Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling ziektekosten en huishoudelijke ondersteuning Albrandswaard 2015 |
Citeertitel | Regeling ziektekosten en huishoudelijke ondersteuning Albrandswaard 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Deze regeling gaat in op 1 januari 2015
Artikel 7.2. De volgende beleidsdocumenten worden hierbij per 1 januari 2015 ingetrokken; de Verordening Maatschappelijke Participatie onderdeel chronisch zieken en de Beleidsregels Uitkeringen onderdeel ziektekosten.
Verordening maatschappelijke ondersteuning Albrandswaard 2015
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 16-12-2014 Gemeentejournaal, 16-12-2014 | V116923 |
Hoofdstuk 2 Huishoudelijke ondersteuning
Artikel 2.1. Voorwaarden bepalingen voor het recht op een financiële tegemoetkoming voor huishoudelijke ondersteuning als algemene voorziening;
Hoofdstuk 3 Medische kosten door bijzondere omstandigheden
Artikel 3.1. Voorwaarden en bepalingen medische kosten
Voor medische kosten wordt in principe geen bijzondere bijstand verstrekt omdat iedere burger verplicht is een zorgverzekering af te sluiten (met een passende aanvullende verzekering en passende tandartsverzekering) die in principe toereikend is voor deze kosten, tenzij;
-er sprake is van bijzondere omstandigheden die niet verwijtbaar zijn en de noodzakelijke kosten kunnen niet uit het inkomen worden betaald; bij de bepaling van de hoogte van de bijstand zijn de vergoedingen van de CZM van toepassing, er mag worden uitgegaan van de aanvullende verzekering “extra uitgebreid”;
-er sprake is van een wachttijd alvorens de aanvrager kan overstappen naar de collectieve zorgverzekering en de aanvrager is voornemens om dit te gaan, dit kan alleen gedurende de wachttijd tot maximaal 1 jaar (overstappen kan 1 keer per jaar bij “niet’ CZ verzekerden, bij CZ verzekerden kan er per een nieuwe maand direct worden overgestapt).
Als er gekozen wordt voor een minimale aanvullende verzekering is het risico van de te maken zorgkosten de eigen verantwoordelijkheid en is bijstandverlening in principe niet mogelijk, tenzij;
-er sprake is van bijzondere omstandigheden die niet verwijtbaar zijn en de noodzakelijke kosten kunnen niet uit het inkomen worden betaald; bij de bepaling van de hoogte van de bijstand zijn de vergoedingen van de CZM van toepassing, er mag worden uitgegaan van de aanvullende verzekering “extra uitgebreid”;
Artikel 3.2. Eigen bijdrage CAK huishoudelijke ondersteuning met een WMO maatwerk indicatie
De eigen bijdrage CAK huishoudelijke ondersteuning bij een indicatie WMO is meeverzekerd bij de CZM, voor deze kosten is in principe geen bijzondere bijstand mogelijk tenzij;
er sprake is van een wachttijd alvorens de aanvrager kan overstappen naar de collectieve zorgverzekering en de aanvrager is voornemens om dit te gaan, dit kan alleen gedurende de wachttijd tot maximaal 1 jaar (overstappen kan 1 keer per jaar bij “niet’ CZ verzekerden, bij CZ verzekerden kan er per een nieuwe maand direct worden overgestapt).
Hoofdstuk 5 Bijzondere bijstand Eigen Risico Zorgverzekering
Artikel 5.1. Voorwaarden en bepalingen
De aanvraag kan pas worden ingediend als het eigen risico geheelin rekening is gebracht of aan het eind van het kalenderjaar/ begin nieuw kalenderjaar als er geen zorgkosten meer worden verwacht. Er kan worden aangevraagd tot maximaal één jaar later als zorgkosten pas later in rekening worden gebracht.
TOELICHTING REGELING ZIEKTEKOSTEN EN HUISHOUDELIJKE ONDERSTEUNING
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
De Regeling is bedoeld voor burgers met een minimum inkomen die worden geconfronteerd met verschillende kosten i.v.m. ziekte of beperking. Bij de bepaling van het inkomen en vermogen is de procedure simpel en overzichtelijk zodat de uitvoeringskosten laag zijn. De aanvraagprocedure is geregeld met formulieren die de gemeente zelf maakt en beschikbaar stelt en gebruiksvriendelijk zijn. Gegevens die al bekend zijn worden niet nogmaals gevraagd maar automatisch gevuld vanuit onze systemen. De afhandelingstermijn van deze vragen moet korter zijn dan de gestelde termijnen vanuit de AWB, daarom is de gewenste afhandelingstermijn gesteld op maximaal 3 weken. Dit kan worden gerealiseerd omdat er een beperkte inkomens- en vermogenstoets plaatsvindt.
Bij de inkomenstoets wordt de norm beperkt tot 3 gezinssituaties; alleenstaande, alleenstaande ouder en het gezin. Daarbij wordt wel gekeken naar leeftijden omdat daar verschillende normen voor worden gegeven. Er zijn drie groepen; de jongeren van 18 tot 21 jaar, de burgers vanaf 21 jaar en de gepensioneerde burgers. De nieuwe kostendelersregeling wordt niet toegepast op de bepaling van het inkomen omdat er dan een arbeidsintensieve werkwijze ontstaat.
Bij de vaststelling van het vermogen wordt geen rekening gehouden met het vermogen in de eigen woning. Er zijn een aantal redenen om dat te doen;
als er vermogen is in de woning bestaat er een extra vrijlating in de P-wet, als dit moet worden onderzocht is dat zeer arbeidsintensief terwijl de uitkomst uiteindelijk toch een toekenning is wat betreft de bijstandsverlening. Er wordt namelijk geen krediethypotheek gevestigd voor bijzondere bijstand.
Draagkrachtbepaling en samenloop van wettelijke bijdragen
Een snelle procedure is mogelijk als er geen ingewikkelde berekeningen hoeven te worden gemaakt. De inkomensgrens in deze regeling is beperkt waardoor er geen draagkrachtberekening hoeft te worden gemaakt voor mensen met een hoger inkomen. Draagkracht is een bevoegdheid van de gemeente en niet dwingend voorgeschreven in de P-wet. Er is in deze regeling gekozen voor het niet toepassen van de draagkrachtregeling zoals is beschreven in de “Richtlijnen WWB/P-wet”.
Wel mag er bij het bepalen van het inkomen rekening worden gehouden met een cumulatie van eigen bijdragen CAK, waardoor burgers sneller in aanmerking komen voor de mogelijkheden van deze Regeling.
Hoofdstuk 2 Huishoudelijke ondersteuning
De Wmo 2015 stelt dat wanneer een ondersteuningsvrager adequaat geholpen is met schoonmaak ondersteuning geboden door een algemene voorziening, deze ook toegankelijk moet zijn voor inwoners met een laag inkomen. Met andere woorden: het mag niet zo zijn dat een laag inkomen betekent dat de algemene voorziening niet toegankelijk is, omdat men deze voorziening niet kan betalen. Inwoners die als gevolg van een beperking geholpen zijn met schoonmaakondersteuning maar aannemelijk kunnen maken dat zij de kosten voor deze ondersteuning financieel niet kunnen dragen, worden ondersteund met een financiële tegemoetkoming. Deze vergoeding is in Ridderkerk gesitueerd bij de bijzondere bijstand. Het doel van de ondersteuning is dat burgers met beperkingen zó ondersteund worden, dat dit bijdraagt aan hun zelfredzaamheid in het voeren van de huishouding.
Om toch te kunnen bepalen in welke gevallen huishoudelijke ondersteuning wenselijk is wordt er gekozen voor een schriftelijke “aanbeveling” van een klantmanager Wmo of een partner die door de gemeente aangewezen en bevoegd is om besluiten te nemen binnen de reikwijdte van de Wmo. Deze persoon kent de persoonlijke situatie van de ondersteuningsvrager en kan in de aanbeveling zetten welk resultaat gewenst is. De periode van de vergoeding is maximaal een jaar en kan jaarlijks
opnieuw worden bepaald. De financiële tegemoetkoming wordt als persoonsvolgende budget verstrekt aan bar-dichtbij. Bar-dichtbij matcht de klantvraag aan de preferred supplier en monitort of de
geboden oplossing van de preferred supplier voldoet aan de klantvraag (rekening houden met de te behalen resultaten), de klant kiest zelf de supplier en ontvangt overzichten van de gebruikte ondersteuning en de betaalde bijdrage in de kosten.
Noodzakelijk voor het te behalen resultaat in een eenpersoonshuishouden
Noodzakelijk voor het te behalen resultaat in een twee-/meerpersoonshuishouden (woonsituatie niet van belang)
De omvang van de ondersteuning en daarmee de financiële tegemoetkoming is afhankelijk van de gezinssamenstelling/woonsituatie en de te behalen resultaten.
Hoofdstuk 3 Medische kosten door bijzondere omstandigheden
Medische kosten worden in principe niet vergoed via de bijzondere bijstand. Burgers zijn verplicht een zorgverzekering af te sluiten en worden ook geacht een aanvullende verzekering en tandartsverzekering af te sluiten als er zorgkosten worden verwacht. Ook kan er worden deelgenomen aan de collectieve zorgverzekering voor minima bij CZ. De zorgverzekering en aanvullende verzekeringen zijn passende toereikende voorzieningen.
Kiest de deelnemer aan de CZM voor de goedkoopste aanvullende verzekering dan zijn de eventuele zorgkosten in principe voor eigen rekening. Bij bijzondere omstandigheden die niet te voorzien zijn kan er wel bijzondere bijstand worden verstrekt.
Soms zijn er situaties waarbij er zorgkosten worden gemaakt die niet worden vergoed of al zijn vergoed tot een maximum. Voorbeeld is de verzekerde die een nieuwe bril nodig heeft om medische redenen en de vergoeding van de verzekering al heeft gebruikt. In een dergelijke situatie kan er toch bijzondere bijstand worden verstrekt als de kosten niet kunnen worden betaald uit het inkomen of vermogen. De klantmanager moet wel alert zijn op kosten bij een ongeval die kunnen worden verhaald op de veroorzaker of vergoed kunnen worden uit verzekeringen.
Ook kan het voorkomen dat een aanvrager bewust niet heeft gekozen voor de CZM omdat een andere verzekering een betere vergoeding geeft voor kosten die de aanvrager moet maken. Dit is en blijft een afweging die iedereen persoonlijk mag maken. In deze bijzondere omstandigheden kan er worden overgegaan tot het verstrekken van bijzondere bijstand.
In de periode dat er niet kan worden overgestapt naar de CZM kan wel bijzondere bijstand worden verstrekt als de aanvrager ook voornemens is om over te stappen. De hoogte van de bijzondere bijstand wordt afgesteld op de maximale vergoeding via de CZM in het meeste uitbreidde pakket.
*Nee, tenzij men door verklaarbare redenen niet kan deelnemen aan de CZM.
**Nee, tenzij door stapelingseffecten op het inkomen de draagkracht alsnog onder de 110% komt.
Hoofdstuk 4 Collectieve Zorgverzekering voor Minima
CZ heeft samen met gemeenten en BS&F een vernieuwd aanbod ontwikkeld waarin naast of in plaats van de huidige basisverzekering Zorg op Maat de goedkopere basisverzekering ZorgBewust2 aangeboden kan worden. Daarnaast kunnen gemeenten besluiten de doelgroep aanvullende verzekering(en) (AV’s) aan te bieden, de AV Gemeenten Start, de AV Gemeenten Extra (huidig
pakket) en de AV Gemeenten Extra Uitgebreid. Ook kan de gemeente ervoor kiezen om de eigen bijdrage thuiszorg te verzekeren en het gespreid vooraf betalen van het verplicht eigen risico voor een of meerdere pakketten verplicht te stellen.
Voor het jaar 2015 worden de hierboven genoemde mogelijkheden volledig aangeboden aan burgers van Albrandswaard met een minimum inkomen (tot 130%). Zie voor meer informatie de bijlage Collectieve Zorgverzekering voor Minima 2015.
deze module blijft bestaan en wordt automatisch meegenomen bij de CZM, de gemeente vergoedt via de bijzondere bijstand de premie. Via deze module wordt de eigen maximale eigen bijdrage CAK van de laagste inkomenscategorie vergoed voor geïndiceerde huishoudelijke ondersteuning.
Hoofdstuk 5 Eigen risico zorgverzekering (ER)
In Albrandswaard is tot 1 januari 2015 een vergoeding opgenomen voor deze kosten in het Maatschappelijke Participatiefonds. Deze verordening wordt ingetrokken per 1 januari 2015 i.v.m. de wijzigingen Participatiewet. De kosten van het eigen risico loopt in 2015 op tot € 375 per jaar. Dit is voor veel mensen een hoge kostenpost die in principe vanuit het inkomen betaald moet worden.
Vanaf 2015 is de medicijnvergoeding via het Rijk (CER) beëindigd waardoor deze last voor de minima nog zwaarder wordt.
Via onze CZM bij CZ kan dit bedrag in 10 maanden worden gespaard. Wordt het eigen risico niet gebruikt dan wordt het gespaarde bedrag weer terug gestort. Om financiële problemen te voorkomen is het belangrijk dat mensen met een laag inkomen hier aan deelnemen. Daarom wordt in deze regeling de vergoeding van het eigen risico hoger als er wordt deelgenomen aan de gespreide betaling via CZ (dit mag ook via een andere zorgverzekeraar). Bij een gespreide betaling of reservering van het eigen risico wordt er 50% van het gebruikte eigen risico vergoed. Bij geen deelname is de maximale vergoeding 25% van het eigen risico.
De aanvraag kan pas plaatsvinden aan het eind van jaar als er geen zorgkosten meer worden verwacht of eerder als de zorgkosten al geheel in rekening zijn gebracht. De aanvraagperiode kan uitlopen tot een jaar later omdat zorgkosten soms pas later in rekening worden gebracht.
**Nee, tenzij door stapelingseffecten op het inkomen de draagkracht alsnog onder de 110% komt.
***Nee, tenzij door stapelingseffecten op het inkomen de draagkracht alsnog onder de 110% komt, en men deelneemt aan de AV gemeenten Extra Uitgebreid.
Zorgverzekeraars waar gespreide betaling bekend is; CZ, Delta Lloyd, OHRA, DSW, Stad Holland, VGZ, Zilveren Kruis, Salland, Kiemer, Energiek, De Friesland, OZF Achmea, Menzis.
Een noodfonds is opgericht ten behoeve van minima met een maximum inkomen van 130% van de bijstandsnorm die onvoorziene kosten moeten maken en geen beroep kan doen op de bijstand. Als de situatie het toelaat wordt er met de klant afgesproken dat het verstrekte bedrag wordt terugbetaald of verrekend met de uitkering. Het beheer en de regie over de toekenning en inzet van middelen uit het fonds is belegd bij de coördinator van de gebiedsteams in de gemeente. Hier wordt ook bepaald of er sprake is van een terugbetaling.