Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Budgethoudersregeling gemeente Dalfsen |
Citeertitel | Budgethoudersregeling gemeente Dalfsen |
Vastgesteld door | College van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Nvt
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-05-2015 | 01-01-2015 | 04-07-2017 | Nieuwe regeling | 23-12-2014 | 17-12-2014, nummer 1167 |
Budgethoudersregeling gemeente Dalfsen
In deze regeling wordt verstaan onder:
budgethouder: directielid, eenheidsmanagers en concerncontroller die door de hoofdbudgethouder op basis van submandaat, bevoegd is verklaard voor de realisering van de aan de budgetten verbonden taakstellingen die door de hoofdbudgethouder aan hem zijn toegewezen. Hij/ zij verzorgt de tweede akkoordverklaring binnen de aan hem toegewezen financiële kaders conform het vastgestelde mandaatstatuut.
Budgetbeheerder: degene die door de hoofdbudgethouder of budgethouder is aangewezen om namens deze één of meerdere budgetten te beheren en het plaatsen van de eerste (prestatie) akkoordverklaring. De budgetbeheerder kan ten laste van de toegewezen budgetten, binnen de afgesproken kaders, namens de gemeente financiële verplichtingen aangaan dan wel bestedingen doen;
Jaarlijks worden, voor aanvang van het begrotingsjaar maar na vaststelling van de programmabegroting door de gemeenteraad, de (hoofd)budgethouder(s) en budgetbeheerders vastgelegd in het financieel systeem. Hierbij wordt de hiërarchische lijn gevolgd en wordt systeemtechnische functiescheiding toegepast.
Artikel 4 Bevoegdheden en verplichtingen
Artikel 5 Bevoegdheden en verplichtingen
Het realiseren van extra budget voor bestaand beleid kan gedurende het boekjaar plaatsvinden, maar hierop zijn verschillende bevoegdheden van toepassing:
De budgetcyclus begint met de vaststelling van de programmabegroting door de gemeenteraad, de houder van het budgetrecht. De regeling budgethouderschap richt zich op de uitvoering van programmaonderdelen en de daarbij behorende activiteiten en prestaties. Kortom, de regeling is er ter ondersteuning van een juiste (conform de voorschriften) invulling van het budgetrecht van de gemeenteraad.
De regeling heeft als doel om het budgethouderschap duidelijk te regelen.
Artikelen 4 en 5 leggen de grens van de bestedingsmogelijkheden vast.
Een verplichting mag niet meer bedragen dan het nog beschikbare budget waarop de verplichting / besteding wordt verantwoord. Wanneer de aan te gane verplichting / besteding meer bedraagt dan het beschikbare budget dan dient de budgethouder / budgetbeheerder voorafgaand aan de opdracht / bestelling een budgetverhoging te realiseren.
Uitzonderingen tekenbevoegdheid
Organisatiebreed worden facturen eerst de organisatie ingezet, waarbij de budgethouder alleen akkoord hoeft te geven en het grootboeknummer waar het betrekking op heeft. Door de financiële administratie (eenheid Bedrijfsvoering) worden er volgens een omschrijving, bedrag en kostensoort aan de facturen wordt gehangen.
Er zijn twee uitzonderingen op de tekenbevoegdheid.
Ten eerste zijn dit boekingen, die door (automatische) koppelingen op budgetten worden geboekt. De autorisatie voor deze betalingen moet vastgelegd zijn binnen het desbetreffende softwarepakket. Het betreft boekingen zoals:
De tweede uitzondering betreft de boeking van facturen die over dusdanig veel kostenplaatsen worden verdeeld dat individuele parafering door alle betrokken (eerste) budgethouders / -beheerders te omslachtig en tijdrovend is. Dergelijke facturen worden gecontroleerd en gecodeerd door de eenheid Bedrijfsvoering. Voorbeelden van dergelijke boekingen zijn, boekingen van:
Mocht blijken dat bovenstaande boekingen ten onrechte op een budget geboekt zijn dan ligt het initiatief voor de correctie bij de budgethouder / budgetbeheerder.
In dit artikel staan de bevoegdheden om te schuiven met budgetten. Het betreffen hier de
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om extra budget toe te kennen en om over de programmagrenzen heen te schuiven van het ene product naar het andere. Hierbij moeten ook de benoemde (maatschappelijke) effecten betrokken worden.
Voor het verkrijgen van budget voor nieuw beleid of het vinden van dekking voor onvoorziene uitgaven, waarbij de voorwaarden van deze laatste zijn dat een uitgave onvoorzien, onvermijdelijk én onuitstelbaar moet zijn, is dus besluitvorming van de raad nodig.