Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepaling
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
een klacht:
een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een
bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder
verantwoordelijkheid van dat bestuursorgaan zich in een bepaalde
situatie ten opzichte van iemand heeft gedragen;
- b.
een klaagschrift:
een schriftelijk ingediende klacht;
- c.
een bestuursorgaan:
- 1.
de gemeenteraad van de gemeente Molenwaard;
- 2.
het college van burgemeester en wethouders van de
gemeente Molenwaard;
- 3.
de burgemeester van de gemeente Molenwaard;
- 4.
de commissie bezwaarschriften van de gemeente
Molenwaard.
- d.
een gedraging:
het in een bepaalde aangelegenheid jegens een (rechts)persoon
handelen of nalaten te handelen door:
- 1.
- 2.
een lid van het bestuursorgaan;
- 3.
een ambtenaar of een daarmee op grond van diens
werkzaamheden gelijk te stellen persoon (inclusief
arbeidscontractanten) in de uitoefening van zijn
functie, alsmede een gewezen ambtenaar.
- e.
klachtencoördinator:
de functionaris als bedoeld in artikel 4.
- f.
klachtbehandelaar:
de functionaris(sen) als bedoeld in artikel 8.
- g.
Lokale ombudscommissie:
een onafhankelijke externe commissie die in tweede instantie
onderzoek verricht naar de feiten die aanleiding gaven tot de
klacht; de commissie rapporteert aan het verantwoordelijke
bestuursorgaan over haar bevindingen en geeft een
behoorlijkheidoordeel over de gedraging, eventueel voorzien van
aanbevelingen;
- h.
ambtelijk secretaris: de ambtelijk ondersteuner van de lokale
ombudscommissie
Artikel 2 Klachten
Een ieder heeft het recht om, over de wijze waarop een bestuursorgaan of
een persoon werkzaam, onder de verantwoordelijkheid van een
bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een
ander heeft gedragen, een klacht of klaagschrift bij dat bestuursorgaan
in te dienen.
Artikel 3 Fasering
De klachtbehandeling kent drie fasen, te weten:
- a.
Indien iemand zich persoonlijk of telefonisch met een klacht tot
een bestuursorgaan wendt, wordt getracht de klacht in afstemming
met de klachtencoördinator direct op te lossen en de klager
tevreden te stellen. De klager wordt altijd gewezen op de
mogelijkheid om – als hij ontevreden is over de wijze van
afhandeling – alsnog schriftelijk een klacht in te dienen.
- b.
formele behandeling in eerste instantie:
Een schriftelijk ingediende klacht wordt behandeld
overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk 9 van de Algemene wet
bestuursrecht en met inachtneming van de bepalingen van deze
verordening.
- c.
formele behandeling in tweede instantie:
Indien de klager niet tevreden is met de uitkomst van de
formele behandeling in eerste instantie kan hij een klacht
indienen bij de lokale ombudscommissie.
Artikel 4 Klachtencoördinator
- 1.
Elk bestuursorgaan wijst de klachtencoördinator en de
plaatsvervangend klachtencoördinator van de gemeente Molenwaard als
klachtencoördinator respectievelijk plaatsvervangend
klachtencoördinator aan.
- 2.
De klachtencoördinator is/wordt betrokken bij de informele
behandeling van klachten en zorgt (zo nodig) voor het opstarten van
de formele behandeling.
- 3.
De klachtencoördinator ziet erop toe, dat de formele behandeling van
een klaagschrift conform de bepalingen van hoofdstuk 9 van de
Algemene wet bestuursrecht en het bepaalde in deze verordening
plaatsvindt.
- 4.
De klachtencoördinator draagt zorg voor de registratie van elk
klaagschrift.
Hoofdstuk 4 Ombudscommissie
Artikel 12 Klachtbehandeling in tweede instantie
- 1.
Bij de toezending van de bevindingen als bedoeld in artikel 11,
derde lid, wordt klager meegedeeld dat hij, indien hij het niet eens
is met de conclusie die uit het onderzoek is getrokken, binnen één
jaar na de ontvangst van de bevindingen de lokale ombudscommissie
kan verzoeken een onderzoek in te stellen naar de wijze waarop een
bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een
ander heeft gedragen.
- 2.
Op voordracht van de lokale ombudscommissie benoemt het college een
ambtelijk secretaris voor de commissie.
- 3.
De ambtelijk secretaris is belast met het registreren en coördineren
van de schriftelijke klachten die bij de lokale ombudscommissie
tegen de bestuursorganen zijn ingediend en het verzorgen van de
correspondentie daaromtrent.
Artikel 13 Horen
- 1.
De ombudscommissie hoort klager en degene tegen wie de klacht is
gericht.
- 2.
Van het horen van de klager kan worden afgezien indien de klacht
kennelijk ongegrond is dan wel indien de klager heeft verklaard geen
gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.
- 3.
Zo nodig stelt de commissie andere belanghebbenden in de gelegenheid
zich te doen horen.
- 4.
Van het horen wordt een verslag gemaakt. Dit verslag wordt
ondertekend door de voorzitter van de ombudscommissie en de
ambtelijk secretaris. Het verslag wordt aan klager en degene tegen
wie de klacht is gericht toegezonden of uitgereikt.
Artikel 14 Samenstelling van de commissie
- 1.
De lokale ombudscommissie bestaat uit een voorzitter en ten minste
twee leden.
- 2.
De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst
en ontslagen.
- 3.
De lokale ombudscommissie regelt de vervanging van de
voorzitter.
- 4.
De voorzitter en de leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken
van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een
bestuursorgaan.
Artikel 15 Zittingsduur
- 1.
De voorzitter en de leden van de lokale ombudscommissie worden
benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één keer
herbenoemd te worden.
- 2.
De voorzitter en de leden van de lokale ombudscommissie kunnen op
elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling
aan het college.
- 3.
De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de lokale
ombudscommissie commissie blijven hun functie vervullen totdat in de
opvolging is voorzien.
- 4.
In afwijking van het bepaalde in de tweede zin van lid 1. kan een
lid die tijdens een zittingsperiode de leeftijd van 70 jaar bereikt,
niet worden herbenoemd.
Artikel 16 Financiële middelen
- 1.
De voorzitter en de leden van de lokale ombudscommissie ontvangen de
volgende vergoedingen voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming
in de kosten:
- ·
de voorzitter ontvangt een vergoeding van € 150,-- per
dagdeel en een vergoeding van € 40,-- voor elke klacht die
kennelijk niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond wordt
verklaard en die niet ter zitting behandeld wordt;
- ·
de leden ontvangen een vergoeding van € 125,-- per
dagdeel;
- ·
de voorzitter en de leden ontvangen een reiskostenvergoeding
van € 0,28 per kilometer.
Hoofdstuk 6 Slotbepalingen
Artikel 18 Onvoorzien
In gevallen waarin de Algemene wet bestuursrecht of deze regeling niet
voorzien, beslist het college.
Artikel 19 Nadere regels
Het college kan voor de uitvoering van deze regeling nadere regels
opstellen.
Artikel 20 Citeertitel / Inwerkingtreding
- 1
De verordening kan worden aangehaald als Verordening interne en
externe klachthandeling 2015 gemeente Molenwaard.
- 2
De Verordening interne en externe klachtbehandeling 2015 gemeente
Molenwaard treedt (met terugwerkende kracht) in werking op 1 januari
2015.
- 3
Met ingang van 1 januari 2015 wordt (met terugwerkende kracht) de
Verordening Interne en Externe Klachtenbehandeling 2013 Molenwaard
ingetrokken.
Zaaknummer : 218432