Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Landsmeer

Gedragscode voor de gemeenteraadsleden en fractievertegenwoordigers van de gemeente Landsmeer 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLandsmeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGedragscode voor de gemeenteraadsleden en fractievertegenwoordigers van de gemeente Landsmeer 2014
CiteertitelGedragscode voor de gemeenteraadsleden en fractievertegenwoordigers van de gemeente Landsmeer 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Gedragscode politieke Ambtsdragers Landsmeer 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-04-2015Nieuwe regeling

19-03-2015

Gemeenteblad, 2015, 29134

2015 - 14

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedragscode voor de gemeenteraadsleden en fractievertegenwoordigers van de gemeente Landsmeer 2014

De raad van de gemeente Landsmeer

 

 

Gelezen het raadsvoorstel van het college, voorstelnummer

 

Gehoord de behandeling in de oordeelsvormende sessie van de raad van 12 maart 2015

 

Besluit:

 

de Gedragscode voor de gemeenteraadsleden en fractievertegenwoordigers van de gemeente Landsmeer 2015 vast te stellen.

Inleiding

“De inwoners staan centraal in een open en tolerante gemeente Landsmeer

Landsmeer is een gemeente die haar inwoners centraal stelt, met een bestuur dat de inwoners, ondernemers en organisaties kent en weet wat er speelt. De relatie tussen bewoners en gemeente wordt niet gekenmerkt door hiërarchische verhoudingen, maar door gelijkwaardige relaties in een netwerksamenleving. Die relatie kenmerkt zich door een goed gesprek en luisteren naar elkaar. De gemeente staat open voor initiatieven vanuit de gemeenschap. De gemeente maakt plannen bij voorkeur in samenspraak met inwoners, ondernemers en instellingen. Op voorhand zoekt zij draagvlak. Voordat plannen worden gemaakt, wordt eerst verkend of ze nodig zijn en wat de behoeften en ideeën in de gemeente zijn.”

 

Met bovenstaande tekst begint het (vrijwel raadsbrede) coalitieakkoord 2014 – 2018.

Het waarmaken van de in dat akkoord voorgestane bestuurscultuur stelt zware eisen aan de integriteit van de raadsleden en fractievertegenwoordigers. Bij samenwerking tussen raad en inwoners, ondernemers en instellingen liggen de mogelijkheid van (vermeende) belangenverstrengeling etc. op de loer. Nog meer dan voorheen moeten raadsleden zich bewust zijn van de noodzaak dat de besluitvorming in de gemeenteraad zuiver en transparant is. De gedragscode die voor u ligt kan hierbij als leidraad fungeren om de zuiverheid van de besluitvorming zeker te stellen en inzichtelijk te maken. Daarnaast beschrijft de gedragscode de omgang met vergoedingen en middelen, de omgang met informatie en de omgang, zowel tussen raad en college als tussen raadsleden onderling.

 

De gedragscode van de gemeente Landsmeer bestaat uit twee onderdelen. In deel 1 worden de kernbegrippen beschreven. In deel 2 staan de feitelijke regels.

Deel I: Kernbegrippen voor het handelen en gedrag van de gemeenteraadsleden en fractievertegenwoordigers van de gemeente Landsmeer

Raadsleden stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Integer handelen is in de eerste plaats een persoonlijke verantwoordelijkheid van raadsleden en fractievertegenwoordigers. In de tweede plaats is het een verantwoordelijkheid van de politieke partij die zij vertegenwoordigen. Tenslotte is integriteit een collectieve verantwoordelijkheid van de gemeenteraad.

De belangen van de gemeente Landsmeer, en in het verlengde daarvan die van de inwoners, zijn het primaire richtsnoer. Integriteit is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Integriteit houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is daarover verantwoording af te leggen. Een raadslid en een fractievertegenwoordiger legt verantwoording af in het publieke forum, zijnde de raad. Een aantal kernbegrippen dient hierin leidend te zijn en plaatst de bestuurlijke integriteit in een breder perspectief:

 

  • Dienstbaarheid

  • Het handelen van het raadslid dient altijd en volledig gericht te zijn op het belang van de gemeente Landsmeer en op de organisaties en inwoners binnen de gemeente.

     

  • Functionaliteit

  • Het handelen van een raadslid is herkenbaar en herleidbaar naar zijn functie.

     

  • Onafhankelijkheid

  • Het handelen van het raadslid wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke, niet politieke partij (waaronder persoonlijke of daaraan verbonden) belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.

     

  • Openheid

  • Het handelen van een raadslid is open en transparant, zodat altijd verantwoording mogelijk blijft.

     

  • Betrouwbaarheid

  • Op een raadslid moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.

     

  • Zorgvuldigheid

  • Het handelen van het raadslid is zodanig dat alle organisaties en inwoners op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van de (diverse) betrokkenen op correcte wijze worden afgewogen.

Deel II: Inhoud gedragscode

1 Algemene bepalingen

  • 1.1

    De gedragscode geldt voor zowel de leden van de gemeenteraad als voor fractievertegenwoordigers.

  • 1.2

    In gevallen waarin de gedragscode niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in het presidium.

  • 1.3

    Deze gedragscode is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 1.4

    Een raadslid en een fractievertegenwoordiger ontvangt vóór zijn installatie een exemplaar van deze gedragscode. Zij verklaren met het afleggen van de eed of belofte zich bij de uitoefening van de functie aan de gedragscode te zullen houden en zijn aanspreekbaar op de naleving ervan.

2 Belangenverstrengeling

  • 2.1

    Ieder raadslid maakt openbaar welke betaalde en onbetaalde functies hij vervult. De griffie houdt een openbare lijst van deze functies bij. Het raadslid zorgt voor directe aanvulling of wijziging van deze opgave in het geval deze gegevens veranderen.

  • 2.2

    Een raadslid wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente. In bijzondere gevallen kan de raad hiervan ontheffing verlenen.

  • 2.3

    Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van een raadslid over een onderwerp in het geding kan zijn, geeft hij bij de besluitvorming daarover aan in hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aangaat.

  • 2.4

    Een raadslid dat familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten of zaken aan de gemeente, onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de betreffende opdracht.

  • 2.5

    Een raadslid neemt van een aanbieder van diensten of zaken aan de gemeente geen faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kan beïnvloeden.

3 Belang van de gemeente

  • 3,1

    Een raadslid verricht geen handelingen of werkzaamheden die in strijd zijn of kunnen zijn met het belang van de gemeente.

4 Informatie

  • 4.1

    Een raadslid betracht maximale openheid als het gaat om beleid en beslissingen en om de beweegredenen daarvoor. Hij handelt in overeenstemming met de Wet openbaarheid van bestuur.

  • 4.2

    Een raadslid gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij maakt geen geheime informatie openbaar.

  • 4.3

    Een raadslid houdt geen informatie voor derden achter, tenzij deze geheim of vertrouwelijk is of in strijd is met de bepalingen van de Wob.

  • 4.4

    Een raadslid maakt niet ten eigen bate of ten bate van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

  • 4.5

    Informatie, die valt onder de bepalingen van de Wob, blijft binnen het gemeentehuis en wordt zodanig opgeborgen dat onbevoegden daarvan geen kennis kunnen nemen. Indien over deze informatie digitaal wordt beschikt, moeten de computerbestanden beveiligd tegde kennisneming. e zijn tegen onbevo

  • 4.6

    De bovengenoemde artikelen zijn eveneens van toepassing op voormalig raadsleden zolang de vertrouwelijkheid niet is opgeheven.

  • 4.7

    Een raadslid gaat verantwoord (conform de richtlijnen sociale media en e-mailgebruik en privacyreglement) om met de email- en internetfaciliteiten van de gemeente alsmede met sociale media.

5 Geschenken, diensten en uitnodigingen

  • 5.1

    Een raadslid accepteert geen geschenken, faciliteiten of diensten indien zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed.

  • 5.2

    Geschenken en giften die een raadslid uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd bij de griffier en zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht. Uitzonderingen op deze regel worden in deze gedragscode vermeld.

  • 5.3

    Geschenken en giften worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, wordt dit gemeld aan het presidium.

  • 5.4

    Indien een raadslid geschenken of giften ontvangt die een waarde van minder dan 50 Euro vertegenwoordigen (zoals bloemen, wijn e.d.) kunnen deze in afwijking van het bovenstaande worden behouden, doch worden wel gemeld en geregistreerd bij de griffier.

  • 5.5

    Een raadslid accepteert geen aanbiedingen voor privéwerkzaamheden of kortingen op privégoederen indien zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed.

  • 5.6

    Uitnodigingen voor lunches, diners en evenementen worden, voordat deze worden geaccepteerd, besproken met de griffier. Zo nodig wordt de uitnodiging voorgelegd aan het presidium. Het raadslid gedraagt zich gepast jegens zijn gastheer de overige genodigden.

6 Bestuurlijke uitgaven

  • 6.1

    Bestuurlijke uitgaven die niet vergoed worden door de vaste onkostenvergoeding of anderszins, worden voorgelegd aan het presidium. Bestuurlijke uitgaven worden uitsluitend gedaan èn vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan worden aangetoond. Een raadslid is terughoudend bij het in rekening brengen van uitgaven die zich op het grensvlak van privé en publiek bevinden.

  • 6.2

    Ter bepaling van de functionaliteit van bestuurlijke uitgaven worden de volgende criteria gehanteerd: * met de uitgave is het belang van de gemeente gediend, en * de uitgave vloeit voort uit de functie.

7 Declaraties

  • 7.1

    Een raadslid declareert geen kosten die op andere wijze worden vergoed of gedekt zijn door de vaste onkostenvergoeding.

  • 7.2

    In geval van twijfel omtrent een declaratie van een raadslid, wordt overlegd met de griffier. Zo nodig wordt de declaratie aan het presidium voorgelegd.

  • 7.3

    Een declaratie wordt ten behoeve van een deugdelijke administratieve afhandeling en registratie met een betalingsbewijs bij de griffier ingediend.

  • 7.4

    Gemaakte kosten worden uiterlijk binnen drie maanden gedeclareerd. Eventuele voorschotten worden voor zover mogelijk binnen een maand verrekend.

8 Gebruik van gemeentelijke voorzieningen

  • 8.1

    Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privédoeleinden is niet toegestaan, tenzij overige regelgeving anders bepaalt.

  • 8.2

    Raadsleden krijgen op basis van een overeenkomst gemeentelijke voorzieningen een Ipad in bruikleen ter beschikking. Zijn gaan hiermee op zorgvuldige wijze om.

  • 8.3

    Bestelling van materialen voor privédoeleinden via de gemeente Landsmeer is niet toegestaan.

9 Onderlinge omgang en gang van zaken tijdens vergaderingen

  • 9.1

    Een raadslid gaat respectvol om met raads- en collegeleden.

  • 9.2

    Een raadslid bejegent raads- en collegeleden correct in woord, gebaar en geschrift.

  • 9.3

    Een raadslid houdt zich tijdens de raadsvergaderingen aan het reglement van orde van de raad en de aanwijzingen van de voorzitter van de vergadering.

  • 9.4

    De raad ziet erop toe dat de raad, de fracties en de individuele raadsleden/fractievertegenwoordigers deze gedragscode naleven.

10 Vermoeden van integriteitsschending

  • 10.1

    Bij een vermoeden van integriteitsschending wordt gehandeld conform de meest recente Handreiking onderzoek integriteitsschendingen politieke ambtsdragers, die is opgesteld door het Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS).

11 Citeerartikel en inwerkingtreding

  • 10.1

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Gedragscode voor de leden van de gemeenteraad en fractievertegenwoordigers van de gemeente Landsmeer 2014”.

  • 10.2

    Met de inwerkingtreding van deze gedragscode wordt De ‘gedragscode politieke Ambtsdragers Landsmeer 2010’ d.d. 31 augustus 2010 ingetrokken.

  • 10.3

    Deze gedragscode treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking.

  • 10.4

    Deze gedragscode wordt eens per vier jaar geëvalueerd

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 19 maart 2015

De raad voornoemd,

Inhoudsopgave

1. Inleiding

2. Kernbegrippen

3. Inhoud gedragscode

a. Algemene bepalingen

b. Regels rondom belangenverstrengeling

c. Regels omtrent eerbiedigen belang van de gemeente

d. Regels omtrent omgang met informatie

e. Regels omtrent aangeboden geschenken etc.

f. Regels omtrent bestuurlijke uitgaven

g. Regels omtrent declaratie

h. Regels rondom gebruik van gemeentelijke voorzieningen

i. Regels rondom onderlinge omgang en gang van zaken tijdens vergaderingen

j. Inwerkingtreding en citeerartikel.