Organisatie | Nuth |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Nuth |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Nuth |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Nuth.
Deze regeling is vervangen door het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Beekdaelen 2019.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-06-2015 | 18-01-2019 | nieuwe regeling | 27-05-2015 Elektronisch Gemeenteblad, 16-06-2015 | Z.10453 INT.10603 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 4 De gemeentesecretaris
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Artikel 8 Benoemingsprocedure wethouders
De kandidaat-wethouder overlegt de documenten en informatie die nodig zijn voor de in het hiernavolgende lid door de commissie “geloofsbrieven wethouders” te verrichten toetsing. De kandidaat-wethouder maakt bovendien alle overige door hem/haar in dat verband relevant geachte informatie aan de commissie kenbaar.
Op basis van de beoordeelde informatie formuleert de commissie “geloofsbrieven wethouders” een schriftelijk, beargumenteerd, advies aan de raad ten aanzien van de benoembaarheid van de voorgedragen wethouder(s) op grond van de voornoemde voorwaarden die de Gemeentewet hieraan stelt.
Indien de ad hoc-commissie niet unaniem is in zijn oordeel wordt hiervan melding gemaakt in het advies.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen. Deze wordt per direct met de daarbij behorende stukken aan de leden van de raad verzonden, en openbaar gemaakt via de website van de gemeente Nuth.
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder in het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de ter inzage legging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 18 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
De besluitenlijst moet inhouden:
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering van de besluitenlijst kan schriftelijk tot drie werkdagen voor de vergadering bij de griffier worden ingediend.
De geluidsopnamen van de vergaderingen worden bewaard overeenkomstig de bepalingen van de Archiefwet.
Het Presidium stelt op advies van de griffier namens de raad de wijze van afdoening van de ingekomen stukken vast, waarbij de stukken worden onderverdeeld in een categorie “voor kennisgeving aannemen”, en een categorie “in handen stellen van het college ter voorbereiding/afdoening”. De ingekomen stukken kunnen door het Presidium worden geagendeerd voor het RTG en worden nadien ter fiattering ten aanzien van de wijze van afdoening geagendeerd voor de raadsvergadering.
Artikel 26 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Artikel 28 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Onverminderd artikel 21 van de Gemeentewet kan de raad op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Stemverklaringen kunnen worden afgegeven in de raadsvergadering. Alvorens tot stemming over te gaan heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 31 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 33 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 34 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Het voorstel wordt op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst indien het bij de griffier is ontvangen vóór 15 uur op de donderdag voorafgaand aan de raadsvergadering. Bij vaststelling van de agenda wordt in stemming gebracht of het initiatiefvoorstel in behandeling wordt genomen op die vergadering. Zo niet dan wordt het doorgeschoven naar de volgende raadsvergadering.
In afwijking van het bepaalde in het voorgaande lid kan (kunnen) de indiener(s) van het voorstel aangeven het initiatiefvoorstel eerst in een rondetafelgesprek (RTG) te willen voorleggen. In dat geval plaatst het Presidium het initiatiefvoorstel op de agenda voor het eerstvolgende RTG. De indiener(s) van het voorstel dient/dienen in het RTG waar het voorstel behandeld wordt, zorg te dragen voor de benodigde toelichten/informatie.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 33 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 42 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 21 dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Het lid van de raad dat tijdens het vragenhalfuur vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 33 uur voor aanvang van de vergadering bij de voorzitter. De voorzitter kan na overleg met het Presidium weigeren een onderwerp tijdens het vragenhalfuur aan de orde te stellen, indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt.
Hoofdstuk 5 Begroting en rekening
Artikel 45 Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de raad op voorstel van het Presidium vaststelt.
Artikel 46 Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de raad op voorstel van het Presidium vaststelt.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 47 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken òf voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Voor door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar het desbetreffende RTG.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 44, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 51 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
Artikel 53 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens een openbare raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 54 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons en/of andere elektronische apparatuur die inbreuk maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
Hiervan is expliciet uitgezonderd alle mobiele telefoons en/of elektronische apparatuur die raadsleden, het college van B&W en ambtenaren nodig hebben ter ondersteuning van de vergadering, indien zij geen inbreuk maken op de orde van de vergadering, zulks ter beoordeling aan de voorzitter van de raad.
Hoofdstuk 9 Rondetafelgesprekken en Themabijeenkomsten
Artikel 55 Begripsomschrijvingen
In dit hoofdstuk wordt, in afwijking van artikel 1, verstaan onder:
gesprek: het Ronde Tafel Gesprek;
voorzitter: de voorzitter van het RTG-gesprek of diens vervanger.
Artikel 56 Doel van het Ronde Tafel Gesprek (RTG)
Doel van het gesprek is het verzamelen van informatie en eventuele meningen/standpunten over een onderwerp, zodat de raad daarover een afgewogen uitspraak kan doen of besluit kan nemen. Hierbij gaat het om het verkrijgen van informatie, het krijgen van antwoorden op vragen en eventueel het geven van een mening of standpunt op hoofdlijnen.
Per fractie mogen maximaal 5 vragen per onderwerp gesteld worden aan het college. Indien er externe deelnemers zijn (niet zijnde adviseurs van het college) bij het onderwerp dan kunnen er tevens maximaal 5 vragen per fractie aan deze externen gesteld worden.
Technische vragen en detailvragen dienen separaat en zoveel mogelijk vooraf ingediend te worden bij de griffier, uiterlijk ten tijde van de RTG vergadering. Het college zorgt dan uiterlijk op de vrijdag voorafgaand aan de raadsvergadering voor een adequate schriftelijke beantwoording van deze vragen. De vragen en antwoorden worden door het college aan alle raads- en RTGleden verzonden.
De griffier draagt er zorg voor dat de agenda inclusief de te behandelen stukken minimaal zeven dagen vóór het gesprek beschikbaar worden gesteld. Alle relevante stukken liggen vanaf dat moment in het gemeentehuis ter inzage. De agenda wordt openbaar bekend gemaakt via de website van de gemeente en via een weekblad.
De RTG formuleert op voorstel van de voorzitter bij meerderheid een aanbeveling aan de raad inzake de agendering (onderwerp is rijp voor behandeling in de raadsvergadering, of, het wordt aangehouden, of, het wordt niet op de agenda voor de raadsvergadering geplaatst) en vorm van behandeling van het voorstel door de raad. De RTG heeft bij de vorm van behandeling twee mogelijkheden:
*de raad wordt voorgesteld het voorstel zonder inhoudelijke bespreking goed te keuren (hamerstuk) of
*de raad wordt voorgesteld het voorstel inhoudelijk te behandelen (bespreekstuk).
Artikel 64 Themabijeenkomsten.
Het Presidium kan besluiten tot het houden van themabijeenkomsten voor (delegaties uit) de raad. Deze themabijeenkomsten zijn informele bijeenkomsten waarin (een delegatie van) het college van burgemeester en wethouders met raadsleden en/of RTG-fractieleden communiceert (informeren, inzicht verschaffen in te wegen belangen, in beeld brengen van wettelijke en technische problemen, verkennen van aspecten van draagvlak en van gedachten wisselen over mogelijke alternatieven) over met name complexe stukken – te benoemen door het Presidium ter voorbereiding van zo’n onderwerp in een Ronde Tafel Gesprek en/of raadsvergadering.