Organisatie | IJsselstein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening vertrouwenscommissie gemeente IJsselstein 2015 |
Citeertitel | Verordening vertrouwenscommissie gemeente IJsselstein 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-06-2015 | 18-09-2015 | nieuwe regeling | 17-02-2015 Onbekend | Onbekend |
De raad van de gemeente IJsselstein;
Gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet,
de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;
Gelet op de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties inzake benoeming c.a. burgemeester;
Gelezen het voorstel van de fractievoorzitters d.d. 7 januari 2015;
I in te stellen een vertrouwenscommissie voor de voorbereiding van de aanbeveling inzake de vervulling van de vacature van burgemeester van IJsselstein;
II de kosten te maken door de onder I genoemde commissie, te laten drukken op het programma 2.1 Bestuur, organisatie en dekkingsmiddelen;
III vast te stellen de verordening op de vertrouwenscommissie voor de vervulling van de vacature van burgemeester, luidende als volgt :
Artikel 2- Taak en werkwijze van de commissie
De commissie brengt over haar bevindingen schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan respectievelijk de commissaris en de raad.
In het verslag wordt een weergave gegeven waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht en is voorzien van een beredeneerde conceptaanbeveling van twee personen met vermelding of die al dan niet in unanimiteit tot stand is gekomen.
De commissie brengt haar in lid 4 bedoelde bevindingen uit op basis van de gegevens die decommissaris haar verstrekt, de mondelinge en schriftelijke informatie die door de door de commissieontvangen kandidaten is gegeven, als ook (wanneer dat aan de orde is) de rapportage als voorzien inartikel 9, lid 3 van deze verordening, waarbij de profielschets leidend is.
Artikel 3- Samenstelling van de commissie
De commissie bestaat uit de volgende leden:
De heer J.J.Pel namens de fractie van D66;
De heer R.C.Koehorst namens de fractie van de LDIJ;
Mevr. A.M.P.M.van der Lugt namens de fractie van de VVD;
Mevr. C.C.J.M.Cornelissen namens de fractie van het CDA;
De heer J.N.M.van Well namens de fractie van de SP;
De heer J.H.Lappee namens de fractie van GroenLinks;
Mevr. A.T.de Neijs-van Rossum namens de fractie van de PvdA;
De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.
De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde met betrekking tot bespreking van het verslag in de raadsvergadering, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.
De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 8, tweede lid, 11 en 12 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.
Artikel 8- Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure
De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met decommissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.
Indien de commissie de kandidaten laat deelnemen aan een assessment verzoekt de commissie decommissaris het bureau te selecteren dat het assessment zal uitvoeren en wordt in overleg met decommissaris bepaald op welke wijze het assessment wordt uitgevoerd. Het bureau rapporteert zijnbevindingen aan de commissie.
Artikel 10- Ontbinding van de commissie
De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag na de raadsvergadering waarin de burgemeester het ambt aanvaardt.
Artikel 12- Archivering van stukken
De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 11 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als geheim worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.