Paragraaf 1 De ambtelijke organisatie
Artikel 2 Organisatie-eenheden
De ambtelijke organisatie van de gemeente bestaat, naast de gemeentesecretaris, uit de volgende afdelingen:
- a.
- b.
afdeling Samenleving (SAM);
- c.
afdeling Dienstverlening (DIE);
- d.
Artikel 3a De afdeling Ruimte (RUI)
De hoofdtaken zijn:
Beleid en advies
- -
- -
- -
Milieu, duurzaamheid, afval
- -
- -
- -
- -
Economie en werkgelegenheid
- -
- -
- -
- -
- -
Beheer en onderhoud
Vergunningen en handhaving
Projecten (enkelvoudig)
Buitendienst
- -
- -
Groen en service (incl. begraafplaatsen)
Artikel 3b De afdeling Samenleving (SAM)
De hoofdtaken zijn:
Beleid en advies
Uitvoering
- -
- -
- -
Uitk.administratie/IC/Appl.beheer
- -
- -
- -
- -
Artikel 3c De afdeling Dienstverlening (DIE)
De hoofdtaken zijn:
Serviceportaal
- -
- -
- -
- -
- -
Bodedienst planning & control
Gegevensbeheer
- -
gegevensbeheer BAG/BGT/WOZ/GBA/NHR
- -
- -
- -
- -
Bedrijfsondersteuning
Informatievoorziening
Artikel 3d De afdeling Staf (STA)
De hoofdtaken zijn:
Bestuursondersteuning, bestuurlijke zaken
Juridische zaken (publiek en privaatrecht)
- -
- -
Vergunningen bijzondere wetten
OOV
Communicatie
Bestuurssecretariaat
P&O
Paragraaf 2 Functies
Artikel 4 Verhouding gemeentesecretaris tot burgemeester en wethouders
- 1.
De gemeentesecretaris draagt met inachtneming van de richtlijnen van het college van burgemeester en wethouders en onverminderd de verantwoordelijkheden van de burgemeester zorg voor een goede voorbereiding van de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders.
- 2.
Zo nodig adviseert hij het college van burgemeester en wethouders bij het nemen van besluiten.
- 3.
Hij draagt zorg voor het bijhouden van de presentielijst van de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders.
- 4.
Hij draagt zorg voor de vastlegging van besluiten van het college van burgemeester en wethouders met inachtneming van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders en van eventueel door dit college vastgestelde richtlijnen.
- 5.
Hij ziet erop toe dat besluiten van het college van burgemeester en wethouders voortvarend worden uitgevoerd.
- 6.
Hij draagt zorg voor een doelmatige ondersteuning van de leden van het college van burgemeester en wethouders.
- 7.
Hij draagt er op verzoek of uit eigen beweging zorg voor dat de leden van het college van burgemeester en wethouders over alle informatie beschikken waarover zij de beschikking moeten hebben om hun functie goed uit te kunnen oefenen. Hij neemt eventuele richtlijnen van het college in acht.
Artikel 5 Verhouding gemeentesecretaris tot de ambtelijke organisatie
- 1.
Onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders is de gemeentesecretaris het hoofd van de ambtelijke organisatie. De inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de beleidsadvisering berust bij de afdelingsmanagers, zonder dat hierbij de eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris wordt aangetast.
- 2.
Hij kan aanwijzingen geven over vorm en inrichting van adviezen aan het gemeentebestuur.
- 3.
Hij toetst of op of over de aan gemeentelijke bestuursorganen gezonden ambtelijke stukken een beslissing kan worden genomen.
- 4.
Hij is bestuurder in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden.
Artikel 6 Afdelingsmanager
- 1.
Onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris draagt een afdelingsmanager met in achtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: de uitvoering van het afdelingsplan, de bewaking van de juridische rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan, de uitvoering van de aan de afdeling toegewezen bestuursopdrachten, het opvolgen van de aanwijzingen van de gemeentesecretaris.
- 2.
Onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris draagt een afdelingsmanager met in achtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: het middelen beheer van de afdeling, het in stand houden van de administratieve organisatie van de afdeling, het bijhouden van de aan zijn afdeling toegewezen administraties, het tijdig en volledig aanleveren van de juiste bestuurlijke informatie en managementinformatie en de bewaking van de financiële rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan.
- 3.
Een afdelingsmanager draagt de zorg voor het toetsen van voorstellen die in opdracht van de gemeentesecretaris voor het college worden voorbereid op:
- -
de tijdigheid, de juistheid en de volledigheid van de gegeven informatie;
- -
de juridische rechtmatigheid, de financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en doeltreffendheid;
- -
de bestuurlijk-juridische en politiek vastgestelde kaders;
alsmede de aanwijzing van ambtenaren van de afdeling, die de verantwoordelijkheid zullen dragen voor de uitvoering van de voorgestelde besluiten.
Artikel 7 Benoeming, schorsing, ontslag en vervanging functionarissen
- 1.
Het college wijst de loco-gemeentesecretarissen aan.
- 2.
De gemeentesecretaris stelt een schema op, op basis van horizontale vervanging, voor de vervanging van de afdelingsmanagers.
Paragraaf 4 Juridische rechtmatigheid
Artikel 9 Juridische rechtmatigheid
De medewerker die met juridische control taken is belast richt zich in zijn ondersteunende rol op de gemeentesecretaris. Hij richt zich niet namens de gemeentesecretaris op de afdelingsmanagers en heeft geen (formele) onafhankelijke of rechtstreekse rapportage- en adviesbevoegdheid aan het college. De juridische controltaken omvatten:
- a.
het op verzoek van de gemeentesecretaris toetsen van voorstellen aan de bestuursorganen en overeenkomsten van de gemeente met derden op juridische rechtmatigheid;
- b.
het gevraagd en ongevraagd geven van juridisch advies aan de gemeentesecretaris;
- c.
het voor de gemeentesecretaris opstellen van richtlijnen ten behoeve van de afdelingen voor het toetsen van voorstellen aan de bestuursorganen en het toetsen van de door de gemeente te verrichten rechtshandelingen op juridische rechtmatigheid;
- d.
het toezicht op een juiste toepassing door de gemeentelijke ambtenaren van gemeentelijke-, nationale- en Europese wet- en regelgeving en het hierover rapporteren aan de gemeentesecretaris;
- e.
de behandeling van bezwaar- en beroepschriften en de behandeling van en beslissingen op verzoek- en bezwaarschriften, voor zover deze taken niet aan andere ambtenaren in de organisatie zijn opgedragen;
- f.
het vertegenwoordigen van de gemeente in gerechtelijke procedures voor zover deze taken niet aan andere ambtenaren in de organisatie zijn opgedragen;
- g.
het onderhouden van contacten met advocaten en notarissen, voor zover deze taken niet door het college aan andere ambtenaren in de organisatie zijn opgedragen;
- h.
het informeren van de gemeentesecretaris omtrent zijn bevindingen over de naleving van gemeentelijke, nationale- en Europese wet- en regelgeving.
Artikel 10 Juridische rechtmatigheid bij afdelingen
Een afdelingsmanager draagt onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris de zorg voor:
- a.
de implementatie en een juiste toepassing van gemeentelijke-, nationale- en Europese wet- en regelgeving door de onder zijn afdeling vallende ambtenaren, waarbij de door het college goedgekeurde richtlijnen van de juridisch controller worden nageleefd;
- b.
de toetsing van voorstellen van zijn afdeling aan de verschillende bestuursorganen en de toetsing van de door zijn afdeling voor de gemeente te verrichten rechtshandelingen op juridische rechtmatigheid.