Organisatie | Woerden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieregeling van de gemeente Woerden 2013 |
Citeertitel | Organisatieregeling 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt "de Organisatieregeling gemeente Woerden 2011"
art. 160 Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-01-2014 | 01-09-2013 | nieuwe regeling | 27-08-2013 Intranet gemeente Woerden op 28 januari 2014 | pz/2015 |
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Woerden;
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;
gelet op Verordening op de inrichting van de financiële organisatie, het financiële beheer en de uitgangspunten van het financiële beleid van de gemeente Woerden (financiële beheersverordening);
gelet op de reorganisatie en de nieuwe organisatie zoals die per 1 september 2013 ingaat;
gezien het advies van de Ondernemingsraad d.d. 13 januari 2014;
Ambtelijke organisatie : de gehele gemeentelijke organisatie met uitzondering van het college, de burgemeester, de raadsleden en de griffie.
Team : iedere organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die op grond van dit besluit een eigen verantwoordingsplicht aan de directie heeft.
Juridische rechtmatigheid : het voldoen van besluiten, beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke-, nationale- en Europese wet- en regelgeving, met uitzondering van financiële rechtmatigheidsaspecten.
Hoofdstuk 1 De ambtelijke organisatie
Artikel 2 Inrichting van de organisatie
De directie kan, naar aanleiding van een door burgemeester en wethouders gegeven bestuurlijke opdracht, besluiten tot het instellen van tijdelijke organisatorische verbanden tussen teams ter voorbereiding en / of uitvoering van het beleid van groot politiek bestuurlijk of organisatorisch belang, dat meerdere teams aangaat.
Artikel 3 Leiding dagelijks beheer
Onder de verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie bij de directie. De directie kan uit eigen beweging aanwijzingen geven aan de teammanagers en aanwijzingen geven aan de concern controller om de kwaliteit van het gemeentelijk beleid en de samenhang van het gemeentelijk beleid te borgen.
Artikel 6 Taken van de directie
De directie zorgt vanuit een integrale managementbenadering voor de strategische beleidsontwikkeling en het onderhouden van een visie op de ontwikkeling van de gehele ambtelijke organisatie. De directie geeft voor de langere termijn richting aan de organisatie en neemt op grond daarvan beslissingen.
De directie verricht alle activiteiten (coördinerend, adviserend, sturend en controlerend) die nodig zijn voor de totale bedrijfsvoering om de werkzaamheden effectief en efficiënt te verzorgen met de inzet van hulpmiddelen zoals (team-)plannen en planningen, budgetbewakingssystemen, managementrapportages en programma’s afkomstig uit de programmabegroting.
Hoofdstuk 5 Juridische rechtmatigheid
Artikel 12 Juridische rechtmatigheid
De Teammanager Juridische & Facilitaire Zaken draagt, onverminderd de verantwoordelijkheid van de teammanagers, de zorg voor:
a. het toetsen van voorstellen aan het college en overeenkomsten van de gemeente met derden op juridische rechtmatigheid;
b. het gevraagd en ongevraagd geven van juridisch advies aan het college, de directie en de teams;
c. het toezicht op een juiste toepassing van gemeentelijke- , nationale- en Europese wet- en regelgeving door de ambtenaren van de teams;
d. de behandeling van beroepschriften en de behandeling van en beslissingen op bezwaarschriften;
e. het vertegenwoordigen van de gemeente in gerechtelijke procedures;
f. het onderhouden van contacten met advocaten en notarissen; voorzover deze taken niet door het college aan andere ambtenaren in de organisatie zijn opgedragen.
Het team Concernzaken heeft de juridische control-taak. Vanuit de taak van juridische control draagt Concernzaken de zorg voor het opstellen van richtlijnen voor de teams voor het toetsen van voorstellen aan het college en richtlijnen voor het toetsen van de door de gemeente te verrichten rechtshandelingen op juridische rechtmatigheid.
Artikel 13 Portefeuilleoverleg
De portefeuillehouder draagt zorg voor periodiek (thema)overleg met de relevante teammanagers over:
a. de voortgang en planning van werkzaamheden en projecten van het team / portefeuille, inclusief de budgetten;
b. bespreking van zaken die in het kader van mandatering problemen geven; c. het bespreken van nieuwe zaken voor het team / portefeuille.