Organisatie | Olst-Wijhe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Handhaving inkomensvoorzieningen Olst-Wijhe |
Citeertitel | Verordening Handhaving inkomensvoorzieningen Olst-Wijhe |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Verordening Handhaving inkomensvoorzieningen gemeente Olst-Wijhe, vastgesteld op
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2015 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 11-05-2015 | Raadsstuk 2015/21 |
De raad van de gemeente Olst-Wijhe;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van, nr, ;
gelet op artikel 147 van de Gemeentewet, artikel 8a van de Participatiewet, artikel 35 eerste lid vande Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) enartikel 35, eerste lid van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezenzelfstandigen (IOAZ);
vast te stellen de Verordening Handhaving inkomensvoorzieningen Olst-Wijhe
De gemeenteraad stelt het gemeentelijk beleid vast op het gebied van handhaving, waaronder de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand of inkomensvoorziening, misbruik en oneigenlijk gebruik van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen.
Artikel 3. Opdracht aan het college
Het college zorgt voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand of inkomensvoorziening alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen. Het college voert in dit kader het beleid als bedoeld in artikel 2 uit.
Het college draagt in het kader van de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand of een inkomensvoorziening alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet eenmaal per jaar zorg voor het opstellen van een handhavingsplan.
Artikel 5. Inhoud handhavingsplan
Beoogd wordt dat alleen diegenen die daadwerkelijk recht op een uitkering hebben, een uitkering ontvangen die in overeenstemming is met de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen. In het in artikel 4 genoemde handhavingsplan komt in ieder geval aan de orde;
Artikel 6. Gevolgen van fraude
Als de belanghebbende onjuiste, onvolledige of in het geheel geen inlichtingen verstrekt die van belang zijn of kunnen zijn voor de hoogte, de duur van of het recht op (voortzetting van) bijstand, of inkomensvoorziening, legt het college een bestuurlijke boete op conform artikel 18a Participatiewet en 20a IOAW respectievelijk IOAZ.
Het college legt jaarlijks verantwoording af aan de raad door middel van een verslag over de handhaving. In dit verslag rapporteert het college in ieder geval over:
Artikel 9. Aangifte Openbaar Ministerie
Leidt het niet nakomen van de informatieverplichting tot een benadelingbedrag dat hoger is dan de aangiftegrens, of is er gelet op de inhoud van de Aanwijzing Sociale Zekerheidsfraude een andere reden om aangifte te doen dan is het college verplicht aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie en bevordert het college dat er een proces-verbaal wordt opgemaakt.