Organisatie | Overijssel |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening Water Overijssel |
Citeertitel | Subsidieverordening Water Overijssel |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Met ingang van 1 januari 2005 is de Subsidieverordening Waterhuishouding Overijssel 1997 ingetrokken.
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 13-10-2004
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal Blad nr. 2004-93
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-11-2004 | 01-10-2005 | nieuwe regeling | 13-10-2004 Provinciaal Blad nr. 2004-93 | - |
Provinciale Staten hebben tussen 2004 en 2007 extra geld vrijgemaakt voor de wateropgave. De inzet van dit geld vloeit voort uit de verplichtingen die de provincies zijn aangegaan in het Nationaal Bestuursakkoord Water. Dit geld is primair bedoeld voor de uitvoering van waterprojecten in het kader van Water Beheer 21e Eeuw en de Europese Kaderrichtlijn Water. Deze subsidieverordening dient ervoor om het geld zo effectief mogelijk te kunnen inzetten.
Deze verordening richt zich exclusief op de subsidiëring van activiteiten die onder één of beide van de volgende aspecten van het waterbeheer vallen: verbetering van de veerkracht van watersystemen en verbetering van de waterkwaliteit. Het exclusief richten van de verordening op deze aspecten van het waterbeheer, biedt een handvat voor het daarin opnemen van heldere, concrete criteria. De rechtszekerheid en rechtsgelijkheid worden hierdoor bevorderd. Verder kan hiermee de doelmatige inzet van het voor subsidiëring beschikbare budget worden bevorderd. De subsidieverordening is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht en op de Algemene Subsidieverordening Overijssel 1997.
Artikel 2. Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verlenen voor activiteiten met het oog op de verbetering van de veerkracht van watersystemen of de verbetering van waterkwaliteit aan waterschappen en gemeenten als tegemoetkoming in de kosten van een uitvoeringsplan.
Subsidie kan worden verleend voor een uitvoeringsplan dat voldoet aan de volgende criteria:
het in het uitvoeringsplan opgenomen project draagt in ieder geval bij aan de verbetering van de veerkracht van watersystemen zoals omschreven in het provinciaal Waterhuishoudingsplan en in het provinciale standpunt op de Stroomgebiedsvisie Vecht-Zwarte Water of aan de waterkwaliteit zoals bedoeld in de Europese Kaderrichtlijn Water;
Artikel 5. Ontvankelijkheid van aanvragen
Aanvragen tot verlening van subsidie worden in behandeling genomen indien zij afkomstig zijn van waterschappen en gemeenten.
Een subsidieaanvraag wordt ingediend vóór 1 april. Voor het jaar 2004 geldt dat een subsidieaanvraag wordt ingediend voor 1 december 2004.
Artikel 9. De Subsidieverlening
Gedeputeerde Staten beslissen voor 1 oktober van het jaar waarin de subsidieaanvragen zijn ingediend. Voor het jaar 2004 geldt dat Gedeputeerde Staten beslissen voor 31 december 2004.
Artikel 10. Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger voert de activiteiten uit overeenkomstig het uitvoeringsplan waarop de subsidieverlening betrekking heeft en voor het bij de subsidieverlening bepaalde tijdstip, behoudens voorafgaande schriftelijke ontheffing van Gedeputeerde Staten voor het vertragen of wijzigen van de uitvoering van de activiteiten.
In afwijking van artikel 5, vierde lid van de Algemene Subsidieverordening Overijssel 1997 vindt bevoorschotting plaats op verzoek van de subsidieontvanger op basis van de stand van de uitvoering van het project.
Artikel 12. De subsidievaststelling
Gedeputeerde Staten stellen het subsidiebedrag vast op basis van de werkelijk gemaakte en betaalde kosten van het uitvoeringsproject, met als maximum het bij de subsidieverlening bepaalde bedrag.
Gedeputeerde Staten kunnen de artikelen 3, 7, 8 en 10 buiten toepassing laten of daarvan afwijken voorzover strikte toepassing zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
[Toelichting: De projecten/activiteiten die voor subsidieverstrekking op grond van onderhavige regeling in aanmerking komen, moeten bijdragen aan de verbetering van de veerkracht van watersystemen of van de waterkwaliteit.
Het eerste richtpunt van de provinciale watermissie is: voldoende water van de juiste kwaliteit, op de juiste plek en het juiste moment. Bij de verbetering van de veerkracht van het watersysteem gaat het er om dat het watersysteem beter in staat is om extremen van te veel, of te weinig water op te vangen. Van belang is in dit verband dat water beter kan worden vastgehouden in het gebied waarmee verdroging wordt tegengegaan. Hierbij kan worden gedacht aan herinrichting van waterlopen, beekherstel en afkoppelprojecten riolering. Met het oog op extreme situaties is bergen van water een belangrijk thema. Hierbij kan gedacht worden aan retentieprojecten en inrichting van wateropvanggebieden.
Bij waterkwaliteit gaat het om activiteiten die verband houden met de Europese Kaderrichtlijn Water. In het verlengde daarvan kan gedacht worden aan het verder saneren van riooloverstorten, verbetering van waterkwaliteit door vernieuwing van rioolwaterzuiveringsinstallaties en emissiebeperking uit diffuse bronnen, waaronder de landbouw.
Doordat de eis wordt gesteld dat de aanvrager binnen een jaar na subsidieverlening aan het werk moet kunnen gaan, wordt voorkomen dat subsidiegelden vast komen te liggen in projecten waarvan nog onduidelijk is of de benodigde vergunningen verleend zullen worden en of de overige dekkingsmiddelen gefourneerd zullen worden.
Met proceskosten worden de kosten bedoeld die noodzakelijk zijn om het project uitvoeringsgereed te maken en te begeleiden. Met name bij complexe samenwerkingsprojecten zijn met de voorbereiding extra kosten gemoeid om tot een succesvol verlopend proces te komen.
De provincie wil met deze verordening geen reguliere activiteiten zoals onderhoud en beheer subsidiëren. Dergelijke activiteiten dienen met eigen middelen te worden gefinancierd. ]
[Toelichting: De subsidie bedraagt 40% van de door Gedeputeerde Staten noodzakelijk geachte kosten met een maximum van € 500.000,--. Tot de noodzakelijk geachte kosten worden in beginsel niet gerekend de kosten van het eigen personeel van een organisatie. Tevens worden tot de noodzakelijk geachte kosten uiteraard niet gerekend bovenmatige voorzieningen.]
[Toelichting: Bij de prioriteitstelling spelen in elk geval een aantal wegingsfactoren een rol. Aanvragen krijgen voorrang indien:
In jaarlijks vast te stellen aanvullende criteria kan worden ingespeeld op de voorkeuren, prioriteiten die er in bepaald jaar zijn wat betreft de uitvoering van het provinciale waterbeleid.
Het subsidieplafond wordt verdeeld volgens een tendersysteem. Een tendersysteem werkt als volgt:
alle aanvragen moeten voor een bepaalde datum zijn ingediend. Op grond van deze verordening is dat voor 1 april. De aanvragen die aan de criteria uit de verordening voldoen, worden vervolgens gelijktijdig behandeld. De beste aanvragen worden met voorrang gehonoreerd, dat wil zeggen de aanvragen die het hoogste scoren wat betreft de prioriteiten van artikel 8. Subsidieaanvragen die afvallen in de tender, maar die wel voldoen aan de subsidiecriteria en de overige vereisten van de verordening, worden niet automatisch doorgeschoven naar de volgende tender. De aanvragers moeten, als zij alsnog voor subsidie in aanmerking willen komen, in het kader van een volgende tender opnieuw subsidie aanvragen. Hun aanvragen concurreren dan gewoon met de ‘nieuwe' aanvragen. ]