Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Overijssel

Subsidieverordening Water Overijssel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOverijssel
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingSubsidieverordening Water Overijssel
CiteertitelSubsidieverordening Water Overijssel
Vastgesteld doorprovinciale staten
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Met ingang van 1 januari 2005 is de Subsidieverordening Waterhuishouding Overijssel 1997 ingetrokken.

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 13-10-2004

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal Blad nr. 2004-93

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht,

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-11-200401-10-2005nieuwe regeling

13-10-2004

Provinciaal Blad nr. 2004-93

-

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieverordening Water Overijssel

 

 

Algemene toelichting

Provinciale Staten hebben tussen 2004 en 2007 extra geld vrijgemaakt voor de wateropgave. De inzet van dit geld vloeit voort uit de verplichtingen die de provincies zijn aangegaan in het Nationaal Bestuursakkoord Water. Dit geld is primair bedoeld voor de uitvoering van waterprojecten in het kader van Water Beheer 21e Eeuw en de Europese Kaderrichtlijn Water. Deze subsidieverordening dient ervoor om het geld zo effectief mogelijk te kunnen inzetten.

Deze verordening richt zich exclusief op de subsidiëring van activiteiten die onder één of beide van de volgende aspecten van het waterbeheer vallen: verbetering van de veerkracht van watersystemen en verbetering van de waterkwaliteit. Het exclusief richten van de verordening op deze aspecten van het waterbeheer, biedt een handvat voor het daarin opnemen van heldere, concrete criteria. De rechtszekerheid en rechtsgelijkheid worden hierdoor bevorderd. Verder kan hiermee de doelmatige inzet van het voor subsidiëring beschikbare budget worden bevorderd. De subsidieverordening is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht en op de Algemene Subsidieverordening Overijssel 1997.

inhoud

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    waterhuishoudingsplan: een plan als bedoeld in artikel 7 van de Wet op de Waterhuishouding;

  • b.

    uitvoeringsplan: een plan voor activiteiten met het oog op het verbeteren van de veerkracht van watersystemen of de waterkwaliteit in Overijssel;

  • c.

    waterschap: het waterschap dat voor het gebied waarop de in het uitvoeringsplan genoemde activiteiten betrekking hebben, belast is met het waterkwantiteitsbeheer, waterkwaliteitsbeheer of met het beheer van waterkeringen;

  • d.

    gemeente: de gemeenten op wier grondgebied de in het uitvoeringsplan opgenomen activiteiten betrekking hebben.

Artikel 2. Subsidiabele activiteiten

Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verlenen voor activiteiten met het oog op de verbetering van de veerkracht van watersystemen of de verbetering van waterkwaliteit aan waterschappen en gemeenten als tegemoetkoming in de kosten van een uitvoeringsplan.

Artikel 3. Criteria

  • 1.

    Subsidie kan worden verleend voor een uitvoeringsplan dat voldoet aan de volgende criteria:

    • a.

      het in het uitvoeringsplan opgenomen project draagt in ieder geval bij aan de verbetering van de veerkracht van watersystemen zoals omschreven in het provinciaal Waterhuishoudingsplan en in het provinciale standpunt op de Stroomgebiedsvisie Vecht-Zwarte Water of aan de waterkwaliteit zoals bedoeld in de Europese Kaderrichtlijn Water;

    • b.

      het in het uitvoeringsplan opgenomen project is niet strijdig met het vigerende provinciale ruimtelijke of waterhuishoudkundige beleid;

    • c.

      het in het uitvoeringsplan opgenomen project gaat uiterlijk een jaar na subsidieverlening van start.

  • 2.

    Subsidie wordt uitsluitend verleend voor uitvoeringskosten, grondverwervingskosten en proceskosten.

  • 3.

    De subsidie wordt geweigerd indien:

    • a.

      het uitvoeringsplan betrekking heeft op activiteiten waartoe de aanvrager van de subsidie gehouden is bij of krachtens de wet;

    • b.

      de door Gedeputeerde Staten noodzakelijk geachte kosten van het uitvoeringsplan minder bedragen dan € 10.000,--;

  • 4.

    Geen subsidie wordt verleend voor kosten die naar het oordeel van Gedeputeerde Staten zijn aan te merken als reguliere activiteiten van de subsidieaanvrager.

Artikel 4. Grondslag voor de subsidie

  • 1.

    De subsidie bedraagt 40% van de door Gedeputeerde Staten noodzakelijk geachte kosten tot een maximum van € 500.000,--.

  • 2.

    Het te verlenen subsidiebedrag is niet hoger dan het gevraagde subsidiebedrag.

  • 3.

    Indien terzake van de kosten of een deel daarvan reeds door een bestuursorgaan of de Commissie van de Europese Unie subsidie is verstrekt, wordt slechts een zodanig bedrag aan subsidie verstrekt dat het totale bedrag aan subsidie niet meer bedraagt dan het bedrag ingevolge het eerste lid.

Artikel 5. Ontvankelijkheid van aanvragen

3

Aanvragen tot verlening van subsidie worden in behandeling genomen indien zij afkomstig zijn van  waterschappen en gemeenten.

Artikel 6. Subsidieplafond

  • 1.

    Op basis van de door Provinciale Staten vastgestelde begroting stellen Gedeputeerde Staten jaarlijks een subsidieplafond vast.

  • 2.

    Het subsidieplafond wordt door Gedeputeerde Staten in december van het jaar, voorafgaande aan het jaar waarvoor het subsidieplafond is vastgesteld, bekendgemaakt.

  • 3.

    Het subsidieplafond voor het jaar 2004 wordt in oktober 2004 bekendgemaakt.

Artikel 7. Indieningstermijn

Een subsidieaanvraag wordt ingediend vóór 1 april. Voor het jaar 2004 geldt dat een subsidieaanvraag wordt ingediend voor 1 december 2004.

Artikel 8. Wijze van behandeling van de aanvragen

  • 1.

    Gedeputeerde Staten plaatsten de subsidieaanvragen, die voldoen aan de in artikel 3 van deze verordening genoemde criteria, in een prioriteitsvolgorde, waarbij rekening wordt gehouden met de mate waarin de activiteiten:

    • a.

      voortkomen of uit het Waterhuishoudingsplan alsmede het provinciale standpunt over de Stroomgebiedsvisie Vecht-Zwarte Water of uit de Kaderrichtlijn Water;

    • b.

      financieel haalbaar zijn;

    • c.

      aantoonbaar effectief zijn;

    • d.

      een innovatief karakter hebben;

    • e.

      bijdragen aan meer dan één doel van het provinciale beleid.

  • 2.

    Gedeputeerde Staten kunnen voor het bepalen van de rangschikking op de prioriteitenlijst aanvullende criteria formuleren.

  • 3.

    Indien Gedeputeerde Staten van hun bevoegdheid in het vorige lid gebruikmaken, maken zij deze criteria bekend gelijktijdig met de bekendmaking van het subsidieplafond op grond van artikel 6, lid 2 van deze verordening.

  • 4.

    Gedeputeerde Staten verlenen subsidie in de volgorde van de vastgestelde prioriteit, voorzover het beschikbare bedrag zulks toestaat. 

Artikel 9. De Subsidieverlening

Gedeputeerde Staten beslissen voor 1 oktober van het jaar waarin de subsidieaanvragen zijn ingediend. Voor het jaar 2004 geldt dat Gedeputeerde Staten beslissen voor 31 december 2004.

Artikel 10. Verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1.

    De subsidieontvanger voert de activiteiten uit overeenkomstig het uitvoeringsplan waarop de subsidieverlening betrekking heeft en voor het bij de subsidieverlening bepaalde tijdstip, behoudens voorafgaande schriftelijke ontheffing van Gedeputeerde Staten voor het vertragen of wijzigen van de uitvoering van de activiteiten.

  • 2.

    De subsidieontvanger is verplicht tijdens de uitvoering van het plan elke zes maanden te rapporteren over de voortgang.

Artikel 11. Voorschot

In afwijking van artikel 5, vierde lid van de Algemene Subsidieverordening Overijssel 1997 vindt bevoorschotting plaats op verzoek van de subsidieontvanger op basis van de stand van de uitvoering van het project.

Artikel 12. De subsidievaststelling

Gedeputeerde Staten stellen het subsidiebedrag vast op basis van de werkelijk gemaakte en betaalde kosten van het uitvoeringsproject, met als maximum het bij de subsidieverlening bepaalde bedrag.

Artikel 13. Hardheidsclausule

Gedeputeerde Staten kunnen de artikelen 3, 7, 8 en 10 buiten toepassing laten of daarvan afwijken voorzover strikte toepassing zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 14. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de 22ste dag na uitgifte van het Provinciaal blad waarin het is geplaatst.

Artikel 15

Deze verordening vervalt op 1 januari 2008.

Artikel 16. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Subsidieverordening Water Overijssel 2004.


1

[Toelichting: De projecten/activiteiten die voor subsidieverstrekking op grond van onderhavige regeling in aanmerking komen, moeten bijdragen aan de verbetering van de veerkracht van watersystemen of van de waterkwaliteit.

Het eerste richtpunt van de provinciale watermissie is: voldoende water van de juiste kwaliteit, op de juiste plek en het juiste moment. Bij de verbetering van de veerkracht van het watersysteem gaat het er om dat het watersysteem beter in staat is om extremen van te veel, of te weinig water op te vangen. Van belang is in dit verband dat water beter kan worden vastgehouden in het gebied waarmee verdroging wordt tegengegaan. Hierbij kan worden gedacht aan herinrichting van waterlopen, beekherstel en afkoppelprojecten riolering. Met het oog op extreme situaties is bergen van water een belangrijk thema. Hierbij kan gedacht worden aan retentieprojecten en inrichting van wateropvanggebieden.

Bij waterkwaliteit gaat het om activiteiten die verband houden met de Europese Kaderrichtlijn Water. In het verlengde daarvan kan gedacht worden aan het verder saneren van riooloverstorten, verbetering van waterkwaliteit door vernieuwing van rioolwaterzuiveringsinstallaties en emissiebeperking uit diffuse bronnen, waaronder de landbouw.

Doordat de eis wordt gesteld dat de aanvrager binnen een jaar na subsidieverlening aan het werk moet kunnen gaan, wordt voorkomen dat subsidiegelden vast komen te liggen in projecten waarvan nog onduidelijk is of de benodigde vergunningen verleend zullen worden en of de overige dekkingsmiddelen gefourneerd zullen worden.

Met proceskosten worden de kosten bedoeld die noodzakelijk zijn om het project uitvoeringsgereed te maken en te begeleiden. Met name bij complexe samenwerkingsprojecten zijn met de voorbereiding extra kosten gemoeid om tot een succesvol verlopend proces te komen.

De provincie wil met deze verordening geen reguliere activiteiten zoals onderhoud en beheer subsidiëren. Dergelijke activiteiten dienen met eigen middelen te worden gefinancierd. ]

2

[Toelichting: De subsidie bedraagt 40% van de door Gedeputeerde Staten noodzakelijk geachte kosten met een maximum van € 500.000,--. Tot de noodzakelijk geachte kosten worden in beginsel niet gerekend de kosten van het eigen personeel van een organisatie. Tevens worden tot de noodzakelijk geachte kosten uiteraard niet gerekend bovenmatige voorzieningen.]

3

[Toelichting: De doelgroep van deze verordening is beperkt: subsidie kan uitsluitend worden verleend aan waterschappen en gemeenten.]

4

[Toelichting: Bij de prioriteitstelling spelen in elk geval een aantal wegingsfactoren een rol. Aanvragen krijgen voorrang indien:

  • 1

    de aanvraag voortkomt uit óf het geldende provinciale Waterhuishoudingsplan/het provinciale standpunt op de Stroomgebiedsvisie Vecht-Zwarte Water óf de Kaderrichtlijn Water;

  • 2

    de effectiviteit van de aanvraag aantoonbaar is;

  • 3

    de financiële haalbaarheid van de aanvraag aantoonbaar is;

  • 4

    de aanvraag innovatief is;

  • 5

    de aanvraag bijdraagt aan meer dan één doel van het provinciale beleid. Hiermee wordt bedoeld dat niet uitsluitend op beleid gedoeld dat past in het provinciale waterbeleid, maar ook beleid op andere terreinen, zoals landbouw, recreatie, cultuurhistorie, economische ontwikkeling, enz.

In jaarlijks vast te stellen aanvullende criteria kan worden ingespeeld op de voorkeuren, prioriteiten die er in bepaald jaar zijn wat betreft de uitvoering van het provinciale waterbeleid. 

Het subsidieplafond wordt verdeeld volgens een tendersysteem. Een tendersysteem werkt als volgt:

alle aanvragen moeten voor een bepaalde datum zijn ingediend. Op grond van deze verordening  is dat voor 1 april. De aanvragen die aan de criteria uit de verordening voldoen, worden vervolgens gelijktijdig behandeld. De beste aanvragen worden met voorrang gehonoreerd, dat wil zeggen de aanvragen die het hoogste scoren wat betreft de prioriteiten van artikel 8. Subsidieaanvragen die afvallen in de tender, maar die wel voldoen aan de subsidiecriteria en de overige vereisten van de verordening, worden niet automatisch doorgeschoven naar de volgende tender. De aanvragers moeten, als zij alsnog voor subsidie in aanmerking willen komen, in het kader van een volgende tender opnieuw subsidie aanvragen. Hun aanvragen concurreren dan gewoon met de ‘nieuwe' aanvragen. ]