Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Weert houdende regels omtrent de werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie) |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie griffie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-06-2020 | artikel 1, 4, toelichting | 11-03-2020 | |||
20-05-2015 | 10-06-2020 | nieuwe regeling | 29-10-2014 Elektronisch Gemeenteblad, 19-05-2015 | RAD-000854 |
Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van de leden of de griffier nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus besloten door de raad van Weert in zijn openbare vergadering van 29 oktober 2014,
de griffier, de voorzitter,
M.H.R.M. Wolfs-Corten, C.C. Leppink - Schuitema
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn ambtelijke organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156 eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
De delegatie ziet alleen op het nemen van personele besluiten. Het vaststellen van rechtspositieregelingen leent zich uit de aard van de bevoegdheid niet voor delegatie en is derhalve op grond van artikel 156 lid 1 Gemeentewet niet toegestaan.
Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie de bij het werkgeverschap behorende taken en bevoegdheden vervult. Hetgeen door de raad bij besluit van 11 maart 2020 aan de werkgeverscommissie is gedelegeerd, is in artikel 1a opgenomen. Naast het nemen van personele besluiten buigt de werkgeverscommissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (zoals de gedragscode en de vertrouwenspersoon) en bereidt zij voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het bespreken van voorstellen over de inrichting van de griffie. Daarnaast fungeert de werkgeverscommissie als gesprekspartner voor de griffier in geval van optredende knelpunten in de samenwerking met de raadsvoorzitter of de gemeentesecretaris.
De taken en bevoegdheden genoemd in artikel 1b van de verordening zijn dermate verstrekkend dat deze zich naar hun aard niet lenen voor delegatie. Daarvoor is artikel 156 van de Gemeentewet niet bedoeld. De raad blijft daarom bevoegd deze bevoegdheden uit te oefenen.
Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
Het is wenselijk dat zowel coalitie als oppositie in de commissie zijn vertegenwoordigd.
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Omdat de burgemeester (technisch) voorzitter is van de raad en in die hoedanigheid ondersteund wordt door de griffier is het vanzelfsprekend dat de burgemeester in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad eerste adviseur is van de commissie en in vergaderingen van de werkgeverscommissie kan optreden als informant.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
Voor de instrumentele uitvoeringsbevoegdheden (zoals uitbetalen salaris, ziekmelding, declaraties, klok, etc.) kan voor het griffiepersoneel heel goed gebruik gemaakt worden van de afdeling Concernstaf, team HRM. Dat is ook de tot op heden gebruikelijke situatie.
De inhoudelijke voorbereiding van besluiten van de werkgeverscommissie en van raadsbesluiten, die immers door de werkgeverscommissie worden voorbereid en niet door het college, wordt vanwege de specialistische aard van deze besluiten ondergebracht bij de reguliere ambtelijke organisatie.
De secretariële ondersteuning van de werkgeverscommissie ligt op grond van bijgevoegde concept-verordening in beginsel bij de griffie(r). De aard van de werkzaamheden van de werkgeverscommissie kan met zich meebrengen dat het niet wenselijk is dat de griffier zelf de secretariële ondersteuning verricht. De werkgeverscommissie heeft dan de mogelijkheid deze ondersteuning door een andere medewerker uit de gemeentelijke organisatie te doen uitvoeren. Dit gebeurt in overleg met de gemeentesecretaris.
Artikelen 5 en 6. Besluitvorming en Verslaglegging
De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.
Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen
Aangezien in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan de orde komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd.
Agenda, stukken en besluitenlijsten zijn niet openbaar.
Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is. Het is wenselijk dat de raad als geheel als werkgever van de griffie op de hoogte kan blijven van zaken die aan de orde komen waar het de griffie betreft.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen ‘secretaris’ gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bijgekregen, nl. de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.
Artikelen 10, 11 en 12. Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en Citeertitel