Organisatie | Haaren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | De verordening op de rekenkamercommissie 2015 |
Citeertitel | De verordening op de rekenkamercommissie 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling is deze regeling per 1 januari 2023 vervallen, tenzij de hierna genoemde bestuursorganen de betreffende regeling al eerder vervallen hebben verklaard.
- De raad van de gemeente Oisterwijk heeft op 7 januari 2021 besloten deze verordening vervallen te verklaren voor zover deze van kracht is voor het gebied binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Oisterwijk zoals dat per 1 januari 2021, op grond van de Wet van 8 juli 2020 tot splitsing van de gemeente Haaren, is ontstaan.
- De raad van de gemeente Boxtel heeft op 4 januari 2021 besloten deze verordening vervallen te verklaren voor zover deze van kracht is voor het gebied binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Boxtel zoals dat per 1 januari 2021, op grond van de Wet van 8 juli 2020 tot splitsing van de gemeente Haaren, is ontstaan.
- De raad van de gemeente Tilburg heeft op 4 januari 2021 besloten deze verordening vervallen te verklaren voor zover deze van kracht is voor het gebied binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Tilburg zoals dat per 1 januari 2021, op grond van de Wet van 8 juli 2020 tot splitsing van de gemeente Haaren, is ontstaan.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2015 | Nieuwe regeling | 23-04-2015 | Raadsvoorstel, 23 april 2015 |
rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Haaren
raadscommissie: vaste commissie voor de gemeenteraad, als bedoeld in Verordening op de raadscommissie 2011
college: college van burgemeester en wethouders
doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken
doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie er in slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijkeeffecten te bereiken
rechtmatigheid: de mate waarin voldaan wordt aan de wettelijke kaders en
extern lid: een lid van de rekenkamercommissie, niet zijnde tevens raadslid van de gemeente Haaren
Intern lid: een lid van de rekenkamercommissie en tevens raadslid van de
Paragraaf 2 Taak, samenstelling en lidmaatschap van de rekenkamercommissie
Artikel 2.1 Rekenkamercommissie
Artikel 2.2 Samenstelling van de rekenkamercommissie
Ten aanzien van de externe leden en de voorzitter is artikel 81g van de Gemeentewet overeenkomstig van toepassing.
Artikel 2.4 Eind van het lidmaatschap
Artikel 2.5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van rekenkamercommissie.
Artikel 2.7 Ambtelijk secretaris
Paragraaf 3 De werkwijze van de rekenkamercommissie
Artikel 3.1 Reglement van orde
Artikel 3.3 Onderwerpen van onderzoek
Artikel 3.4 Criteria voor onderzoeken
Artikel 3.5 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
1.De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek
volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.
De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar testellen termijn van ten minste twee weken hun zienswijze op het feitenonderzoek aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn diegenen wier taakuitvoering (mede)onderwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota metconclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk aan de raad aangeboden. Hierbij worden de ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd. De raad bespreekt de onderzoeksresultaten op basis van het rapport en de conclusies en aanbevelingen.
De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. De leden van de rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de commissie werkzaam zijn, zijnverplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
Paragraaf 4 De ondersteuning van de rekenkamercommissie
Artikel 4.1 Onderzoekmedewerkers
Onderzoekmedewerkers kunnen, indien de rekenkamercommissie hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de rekenkamercommissie in het belang van het onderzoeknodig acht. Zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de rekenkamercommissie.
Paragraaf 5 De kosten van de rekenkamercommissie
Artikel 6.1 Citeertitel en inwerkingtreding
De verordening kan worden aangehaald als “Verordening Rekenkamercommissie Haaren 2015”.Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking. Op dat tijdstip vervalt de “Verordening op de rekenkamercommissie 2006”.
De raad van de gemeente Haaren,
Els Boers, interim-raadsgriffier
Jeannette Zwijnenburg-van der Vliet, voorzitter
Toelichting Verordening op de Rekenkamercommissie 2015 Haaren
De raad van de gemeente Haaren wil dat de samenstelling van de rekenkamercommissie een afspiegeling is van de raad, voor wat betreft de politieke stromingen. Op zich is het dan niet nodig dat een persoon namens een fractie een fractielid is. Dit kan ook iemand zijn van wie de fractie vindt dat deze de politieke stroming van de fractie vertegenwoordigt, als het maar een inwoner van de gemeente is. Omdat het gaat om afvaardiging van de fracties, eindigt het lidmaatschap op het moment dat de raadsperiode voorbij is. De voorzitter staat los van de fracties en hoeft niet in de gemeente te wonen. De benoemingsduur van de voorzitter hoeft niet gelijk te zijn aan de raadsperiode, de periode van 4 jaar telt vanaf het tijdstip van de benoeming. De vervanging is gelijk geregeld aan die van de vervanging van plaatsvervangend lid van de raad.
De externe leden, dus niet zijnde raadslid leggen de eed of gelofte af in dezelfde raadsvergadering als de benoeming.
De raad benoemt en ontslaat de leden. Een lid kan ontslagen worden op eigen verzoek of als de raad het vertrouwen verliest in het lid dat hij zijn rol in de rekenkamercommissie goed en integer vervult. Bij de wisseling van de raadsperiode eindigt het lidmaatschap van alle leden behalve dat van de voorzitter als de periode van 4 jaar nog niet voorbij is.
Raadsleden ontvangen de extra vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie of het uitvoeren van werkzaamheden voor deze rekenkamercommissie zoals de wet deze mogelijk maakt. Deze vergoeding komt uit het raadsbudget en niet uit het budget van de rekenkamercommissie. De externe leden ontvangen dezelfde vergoeding per vergadering als wettelijk aangegeven voor de vergoeding voor raadscommissieleden. De voorzitter heeft daarnaast recht op reiskostenvergoeding. Overige onkosten die de leden maken, waaronder ook reiskosten, worden vergoed. De vergoedingen komen uit het budget van de rekenkamercommissie.
Kortom: De voorzitter is het gezicht van de rekenkamercommissie.
Elke commissie van de raad heeft een secretaris dus ook de rekenkamercommissie. De griffier vervult deze rol in Haaren, maar zou deze kunnen uitbesteden aan de griffiemedewerker. De griffier blijft dan wel verantwoordelijk voor de kwaliteit van het werk van de secretaris. De secretaris vervult de rol van adviseur van de rekenkamercommissie en voert alle ondersteunende taken uit. De secretaris schrijft alle jaarplannen en jaarverslagen en zonodig de onderzoeksrapporten en brieven. De secretaris heeft daarvoor de benodigde uren per week, die ingezet worden in afstemming met de overige griffiewerkzaamheden. De secretaris bewaakt de kwaliteit van de onderzoeken en de onderzoeksrapporten, al dan niet uitgevoerd door externe onderzoekers.
Het reglement van orde biedt duidelijkheid binnen de rekenkamercommissie en daarbuiten over hoe de rekenkamercommissie vergadert en besluiten neemt.
Voor de besluitvorming gelden dezelfde regels als die voor raadsbesluiten.
De rekenkamercommissie opereert transparant naar buiten en geeft daarom duidelijk aan wat wordt onderzocht en wat de onderzoeksvragen zijn en hoe het onderzoek opgepakt gaat worden. De raad kan vragen om een onderzoek, maar de rekenkamercommissie bepaalt zelf of zij vindt dat het onderzoek uitgevoerd kan worden binnen het programma van de rekenkamercommissie of dat zij het te onderzoeken onderwerpt zinvol vindt. Mocht de rekenkamercommissie negatief op het verzoek ingaan dan legt de rekenkamercommissie heel helder uit waarom zij niet ingaat op het verzoek.
De rekenkamercommissie kiest niet zomaar onderwerpen voor een uit te voeren onderzoek. Er zijn criteria waar het onderwerp aan moet voldoen, zodat de onderzoeksonderwerpen zinvol zijn voor de raad.
Het beeld over de onpartijdigheid en integriteit van de rekenkamercommissie wordt mede bepaald door de onderwerpen van de onderzoeken.
Voor de transparantie is het nodig dat de rekenkamercommissie volgens de eigen regels opereert, zodat voor iedereen duidelijk is waar een onderzoek aan moet voldoen en hoe een onderzoek plaatsvindt.
Vergaderingen zijn niet openbaar, maar in het reglement van orde geeft de rekenkamercommissie aan hoe vaak zij per vergadert. De vergaderingen zijn werkvergaderingen en daarmee besloten. De rekenkamercommissie kan openbare bijeenkomsten organiseren, bijvoorbeeld om informatie voor een onderzoek te vergaren.
De leden van de rekenkamercommissie kunnen zelf het onderzoek uitvoeren als het gaat om een afgebakend klein onderzoek. Als het gaat om een groot onderzoek dan kan een onderzoek te veel tijd vergen van de leden en kan een externe onderzoeker worden ingehuurd die samen met de rekenkamercommissie het onderzoek uitvoert. De secretaris begeleidt dan de externe onderzoeker. Het budget bepaalt de ruimte die er is om externe onderzoekers in te kunnen zetten.
De raad bepaalt het budget van de rekenkamercommissie. Alle kosten van de rekenkamercommissie vallen onder dat budget met uitzondering van de inzet van de secretaris en de maandelijkse extra vergoeding van de raadsleden. 1/9 deel van de griffieruren staan voor de rekenkamercommissie. Tevens worden de vergaderkosten, zoals gebruik van vergaderruimte en koffie ed niet in rekening gebracht bij de rekenkamercommissie.