Organisatie | Drechterland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening Drechterland 2006 1e herziening |
Citeertitel | Financiële verordening Drechterland 2006 1e herziening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
financiën en economie
Gemeentewet, art. 212
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-10-2010 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 09-11-2006 de Middenstander, 29-09-2010 | 5.5 |
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. sector: iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college.
b. administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Drechterland en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
Het college biedt uiterlijk in de maand juni van het begrotingsjaar in de Voorjaarsnota informatie aan over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. In deze nota worden de bevindingen betrokken uit de rapportage van de begrotingsuitvoering bedoeld in artikel 6 lid 2 sub a en de jaarstukken bedoeld in artikel 7.
Artikel 5 Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.
Artikel 6 Tussentijdse rapportage
Naast een verantwoording over de realisatie van de begroting over het lopende jaar bevatten de tussentijdse rapportages tevens een meerjarenraming voor drie jaren volgende op het begrotingsjaar.
De Voorjaarsnota geeft aanvullend informatie over:
a. kaderstellende budgetten voor het volgende begrotingsjaar;
b. een inventarisatie van (vervangings)investeringen voor het volgende begrotingsjaar ter vaststelling en voor de drie daarop volgende begrotingsjaren ter kennisgeving;
Het college informeert vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen voorzover het betreft niet bij de begroting vastgestelde afzonderlijke (meerjarige) verplichtingen inzake:
a. - bedragen groter dan € 10.000,-- middels een voorstel aan te bieden aan de raad;
- bedragen kleiner dan € 10.000,-- en groter dan € 5.000,-- in beginsel middels een begrotingswijziging één keer per drie maanden aan te bieden aan de raad, tenzij sprake is van politieke gevoeligheid, dan middels een raadsvoorstel;
- bedragen kleiner dan € 5.000,-- worden in één keer aangeboden bij de tussentijdse rapportages.
Artikel 8 Waardering en afschrijving vaste activa
De materiele vaste activa met economisch nut worden in beginsel lineair afgeschreven conform een afzonderlijk vast te stellen overzicht van objecten met de daarbij te hanteren afschrijvingstermijnen.
Activa met een verkrijgingprijs van minder dan € 5.000,-- worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze laatst genoemden worden altijd geactiveerd.
Aankoop en vervaardiging van activa met een meerjarig maatschappelijk nut worden onder aftrek van bijdragen van derden en bestemmingsreserves ten laste van de exploitatie gebracht. Hiervan kan bij raadsbesluit worden afgeweken. In geval van activering bij raadsbesluit wordt het actief in beginsel lineair afgeschreven over de verwachte levensduur van het actief of een kortere, door de raad aan te geven tijdsduur.
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente Drechterland wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
Artikel 12 Financieringsfunctie
Het college draagt bij de uitoefening van de financieringsfunctie zorg voor
a. het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma's binnen de door de raad vastgestelde kaders van de begroting uit te kunnen voeren;
b. het beheersen van de risico's verbonden aan de financieringsfunctie zoals renterisico's, koersrisico's en kredietrisico's;
c. het beperken van de kosten van de leningen en het bereiken van voldoende rendement op de uitzettingen;
d. het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.
Hoofdstuk 4 Financieel beheer en interne controle
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:
a. het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;
b. het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van de activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden, contracten enzovoorts;
c. het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;
d. het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid;
e. het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;
f. de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Hoofdstuk 5 Financiële organisatie
Artikel 16 Financiële organisatie
Het college zorgt voor en legt vast:
a. een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;
b. een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;
c. de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;
d. de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;
e. de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie.