Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Verordening interne klachtenbehandeling gemeente Alphen aan den Rijn 2002

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening interne klachtenbehandeling gemeente Alphen aan den Rijn 2002
CiteertitelVerordening interne klachtenbehandeling gemeente Alphen aan den Rijn 2002
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Per 1 juni 2015 is het gedeelte van deze verordening, dat betrekking had op de klokkeluidersregeling 2002, ingetrokken

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-201501-01-2016Vaststelling door de gemeenteraad op 21 februari 2002, ingaande 17 april 2002; 1e wijziging: artikel 1, lid 2 besluit 27 september 2007, ingaande 1 september 2007; 2e wijziging: artikel 5, lid 2, besluit 30 juni 2011, ingaande 1 augustus 2011

03-03-2015

2e wijziging: Witte Weekblad 20 juli 2011, intrekking klokkeluidersregeling 2002: Gemeenteblad 15 mei 2015, nr. 42527, ingaande 1 juni 2015

2011/17992

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING INTERNE KLACHTBEHANDELING GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN 2002

 

 

Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    de wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • 2.

    klacht: een klacht over een gedraging als bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet be-stuursrecht met uitzondering van een klacht over ongewenst gedrag op grond van de Regeling klachtencommissie ongewenst gedrag voor de gemeentelijke overheid;

  • 3.

    het meldpunt: een commissie of persoon die als zodanig door de gemeenteraad is aange-wezen;

  • 4.

    de ambtenaar: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, onderdeel a en artikel 1:2, onderdeel a, d, e en f van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Alphen aan den Rijn 1995 (AVR);

  • 5.

    de gemeentelijke organisatie: de gemeentelijke organisatie waarbinnen de ambtenaar werk-zaam is;

  • 6.

    een vermoeden van een misstand: een op redelijke gronden gebaseerd vermoeden van een misstand met betrekking tot de gemeentelijke organisatie omtrent:

    • a.

      een strafbaar feit;

    • b.

      een schending van regelgeving of beleidsregels;

    • c.

      het misleiden van justitie;

    • d.

      een gevaar voor de volksgezondheid, de veiligheid of het milieu, of

    • e.

      het bewust achterhouden van informatie over deze feiten.

KLACHTBEHANDELING

Behandeling van mondelinge klachten

Artikel 2
  • 1.

    Een mondeling ingediende klacht, als bedoeld in artikel 9:2 van de wet, wordt door of van-wege het bestuursorgaan op schrift gesteld.

  • 2.

    Met betrekking tot de behandeling van een klacht, als bedoeld in het eerste lid, is afde-ling 9.2 van de wet van toepassing.

     

Aanvullende bepalingen betreffende de behandeling van klaagschriften

Artikel 3

In de ontvangstbevestiging van het klaagschrift als bedoeld in artikel 9:6 van de wet, wordt ver-meld welke persoon of functionaris de klacht in behandeling heeft.

Artikel 4
  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen nadere eisen stellen, waaraan moet zijn voldaan, voordat toepassing kan worden gegeven aan artikel 9:8 van de wet.

  • 2.

    In de schriftelijke kennisgeving van het niet in behandeling nemen van een klacht, als bedoeld in artikel 9:8, derde lid, van de wet, wordt de motivering vermeld.

Artikel 5
  • 1.

    Een afschrift van de kennisgeving, als bedoeld in artikel 9:12, eerste lid, van de wet wordt tevens gezonden aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

  • 2.

    In de kennisgeving als bedoeld in artikel 9:12, eerste en tweede lid van de wet wordt in ieder geval melding gemaakt van de mogelijkheid dat door klager een klacht kan worden ingediend bij de ombudsman Alphen aan den Rijn en omstreken, indien sprake is van een gedraging als bedoeld in de Verordening op de ombudsman Alphen aan den Rijn en omstreken. Of er sprake is van een gedraging als bedoeld in genoemde verordening staat uitsluitend ter beoordeling van die ombudsman.

Artikel 6

Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor dat voor de uitvoering van de interne klacht-behandeling overeenkomstig de bepalingen van deze regeling en met inachtneming van het bepaalde in hoofdstuk 9 van de wet een interne instructie wordt opgesteld.

Artikel 7

Deze verordening kan worden aangehaald als " Verordening interne klachtbehandeling gemeente Alphen aan den Rijn 2002”.

Artikel 8

Deze verordening treedt in werking zes weken na bekendmaking.

 

Vastgesteld door de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn op 21 februari 2012 en voor het laatst gewijzigd op 30 juni 2011.

de griffier, de voorzitter,