No: 23-II
Onderwerp:
Herziening Verordening werkgeverscommissie griffie
----------------------------------------------------------------------
De raad van de gemeente Hattem;
gelezen het voorstel van het presidium, d.d. 29 april 2015;
gelet op de artikelen 107 tot en met 107e en 149 van de Gemeentewet en
afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
b e s l u i t :
- 1.
de Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Hattem gewijzigd
vast te stellen zoals hieronder is aangegeven;
- 2.
het college in kennis te stellen van dit besluit.
Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente
Hattem
Artikel 1. Taken werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van
de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals
zij daartoe door de raad is gemandateerd;
- 2.
Tot de taken van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding
en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad
behorende besluiten en regelingen;
Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de
plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee of vier andere
leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de
oppositie;
- 2.
De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn
midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad;
- 3.
Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:
- a.
op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan
de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is
benoemd;
- b.
indien het lid aftreedt als lid van de raad;
- c.
indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de
functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.
- 4.
De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden
uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig
te zijn en eventueel optreden als informant.
Artikel 3. Taken voorzitter
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
het tijdig en periodiek bijeenroepen van de
werkgeverscommissie;
- b.
het leiden van de vergaderingen;
- c.
het doen naleven van deze verordening;
- d.
d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze
commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de
besluiten van de werkgeverscommissie,
- e.
het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de
griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en
organisatorische zaken van de griffie.
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de
werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met
het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
Artikel 5. Besluitvorming
- 1.
Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht
door de leden zoals bedoeld in artikel 2;
- 2.
Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de
helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
Artikel 6. Verslaglegging
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke
vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de
werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als
bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet
openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.
- 2.
De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de
werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in
artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel
daarvan geheimhouding moet worden gelegd.
- 3.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil
inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van
de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek
slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede
lid is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 8. Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo
vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
Artikel 9. Verantwoording
De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel
7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en
bevindingen.
Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de
toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de
voorzitter.
Artikel 11. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn
bekendmaking.
Artikel 12. Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie
griffie gemeente Hattem'.