Artikel 1 Algemene bepalingen
- a.
- b.
Voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;
- c.
College: college van burgemeester en wethouders gemeente
Leiderdorp;
- d.
Raad: de gemeenteraad gemeente Leiderdorp;
- e.
Rekenkamer: de rekenkamer gemeente Leiderdorp;
- f.
Presidium: het dagelijks bestuur van de gemeenteraad bestaande uit
de voorzitter van de raad, de eerst plaatsvervangend voorzitter, de
fractievoorzitters of hun plaatsvervangers alsmede de griffier;
- g.
Griffier: de griffier als bedoeld in artikel 100 van de Wet;
- h.
Waar in dit reglement “hij” staat kan ook “zij” worden gelezen.
Artikel 2 Rekenkamer
- 1.
Er is een rekenkamer die onderzoek doet naar de effecten, de
doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het
gemeentelijk beleid;
- 2.
De rekenkamer bestaat uit 4 leden, inclusief de voorzitter;
- 3.
Bij afwezigheid van de voorzitter wijzen de leden van de rekenkamer een
plaatsvervanger uit hun midden aan.
Artikel 3 Presidium
Het presidium heeft in het kader van het functioneren van de rekenkamer
onder meer de volgende taken:
- a.
het adviseren van de raad over rapporten van de rekenkamer;
- b.
het onderhouden van de contacten namens de raad met de
rekenkamer;
- c.
de in artikel 6 genoemde taken betreffende ontslag en
non-activiteit.
Artikel 4 Benoeming leden
- 1.
De benoeming door de raad van de leden en de voorzitter van de
rekenkamer, als bedoeld in artikel 81c eerste lid van de Wet, vindt
plaats op aanbeveling van de sollicitatiecommissie;
- 2.
De sollicitatiecommissie wordt gevormd door twee leden van de
rekenkamer, twee fractievoorzitters en de griffier. Een van de
fractievoorzitters zal als voorzitter van de sollicitatiecommissie
optreden;
- 3.
De sollicitatiecommissie heeft als taak om op basis van een
sollicitatieprocedure kandidaten voor het lidmaatschap van de rekenkamer
voor te dragen voor benoeming door de raad. De voordracht gaart
vergezeld van een overzicht van openbare betrekking die de kandidaat
bekleedt;
- 4.
De leden van de rekenkamer worden benoemd voor zes jaar en kunnen
eenmaal worden herbenoemd.
Artikel 5 Betrekkingen leden
- 1.
Ten aanzien van drie van de leden geldt dat het streven is de volgende
kwalificaties vertegenwoordigd te krijgen: één van de leden is ingevolge
artikel 58 van de Wet op de registeraccountants ingeschreven in het
accountantsregister, één heeft de hoedanigheid van meester in de rechten
en één is aan een universiteit afgestudeerd als bestuurskundige;
- 2.
Voor het overige geldt: benoembaar zijn voorts degenen van wie de raad
van oordeel is dat hun kennis en ervaring dienovereenkomstig is;
- 3.
De raad is bevoegd van het gestelde in lid 1 en 2 af te wijken, indien
hij van oordeel is dat een of meer aan te stellen leden beschikken over
overeenkomstige kennis en ervaring.
Artikel 6 Ontslag en non-activiteit
- 1.
Het presidium bericht de raad als een van de ontslaggronden of redenen
voor non-activiteit zich voordoen, zoals omschreven in artikel 81c,
zesde of zevende lid van de Wet of van artikel 81d, eerste of tweede lid
van de Wet;
- 2.
In de gevallen bedoeld in artikel 81c zesde lid en in artikel 81d eerste
lid van de Wet, bericht het presidium de raad dat deze gronden zich
voordoen en dat wordt overgegaan tot ontslag respectievelijk het op
non-actief stellen van het desbetreffende lid;
- 3.
In de gevallen bedoeld in artikel 81c zevende lid en in artikel81d
tweede lid van de Wet, adviseert het presidium de raad over de vraag of
al dan niet moet worden overgegaan tot ontslag respectievelijk het op
non-actief stellen van het desbetreffende lid;
- 4.
Het presidium adviseert de raad tevens met betrekking tot een beslissing
tot verlenging of beëindiging van de non-activiteit als bedoeld in
artikel 81d derde lid van de Wet.
Artikel 7 Budget
- 1.
De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting
beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de
uitvoering van haar taken;
- 2.
De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorige
begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, zoals bedoeld in artikel
185 derde lid van de Wet;
- 3.
De voorzitter doet jaarlijks vóór 1 juni een voorstel aan de raad voor
de nodige middelen voor een goede uitoefening van de taken;
- 4.
Voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer wordt, voor wat
betreft de toe te kennen vergoeding aan de leden van de rekenkamer,
artikel 3 lid 3 t/m 6 van de “verordening geldelijke voorzieningen
(burger)raadsleden, commissieleden en leden van de rekenkamer gemeente
Leiderdorp 2015” van toepassing verklaard.
Artikel 8 Ambtelijke bijstand
De verordening op de ambtelijke bijstand van de raad en de
fractieondersteuning gemeente Leiderdorp 2011 is van overeenkomstige
toepassing op de rekenkamer.
Artikel 9 Onderzoek
De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van
een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad gemotiveerd en binnen een maand
of en in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan.
Artikel 10 Vergaderingen, beslotenheid, geheimhouding en besluitvorming
- 1.
De vergaderingen van de rekenkamer worden in beginsel in beslotenheid
gehouden. De rekenkamer vergadert zo dikwijls zij nodig oordeelt om tot
een zorgvuldige rapportage of aanbeveling te kunnen komen;
- 2.
De rekenkamer kan de raad verzoeken geheimhouding op te leggen over het
ter vergadering behandelde en over de stukken welke aan haar zijn
overlegd. Tenzij de raad van oordeel is dat de geheimhouding in strijd
is met de door het onderzoek of de controle te dienen belangen, willigt
de raad verzoeken om geheimhouding in;
- 3.
De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren of
daarvan kennis dragen, in acht genomen totdat de raad deze opheft.
Betreft het stukken waarover door andere organen geheimhouding is
opgelegd, of het verslag van de behandeling van zulke stukken, dan
blijft de geheimhouding gehandhaafd tot het betreffende orgaan de
geheimhouding opheft;
- 4.
Besluiten worden binnen de rekenkamer genomen met eenvoudige meerderheid
van stemmen. Indien de stemmen staken, dan is de stem van de voorzitter
beslissend. Minderheidsstandpunten worden in het rapport of in de
aanbeveling opgenomen.
Artikel 11 Rapportage en terugkoppeling
- 1.
De rekenkamer stelt de betrokken instelling schriftelijk op de hoogte
van het (nog niet gepubliceerde) rapport. Indien de bevindingen daartoe
aanleiding geven kan de rekenkamer ter zake (concept) aanbevelingen aan
de betrokken partijen opnemen;
- 2.
De rekenkamer stelt de betrokken instelling in de gelegenheid om binnen
vier weken schriftelijk te reageren op het (nog niet gepubliceerde)
rapport en, indien van toepassing de (concept) aanbevelingen;
- 3.
Na ontvangst van de reactie(s) sluit de rekenkamer haar onderzoek af en
stelt een definitief rapport op waarin bevindingen, conclusie en, indien
van toepassing, aanbevelingen, alsmede de reacties hierop zijn
opgenomen.
Artikel 12 Toepassing
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of wanneer een artikel
voor verschillende uitleg vatbaar blijkt te zijn beslist de raad.
Artikel 13 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de rekenkamer
gemeente Leiderdorp 2015”.
Artikel 14 Inwerkingtreding
- 1.
Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking in de rubriek
Gemeente-aan-Huis van een in de gemeente verschijnend huis-aan-huisblad
d.d. 11 maart 2015.
- 2.
Met ingang van de in het eerste lid genoemde datum wordt de Verordening
op de rekenkamer 2013, zoals vastgesteld door de raad op 13 mei 2013,
ingetrokken.