Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Woerden

Organisatieregeling van de gemeente Woerden 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWoerden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOrganisatieregeling van de gemeente Woerden 2013
CiteertitelOrganisatieregeling 2013
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt "de Organisatieregeling gemeente Woerden 2011"

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

art. 160 Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-01-201401-09-2013nieuwe regeling

27-08-2013

Intranet gemeente Woerden op 28 januari 2014

pz/2015

Tekst van de regeling

Intitulé

Organisatieregeling van de gemeente Woerden 2013

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Woerden;

 

gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;

 

gelet op Verordening op de inrichting van de financiële organisatie, het financiële beheer en de uitgangspunten van het financiële beleid van de gemeente Woerden (financiële beheersverordening);

 

gelet op de reorganisatie en de nieuwe organisatie zoals die per 1 september 2013 ingaat;

 

gezien het advies van de Ondernemingsraad d.d. 13 januari 2014;

 

besluit;

vast te stellen:

 

de "Organisatieregeling van de gemeente Woerden 2013"

Artikel 1 Begripsomschrijving

Deze regeling verstaat onder:

Ambtelijke organisatie : de gehele gemeentelijke organisatie met uitzondering van het college, de burgemeester, de raadsleden en de griffie.

 

Team : iedere organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die op grond van dit besluit een eigen verantwoordingsplicht aan de directie heeft.

 

Juridische rechtmatigheid : het voldoen van besluiten, beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke-, nationale- en Europese wet- en regelgeving, met uitzondering van financiële rechtmatigheidsaspecten.

 

Hoofdstuk 1 De ambtelijke organisatie

Artikel 2 Inrichting van de organisatie

  • 1.

    De ambtelijke organisatie is ingericht volgens het directiemodel.

  • 2.

    Aan het hoofd van de ambtelijke organisatie staat de directie.

  • 3.

    De ambtelijke organisatie is ingedeeld in teams. Teams staan onder leiding van een teammanager.

  • 4.

    De directie benoemt op basis van taakvelden en taken de teams en stelt de interne structuur ervan vast. Uitgangspunt voor de interne structuur is eenheid van leiding.

  • 5.

    De directie stelt in het uitvoeringsbesluit de volgende zaken vast: de taken en verantwoordelijkheden van de teammanager, juridische rechtmatigheid bij teams, wijze van samenwerken tussen de directie en teammanagers en werkoverleg.

  • 6.

    De directie kan, naar aanleiding van een door burgemeester en wethouders gegeven bestuurlijke opdracht, besluiten tot het instellen van tijdelijke organisatorische verbanden tussen teams ter voorbereiding en / of uitvoering van het beleid van groot politiek bestuurlijk of organisatorisch belang, dat meerdere teams aangaat.

  • 7.

    De teammanager kan, naar aanleiding van een door de directie vastgesteld projectvoorstel, besluiten tot het instellen van tijdelijke organisatorische verbanden binnen of tussen teams ter uitvoering van projecten ressorterende onder zijn / haar team.

 

Artikel 3 Leiding dagelijks beheer

  • 1.

    Onder de verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie bij de directie. De directie kan uit eigen beweging aanwijzingen geven aan de teammanagers en aanwijzingen geven aan de concern controller om de kwaliteit van het gemeentelijk beleid en de samenhang van het gemeentelijk beleid te borgen.

  • 2.

    Onder de verantwoordelijkheid van de directie berust het dagelijks beheer van de in artikel 2 lid 4 bedoelde taken van een team bij een teammanager.

 

Artikel 4 Mandaten

Voor de uitoefening van één of meer van zijn bevoegdheden kan het college mandaten en volmachten verlenen. De wijze van mandatering is geregeld in het mandaatregister.

 

Hoofdstuk 2 De directie

Artikel 5 De directie

  • 1.

    De leiding van de ambtelijke organisatie als geheel berust bij de directie.

  • 2.

    De directie bestaat uit de gemeentesecretaris / algemeen directeur en een aantal directeuren, waarvan één tevens de concern controller is.

  • 3.

    De concern controller adviseert eigenstandig zowel het bestuur als de directie ter bevordering van een goed functioneren (doelmatigheid en rechtmatigheid) van de ambtelijke organisatie.

  • 4.

    De algemeen directeur is voorzitter van de directie en ten opzichte van burgemeester en wethouders eindverantwoordelijk voor het functioneren van de directie, evenals van de gehele ambtelijke organisatie.

 

Artikel 6 Taken van de directie

  • 1.

    De directie zorgt vanuit een integrale managementbenadering voor de strategische beleidsontwikkeling en het onderhouden van een visie op de ontwikkeling van de gehele ambtelijke organisatie. De directie geeft voor de langere termijn richting aan de organisatie en neemt op grond daarvan beslissingen.

  • 2.

    De directie verricht alle activiteiten (coördinerend, adviserend, sturend en controlerend) die nodig zijn voor de totale bedrijfsvoering om de werkzaamheden effectief en efficiënt te verzorgen met de inzet van hulpmiddelen zoals (team-)plannen en planningen, budgetbewakingssystemen, managementrapportages en programma’s afkomstig uit de programmabegroting.

  • 3.

    De directie zorgt in personele zin voor een optimale kwalitatieve bezetting en inzet van medewerkers. De directie creëert de randvoorwaarden waardoor medewerkers in staat zijn binnen de gegeven organisatiefilosofie eigen verantwoordelijkheid te dragen voor aan hen opgedragen activiteiten.

  • 4.

    De directie organiseert jaarlijks en op gezette tijden bijeenkomsten met burgemeester en wethouders om gezamenlijk de strategische onderwerpen en thema’s te bespreken en hierover afspraken te maken.

 

Hoofdstuk 3 Functies

Artikel 7 De gemeentesecretaris

  • 1.

    Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college berust de eindverantwoordelijkheid voor het door de directie gevoerde dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de griffie bij de gemeentesecretaris, in de hoedanigheid van algemeen directeur.

  • 2.

    De gemeentesecretaris staat het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde.

  • 3.

    De gemeentesecretaris is in de vergadering van het college aanwezig.

 

Artikel 8 De programma manager

  • 1.

    De programma manager verricht zijn werkzaamheden onder de eindverantwoordelijkheid van de directie.

  • 2.

    De programma manager is verantwoordelijk voor de uitvoering en realisatie van geformuleerde programma’s.

  • 3.

    De programma manager organiseert zelf adequate overlegstructuren.

 

Artikel 9 De concern controller

  • 1.

    De concern controller heeft een rechtstreekse adviserende en rapporterende bevoegdheid aan zowel het college van burgemeester en wethouders als aan de directie.

  • 2.

    De concern controller is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van randvoorwaarden en instrumenten ten behoeve van de planning- en controlfunctie, en het laten opstellen van adequate procedures en processen ter bevordering van doel- en rechtmatigheid.

 

Artikel 10 De teammanager Communicatie & Personeelszaken

De teammanager Communicatie & Personeelszaken is bevoegd de algemeen directeur te verzoeken de teammanagers aanwijzingen te geven over de juiste uitvoering van vastgesteld P&O-beleid, vastgestelde regelgeving en / of CAO-afspraken.

 

Hoofdstuk 4 Beleidsvoorbereiding, planning en control

Artikel 11 Bestuursopdrachten

  • 1.

    aan de directie.

  • 2.

    Een bestuursopdracht geeft het kader aan voor de inbreng bij het ontwikkelen van beleid.

  • 3.

    De gemeentesecretaris draagt de zorg voor uitvoering van bestuursopdrachten door de ambtelijke organisatie.

 

Hoofdstuk 5 Juridische rechtmatigheid

Artikel 12 Juridische rechtmatigheid

  • 1.

    De Teammanager Juridische & Facilitaire Zaken draagt, onverminderd de verantwoordelijkheid van de teammanagers, de zorg voor:

    a. het toetsen van voorstellen aan het college en overeenkomsten van de gemeente met derden op juridische rechtmatigheid;

    b. het gevraagd en ongevraagd geven van juridisch advies aan het college, de directie en de teams;

    c. het toezicht op een juiste toepassing van gemeentelijke- , nationale- en Europese wet- en regelgeving door de ambtenaren van de teams;

    d. de behandeling van beroepschriften en de behandeling van en beslissingen op bezwaarschriften;

    e. het vertegenwoordigen van de gemeente in gerechtelijke procedures;

    f. het onderhouden van contacten met advocaten en notarissen; voorzover deze taken niet door het college aan andere ambtenaren in de organisatie zijn opgedragen.

  • 2.

    Het team Concernzaken heeft de juridische control-taak. Vanuit de taak van juridische control draagt Concernzaken de zorg voor het opstellen van richtlijnen voor de teams voor het toetsen van voorstellen aan het college en richtlijnen voor het toetsen van de door de gemeente te verrichten rechtshandelingen op juridische rechtmatigheid.

 

Hoofdstuk 6 Overleg

Artikel 13 Portefeuilleoverleg

De portefeuillehouder draagt zorg voor periodiek (thema)overleg met de relevante teammanagers over:

a. de voortgang en planning van werkzaamheden en projecten van het team / portefeuille, inclusief de budgetten;

b. bespreking van zaken die in het kader van mandatering problemen geven; c. het bespreken van nieuwe zaken voor het team / portefeuille.

 

Hoofdstuk 7 Citeertitel en ingangsdatum

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college een passende regeling treffen.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als “Organisatieregeling 2013”.

  • 3.

    Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking en heeft terugwerkende kracht tot 1 september 2013; tegelijkertijd wordt de “Organisatieregeling gemeente Woerden”, inwerking getreden op 1 januari 2011, ingetrokken.

     

Aldus besloten in de vergadering van 27 augustus 2013;

Het college van Burgemeester en Wethouders,

 

 

 

dr. G.W. Goedmakers CMC V.J.H. Molkenboer

secretaris burgemeester