Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels toewijzen woonwagenstandplaatsen Gouda |
Citeertitel | Beleidsregels toewijzen woonwagenstandplaatsen Gouda |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-11-2015 | 01-04-2019 | art. 2 | 03-11-2015 Goudse Post, 11-11-2015 | 82 | |
01-07-2015 | 12-11-2015 | nieuwe regeling | 01-06-2015 Goudse Post, 17-6-2015 | 936690 |
Burgemeester en Wethouders leggen een belangstellendenlijst aan van woningzoekenden die voor een standplaats in aanmerking willen komen. Personen kunnen schriftelijk verzoeken om op de belangstellenden lijst ingeschreven te worden. Personen op de lijst worden persoonlijk in kennis gesteld van het beschikbaar zijn of komen van een standplaats, waarna zij kunnen reageren op de bekendmaking conform artikel 4 onder d.
Voor toewijzing van een huurstandplaats en aanbieding van een huurcontract komen in aanmerking:
a. personen die meerderjarig zijn en de Nederlandse nationaliteit bezitten of op grond van een wettelijke bepaling als Nederlander worden behandeld, dan wel vreemdeling zijn en rechtmatig verblijf in Nederland hebben als bedoeld in artikel 8, onderdelen a tot en met e en l, van de Vreemdelingenwet 2000, en
b. die beschikken, dan wel verklaren binnen korte termijn te kunnen beschikken, over een voor de betreffende standplaats geschikte woonwagen, en
c. ten aanzien van wie de verhuurder bereid is de standplaats aan hen te verhuren, en
d. die tijdig hebben gereageerd op de bekendmaking als bedoeld in artikel 1, en de in artikel 4 gevraagde gegevens hebben verstrekt.
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels toewijzen woonwagenstandplaatsen Gouda.
burgemeester en wethouders van Gouda, de secretaris, de burgemeester, Drs. L.A.M. Bakker Dr. M. Schoenmaker
Deze beleidsregels zijn van toepassing op standplaatsen voor woonwagens die worden verhuurd door de gemeente Gouda. Voor een eerlijke en transparante verdeling van vrijkomende woonwagenstandplaatsen is het wenselijk regels te stellen en bekend te maken voor de volgorde van toewijzing.
De rangorde/voorrangsregels voor het toewijzen van woonwagenstandplaatsen kunnen in de vorm van beleidsregels worden vastgelegd. Met die beleidsregels wordt invulling gegeven aan de privaatrechtelijke bevoegdheid (van het college) om huurovereenkomsten af te sluiten.
Art. 1:3 lid 4 Algemene wet bestuursrecht (Awb) luidt: Onder beleidsregel wordt verstaan: een bij besluit vastgestelde algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan.
In dit geval betreft het regels over de afweging van belangen, nl. de belangen van gegadigden voor een standplaats, en het belang van gemeente en woningzoekenden bij een rechtvaardige verdeling van standplaatsen.
De beleidsregels worden vastgesteld door het college.
In artikel 4:84 Awb, is bepaalt dat een bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, maar dat van een beleidsregel kan worden afgeweken, als er sprake is van gevolgen van de toepassing van de beleidsregel voor één of meer belanghebbenden die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. Dit wordt ook wel als de "inherente afwijkingsbevoegdheid" aangeduid.
In Gouda zijn de woonwagens allemaal in het bezit van de bewoners (koop), en vallen daarom niet onder de Huisvestingswet 2014. De woonwagenstandplaatsen zijn in het bezit van de gemeente Gouda en worden verhuurd. In Gouda treedt het college van B&W op als (particuliere) verhuurder van woonwagenstandplaatsen. De verhuurder kan eigen toewijzingsregels hanteren, binnen de geldende wet en regelgeving (zoals Europese regels- en grondrechten en het huurrecht) . Volgorderegels zijn nodig, want in Gouda zijn er (zoals ook elders) in het algemeen meerdere kandidaten voor een standplaats.
Een regeling voor toewijzing van standplaatsen past niet in de huisvestingsverordening. De Huisvestingswet 2014 is van toepassing op woonruimte. In artikel 1 van de Huisvestingswet is woonruimte als volgt geformuleerd: "woonruimte: besloten ruimte die, al dan niet tezamen met een of meer andere ruimten, bestemd of geschikt is voor bewoning door een huishouden.” Een standplaats is geen besloten ruimte en valt dus niet onder het begrip woonruimte van de Huisvestingswet 2014. Daardoor kan een gemeente de verdeling van standplaatsen niet meer opnemen in de Huisvestingsverordening.
Echter, de gemeente is eigenaar van de standplaatsen en kan dus wel degelijk een verdelingsbeleid voeren met betrekking tot de verdeling ervan. Hiertoe zijn deze beleidsregels opgesteld.
De beleidsregels zijn gericht op een eerlijke verdeling van de vrij komende standplaatsen. Het beleid in Gouda is niet gericht op uitbreiding van het aantal standplaatsen: de gemeenteraad van Gouda heeft op 12 december 2012, besluitnummer 765551, besloten het aantal woonwagenstandplaatsen in principe niet uit te breiden. Het wonen in een woonwagen is een bijzondere woonvorm waar men een voorkeur voor kan hebben, maar er zijn voldoende alternatieven, zoals het accepteren van een (sociale) huurwoning. Gemeenten hebben geen wettelijke plicht om deze aparte woonvorm aan te bieden , en zeker geen plicht om daarin te voorzien voor iedereen die een voorkeur heeft voor het wonen op een standplaats. Er is geen sprake van verdringing van de groep woonwagenbewoners door andere (groepen) woningzoekenden. Er is niet of nauwelijks belangstelling voor deze woonvorm door anderen dan de groep (ex) woonwagenbewoners. Ook is het aanbod van woonwagenstandplaatsen in Gouda goed op orde: Wordt het aantal standplaatsen in Gouda vergeleken met het landelijk gemiddelde (per inwoner) dan blijkt dat we beschikken over bijna tweemaal zoveel standplaatsen.
De locatie Goudkade is onder overgangsrecht gebracht. Op termijn zal deze locatie verdwijnen. De gemeenteraad van Gouda heeft op 12 december 2012 ( besluitnummer 765551) besloten dat vrijkomende standplaatsen met voorrang worden toegewezen aan bewoners van de Goudkade.
lid 1: Standplaatsen worden net als huurwoningen openbaar aangeboden. Belangstellenden kunnen reageren (aanbodmodel).
lid 2: Burgemeester en Wethouders leggen een belangstellendenlijst aan van woningzoekenden die voor een standplaats in aanmerking willen komen. Dit is geen wachtlijst, maar puur een registratie van belangstelling. Personen op de belangstellendenlijst krijgen bericht als een standplaats vrij is voor toewijzing. Zij kunnen vervolgens reageren en aangeven of zij voor de betreffende plaats in aanmerking willen komen.
•Categorie a: als sprake is van opheffing of verkleining van de woonwagenlocatie is het redelijk dat aan bewoners die een huurcontract hebben of precario betalen met voorrang een ander woonwagenstandplaats toegewezen kan worden. Dit is ook in overeenstemming met het raadsbesluit van 12 december 2012, nummer 765551,waarin is neergelegd dat vrijkomende standplaatsen met voorrang worden toegewezen aan bewoners van de Goudkade.
•Categorie b: dit betreft het verhuizen binnen woonwagenlocaties in Gouda. Per saldo blijft er een plaats over voor toewijzing. Dit is de reden om deze categorie voorrang te geven. Standplaats- zoekenden zullen eerder een vrijkomende plaats accepteren als de mogelijkheid open blijft om te verplaatsen als er een andere (in hun ogen betere) plaats vrijkomt (met achterlating van een vrije (legale) plaats).
•categorie c: dit is de groep met een sterke binding aan het wonen in een woonwagen. Het gaat om huidige bewoners op een woonwagenlocatie, waaronder inwonende kinderen of andere inwonende familie, maar ook om mensen die in de afgelopen 10 jaar op een woonwagenlocatie gewoond hebben. De 10 jaartermijn is gesteld om te waarborgen dat mensen met de sterkste binding aan het leven in een woonwagen voorrang hebben op overige woningzoekenden. Na 10 jaar wordt de binding geacht minder sterk te zijn geworden. Voorts moet het gaan om een reële binding; daarom wordt een minimale bewoningsduur van 2 jaar gesteld. Deze termijn sluit aan bij de jurisprudentie in het huurrecht inzake het begrip “duurzame gemeenschappelijke huishouding”. Het gaat om feitelijke bewoning, bevestigd door inschrijving in de Basis Registratie Personen. Binnen deze groep wordt de rangorde bepaald door loting. Dit geeft iedereen gelijke kans. •categorie d: tenslotte komen overige geïnteresseerden in aanmerking.
Indien er meerdere kandidaten zijn binnen de categorieën c en d, wordt de voorrang bepaald door loting. Dit is een objectieve methode. Loting kan plaatsvinden via een notaris.
Er is geen mogelijkheid van urgentieverlening opgenomen. In het algemeen geldt dat er geen noodzaak van urgentieverlening voor verhuizing naar een woonwagenstandplaats is, omdat voor noodsituaties uitgeweken kan worden naar gewone (sociale) huurwoningen. In schrijnende gevallen kan de inherente afwijkingsbevoegdheid op grond van de Awb gebruikt worden.
Artikel 5: er wordt een rangordelijst opgesteld. Degenen die gereageerd hebben krijgen bericht van hun plaats in de rangorde. De eerste kandidaat krijgt een huurcontract aangeboden, mits wordt voldaan aan de voorwaarden genoemd in de overige artikelen. Ziet de eerste kandidaat alsnog af van de plaats, dan wordt de tweede kandidaat op de ranglijst benaderd, enz.