Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en Cultuurhistorie en de Erfgoedadviesraad 2014 |
Citeertitel | Verordening op de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en Cultuurhistorie en de Erfgoedadviesraad 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2014 | Nieuwe regeling | 07-04-2014 | 18378 |
DE RAAD VAN DE GEMEENTE ZUTPHEN
gezien het voorstel van het college van 24-02-2014;
gelet op de artikelen 84, 147 en 149 van de Gemeentewet, artikel 15 van de Monumentenwet 1988, de artikel 2.1 en 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de artikel 1 en 8 van de Woningwet, artikel 6.2 van het Besluit omgevingsrecht, Hoofdstuk 9 van de Bouwverordening Zutphen, de Erfgoedverordening Gemeente Zutphen 2013 en de “nadere regels” ingevolge de Verordening op de Stads- en Landschapsschoon 2006;
vast te stellen de Verordening op de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en Cultuurhistorie en de Erfgoedadviesraad 2014
In deze verordening wordt verstaan onder:
Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en Cultuurhistorie (Commissie RKC):
Commissie die het college adviseert op het gebied van welstandsaspecten, monumentenaspecten, reclame-uitingen en overige aangelegenheden die betrekking hebben op het uiterlijk aanzien van de gemeente. De commissie RKC adviseert over ruimtelijke kwaliteitsaspecten van in voorbereiding zijnde structuurplannen, bestemmingsplannen, stedenbouwkundige plannen, landschapsplannen en beeldkwaliteitplannen. De commissie RKC fungeert als welstandscommissie als bedoeld in de Woningwet en de Bouwverordening Zutphen en als monumentencommissie als bedoeld in de Monumentenwet 1988 en de Erfgoedverordening Zutphen 2013.
Adviesraad die het college op verzoek en uit eigen beweging kaderstellend adviseert op het gebied van ruimtelijke kwaliteit in de breedste zin van het woord. De Erfgoedadviesraad geeft de kaders waarin advisering door de Commissie RKC dient plaats te vinden. De Erfgoedadviesraad fungeert als monumentencommissie als bedoeld in de Monumentenwet 1988 en de Erfgoedverordening Zutphen 2013.
Selectiecommissie Erfgoedadviesraad:
Werkgroep die leden voor de Erfgoedadviesraad ter benoeming aan het college voordraagt. De selectiecommissie bestaat uit minimaal twee ambtenaren die bij het advieswerk betrokken zijn en een onafhankelijke voorzitter namens één van de betrokken lokale organisaties zoals Het Wijnhuisfonds, St. Beschermd Stadsgezicht en Stichting Warnsveldse Monumenten. Het college kan ertoe besluiten de taken van de selectiecommissie over te dragen aan een externe organisatie. Deze organisatie is dan verantwoordelijk voor de selectie en de voordracht van de leden van de Erfgoedadviesraad aan het college.
De door de gemeenteraad vastgesteld nota’s die betrekking hebben op ruimtelijke kwaliteit en cultuurhistorie zoals de Binnenstadsvisie, de Welstandsnota’s voor Zutphen en Warnsveld, de Monumentennota 1998, de “nadere regels” ingevolge de Verordening op het Stads- en Landschapsschoon 2006, ingevolge de Algemene Plaatselijke verordening 2005 en ingevolge de Bouwverordening Zutphen, de Erfgoedagenda én de nog uit te werken uitgangspunten en beleidsregels zoals verwoord in de artikelgewijze toelichting bij de “Erfgoedverordening Gemeente Zutphen 2013”.
Hoofdstuk 2 Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en Cultuurhistorie
Artikel 2.1 Samenstelling en bevoegdheden
De Commissie RKC bestaat uit een voorzitter, een secretaris (rayonarchitect), een architect, een stedenbouwkundige en (indien van toepassing; e.e.a. ter beoordeling door de secretaris) één of meerdere deskundige(n) op het gebied van landschapsarchitectuur, cultuurhistorie en bouwhistorie, restauratietechniek en/of archeologie.
De Commissie RKC kan slechts adviezen uitbrengen indien minimaal één deskundige van iedere benodigde discipline aanwezig is. Eén deskundige kan maximaal 2 benodigde disciplines vertegenwoordigen. Indien het plan betrekking heeft op een rijks- of gemeentelijk monument, kan de Commissie RKC slechts advies uitbrengen indien minimaal twee deskundigen op het gebied van cultuurhistorie, bouwhistorie en/of restauratietechniek aanwezig zijn.
Indien, in uitzonderlijke gevallen, geen toetsingskader aanwezig is of indien twijfel bestaat over het toe te passen toetsingskader, wordt het verzoek om advies voorgelegd aan de Erfgoedadviesraad teneinde de toetsingskaders te bepalen dan wel duidelijk te stellen, waarna het verzoek (opnieuw) ter advisering aan de Commissie RKC wordt aangeboden.
Indien een (extern) commissielid of burgerlid op een of andere wijze een zakelijke binding heeft met een bepaald bouwplan, dan wordt hij voor de betreffende commissievergadering vervangen. Bij langlopende projecten waarbij de inbreng van de Commissie RKC verwacht wordt en waarbij een (extern) commissielid een zakelijke binding heeft, treedt deze in overleg met de Commissie RKC tijdelijk terug.
Artikel 2.2 Benoemingsprocedure
De gemeente wijst op voordracht van het college de vereniging ‘Het Gelders Genootschap’ aan als de Commissie RKC. Het Gelders Genootschap legt de gemeente een lijst voor met de beoogde commissieleden. Dit betreft de voorzitter, secretaris (de rayonarchitect), het architect-lid, de stedenbouwkundige en deskundige(n) op het gebied van landschapsarchitectuur, cultuurhistorie, bouwhistorie, restauratietechniek en/of archeologie en hun plaatsvervangers. Indien gewenst, vindt overleg plaats tussen het Gelders Genootschap en de gemeente. Voor de benoeming van burgerleden en hun plaatsvervangers geldt een afwijkende procedure.
De gemeente kan burgerleden voordragen ter benoeming. Alvorens dit te doen, overlegt het college met het Gelders Genootschap over het gewenste profiel van het burgerlid of de burgerleden. Er mogen maximaal twee burgerleden in de Commissie RKC worden benoemd. Burgerleden ontvangen via de gemeente een onkostenvergoeding.
Artikel 2.3.1 De rayonarchitect
De rayonarchitect is secretarisdeskundige van de Commissie RKC en heeft affiniteiten met cultuurhistorie. De rayonarchitect voert als gemandateerd lid van deze commissie de eerste gesprekken (het vooroverleg) met de gemeente, planindieners, ontwerpers en andere belanghebbenden, verzamelt relevante informatie en bereidt de behandeling van plannen in de Commissie RKC voor.
De voorzitter legt tijdens de openbare commissievergadering in het kort de vergaderprocedure uit en informeert wie van de aanwezigen bij een bepaald plan wil inspreken. De voorzitter leidt de discussie en biedt alle commissieleden de gelegenheid om hun mening naar voren te brengen. De voorzitter geeft na een inhoudelijke discussie over een adviesaanvraag een voor alle aanwezigen korte en heldere samenvatting.
Burgerleden hebben zowel zitting in de Commissie RKC als bij de mandaatvergaderingen van de rayonarchitect. Burgerleden hebben geen vertegenwoordigende functie, maar spreken op persoonlijke titel als lid van de Commissie RKC. Zij geven vanuit hun ervaring en beleving een onafhankelijke visie op de adviesaanvragen en proberen ‘de kijk van de burger’ in een welstandsadvies te vertalen. Zij hebben daarom minimaal een inbreng op het gebied van de bij hen aanwezige gebiedskennis, maatschappelijke verhoudingen en plaatselijke factoren en kenmerken. Daarnaast kunnen burgerleden een rol hebben bij het bevorderen van een heldere en begrijpelijke communicatie tussen de Commissie RKC en een aanvrager.
Artikel 2.4 Voorbereiding en vooroverleg
De gemeente biedt de aanvrager de mogelijkheid, om – op afspraak - een nog niet formeel aangevraagd bouwplan in een vooroverleg met de Commissie RKC toe te lichten en te bespreken. De rayonarchitect maakt altijd een verslag van het vooroverleg. Vooroverleg vindt in principe in het openbaar plaats. Hiervan kan worden afgeweken na overleg tussen de gemeente, de aanvrager en de Commissie RKC.
Artikel 2.5 Gemandateerde behandeling
De rayonarchitect behandelt in de regel om de twee weken in het stadhuis van Zutphen de bouwplannen. Daarbij kan ook één burgerlid aanwezig zijn. De rayonarchitect heeft een mandaat van de Commissie RKC om zelfstandig bouwplannen af te handelen, mits het bouwplan geen betrekking heeft op een Rijks- of gemeentelijk monument of gelegen is binnen het beschermd stads- of dorpsgezicht. Het uitgangspunt voor de mandaatverlening is dat de rayonarchitect alleen de plannen beoordeelt van een relatief geringe ruimtelijke betekenis, of plannen waar gelet op meerdere vergelijkbare gevallen, de mening van de Commissie RKC als bekend mag worden verondersteld. Bij twijfel legt de rayonarchitect het bouwplan voor aan de Commissie RKC.
De rayonarchitect brengt adviezen uit aan het college over de vraag of 'het uiterlijk en de plaatsing van een bouwwerk of een standplaats, zowel op zichzelf als in verband met de omgeving of de te verwachten ontwikkeling daarvan, niet is strijd is met redelijke eisen van welstand’. Dit wordt beoordeeld aan de hand van de criteria zoals opgenomen in de welstandsnota. Een positief mandaatadvies wordt uitgebracht door een stempel ‘wel akkoord’ op de bouwtekening(en) te plaatsen. Een negatief mandaatadvies wordt schriftelijk gemotiveerd met een verwijzing naar de relevante criteria uit de welstandsnota.
In afwijking van het eerste lid heeft de rayonarchitect samen met de adviseur cultuurhistorie of de restauratiearchitect uit de commissie RKC mandaat van de Commissie RKC om bouwplannen, betrekking hebbend op een Rijks- of gemeentelijk monument of gelegen binnen het beschermd stadsgezicht- of dorpsgezicht af te handelen in aanwezigheid en na advisering van de monumentenadviseur van de afdeling Klantcontact, team Omgeving. Het uitgangspunt voor de mandaatverlening is dat de rayonarchitect alleen de plannen beoordeelt van een relatief geringe ruimtelijke- en cultuurhistorische betekenis, of plannen waar gelet op meerdere vergelijkbare gevallen, de mening van de Commissie RKC als bekend mag worden verondersteld. Bij twijfel legt de rayonarchitect het bouwplan voor aan de Commissie RKC.
Artikel 2.6 Vorm waarin het advies wordt uitgebracht
De Commissie RKC adviseert en motiveert haar advies schriftelijk waarbij de welstands-, monumenten-, architectuur-, landschapskundige en stedenbouwkundige aspecten evenredig worden belicht en waarbij kruisbestuiving van deze disciplines door de voorzitter wordt bevorderd en zorgt voor een integrale afweging.
Een advies van de Commissie RKC kan de volgende uitkomsten hebben:
Niet akkoord tenzij: de Commissie RKC adviseert het bevoegd gezag het plan te laten aanpassen omdat het volgens de van toepassing zijnde criteria op een aantal punten (nog) niet voldoet aan de toetsingscriteria uit de nota’s. De Commissie RKC geeft nauwkeurig aan welke onderdelen van het plan gewijzigd moeten worden. De aanvrager krijgt vervolgens de gelegenheid zijn plan aan te passen, voor zover de gemeente van oordeel is dat dit nog binnen de resterende vergunningtermijn kan worden gerealiseerd. Het bevoegd gezag controleert of de definitieve bouwtekening in overeenstemming is met de voorwaarden uit het advies. Het college kan ook besluiten de voorwaarden van het advies op te nemen in de omgevingsvergunning;
Niet akkoord: de Commissie RKC is van oordeel dat het bouwplan niet voldoet aan de toetsingscriteria en het ingrijpend moet worden gewijzigd. De Commissie RKC geeft een nauwkeurige schriftelijke motivering, welke een korte omschrijving van het ingediende plan, een verwijzing naar de van toepassing zijnde criteria en een samenvatting van de beoordeling van het plan op die punten bevat. Het bevoegd gezag maakt een inschatting of de gevraagde aanpassingen nog binnen de vereisten van het bestemmingsplan en de resterende vergunningstermijn te realiseren zijn. Indien dit niet mogelijk is, betekent het negatieve advies dat de vergunning opnieuw moet worden aangevraagd;
Artikel 2.8 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting
De behandeling van aanvragen om een omgevingsvergunning of vooradvies door de Commissie RKC is openbaar (ook in het mandaatoverleg). Via een van gemeentewege uitgegeven elektronisch blad of door plaatsing op de gemeentelijke website worden de burgers op de hoogte gesteld van het tijdstip en plaats van de commissievergadering. De agenda zelf wordt op het gemeentehuis ter inzage gelegd en op internet gepubliceerd. Indien het college – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doet tot niet-openbare behandeling, dan dient het college daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt, conform artikel 12b, lid 2 van de Woningwet, zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen.
In het geval dat het bouwplan in de vergadering van de Commissie RKC wordt behandeld en een verzoek tot het geven van een toelichting is gedaan, dient de aanvrager van de omgevingsvergunning of vooradvies een uitnodiging te ontvangen voor de vergadering van de Commissie RKC, waarin de aanvraag wordt behandeld.
De Commissie RKC vergadert op een vaste locatie in het rayon (volgens de gebiedsindeling van het Gelders Genootschap). Bij de behandeling van belangrijke bouwplannen kan – op verzoek van de gemeente - worden besloten om in de eigen gemeente te vergaderen. De mandaatbesprekingen zijn in de regel op het stadhuis van de gemeente Zutphen.
Artikel 3.1 Samenstelling en bevoegdheden
De Erfgoedadviesraad bestaat uit tenminste 5 leden en maximaal 8 leden, exclusief voorzitter en secretaris. Leden zijn de deskundigen die gezamenlijk de volgende disciplines vertegenwoordigen: architectuur, landschapsarchitectuur, stedenbouw, cultuurhistorie, monumentenzorg en archeologie. Het is mogelijk dat één lid maximaal 2 disciplines vertegenwoordigt.
Artikel 3.2 Benoeming, zittingsduur en vergoeding
De secretaris draagt zorg voor de voorbereiding van de vergaderingen. Onder het voorbereiden wordt in ieder geval verstaan: opmaken van de agenda, verzamelen van alle relevante informatie, uitnodigen van benodigde deskundigen en bezoekers en het gebruiksklaar maken van de ict-apparatuur en vergaderruimte.
Een lid ontplooit geen activiteiten die invloed kunnen hebben op het onafhankelijk functioneren als lid. Indien een lid wél betrokken is bij een in de Erfgoedadviesraad te behandelen project of agendapunt, dan trekt hij zich in de vergadering terug als het betreffende plan in de Erfgoedadviesraad wordt behandeld.
De Erfgoedadviesraad beslist bij volstrekte meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter. Indien de beslissing tot stand is gekomen middels de stem van de voorzitter wordt in het advies de motivatie van de voor- en tegenstanders benoemd alsmede de motivering van de stem van de voorzitter.
De voorzitter kan een spreker die de hem toegemeten tijd overschrijdt, dan wel in zijn betoog zonder enig redelijk doel zaken aan de orde stelt, die de belangen van derden ernstig kunnen schaden, dan wel handelt in strijd met enige strafwettelijke bepaling, een en ander ter beoordeling van de voorzitter, na een voorafgaande waarschuwing het woord ontnemen.
Lokale organisaties, zoals het Wijnhuisfonds, Stichting Beschermd Stadsschoon Zutphen, Stichting Warnsveldse Monumenten en Stichting Waardevol Warnsveld, krijgen, indien zij voorafgaand aan de vergadering de voorzitter hierom verzoeken, spreekrecht toebedeelt. De leden 5 en 6 zijn onverkort van toepassing.
De vergaderingen van de Erfgoedadviesraad zijn openbaar, tenzij lid 3 van toepassing is. Via een van gemeentewege uitgegeven elektronisch blad of door plaatsing op de gemeentelijke website worden de burgers op de hoogte gesteld van het tijdstip en plaats van de vergadering. De agenda zelf wordt op het gemeentehuis ter inzage gelegd en op internet gepubliceerd.
Het college kan, eventueel op advies van de Commissie RKC, ook gemotiveerd afwijken van de toetsingscriteria uit de welstandsnota. Dat kan bij plannen die niet voldoen aan de vastgelegde criteria, maar bijvoorbeeld wél aan redelijke eisen van welstand. Het bevoegd gezag verwijst in dat geval naar de algemene criteria in de welstandsnota.