Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Putten

Mandaatbesluit gemeente Putten 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Putten
Officiële naam regelingMandaatbesluit gemeente Putten 2015
CiteertitelMandaatbesluit gemeente Putten 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur en recht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet artikel 160

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-06-201524-06-20151e wijziging

16-06-2015

Puttens Weekblad 17 juni 2015

404212
01-05-201518-06-2015nieuwe regeling

23-04-2015

Puttens Weekblad 6 mei 2015

399748

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit gemeente Putten 2015

Enig-artikel

De burgemeester, het college van burgemeester en wethouders van Putten (het college) en de gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b en c van de Gemeentewet en artikel 1, tweede lid van de Wet Waardering onroerende zaken (de heffings-, invorderings- en WOZ-ambtenaar), elk voor zover bevoegd;

overwegende dat per 1 mei 2015 de structuur binnen de organisatie van de gemeente Putten wijzigt, waarbij het aantal afdelingen wordt teruggebracht van zes naar vier;

overwegende dat het net als in de huidige situatie wenselijk is verschillende bevoegdheden van de burgemeester en het college als genoemd in de bijlage bij dit besluit te mandateren aan de afdelingsmanagers van de volgende afdelingen, c.q. hiervoor machtigingen af te geven en volmachten te verlenen:

  • -

    Dienstverlening;

  • -

    Samenleving;

  • -

    Ruimte;

  • -

    Stafafdeling en Projecten;

met de mogelijkheid tot ondermandaat aan medewerkers van voornoemde afdelingen c.q. met de mogelijkheid om op zijn/haar beurt medewerkers te machtigen, mits de mogelijkheid hiertoe vermeld staat in de bijlage bij dit besluit;

 

overwegende dat het wenselijk is dat het college - net als in de huidige situatie - een aantal mandaten en volmachten verleend en machtigingen afgeeft, zoals opgenomen in de bijlage bij dit mandaatbesluit, aan het hoofd van de afdeling Ruimte, de medewerker belast met aansprakelijkstellingen, de medewerkers van de afdeling Ruimte die zich bezig houden met de betreffende activiteit, de betrokken medewerkers van de afdeling Ruimte, de hoofdbode, de bode, seniormedewerker buitendienst, bedrijfsleider, toezichthouder afval, toezichthouder / buitengewoon opsporingsambtenaar openbare ruimte en bijzondere wetgeving, medewerkers deurwaarder/marktmeester, buitengewoon opsporingsambtenaar en de piketambtenaar;

 

overwegende dat het net als in de huidige situatie ook gewenst is om een aantal bevoegdheden van het college als genoemd in de bijlage bij dit besluit te mandateren aan de portefeuillehouder Volkshuisvesting, de portefeuillehouder Ruimtelijke Ordening, de portefeuillehouder Monumenten en de portefeuillehouder Natuur en Landschapsbehoud;

 

overwegende dat het daarnaast wenselijk is om diverse bevoegdheden van het college met betrekking tot de uitvoering van milieutaken die genoemd worden in de bijlage bij dit besluit te mandateren aan de Directeur van de Omgevingsdienst Noord-Veluwe (ODNV), waarbij een nieuw mandaat wordt verleend voor de behandeling van sloopmeldingen en de handhaving hieromtrent;

 

overwegende dat het ook wenselijk is om diverse bevoegdheden van het college met betrekking tot de uitvoering van milieutaken die genoemd worden in de bijlage bij dit besluit te mandateren aan de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN), met de mogelijkheid tot ondermandaat aan medewerkers van de ODRN;

 

overwegende dat het ook gewenst is om diverse bevoegdheden van de heffings-, invorderings- en WOZ-ambtenaar te mandateren aan:

  • -

    de senior beleidsmedewerker,

  • -

    de afdelingsmanagers Dienstverlening, Samenleving, Ruimte, Stafafdeling en Projecten;

  • -

    de marktmeester met betrekking tot de marktgelden;

  • -

    de subkassiers van de afdeling Ruimte;

  • -

    de subkassiers van de afdeling Dienstverlening en de Stafafdeling en Projecten;

waarbij alleen voornoemde afdelingsmanagers de mogelijkheid hebben tot het verlenen van ondermandaat c.q. de mogelijkheid hebben om op zijn/haar beurt medewerkers te machtigen.

 

overwegende dat per 1 januari 2015 de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Participatiewet en de Jeugdwet is ingegaan en de mandaten, volmachten en machtigingen die zien op bevoegdheden uit deze wetten tevens opgenomen dienen te worden in dit mandaatbesluit, met de mogelijkheid tot ondermandaat c.q. met de mogelijkheid om medewerkers te machtigen of volmacht te verlenen, mits de mogelijkheid hiertoe vermeld staat in de bijlage bij dit besluit;

 

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 (mandaat) van titel 10.1 (mandaat en delegatie)

van hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 160 en 171 van de

Gemeentewet;

besluiten:

 

  • 1.

    Bevoegdheden van de burgemeester, respectievelijk het college, conform bijgevoegde bijlage te mandateren c.q. hier volmacht voor te verlenen en machtiging af te geven aan de portefeuillehouder Volkshuisvesting, de portefeuillehouder Ruimtelijke Ordening, de portefeuillehouder Monumenten, de directeuren van de ODNV en de ODRN, evenals de afdelingsmanagers van de volgende afdelingen:

    - Dienstverlening;

    - Samenleving;

    - Ruimte;

    - Stafafdeling en Projecten;

    met de mogelijkheid tot ondermandaat aan medewerkers van voornoemde afdeling c.q. met de mogelijkheid om op zijn/haar beurt medewerkers te machtigen, mits de mogelijkheid hiertoe vermeld staat in de bijlage bij dit besluit.

 

  • 2.

    Diverse bevoegdheden van het college te mandateren, c.q. volmacht te verlenen of machtiging af te geven, aan het hoofd van de afdeling Ruimte, de medewerker belast met aansprakelijkstellingen, de medewerkers van de afdeling Ruimte die zich bezig houden met de betreffende activiteit, de betrokken medewerkers van de afdeling Ruimte, de hoofdbode, de bode, seniormedewerker buitendienst, bedrijfsleider, toezichthouder afval, toezichthouder / buitengewoon opsporingsambtenaar openbare ruimte en bijzondere wetgeving, medewerkers deurwaarder/marktmeester, buitengewoon opsporingsambtenaar en de piketambtenaar conform hetgeen genoemd in de bijlage bij dit mandaatbesluit.

  • 3.

    Bevoegdheden van het hoofd van de afdeling Dienstverlening, aangewezen als gemeenteambtenaar bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b en c van de Gemeentewet en artikel 1, tweede lid van de Wet Waardering onroerende zaken conform de bijlage bij dit besluit te mandateren aan:

    • -

      de senior beleidsmedewerker;

    • -

      de afdelingsmanagers Dienstverlening, Samenleving, Ruimte, Stafafdeling en Projecten;

    • -

      de marktmeester met betrekking tot de marktgelden;

    • -

      de subkassiers van de afdelingen Ruimte, Dienstverlening en de Stafafdeling en Projecten;

    waarbij alleen voornoemde afdelingsmanagers de mogelijkheid hebben tot het verlenen van ondermandaat c.q. de mogelijkheid hebben om op zijn/haar beurt medewerkers te machtigen.

 

  • 4.

    Bevoegdheden van de burgemeester, respectievelijk het college, conform bijgevoegde bijlage te mandateren c.q. hier volmacht voor te verlenen en machtiging af te geven aan:

    • -

      de Regiomanager Jeugdbescherming Gelderland;

    • -

      de Directeur van de Stichting Buurtzorg Nederland;

    • -

      de Afdelingsmanager Samenleving;

    • -

      de Coördinator CJG;

    • -

      de Senior beleidsmedewerker;

    • -

      de Algemeen bestuur en dagelijks bestuur van het RNV;

    • -

      het Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland;

    met de mogelijkheid tot ondermandaat aan medewerkers van voornoemde afdeling c.q. met de mogelijkheid om op zijn/haar beurt medewerkers te machtigen of volmacht te verlenen, mits de mogelijkheid hiertoe vermeld staat in de bijlage bij dit besluit.

 

  • 5.

    De bestaande besluiten waarbij mandaat is verleend, machtigingen zijn afgegeven of volmachten zijn verleend in stand te laten als deze niet zijn vervangen door een mandaat, volmacht of machtiging als genoemd in de bijgevoegde bijlage.

  • 6.

    Als reeds gemandateerde bevoegdheden in het overzicht zijn vermeld, wordt het hierop betrekking hebbende besluit ingetrokken.

 

Bijlage 1 bij het mandaatbesluit

van de gemeente Putten 2015

 

Algemeen

 

Mandaat
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het beslissen op een Wet openbaarheid van bestuur (Wob) verzoek, inclusief het verdagen van de beslistermijn, met uitzondering van weigeringenArtikel 6 en 10 WobJa 

 

Mandaat
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerdVermelding wettelijke regelingFunctionaris aan wie mandaat wordt verleend 
Het uitvoeren van de werkzaamheden zoals beschreven in het draaiboek Calamiteiten en inschakeling van derden ter uitvoering van de in het draaiboek Calamiteiten beschreven protocollenAwbHoofdbode, Bode, Seniormedewerker Buitendienst, Bedrijfsleider, Toezichthouder Afval, Toezichthouder/BOA openbare Ruimte en bijzondere wetgeving, Mdw deurwaarder/ marktmeester, Buitengewoon opsporingsambtenaar, Piket-ambtenaar   

  

 

 

 

 

Staf

 

Bestuur
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het door- en terugzenden van brievenArtikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)Ja 
Het stellen van een termijn voor het aanvullen van een onvolledige aanvraagArtikel 4:5 AwbJa 
Het besluiten om een aanvraag niet in behandeling te nemen wanneer deze onvolledig blijft of deze niet binnen de gestelde termijn is aangevuld, zoals bedoeld in artikel 4:5 AwbArtikel 4:5 AwbJa 
Het beslissen dat een aanvrager of derde belanghebbende niet in de gelegenheid wordt gesteld zijn zienswijze naar voren te brengen op grond van 4:11 AwbArtikel 4:11 AwbJa 
Het verlengen van de redelijke beslistermijn voor een aanvraag op grond van artikel 4:14, lid 3 AwbArtikel 4:14, lid 3 AwbNee 
Het opschorten van de beslistermijn voor een aanvraag op grond van artikel 4:15 AwbArtikel 4:15 AwbJa 
Het opschorten van de beslistermijn voor een aanvraag op grond van een bijzondere wetArtikel 4:15 Awb en bijzondere wetJa 
Het vaststellen van de hoogte van de verschuldigde dwangsom na ingebrekestelling ex artikel 4:17 Awb en artikel 4:18 AwbArtikel 4:17 en 4:18 AwbNee 
Het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen ex artikel 4:20 AwbArtikel 4:20 AwbNee 
Het nemen van een invorderingsbeschikkingArtikel 5:37 AwbNee 
Het aanhouden van een voortijdig ingediend bezwaarschriftArtikel 6:10 AwbJa 
Het doorzenden van een bezwaarschriftArtikel 6:15 AwbJa 
Het beslissen op een verzoek om rechtstreeks beroep te mogen instellen bij de administratieve rechterArtikel 7:1a AwbJa 
Het opschorten van de beslistermijn voor een bezwaarschrift i.v.m. herstel van verzuimArtikel 7:10, lid 2 AwbJa 
Het verdagen van de beslistermijn voor een bezwaarschrift met zes weken Artikel 7:10, lid 3 AwbJa 
Het verder uitstellen van de beslistermijn voor een bezwaarschrift met instemming van partijenArtikel 7:10, lid 4 AwbJa 
Het informeren dat een commissie over het bezwaar zal adviserenArtikel 7:13, lid 2 AwbJa 
Het (intern) afdoen van klachten in de zin van hoofdstuk 9 AwbHoofdstuk 9 AwbNee 
Het verrichten van handelingen die nodig zijn voor de behandeling van verzoekschriften in de zin van hoofdstuk 9 Awb bij de Nationale ombudsmanHoofdstuk 9 AwbNee 
Het besluiten tot het verstrekken van informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) uit eigen beweging.Artikel 8 en 9 WobJa 
Het verzenden van een vooraankondiging van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang op grond van de Drank- en HorecawetArtikel 125 Gemeentewet, Hoofdstuk 5 Awb, Drank- en HorecawetJa 
Het verzenden van een vooraankondiging van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang op grond van de Wet op de KansspelenArtikel 125 Gemeentewet, Hoofdstuk 5 Awb, Wet op de KansspelenJa 
Het beslissen op ingekomen verzoeken om handhaving op grond van de Apv, met uitzondering van weigeringsbesluitenApvNee 
Het beslissen op ingekomen meldingen en aanvragen om vergunning of ontheffing op grond van de Drank- en HorecawetArtikel 3, 4, 26-30 en artikel 35 van de Drank- en HorecawetNee 
Het beslissen op ingekomen aanvragen om vergunning op grond van de Wet op de KansspelenArtikel 3 en 30b van de Wet op de KansspelenNee 
Het beslissen op ingekomen meldingen en aanvragen om vergunning, ontheffing en verzoeken om vrijstelling op grond van de Apv, met uitzondering van weigeringsbesluiten en met uitzondering van het beslissen op aanvragen om een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 Apv voor het houden van een evenement op het evenemententerrein in recreatiegebied NuldeApvNee 
Het beslissen op ingekomen meldingen en aanvragen om vergunning of ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet, met uitzondering van weigeringsbesluitenArtikel 3, 4, 26-30 en artikel 35 van de Drank- en HorecawetNee 
Het beslissen op ingekomen aanvragen om vergunning op grond van de Wet op de Kansspelen, met uitzondering van weigeringsbesluitenArtikel 3 en 30b van de Wet op de KansspelenNee 
Het toepassen van bestuursdwang in de periode van 27 december tot en met 1 januari van ieder jaar wanneer een vuur wordt aangelegd, dan wel gerede vrees bestaat dat een dergelijk vuur wordt aangelegdWet milieubeheer, ApvJaDe bevoegdheid tot het toepassen van bestuursdwang kan worden uitgevoerd door materialen die (klaarblijkelijk) zijn bestemd om te verbranden op een oudjaarvuur mee te nemen en in januari volgende op de betreffende jaarwisseling te retourneren.
Het opleggen van een last onder bestuursdwang voor het verwijderen van voertuigen van het terrein, waarop tijdens de laatste drie dinsdagen van juli en de eerste drie dinsdagen van augustus tot en met het jaar 2015 antiek-, curiosa-, verzamel- en boekenmarkten worden georganiseerdArtikel 125 Gemeentewet, artikel 5:34 AwbJa 

 

Personeel en Organisatie
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het besluiten op verzoeken tot in- en verkoop van verlofHoofdstuk 4a van de Arbeidsvoorwaarden-regeling gemeente Putten 2012Nee 
Het goedkeuren van de offerte en het verstrekken van een machtiging tot het verstrekken van de opdracht tot levering van de geoffreerde fiets aan de werkgever in het kader van het Fiets-privé-projectArtikel 4a:3:3:2 Arbeidsvoorwaarden-regeling gemeente Putten 2012Nee 
Het verlenen van buitengewoon verlofHoofdstuk 6 van de Arbeidsvoorwaarden-regeling gemeente Putten 2012Nee 
Het toekennen van langdurig/kortdurend zorgverlofArtikel 6:4:1a en artikel 6:4:3 van de Arbeidsvoorwaarden-regeling gemeente Putten 2012Nee 
Het beslissen op een aanvraag om, zwangerschaps- en bevallings-, ouderschaps-, adoptie-, levensloop-, pleegzorg- en onbetaald verlofArtikel 6:5, 6:5a, 6:7, 6:8 en 6:9 van de Arbeidsvoorwaarden-regeling gemeente Putten 2012Nee 
Het toekennen van een vergoeding voor de aanschaf van een beeldschermbrilArtikel 7:2:7:1 Arbeidsvoorwaarden-regeling gemeente Putten 2012Nee 
Het beslissen op een verzoek om vergoeding van reis- en verblijfskostenArtikel 15:1:22 van de Arbeidsvoorwaarden-regeling gemeente Putten 2012Nee 
Het vergoeden van schade aan eigen auto bij dienstreisArtikel 15:1:23 van de Arbeidsvoorwaarden-regeling gemeente Putten 2012Nee 
Het aangaan van een stageovereenkomstStageregeling gemeente Putten 2012Nee 

 

 
      

Ruimte

 

Duurzaamheidslening
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding Wettelijke titel Ondermandaat toegestaanVoorwaarde
Afhandeling aanvragen om duurzaamheidsleningArt. 7 Verordening SVN Duurzaamheidsregeling gemeente PuttenJa 

 

Omgevingsvergunning
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke titelOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Verzending bewijs van ontvangst aanvraag Art. 3.1, lid 2 WaboJa 
Verzending bericht met vermelding bevoegd gezag en informatie over de procedureArt. 3.1 , lid 3 WaboJa 
Verzending mededeling aanhouding op grond van 3.3 of 3.5 WaboArt. 3.6 WaboJa 
Verzending verzoek om de aanvraag aan te vullenArt 4:5 AwbJa 
Beslissing niet in behandeling nemen van een aanvraag om (wijziging van een) omgevingsvergunningArt 4:5 Awb, Regeling omgevingsrechtJa 
Beslissing om een ontwerp-omgevingsvergunning met uitgebreide voorbereidingsprocedure ter inzage te leggen om een ieder/belanghebbenden in de gelegenheid te stellen vooraf zienswijzen in te dienenArt 4:8 AwbJa 
De bij wet, Amvb en de bij de gemeentelijke/provinciale verordening daartoe aangewezen bestuursorganen of andere instanties in de gelegenheid stellen advies uit te brengen over de aanvraag  of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om omgevingsvergunningArt 2.26 WaboJa 
De daartoe aangewezen bestuursorgaan verzoeken om een verklaring te geven dat het wel of geen bedenkingen heeft tegen het verlenen van een omgevingsvergunning.Art 2.27 WaboJa 
 Voorbereidingen ten behoeve van een beslissing op een aanvraag om omgevingsvergunning Art  3.1-3.14 Wabo, afdeling 3.4 Awb, 4.8 Awb, Ja 
 beslissing op een aanvraag om omgevingsvergunning Art 3.1-3.9 Wabo, Art 3.10-3.14 Wabo, afdeling 3.4 AwbJaTenzij er sprake is van een voorgenomen weigering  
 Verlengen beslistermijn omgevingsvergunning met uitgebreide voorbereidingsprocedure Art 3.12, lid 7 en 8 Wabo, Art 3:18, lid 2 AwbJa 
 Verdaging besluit op een omgevingsvergunning met reguliere voorbereidingsprocedureArt 3.9 lid 2 WaboJa 
 Beslissen tot het geheel of gedeeltelijk intrekken of wijzigen van een omgevingsvergunningArt 2.29, 2.30, 2.31, 2.33, 3.15 WaboJa 
 Wijziging tenaamstelling van de omgevingsvergunning op aanvraag van rechtverkrijgendeArt. 2.25 lid 2 WaboJa 
         

Afhandeling vaststelling verschuldigde dwangsom bij niet tijdige beslissingen
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersWettelijke titelOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom bij niet tijdig geven van een beschikking op aanvraagArt 4:18 AwbJa 

 

Huisnummering
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersWettelijke titel Ondermandaat toegestaanVoorwaarde
Besluit tot het al dan niet verlenen en het intrekken van een huisnummerArtikel 3 Verordening straatnaamgeving en huisnummeringJaTenzij sprake is van een voorgenomen weigering
Niet-ontvankelijk verklaren van aanvraag om huisnummering en het verzoeken om aanvullende gegevensArt 4:5 AwbJa 

Volkshuisvesting
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke titelFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarden/Informatie
Verlenen Leegstandwetvergunningartikel 15 Leegstandwet Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJaTenzij er sprake is van een afwijzing
Verlenen verlenging Leegstandwetvergunningartikel 15 Leegstandwet Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJaTenzij er sprake is van een afwijzing
Het weigeren van een leegstandsvergunningartikel 15 LeegstandwetPortefeuillehouder VolkshuisvestingNee 
Verlenen subsidie ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulierenProvinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieveror-dening energie-besparing bestaande bouw particulierenAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJaTenzij er sprake is van een afwijzing
Vaststellen subsidie ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulierenProvinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieveror-dening energie-besparing bestaande bouw particulierenAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJaTenzij er sprake is van een afwijzing
Afwijzing subsidieaanvraag ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulierenProvinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieveror-dening energie-besparing bestaande bouw particulierenPortefeuillehouder VolkshuisvestingNee 
Afwijzing subsidievaststelling ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulierenProvinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieveror-dening energie-besparing bestaande bouw particulierenPortefeuillehouder VolkshuisvestingNee 
Besluiten over toepassing hardheidsclausule Samenwerkingsovereen-komst WoonRuimteverdeling Noord-Veluwe/HuisvestingsverordeningHuisvestingswet, Huisvestings-verordening, Samenwerkings-overeenkomst WoonRuimteverde- ling Noord-VeluwePortefeuillehouder VolkshuisvestingNee 

 

Monumenten
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke titelFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Verlenen, vaststellen en afwijzen subsidie ingevolge Subsidieverordening instandhouding gemeentelijke monumentenTitel 4.2 Awb en Subsidie-verordening instandhouding gemeentelijke monumentenWethouder MonumentenNee 

 

Natuur en Landschapsbehoud
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke titelFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het verlenen van subsidie uit de post Natuur en Landschapsbehoud-Portefeuillehouder Natuur en LandschapsbehoudNee 

Planschade
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke titelFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Beslissen om naar aanleiding van een planschadeverzoek opdracht te geven voor het uitbrengen van een planschadeadviesArt. 6.1.3.2 BroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Aanvullen gronden verzoeken om tegemoetkoming in planschadeArt. 4:5, 4:15 Awb en 6.1.3.1 BroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Aanvraag offerte advisering omtrent ingediende verzoeken om tegemoetkoming in planschade Art. 6.1 Wro, 6.1.3.2 BroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Niet ontvankelijk verklaren aanvraag tegemoetkoming om in planschade wegens niet of niet tijdige betaling van het verschuldigde rechtArt. 6.4, lid 2 WroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Niet in behandeling nemen of niet verder in behandeling nemen van een onvolledige aanvraag om tegemoetkoming in planschadeArt. 6,1, lid 3 Wro, art. 6.1.3.1, lid 2 BroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Aanwijzen personen uit de ambtelijke organisatie die de adviseur of de adviescommissie bij de uitvoering van de adviesopdracht voor het uitbrengen van een planschadeadvies bijstaatArt. 6, lid 2 Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming planschade Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Verdaging beslissing op aanvraag tegemoetkoming in planschade na ontvangst advies met ten hoogste vier wekenArt. 6.1.3.6, lid 2 BroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa   
Afwijzen aanvragen om tegemoetkoming in planschade wegens kennelijke ongegrondheidArt. 6.1.3.1, lid 1 BroPortefeuillehouder Ruimtelijke ordeningNee 

(wijziging van) Bestemmingsplannen
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke titelFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarden/Informatie
Beslissing op verzoeken om wijziging bestemmingsplan (binnenplans). Opstarten procedureart. 3.6 lid 1 sub a WroPortefeuillehouder Ruimtelijke OrdeningNeeTenzij er sprake is van een voorgenomen weigering
Stellen van nadere eisen aan binnenplanse wijzigingenart. 3.6 lid 1 sub d Wro.Portefeuillehouder Ruimtelijke OrdeningNee 
Beslissing op principeverzoeken Portefeuillehouder Ruimtelijke OrdeningNee 
Overleg bestemmingsplannen en afwijkingen bestemmingsplan ex artikel 3.12, lid 1a sub 3 Wabo Art. 3.1.1 en 5.1.1 BroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Vertegen­woordiging gemeente ter behandeling van bezwaar- en beroepschriften tegen bestemmingsplannen c.q. afwijkingen bestemmingsplan ex artikel 3.12, lid 1a sub 3 Wabo Art. 160 Gemeentewet.Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Uitnodiging hoorzittingenArt. 3.1 Wro, Awb, afd. 3.4Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Verzoeken aan externe stedenbouwkundige bureaus of andere externen om advies n.a.v. tegen bestemmingsplannen ingediende inspraakreacties en zienswijzen, voor zover de opstelling van het bestemmingsplan aan hen is uitbesteed Art. 3.1. t/m 3.10 WroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Conform hierboven, maar dan voor zover de opstelling van het bestemmingsplan niet aan hen is uitbesteed art. 3.1 t/m 3.10 WroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Het inwinnen van adviezen in het kader van onder andere het opstellen en wijzigen van bestemmingsplannen art, 3.1 t/m 3.10 WroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 

Handhaving Wabotaken
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersWettelijke titel Ondermandaat toegestaanVoorwaarde
Stilleggen werkzaamheden middels last onder bestuursdwang en/of dwangsom Het intrekken van een stilleggingArt. 125 Gemeentewet, Art. 5.2 en 5.17 Wabo, art. 18.2, 18.2a, 18.2d en 18.2i Wm, Art. 7.1 en 7.2 Wro, art. 92 Ww, art. 6.2 Apv, 5.3.1 en 5.3.2 Awb  JaIedere stillegging wordt gemeld aan de portefeuillehouder en afdelingsmanager.
Aanwijzen toezichthouders belast met toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Wabo bepaalde Art. 5.10 Wabo, art. 7.1 en 7.2 Wro, art. 92 Ww, art. 18.4, lid 3 Wet milieubeheer, art. 148, lid 1 Wet geluidhinder, art. 95 lid 1 Wet bodembeschermingNeeBesluit wordt overeenkomstig wettelijke regels bekendgemaakt.
Bevoegdheid om terreinen te betreden voorzover dat redelijkerwijs voor de toepassing van Wabo-gerelateerde taken noodzakelijk is art. 5.1, 5.10 Wabo, art. 18.2, 18.2a, 18.2d en 18.2i Wm, art. 7.1 en 7.2 Wro, 92 Ww, art. 5.11 Awb, 15 Awb, art. 6.2 ApvJa  
Voorbereiding handhavingsprocedure Art. 125 Gemeentewet, art. 5.2 Wabo, 4:8 en afdeling 5.3.1 en 5.3.2 AwbJa 
Het in behandeling nemen van handhavingszaken inzake hoofdstuk 5.1 van de Wabo, de Wm, Ww en de Wro, en het nemen van besluiten om al dan niet handhavend op te tredenArt. 125 Gemeentewet, 5.1, 5.2 en paragraaf 5.4 Wabo, art. 18.2, 18.2a, 18.2d en 18.2i Wm, art. 92 Ww Art. 7.1 en 7.2 Wro, 6.2 Apv  JaHet mandaat omvat het toekennen van een prioriteit aan binnengekomen klachten conform een prioriteringsoverzicht, en het nemen van besluiten om al dan niet op te treden. In het reguliere overleg met de portefeuillehouder zal de handhaving (en de te nemen stappen) een vast agendapunt zijn.
Het nemen van een beslissing omtrent de invordering van een dwangsom.Art. 5:37 AwbJa 

 

Milieu (voor ODNV en ODRN mandatering zie eerstvolgende tabel)
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke titelOndermandaat toegestaanVoorwaarden/Informatie
Behandelen 8.40 / 8.41 Wm meldingArt. Wm 8.40 en 8.41Jam.u.v. het besluit de melding niet te accepteren
Behandelen en opleggen van 8.42 Wm maatwerkvoorschriften Art. 8.42 Wm Jam.u.v. het besluit om te weigeren om maatwerkvoorschriften op te leggen.
Behandelen en toepassen ontheffing afwijken routering gevaarlijke stoffen (WvGS)Art. 22 WVGSNee 
 Meldingen i.h.k.v. Wbb Voornemen tot het saneren van de bodem melden aan GS Verzoek om beschikking ernst en urgentie n.a.v. nader onderzoek of voorgenomen sanering Opgave doen aan GS van bekende onderzoeksgevallen en gevallen van ernstige verontreiniging art. 28, 29 en 41 Wbb          Nee 
Verzoek om hogere grenswaarde indienen bij B&WArt. 82a, 83, 85, 100a, 100b, 106 WghJaCheck functieomschrijving
Beslissing om een ontwerpbesluit hogere waarde met reguliere voorbereidingsprocedure ter inzage te leggen om een ieder/belanghebbenden in de gelegenheid te stellen vooraf zienswijzen in te dienen4:8 AwbNee  
Ambtshalve beslissing of beslissing op een aanvraag voor een hogere waarde art. 82a, 83, 85, 100a, 100b, 106, 110 Wgh, art. 3.1-3.9 Wabo, Art. 3.10-3.14 Wabo, afdeling 3.4 AwbNee  
Beslissing op de aanvraag ontheffing stookverbodArt 10.2, 10.63 WmNeeM.u.v. beslissingen die afwijken van de aanvraag
Verlenen goedkeuring aan programma van eisen ingevolge het VuurwerkbesluitArt 5.2 en 5.4, bijlage 1 VuurwerkbesluitNeem.u.v. beslissingen om de goedkeuring niet te verlenen

 

Mandatering ODNV m.b.t. de uitvoering van milieutaken
Doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan een ander bestuursorgaan bevoegd is  Art. 2:3 Awb  Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV.
Besluiten om handhavend op te treden en besluiten in het kader van een herstelsanctie waaronder: last onder bestuursdwang en last onder dwangsom (als bedoeld in artikel125 Gemeentewet), kostenbeschikking en toepassings-beschikkingHoofdstuk 5, titel 5.3 en art. 125 GemeentewetDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV.
Voeren van schriftelijk en mondeling verweer bij bezwaar en beroep en instellen (hoger) beroep en vertegenwoordiging van het college in rechtsgeding  Art. 160 lid 1 onder f en art. 171 GemeentewetDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaMandaat afgegeven voor adviesrol bij bezwaar en beroep voor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV. Hoger beroep pas na instemming van het college
1. Besluiten met betrekking tot toezicht, controle en handhaving, voor zover betrekking hebbend op (artikel 5.1 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht): het bepaalde bij of krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het enkelvoudige activiteiten betreft genoemd in artikel 2.1, eerste lid, onder e Flora- en Faunawet Natuurbeschermings-wet 1998 Wet bodembescherming Wet Milieubeheer voor zover het activiteiten betreft die binnen een inrichting plaatsvinden.   2. Het uitoefenen van toezicht op de naleving met betrekking tot het gestelde onder 1.   3. Het aanwijzen van ambtenaren belast met het uitoefenen van het toezicht en de naleving van het gestelde onder 1 (artikel 5.10, derde lid, van de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht).Hoofdstuk 5 Wabo, de Bor en de Regeling omgevings-recht, voor zover hierop betrekking hebbend    Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV.
Alle handhavings-besluiten  Artikel 13 Wbb      Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 
Toetsen van meldingen inzake het toepassen van grond, baggerspecie en bouwstoffen, en toezicht en handhaving    Besluit Bodem-kwaliteitDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 
Toezicht en handhaving inzake het toepassen van grond, baggerspecie en bouwstoffen  Besluit Bodem-kwaliteit  Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa   
Stellen van nadere eisen als gevolg van Bouwstoffenbesluit / Besluit bodemkwaliteitArtikel 12 lid 2, 15 Bouwstoffen- besluit, Besluit bodem-kwaliteit, Wet bodem- en oppervlakte-wateren-beschermingDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 
Aanwijzen van toezichthoudersArtikel 5.11 Awb jo artikel 5.10 lid 3 Wabo  Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV
Mondeling geven van een last onder bestuursdwang en het ten uitvoer leggen daarvan indien deze niet (tijdig) wordt uitgevoerd (Rauwelijkse bestuursdwang) Afdeling 5.3.1. Awb, artikel 125 GemeentewetDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV. Daarbij enkel toe te passen in spoedeisende situaties. De portefeuillehouder wordt zo spoedig mogelijk na toepassing geïnformeerd.  
Houden van toezicht op de naleving van publiekrechtelijke regels en voorschriften Titel 5.2 AwbDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV
Spoedeisende last onder bestuursdwangArtikel 5:31 AwbDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV. Daarbij enkel toe te passen in spoedeisende situaties. De portefeuillehouder wordt zo spoedig mogelijk na toepassing geïnformeerd.
Spoedeisende last onder dwangsomArtikel 5:31 Awb jo 5:32 AwbDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV . Daarbij enkel toe te passen in spoedeisende situaties. De portefeuillehouder wordt zo spoedig mogelijk na toepassing geïnformeerd.
Het in behandeling nemen van een sloopmelding en mededeling geven over de ontvankelijkheid van de ingediende melding.Artikel 1.26 Bouwbesluit 2012Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 
Het opleggen van nadere voorwaarden aan het slopen en/of het wijzigen daarvanArtikel 1.29 en 1.30 Bouwbesluit 2012Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 
Stilleggen van de sloopwerkzaamheden omdat de vereiste melding niet is ingediend, of wordt afgeweken van de gestelde nader opgelegde voorwaarden ten aanzien van een sloopmeldingArtikel 5.17 WaboDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 
Het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang tot het treffen van voorzieningen, gericht op het tegengaan of beëindigen van gevaar voor de gezondheid of veiligheid in het kader van sloopwerkzaamheden.Artikel 5.17 WaboDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 

 

Mandatering Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN ) voor zover het betreft de aan de ODRN opgedragen taken voor de BRZO-inrichtingen
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke titel Gemandateerd aanOndermandaat toegestaanVoorwaarden/opmerkingen
Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van de namens het bestuurorgaan te nemen besluitenAwb en WaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangstAwb en WaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de AwbAwb en WaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het nemen van besluiten inzake het vernietigen, het uitlenen, het geven ter inzage en het overdragen van archiefbescheiden als bedoeld in de ArchiefwetArchiefwetDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het besluiten tot het toepassen en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de AwbAfd 3.4 AwbDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in afdeling 4.1.1 Awb “De aanvraag” van de Algemene wet bestuursrecht zoals een besluit om een aanvraag niet in behandeling te nemenAfd 4.1.1. AwbDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het oefenen van bevoegdheden als bedoeld in afdeling 4.1.2 Awb “De voorbereiding” van de Algemene wet bestuursrecht zoals het horen van de aanvrager en belanghebbenden dan wel het afzien van het horenAfd 4.1.2. AwbDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in afdeling 4.1.3 Awb “Beslistermijn” van de Algemene wet bestuursrecht, zoals het verlengen en opschorten van de beslistermijn en het vaststellen van de verschuldigdheid en hoogte van een dwangsom bij niet tijdig beslissenAfd. 4.1.3 AwbDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in titel 5.3 “Herstelsancties” van de Awb zoals het opleggen en (gedeeltelijk) intrekken van een last onder bestuursdwang het opleggen en (gedeeltelijk) intrekken van een last onder dwangsom het toepassen van spoedbestuursdwang het besluit op een verzoek om handhaving het besluit om tot invordering over te gaan van een verbeurde dwangsom of van de kosten voor bestuursdwangTitel 5.3 AwbDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
De bevoegdheid te besluiten over een enkelvoudige aanvraag om omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e van de WaboWaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
De bevoegdheid te besluiten over een meervoudige alsmede een gefaseerde aanvraag om omgevingsvergunning waarbij in ieder geval sprake is van een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e van de Wabo en één of meer van de activiteiten als bedoeld in artikel 2.1 en artikel 2.2 van de WaboWaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Handhaving van het bij of krachtens de Wabo bepaalde alsmede handhaving van het bepaalde bij of krachtens de wetten zoals genoemd in artikel 5.1 van de Wabo voor zover dit bij of krachtens die wetten is bepaald, voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e van de Wabo. De bevoegdheid tot handhaving omvat ook de bevoegdheid te besluiten om niet handhavend op te treden, het weigeren en intrekken van een gedoogbeschikking en het verlengen van de termijn van een gedoogbeschikkingWaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van alle overige bevoegdheden toegekend bij of krachtens de Wabo zoals: het aanwijzen van toezichthouders het verlengen van de beslistermijn het besluit dat voor een activiteit geen omgevingsvergunning vereist is het verlenen van een tijdelijke vergunning het wijzigen van een omgevingsvergunning en vergunningvoorschriften ambtshalve of op verzoek het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning het verlenen van toestemming voor overdracht omgevingsvergunning aan een andere rechtspersoon het intrekken van een beschikking met betrekking tot de eerste en/of tweede fase het bepalen dat een besluit terstond na haar bekendmaking in werking treedt het besluit over een seizoensgebonden bouwwerk het besluit op een aanvraag om ontheffing WaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van bevoegdheden bij of krachtens de Wet milieubeheer zoals: het nemen van een mer-beoordelingsbesluit het stellen van maatwerkvoorschriften het in behandeling nemen en afhandelen van een melding het besluit op een verzoek om geheimhouding het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning die afwijken van de regels als bedoeld in artikel 8.42a Wet milieubeheer het besluit op een aanvraag ex artikel 8.40a, derde lid van de Wet milieubeheer (gelijkwaardigheids-toets) het besluit op een aanvraag om ontheffing het wijzigen of intrekken van een ontheffingWet milieubeheerDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van bevoegdheden bij of krachtens het Besluit risico’s zware ongevallen 1999 zoals: besluiten over veiligheidsrapporten handhaving van verplichtingenBrzo 1999Directeur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van bevoegdheden bij of krachtens het Bouwbesluit zoals: het opleggen en wijzigen van nadere voorwaarden het geven van een aanwijzing ex artikel 8.3 van het Bouwbesluit het besluit op een verzoek om ontheffing voor bouwlawaai en trillingshinderBouwbesluitDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

 

Ondertekeningsmandaat
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke titel Ondermandaat toegestaanVoorwaarden/opmerkingen
Het ondertekenen van een besluit tot het (gedeeltelijk) weigeren van een omgevingsvergunning. Art. 160 Gemeentewet, 10:11 Awb  Ja 

 

Marktverordening

 

Marktreglement

 

Aanvullende regels standwerkers

 

Reclamecommissie

 

Verwijderen voertuigen/goederen markt

 

 

Ontheffing puzzelrit/kaartleesrit

 

Ontheffing o.b.v. artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

 

Tijdelijke plaatsing of toepassing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen/Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 

Verkeersbesluit gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats

 

Verkeersbrigadiers
Verkeersregelaars

 

Algemene plaatselijke verordening (Apv) Putten

 

Aansluitverordening Riolering gemeente Putten

 

Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI)

 

 

Raadsbesluit van 28 februari 2002 inzake het aanpassen van subsidie voor oud papier/karton

 

 

 

 

 

Ondertekeningsmandaat

 

Dienstverlening

 

Financiën
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke regelingFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het beslissen op bezwaren tegen de heffing van de gemeentelijke belastingen en legesAlgemene wet bestuursrecht, Gemeentewet, Wet Woz, Legesverordening.Senior Beleidsmedewer- ker DienstverleningNee 
Het beslissen op bezwaren tegen de vaststelling van de waarde op grond van de Wet waardering onroerende zaken (Wet Woz)Algemene wet bestuursrecht, Gemeentewet, Wet WozSenior Beleidsmedewer-ker DienstverleningNee 
Het voeren van verweer en vertegenwoordiging van de heffingsambtenaar in beroeps- of hoger beroepsprocedures inzake de belasting- en legesheffing en/of Wet WozAlgemene wet bestuursrecht, Gemeentewet, Wet Woz, LegesverordeningSenior Beleidsmedewer-ker DienstverleningNee 
Het heffen van leges ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in de Legesverordening en de daarbij behorende Tarieventabel alsmede voor de begraafrechten op grond van de Verordening lijkbezorgingsrechten Art 231, tweede lid, ond. b en c GemeentewetDe hoofden van de afdelingen: Stafafdeling en Projecten Ruimte Dienstverle-ning SamenlevingJaVan het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing.
de invordering met betrekking tot de marktgeldenArt 231, tweede lid, ond. c GemeentewetDe MarktmeesterNeeVan het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing
de invordering met betrekking tot de rechten voor het aanbieden van grof huishoudelijk afvalArt 231, tweede lid, ond. c Gemeentewetde subkassiers van de afdeling RuimteNeeVan het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing
de invordering met betrekking tot de rechten voor de plaagdierenbestrijdingArt 231, tweede lid, ond. c Gemeentewetde subkassiers van de afdeling RuimteNeeVan het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing
de invordering van leges en lijkbezorgingsrechtenArt 231, tweede lid, ond. c Gemeentewetsubkassiers van de afdeling Dienstverlening voor zover werkzaam op het onderdeel BurgerzakenNeeVan het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing
De bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om bij heffing van gemeentelijke belastingen uitvoering te geven aan artikel 63 van de Algemene Wet inzake RijksbelastingenArt. 63 Algemene Wet inzake Rijksbelastingen.Heffingsambte-naarNeeDe heffingsambtenaar voert voorafgaand aan het doen van een uitspraak vooroverleg met de portefeuillehouder. Eens per jaar wordt aan de portefeuillehouder een overzicht verstrekt van de genomen mandaatbesluiten.

 

 

Interne Zaken
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het verzenden van ontvangstbevestigingen inzake verzoeken, zienswijzen, bezwaarschriften, beroepschriften, klaagschriften, en het doen uitgaan van brieven die een mededeling, inlichting of feitelijke informatie bevatten. De bevoegdheid ziet niet toe op het verzenden van ontvangstbevestigingen bij ingekomen aanvragen omgevingsvergunning.Algemene wet bestuursrecht (Awb)Ja-
Doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan een ander bestuursorgaan bevoegd is, niet zijnde verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuurArt. 2:3 Awb  Nee-

 

Burgerzaken
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Aanvragen om inlichtingen uit het Justitieel Documentatieregister en de antecedentenadministratieWet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevensJa 
Ontvangst en verwerking van aanvragen verklaring omtrent gedragWet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Besluit justitiële gegevensJa 
Adviseren inzake naturalisatieRijkswet op het NederlanderschapJa 
Afgifte van verlof tot ontleding van een stoffelijk overschotWet op de LijkbezorgingJa 
Afgifte van een laissez-passer voor het vervoer van een overledene naar het buitenlandOvereenkomst van Straatsburg inzake het vervoer van lijkenJa 
Afnemen Verklaring onder edeWet basisregistratie personenJa 
Afgifte van verlof tot afwijkende termijnstelling voor begraven of cremeren van lijkenWet op de lijkbezorgingJa 
Beslissen over de uitgifte van recht op een graf en de verlenging van de termijn van recht op een grafWet op de lijkbezorgingJa 
Het beslissen op een aanvraag om een vergunning tot het hebben van een gedenkteken, gedenkplaat of herinneringsplaatjeWet op de Lijkbezorging, Verordening begraafplaatsen gemeente Putten, Nadere regels voor grafbedekkingenJa 
Besluiten op een aanvraag om een particulier graf te doen ruimenWet op de Lijkbezorging, Verordening beheer en gebruik gemeentelijke begraafplaatsenJa 
In ontvangst nemen van verklaringen inzake Nederlandse NationaliteitRijkswet op het Nederlanderschap, Besluit verkrijging verlies NederlanderschapJa 
Het legaliseren van handtekeningenWet basisregistratie personenJa 
Uitoefenen van bevoegdheden en werkzaamheden krachtens de Paspoortwet en de PaspoortuitvoeringsregelingPaspoortwet, PaspoortuitvoeringsregelingJa 
Uitoefenen van bevoegdheden en werkzaamheden krachtens de Wegenverkeerswet en het reglement rijbewijzenWegenverkeerswet, Reglement Rijbewijzen.Ja 
Uitreiken optiebevestiging en uittreksel naturalisatiebesluitRijkswet op het Nederlanderschap, Besluit verkrijging en verlies NederlanderschapJa 
Het voor één dag benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van één huwelijkBurgerlijk WetboekJa 

 

Wet Basisregistraties adressen en gebouwen
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het opstellen van ‘ambtelijke verklaringen’ m.u.v. de verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomenWet Basisregistraties adressen en gebouwen (Wet Bag)Ja 
Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijvingArt. 11 Wet BagJa 
Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummersWet BagJa 
Het inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet Bag aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregisterArtikel 10, eerste en tweede lid van de Wet Bag Ja 
Het verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar isArtikel 9 Wet BagJa 
Het zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratieArtikel 14 Wet BagJa 
Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de Wet BagArtikel 14A en 15 van de Wet BagJa 
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 van de Wet Bag en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet Bag, inclusief de verwerking daarvanArtikelen 31, 37, 38, 39, 40 en 41 van de Wet BagJa 
Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening Bag zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet BagArtikel 31 Wet BagJa 
Het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a van de Wet BagArtikel 32, eerste lid, onder a van de Wet BagJa 
Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de wet Bag, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethoudersWet BagJa 
Het vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet BagArtikel 8 Wet BagJa 

 

 

Samenleving

 

Samenleving
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerdVermelding wettelijkeregelingFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het beslissen op aanvragen op grond van de JeugdwetArtikel 2.3 Jeugdwet Artikel 3 lid 3 en artikel 4 Verordening Jeugd Jeugdhulp gemeente Putten Bijlage 1 Nadere regels jeugdhulp gemeente PuttenAfdelingsmanager SamenlevingJa 
Intrekkingen, herzieningen en terugvorderingen op grond van de Jeugdwet.Artikel 2.3 Jeugdwet. Art. 6 Verordening Jeugd Jeugdhulp gemeente PuttenAfdelingsmanager SamenlevingJa 
Beslissingen naar aanleiding van heronderzoeken Jeugdwet.Artikel 2.3 JeugdwetAfdelingsmanager SamenlevingJa 
Doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbeschermingArtikel 2.4 JeugdwetRegiomanager Jeugdbescher-ming Gelderland, waaronder RNVJa-
Uitvoering jeugdhulp taken, zorg verlenen aan doelgroep, toegang naar niet vrij toegankelijke hulpArtikel 2.11 Jeugdwetdirecteur van de Stichting Buurtzorg NederlandJa-
Ontvangen notificaties intake via de Collectieve opdracht routeer voorziening (CORV) Coördinator CJG, senior beleidsmedewer-ker -
Uitvoeren van taken zoals neergelegd in de dienstverlenings-overeenkomst ten behoeve van het regionaal account Jeugdhulp Regio Noord-Veluwe. Hieronder wordt mede verstaan: -Het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen; -Het voeren van correspondentie in het kader van de uitoefening van de opgedragen bevoegdheden. -Het verstrekken van informatie.  Jeugdwet en daarop gebaseerde regelingenAlgemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur van het RNV JaGeldig tot 31 december 2016. De bevoegdheid houdt niet in de bevoegdheid om te besluiten over de vaststelling, wijziging of intrekking van beleid en/of beleidsregels, noch over wijziging/aanpassing van de overeenkomst.
Het beslissen op aanvragen op grond van de Wmo 2015.Artikelen 2.3.1, 2.3.5 en 2.3.6 Wmo 2015Afdelingsmanager SamenlevingJa 
Offerte aanvraag Wet maatschappelijke ondersteuning 2015  Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Putten Afdelingsmanager SamenlevingJa-
Intrekkingen, herzieningen en terugvorderingen op grond van de Wmo 2015. Artikel 2.3.10 Wmo 2015Afdelingsmanager SamenlevingJa-
Beslissingen naar aanleiding van heronderzoeken Wmo 2015. Artikel 2.3.9 Wmo 2015Afdelingsmanager SamenlevingJa-
Beslissingen omtrent verhaal van kosten gemaakt op grond van de Wmo 2015.Artikel 2.4.1 Wmo 2015Afdelingsmanager SamenlevingJa-
Uitvoering van de Wmo 2015Artikelen 2.3.1, 2.3.6, 2.3.9, 2.3.10, 2.4.1 Wmo 2015Afdelingsmanager SamenlevingJa-
Het beslissen op aanvragen beschermd wonen of maatschappelijke opvang op grond van de Wmo 2015.Artikelen 2.3.1, 2.3.5 en 2.3.6 Wmo 2015.Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.Ja-
Intrekkingen, herzieningen en terugvorderingen beschermd wonen of maatschappelijke opvang op grond van de Wmo 2015. Artikel 2.3.10 Wmo 2015.Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.Ja-
Beslissingen naar aanleiding van heronderzoeken beschermd wonen of maatschappelijke opvang Wmo 2015. Artikel 2.3.9 Wmo 2015.Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.Ja-
Beslissingen omtrent verhaal van kosten beschermd wonen of maatschappelijke opvang gemaakt op grond van de Wmo 2015.Artikel 2.4.1 Wmo 2015.Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.Ja-
Uitvoering van de Wmo beschermd wonen of maatschappelijke opvang 2015Artikel 2.3.1, 2.3.6, 2.3.9, 2.3.10 en 2.4.1 Wmo 2015.Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.Ja-
Het beslissen op aanvragen ingevolge de Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en arbeidsongeschikte gewezen zelfstandige (IOAZ)Artikel 7 lid 1 jo 35, 36 en 36b Participatiewet, artikel 36 en 37 IOAW en artikel 36 en 37 IOAZAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Het beslissen over verhaal op onderhoudsplichtige, het uitvoeren van heronderzoeken, het wijzigen en beëindigen van de onderhoudsplichtArtikel 61 Participatiewet Afdelingsmanager SamenlevingJa-
Het indienen en ondertekenen van een verzoekschrift met betrekking tot verhaal in rechte ingevolge de Participatiewet  Artikel 62h ParticipatiewetAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Heronderzoeken en ingevolge de Participatiewet, IOAW en IOAZParticipatiewet, IOAW en IOAZAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Mutaties Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), Wet Inburgering, Kinderopvang, Schoolvervoer, Wet gemeentelijke SchuldhulpverleningParticipatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), Wet Inburgering, Kinderopvang, Schoolvervoer, Wet gemeentelijke SchuldhulpverleningAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Intrekken, herzien en/of terugvorderen van het recht op een uitkeringArtikel 53a, artikel 54, artikel 58, artikel 59 Participatiewet, artikel 25 IOAW en artikel 25 IOAZAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Beëindigen alle regelingen: Participatiewet IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), WI, Kinderopvang, Schoolvervoer, gemeentelijke Schuldhulpverle-ningParticipatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), Wet Inburgering, Wet Kinderopvang, Wet op het primair onderwijs, Wet op de expertisecentra, Wet gemeentelijke SchuldhulpverleningAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Het opleggen van een maatregel Participatiewet, IOAW en IOAZArtikel 18 Participatiewet, artikel 20 IOAW en artikel 20 IOAZAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Het opleggen van een bestuurlijke boete Participatiewet, IOAW, IOAZ en Wet Inburgering (WI)Artikel 18a Participatiewet, artikel 20a IOAW, artikel 20a IOAZ en artikel 31 WIAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Ondersteuning bij arbeidsinschakeling Participatiewet, IOAW en IOAZArtikel 7 jo 9 t/m 10 Participatiewet, artikel 36 IOAW en artikel IOAZAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Het beslissen op aanvragen ingevolge het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz)Artikel 78f en artikel 35 BbzAfdelingsmanager SamenlevingJa 
Heronderzoeken BbzArtikel 78f en BbzAfdelingsmanager SamenlevingJa 
Heronderzoek Bbz omzetting in bedrag om nietArtikel 78f en BbzAfdelingsmanager SamenlevingJa 
Heronderzoek en mutaties debiteuren Wmo (2015), Participatiewet, IOAW, IOAZ, Leerlingenvervoer, Wet inburgeringAfdelingsmanager SamenlevingJa 
Opdracht beslag Participatiewet, IOAW, IOAZ, WI en Wmo 2015Artikel 60 en 60a Participatiewet, artikel 28 IOAW, artikel 28 IOAZ, artikel 2.4.1 Wmo 2015 en artikel 5:10 AwbAfdelingsmanager SamenlevingJa 
Opschorten uitkering en verlenen van een hersteltermijn Participatiewet, IOAW en IOAZ  Artikel 54 ParticipatiewetAfdelingsmanager SamenlevingJa 
Het verlenen van een voorschot ingevolge de Participatiewet  Artikel 52 ParticipatiewetAfdelingsmanager SamenlevingJa 
Uitvoeren van de Participatiewet, IOAW en IOAZParticipatiewet, IOAW en IOAZAfdelingsmanager SamenlevingJa 
Afdoening aanvragen inclusief afwijzingen kwijtschelding gemeentelijke belastingenLeidraad invordering 2008Afdelingsmanager SamenlevingJa 
Bezwaar, beroep en Hoger Beroep, indienen van een verweerschriftAlgemene wet bestuursrechtAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Aanvraag MinimabeleidBeleidsregels minimabeleidAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Heronderzoek en declaraties minimabeleidBeleidsregels minimabeleidAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Hersteltermijn bij aanvraag alle regelingenArt. 4:5 Algemene wet bestuursrechtAfdelingsmanager SamenlevingJa-
KrediethypotheekArt. 7 jo 50 WWBAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Vestiging (krediet)hypotheek Participatiewet/BBZArt 7 jo 50 WWB, art. 39 lid 3 BBZ, art. 3:260 BWAfdelingsmanager Samenleving  
Verzoek om voorschot in het kader van de ParticipatiewetArt. 52 ParticipatiewetAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Behandeling verzoek tot intrekking aanvraagParticipatiewet, Wmo 2015, IOAW, IOAZ, LeerlingenvervoerAfdelingsmanager SamenlevingJaBetreft brief ter bevestiging van de intrekking
Verzending brieven (geen rechtsgevolg) Afdelingsmanager SamenlevingJa-
ESF doelgroep bepalingHPA ESF 200-2013Afdelingsmanager SamenlevingJa-
ESF TredebepalingHPA ESF 200-2013Afdelingsmanager SamenlevingJa-
ESF resultaatHPA ESF 200-2013Afdelingsmanager SamenlevingJa-
ESF uren vaststellenHPA ESF 200-2013Afdelingsmanager SamenlevingJa-
Opdracht aan SR i.v.m. fraudeonderzoek Afdelingsmanager SamenlevingJa-
Wet sociale werkvoorziening (WSW): overdracht budgetten naar gemeenschappelijke regelingArt. 2, art. 8 e.v. Wet sociale werkvoorzieningAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Afdoening aanvragen Schuldhulpverlening, weigeren van schuldhulpverlening, wijzigingen en beëindigingen schuldhulpverleningArt 3. Wet gemeentelijke schuldhulpverleningAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Ontheffen van de inburgeringsplichtArt. 6 Wet InburgeringAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Opleggen dan wel het afzien van het opleggen van een bestuurlijke boete dan wel een maatregel, het opmaken van een rapport en inning van de boeteArt. 31, art. 33 Wet InburgeringAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Afdoening van een aanvraag tot registratie tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of een gastouderbureau en het verwerken van wijzigingen in de registratieArt. 1.46 en art. 1.47 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalenAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Toezicht op de naleving van de regelingen en eisen in het kader van de kinderopvangArt. 1.61-1.63 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalenAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Schriftelijke aanwijzing of verbod van exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureauArt. 1.65-1.66 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalenAfdelingsmanager SamenlevingJa-
De terug- en invordering van tegemoetkomingen Wet kinderopvangArt. 72 Wet kinderopvangAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Fiattering betaling Afdelingsmanager Samenleving Fiattering betaling is altijd een andere medewerker dan degene die invoert
Parafering betaling Afdelingsmanager Samenleving Fiattering betaling is altijd een andere medewerker dan degene die invoert
Het ondertekenen van overeenkomstenArt. 171 GemeentewetAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Het afdoen van onderwijshuisvestingsaanvragen (in het kader van de door de raad vastgestelde huisvestingsplannen)  Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting gemeente PuttenAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Het afdoen van aanvragen in het kader van de Verordening financiële en materiële gelijkstelling onderwijs gemeente PuttenVerordening voorzieningen onderwijshuisvesting gemeente PuttenAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Het verlenen, vaststellen, wijzigen, weigeren/afwijzen en intrekken van subsidiesAlgemene verordening welzijnssubsidies gemeente PuttenAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Het verlenen van voorschotten vooruitlopend op definitieve vaststelling subsidiesAlgemene verordening welzijnssubsidies gemeente PuttenAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Het afdoen van aanvragen, wijzigingen, beëindigingen en mutaties schoolvervoerArt. 4 Wet op het primair onderwijs, art. 4 Wet op de expertisecentraAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Het afdoen van aanvragen van subsidies in het kader van de voor- en vroegschoolse opvangSubsidiebeleidsregels VVE gemeente PuttenAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Besluiten over besteding Participatiebudget en overeenkomst met ROC over educatie en betaling van de daaruit voortvloeiende bedragen aan ROCArt. 2.3.4. WEBAfdelingsmanager SamenlevingJa-
           

  

 

Overige 

 

Suwinet
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan het college van burgemeester en wethouders van HarderwijkVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het aanvragen van een aansluiting op Suwinet-Inkijk en het maken van uitvoeringsafspraken over het gebruik van Suwinet-Inkijk NeeEen afschrift van het mandaatbesluit toesturen aan het dagelijks bestuur van Regio Noord-Veluwe

 

 

 

Bijlage 2 bij het algemeen mandaatbesluit

van de gemeente Putten 2015

 

Instructies bij die mandaten van Ruimte waar onder het kopje ‘voorwaarde’ verwezen wordt naar instructies die gevolgd moeten worden bij het toepassen van de gemandateerde bevoegdheid:

  • I

    Indien tijdens de opbouw van de kramen op de dinsdagavond hinder wordt ondervonden van één of meerdere op het marktterrein achtergelaten voertuigen, goederen of anderszins, kan door middel van natrekking van een kenteken of andere herkenningstekens worden getracht de eigenaar te achterhalen om deze eventueel onder dreiging van een geldboete te verzoeken zijn voertuig, goederen of anderszins te verwijderen. Als er vooralsnog geen eigenaar te traceren is, dan wel de eigenaar weigert tot verwijdering over te gaan, worden de aangetroffen voertuigen, goederen of anderszins achtergelaten tot het moment dat de marktmeester van de gemandateerde bestuursdwangbevoegdheid gebruik mag maken. Het wordt de marktmeester iedere woensdagmorgen vanaf 5.30 uur, voor de resterende periode dat het Kerk- en Fontanusplein (inclusief het gedeelte van de Kromme- en Papiermakerstraat) als marktterrein is aangewezen, toegestaan van de gemandateerde bestuursdwangbevoegdheid gebruik te maken. Alvorens feitelijke bestuursdwang aan de orde is, dient de marktmeester bij een achtergelaten motorvoertuig, goederen of anderszins in eerste instantie te pogen (bij voertuigen door middel van het kenteken) de eigenaar te achterhalen om deze vervolgens telefonisch te benaderen met het verzoek het voertuig, goederen of anderszins per direct te verwijderen. Indien de eigenaar aangeeft hiertoe niet bereid te zijn, dan wel in het geheel niet telefonisch bereikbaar is, wordt het de marktmeester vanaf 5.30 uur toegestaan op kosten van de overtreder een sleepdienst of in verband met achtergelaten goederen of anderszins een vervoersbedrijf in te schakelen. Als de eigenaar bereid is het achtergelaten voertuig, goederen of anderszins te verwijderen dient dit uiterlijk om 6.15 uur te zijn gebeurd, bij gebreke waarvan de marktmeester alsnog een sleepdienst of een vervoersbedrijf mag inschakelen. Indien er op de woensdagmorgen bij achtergelaten voertuigen, goederen of anderszins in het geheel geen aanknopingspunten zijn de eigenaar te traceren, wordt het de marktmeester vanaf 5.30 uur toegestaan op kosten van de overtreder een sleepdienst of in verband met achtergelaten goederen of anderszins een vervoersbedrijf in te schakelen.

  • II

    Indien van een situatie sprake is, zoals verwoord in artikel 5 van de uitvoeringsregels standwerkers en de artikelen 9 en 10 van de Marktverordening, dient de marktmeester de betrokken standwerker/vergunninghouder voor een vaste plaats/vergunninghouder van een dagplaats op de dag dat deze het niet gewenste gedrag vertoont een brief te overhandigen, waarin de aard van het gedrag en de te treffen sanctie wordt vermeld, één en ander conform de bij dit besluit gevoegde en als zodanig corresponderende "sanctiebrieven".

  • III

    De toewijzing van dagplaatsen dient te geschieden conform artikel 8 van het Marktreglement en het door burgemeester en wethouders vastgestelde beleid.