Organisatie | Omgevingsdienst Regio Arnhem |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut Omgevingsdienst regio Arnhem |
Citeertitel | Treasurystatuut Omgevingsdienst regio Arnhem 2013'. |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-03-2013 | nieuwe regeling | 27-03-2013 Provinciaal Blad provincie Gelderland 2013/66 | Onbekend |
Het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Arnhem,
Gelezen het voorstel van het Dagelijks Bestuur van 1 februari 2013,
Gelet op de Wet financiering decentrale overheden;
Gelet op de Uitvoeringsregeling Financiering decentrale overheden;
Gelet op de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden:
Gelet op artikel 57 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
Gelet op de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Arnhem;
Het Treasurystatuut Omgevingsdienst regio Arnhem 2013 vormt het kader voor de uitvoering van het treasurybeleid. Het treasurybeleid ondersteunt, als onderdeel van het financieel beleid, de uitvoering van de publieke taken en biedt mede waarborgen voor de financiële continuïteit van de Omgevingsdienst regio Arnhem op korte en lange termijn.
De treasuryfunctie heeft bij lagere overheden de laatste jaren sterk aan betekenis gewonnen, onder meer vanwege de inwerkingtreding van de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) per 1 januari 2001, de ontwikkelingen op de Europese geld- en kapitaalmarkt en de introductie van nieuwe financieringsinstrumenten.
Met de komst van de Wet fido zijn voor de gemeentelijke treasuryfunctie duidelijke kaders geboden ten aanzien van risicobeheersing en transparantie. Dat laatste komt onder meer tot uitdrukking in de voorschriften voor een verplicht Treasurystatuut.
Daarnaast moet, op basis van de uitwerking die de Omgevingsdienst regio Arnhem heeft gegeven aan artikel 216 van de Provinciewet, de directeur zorgen voor een goede inrichting van de uitvoeringsorganisatie van de financieringsfunctie, die het Treasurystatuut Omgevingsdienst regio Arnhem 2013 mogelijk maaktVOETNOOT 1.
Het Treasurystatuut Omgevingsdienst regio Arnhem 2013 bepaalt de kaders voor de uitvoering van het treasurybeleid en maakt een objectieve en transparante verantwoording achteraf mogelijk.
De specifieke beleidsvoornemens respectievelijk de uitvoenng van het beleid op het gebied van treasury worden besproken in de treasuryparagraaf van de begroting en de jaarstukken.
Bij de inrichting van het treasuryproces zorgen de vier elementen sturing, uitvoering, verantwoording en toezicht houden voor duidelijkheid en transparantie.
Het Treasurystatuut Omgevingsdienst regio Arnhem 2013 is een nadere uitwerking van de geldende wetgeving. Bij het opstellen van dit statuut is rekening gehouden met het relevante wettelijke kader in:
Het statuut is voor de Omgevingsdienst regio Arnhem beperkt gehouden, omdat zij een eenvoudige rol heeft op het geheel van treasury. De behoefte is:
Voorgaande betekent dat er een langlopende financiering zal zijn en blijven voor investeringen in debedrijfsvoering en een korte termijn financiering voor de overbrugging van bevoorschotting versusuitvoering.
De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's.
Bij de Omgevingsdienst regio Arnhem gelden de volgende doelstellingen van de treasuryfunctie;
De paragraaf treasury in de begroting bevat de plannen voor de treasuryfunctie voor het begrotingsjaar in een meerjarig perspectief.
Er wordt inzichit gegeven in de uitgangspunten van de treasury-activiteiten, die verwerkt zijn in de financiële meerjarenraming.
De paragraaf treasury in de jaarstukken geeft een verslag van de uitvoering van het treasurybeleid in het afgelopen jaar. Daarbij wordt getoetst aan de beleidsvoornemens in de begroting en de bijstellingen van deze voornemens in de wijzigingen van de begroting.
3.Het beheersen en vermijden van risico's staat in het treasurybeleid voorop. In dit verband is het risicomanagement gericht op het inzichtelijk maken van toekomstige risico's en deze te beheersen, te verminderen en te spreiden. De treasuryfunctie zal nadrukkelijk geen bankachtige activiteiten ontplooien, met het oogpunt om geld te verdienen. Het gebruik van derivaten is niet toegestaan.
Het kredietrisico wordt in de eerste plaats beperkt doordat het financieringsbeleid gericht is op het voorkomen van langdurige overschotten.
Financiële ondernemingen met ten minste een A- rating voor looptijden tot 3 maanden en een AA- (minus) rating bij looptijden >3 maanden (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) die onder Nederlands of anderszins EER-toezicht vallen, zoals de Nededandse Bank en de Verzekeringskamer der Financiële ondernemingen.Uitzetting bij een instelling gevestigd in een lidstaat met ten minste een AA- rating van twee van de volgende erkende ratingbureau's: Moody's Investors Service, Standard & Poor's en Fitch IBCA;
De Omgevingsdienst regio Arnhem beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
Het beheer van relaties met financiële ondernemingen, waaronder de bankrelaties, valt onder de verantwoordelijkheid van de medewerker die is belast met de uitvoering van de treasuryfunctie, hierna te noemen 'treasuryfunctie'.
Onder dit beheer wordt verstaan:
5.In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
Het primair bevoegde orgaan tot het aangaan van overeenkomsten tot aangaan en verstrekken van geldleningen is het Algemeen Bestuur. Op basis van delegatie kan deze bevoegdheid overgedragen worden aan het Dagelijks Bestuur;
De verantwoordelijkheden t.a.v treasury worden door het Dagelijks Bestuur vastgelegd, hierin wordt onderscheid gemaakt in de verantwoordelijkheden per functionaris. De eindverantwoordelijkheid ligt bij het Algemeen Bestuur.
De directeur is verantwoordelijk.
Het treasurybeleid en elke aanpassing daarvan, moet worden vastgesteld door het Algemeen Bestuur.