Organisatie | Roerdalen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wmo-raad gemeente Roerdalen 2015 |
Citeertitel | Verordening Wmo-raad gemeente Roerdalen 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Wmo-raad |
Geen
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, art. 2.1.3, lid 3
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-06-2015 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 30-04-2015 Gemeenteblad, nr. 47740 | 2015/04/30/05 |
De raad van de gemeente Roerdalen heeft;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 3 maart 2015,
gelet op artikel 2.1.3, lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
1. de Verordening Wmo-raad gemeente Roerdalen 2012 in te trekken.
2. de Verordening Wmo-raad gemeente Roerdalen 2015 vast te stellen.
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. Wmo 2015: de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
b. College: het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Roerdalen;
c. Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Roerdalen;
d. Wmo-beleid: de samenhangende wijze waarop de gemeente in al haar beleid en verantwoordelijkheden werkt aan verbeteringen van de mogelijkheden tot gelijkwaardige maatschappelijke deelname van alle burgers binnen de samenleving;
e. Wmo-raad: de door het college ingestelde adviesorgaan, zoals bedoeld in deze verordening;
f. Cliënt: persoon die een beroep kan doen op, en /of belang heeft bij de Wmo;
g. Overlegvergadering: het overleg met de verantwoordelijk wethouder Wmo;
Het doel van de Wmo-raad is te bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en het gemeentelijk Wmo-beleid vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, ontwikkeling, uitvoering, evaluatie en verbetering van het gemeentelijk Wmo-beleid.
De Wmo-raad heeft tot taak het College gevraagd en ongevraagd te adviseren over onderwerpen die de beleidsvoorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Wmo 2015 betreffen.
Hieronder wordt in ieder geval de advisering begrepen aangaande:
a. Het vierjaarlijks op te stellen Wmo-beleidsplan;
b. de vaststelling en wijziging van de verordeningen m.b.t. de uitvoering van dit plan;
c. de wijze waarop de kwaliteit van de maatschappelijke ondersteuning geborgd wordt;
d. de wijze waarop cliënten (materieel/ immaterieel) keuzevrijheid wordt geboden;
a. De Wmo-raad heeft de bevoegdheid aangelegenheden die het beleid en de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente met betrekking tot het integrale Wmo-beleid raken, in het overleg met de portefeuillehouder aan de orde te stellen.
b. De Wmo-raad heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen gebruik te maken van externe deskundigheid, uiteraard wel vallende binnen het vastgestelde budget.
c. De Wmo-raad kan overgaan tot het instellen van werkgroepen rond bepaalde onderwerpen. De bevindingen van de werkgroepen worden aan de Wmo-raad voorgelegd.
d. De leden van de Wmo-raad kunnen altijd derden raadplegen over de aangelegenheden waarmee zij als lid van de Wmo-raad te maken krijgen.
a. De Wmo-raad wordt o.a. geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheids-onderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages voor zover betrekking hebben op de Wmo 2015.
b. De Wmo-raad krijgt spontaan en op verzoek tijdig alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven nodig heeft, tenzij enig wettelijke voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.
a. De Wmo-raad wordt bij de ontwikkeling van het integrale beleid betrokken.
b. De Wmo-raad heeft het recht advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het beleid en de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente betreffen voor zover het betrekking heeft op het integrale Wmo-beleid.
c. Het College legt onderwerpen als bedoeld in artikel 3 lid 1 van deze verordening middels een schriftelijke adviesaanvraag voor aan de Wmo-raad. In de aanvraag wordt expliciet vermeld over welke punten advies wordt gevraagd. Het advieswordt tijdig gevraagd (minimaal 4 weken van tevoren) zodat het meegenomen kan worden bij het te nemen besluit.
d. De Wmo-raad brengt binnen vier weken na ontvangst van de adviesaanvraag schriftelijk advies uit aan het College. Deze termijn kan met maximaal 2 weken worden verlengd.
e. Het College brengt binnen vier weken na ontvangst van een advies dan wel vragen van de Wmo-raad schriftelijk reactie uit aan de Wmo-raad. Deze termijn kan met maximaal 2 weken worden verlengd. Indien het College het advies van de Wmo-raad niet overneemt, deelt het College dat met redenen omkleed schriftelijk mee aan de Wmo-raad.
f. De adviezen van de Wmo-raad en de reactie van het College worden aan de raad ter beschikking gesteld.
g. Indien het belang van de zaak daartoe aanleiding geeft, vindt bij de adviesaanvraag mondeling overleg plaats met de gemeente.
a. Het besluit omtrent de advisering wordt bij meerderheid van stemmen genomen.
b. Bij het staken van de stemmen beslist de voorzitter.
c. Minderheidsstandpunten kunnen apart worden vermeld.
d. Voor besluiten die als advies worden voorgelegd aan college en/of raad dient tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig te zijn. De aanwezigheid blijkt uit de ter vergadering getekende presentie lijst. De voorzitter besluit op basis van bovenstaande bepalingen of het quorum al dan niet is bereikt.
Het lidmaatschap van de Wmo-raad is onverenigbaar met:
a. het lidmaatschap van de raad, het college en/ of commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;
b. zijn van bestuurder of medewerker van de gemeente Roerdalen;
c. zijn van bestuurder of medewerker van organisaties met zakelijke belangen bij de uitvoering van de Wmo.
Ten minste tweemaal per jaar vindt een overlegvergadering plaats met de portefeuillehouder en de ambtelijk adviseur. Deze overlegvergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Wmo-raad. Van overleg en afspraken met de Wmo-raad doet de gemeente in hoofdlijnen schriftelijk verslag aan de Wmo-raad.
Artikel 9. Taken voorzitter, secretaris en penningmeester
Tot de taken van de voorzitter behoren onder meer:
a. het vaststellen van de agenda, in overleg met de secretaris en de ambtelijk adviseur voor de Wmo-raad;
b. het bepalen van dag en uur van de vergadering;
c. het leiden van de vergadering;
f. het schorsen en beëindigen van de vergadering;
g. het peilen van meningen, het meedelen van uitslagen van stemmingen en het vastleggen dat een besluit is genomen;
h. het mede zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten.
Tot de taken van de secretaris behoren onder meer:
a. het openbaar bekendmaken van de agenda en andere publicaties;
b. het mede opstellen van de agenda;
c. het –minimaal zeven werkdagen voor aanvang van de vergadering- versturen van de agenda met bijbehorende stukken, aan de voorzitter en leden van de Wmo-raad;
d. het verstrekken van de benodigde informatie aan de voorzitter en de leden van de Wmo-raad;
e. het bijwonen van de vergaderingen en zorgen voor het verslag en de besluitenlijst;
f. het verzenden van goedgekeurde verslagen en besluitenlijsten aan degenen genoemd in sub c.
g. het mede zorg dragen voor de uitvoering van besluiten;
h. het bewaken van en rapporteren over de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;
Ten laste hiervan kunnen onder meer de volgende kosten worden gebracht:
a. jaarlijkse onkostenvergoeding voor ondermeer telefoon en computer;
b. kosten deskundigheidsbevordering;
c. reiskosten voor ondermeer cursussen en bezoek vergaderingen buiten de gemeente;
d. kosten voor vergaderaccommodaties en –faciliteiten; evenals ruimte en faciliteiten voor de overige werkzaamheden;
e. kosten van aanschaf documentatie, literatuur en vaktijdschriften;
Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening Wmo-raad gemeente Roerdalen 2015’.
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 30-4-2015.
De gemeenteraad van Roerdalen,
R.J.J. Notermans mr. M.D. de Boer-Beerta
De oprichting en instandhouding van een Wmo-raad is een van de instrumenten om burgerparticipatie binnen de gemeente vorm te geven. De Wmo-raad wordt in het leven geroepen als formeel adviesorgaan van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen om gebruik te kunnen maken van de specifieke kennis en ervaringsdeskundigheid van representatieve vertegenwoordigers van de bij de Wmo belanghebbende burgers bij het formuleren en evalueren van beleid en de uitvoering daarvan.
Voor de diverse omschrijvingen is aansluiting gezocht bij de formuleringen in de wet en/ of bestaande regelgeving.
In dit artikel wordt de doelstelling beschreven. Belangrijk is dat de Wmo-raad vanuit een onafhankelijke positie gevraagd en ongevraagd kan adviseren.
Dit artikel beschrijft de taak van de Wmo-raad het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over onderwerpen die de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk Wmo-beleid betreffen, maar ook de taken die daaraan randvoorwaardelijk zijn, zoals het onderhouden van contacten met en betrekken van de achterban en het alert zijn op en verzamelen van signalen in de samenleving het brede terrein van de Wmo betreffende.
De bevoegdheden, onderscheiden naar initiatief-, informatie- en adviesrecht zijn in dit artikel uitgebreid omschreven. Zo wordt de mogelijkheid gebruik te maken van externe deskundigheid of de het instellen van werkgroepen op deelonderwerpen expliciet benoemd. Ook wordt de procedurele vereisten benoemd die gemeente en Wmo-raad in acht dienen te nemen in geval van gevraagd advies. Onderwerpen die in de Wmo-raad zijn behandeld kunnen niet nog aan een ander adviesorgaan worden voorgelegd.
Omwille van de werkbaarheid is gekozen voor een minimale grootte van vijf en een maximale grootte van negen leden, inclusief een onafhankelijk voorzitter. Voorzitter en leden worden benoemd door het college, op voordracht van de Wmo-raad. Bij uitzondering wordt voor de vorming van de eerste Wmo-raad door de gemeente een brede werving in gang gezet, met campagneachtige trekken.
Met het oog op een zo effectief en efficiënt mogelijk functioneren van de Wmo-raad is uitgegaan van een onafhankelijk voorzitter. Hiervoor wordt ook apart geworven.
Er is niet gekozen voor een vorm waarin sprake is van een vertegenwoordiging van belangengroeperingen, maar voor een vorm waarin de leden zonder last en ruggespraak de burgers van Roerdalen representeren en zich vertegenwoordigers weten door veelvuldige contacten burgers, belangenorganisaties en instellingen. De voltallige Wmo-raad wordt geacht de Wmo over de gehele breedte te kunnen bestrijken.
Dit artikel beschrijft dat eventuele vacatures steeds gepubliceerd dienen te worden zodat een ieder in de gelegenheid wordt gesteld zijn of haar belangstelling kenbaar te maken. De maximale zittingstermijn is acht jaar, te weten een zittingstermijn van vier jaar die eenmaal verlengd kan worden. Tot slot beschrijft het artikel minimale eisen waaraan een lid moet voldoen en de situatie waarin men van een lidmaatschap is uitgesloten, zoals bestuurders of medewerkers van de gemeente Roerdalen, raads- en commissieleden of bestuurders en medewerkers van organisaties met zakelijke belangen bij de Wmo.
Dit artikel geeft aan op welke wijze (de schijn van) belangenverstrengeling kan worden voorkomen. Ook geeft dit artikel aan welke wegen er bewandeld moeten worden indien een situatie zich voordoet waarin dit aan de orde zou kunnen zijn.
Dit artikel beschrijft het onafhankelijk functioneren van de Wmo-raad in openbare –in beginsel- vergaderingen. Wmo-raad en gemeente, vertegenwoordigd door de portefeuillehouder en de ambtelijk adviseur plegen minimaal tweemaal per jaar overleg. Daarvan doet de gemeente verslag.
Artikel 9 Taken voorzitter, secretaris en penningmeester
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De Wmo-raad wordt actief voorzien van informatie. De vakafdeling informeert via de ambtelijk contactfunctionaris over actuele landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen op het terrein van de Wet maatschappelijke ondersteuning en relevante aanverwante regelingen. De Wmo-raad kan beschikken over vergaderruimte en kopieerfaciliteiten. De beschikbaarstelling van andere faciliteiten gebeurt in overleg. De Wmo-raad krijgt ook de beschikking over een eigen budget voor eigen activiteiten. Ten denken valt aan het volgen van opleidingen of symposia, het inhuren van externe deskundigen, een eigen website en nieuwsbrief. Hiervoor stelt de Wmo-raad jaarlijks een begroting op, een afrekening en een jaarverslag.
Artikel 11 Begroting en verslaglegging
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
De verordening treedt de dag na bekendmaking in.