank bestaat een ontheffingsmogelijkheid. Deze mogelijkheid heeft die situaties op het oog waarbij de paracommerciële rechtspersoon zich slechts gedurende bepaalde tijdsvakken richt op jeugdigen, waarbij een verbod op alcohol buiten deze tijdsvakken buiten proportioneel zou kunnen zijn.
Ook deze bepaling is opgenomen in het kader van alcoholmatigingsbeleid van de gemeente Vianen, dat zich met name richt op jongeren. Aanvullend hierop beoogd deze bepaling ook bescherming te bieden tegen inbreuken op de openbare orde. De bevoegdheid komt de gemeente Vianen toe op grond van artikel 25d van de Drank- en Horecawet. De achterliggende gedachte van deze bepaling is eenvoudiger dan de inhoud ervan. Alcohol behoort in de paracommerciële omgeving een ondergeschikt karakter te hebben. Prijsacties ten aanzien van alcohol druisen in tegen deze gedachte en bevorderen overmatig alcoholgebruik, hetgeen een negatief effect kan hebben op de volksgezondheid alsmede de openbare orde. De Drank- en Horecawet biedt de mogelijkheid tot een totaalverbod op happyhours binnen de gemeentegrenzen. Omdat voor commerciële horeca het ondergeschiktheidscriterium niet aan de orde is en er tot op heden geen aanleiding is om te veronderstellen dat happyhours leiden tot excessen, heeft de gemeente Vianen het opnemen van een totaalverbod niet proportioneel geacht. Dit laat onverlet dat in de toekomst een totaalverbod wel aan de orde kan zijn.
Alle oude voorschriften, beperkingen en ontheffingen met betrekking tot oneerlijke mededinging op grond van de DHW komen te vervallen op het moment van inwerkingtreding van de nieuwe Verordening paracommercie gemeente Vianen. Deze bepaling voor paracommerciële rechtspersonen is in lijn met het overgangsrecht zoals dat is opgenomen in artikel III van de wet die de DHW wijzigt. Daarin is bepaald dat op het moment van inwerkingtreding van de verordening rond paracommercie de oude voorschriften en beperkingen met betrekking tot oneerlijke mededinging komen te vervallen. De bepalingen uit deze nieuwe verordening gelden voor paracommerciële rechtspersonen. Aanvragen die ten tijde van de inwerkingtreding van de nieuwe verordening nog niet zijn afgehandeld worden afgehandeld op basis van de nieuwe verordening. In de bezwaarprocedure wordt ex nunc getoetst en daarom wordt ook op bezwaarschriften beslist met toepassing van de nieuwe verordening. Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitelOp de inwerkingtreding van verordeningen is de regeling van artikel 142 van de Gemeentewet van toepassing. Dit houdt in dat alle verordeningen in werking treden op de achtste dag na bekendmaking, tenzij een ander tijdstip daarvoor is aangewezen. In deze verordening is gekozen voor een datum van in werking treden die afhangt van de datum van bekendmaking.