Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 31 maart 2015, nr. 814C99B3, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht (Uitvoeringsverordening overgangsregeling OV Stimulering USP en Rijnsweerd provincie Utrecht). |
Citeertitel | Uitvoeringsverordening overgangsregeling OV Stimulering USP en Rijnsweerd provincie Utrecht |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | milieu, subsidies, verkeer en vervoer |
Geen.
Algemene subsidieverordning provincie Utrecht, art. 4
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-04-2015 | 01-01-2015 | 31-12-2016 | nieuwe regeling | 31-03-2015 Provinciaal blad, 2015, 1847 | 814C99B3 |
Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 31 maart 2015, nr. 814C99B3, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht (Uitvoeringsverordening overgangsregeling OV Stimulering USP en Rijnsweerd provincie Utrecht).
Gedeputeerde staten van Utrecht;
Gelet op artikel 37, onder e, en artikel 4 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht;
• In het programma Beter Benutten het Rijk, de regio en het bedrijfsleven samenwerken om de bereikbaarheid in de drukste regio’s over de weg, het water en spoor te verbeteren; • Het ministerie van Infrastructuur en Milieu middelen beschikbaar heeft gesteld voor een vervolg op Beter Benutten;
• De stuurgroep voor Beter Benutten Vervolg het voorstel “MNL-BBV-002 Stimulering OV-gebruik Utrecht Sciencepark(USP) en Rijnsweerd” heeft vastgesteld;
• De bereikbaarheid van Utrecht Sciencepark Uithof (USP) onder druk staat; terwijl de bereikbaarheid letterlijk van levensbelang kan zijn. De grootste werkgevers in dit gebied dit belang onderkennen en hun medewerkers stimuleren om niet met de auto naar het werk te gaan;
• In het woon-werkverkeer van medewerkers van bovengenoemde werkgevers het aandeel auto in de modal split laag en het aandeel van het OV hoog is. Dat aandeel mede hoog is door het feit dat medewerkers tot eind 2014 gebruik kunnen maken van een goedkope bereikbaarheidspas (eerst UB en later QB pas). Vanaf 1 januari 2015 deze pas verdwijnt en medewerkers een regulier OV-abonnement moeten aanschaffen. Dat abonnement een medewerker bijna vier keer zoveel kost als de eerdere bereikbaarheidspas;
• Evaluatie van de bereikbaarheidspas heeft uitgewezen dat de pas 1.588 spitsmijdingen per dag oplevert en dat 30% van de gebruikers weer voor de auto zal kiezen als ze fors meer voor hun OV-abonnement moeten betalen;
• De subsidie er toe moet leiden dat de huidige pashouders niet terug de auto in gaan;
• De werkgevers twee jaar de tijd krijgen om aan een permanente oplossing te werken en medewerkers te laten wennen aan de werkelijke kosten van het openbaar vervoer. Zij hiertoe worden verleid en ondersteund door de U15 en andere projecten uit het plan van aanpak voor dit gebied, dat in het kader van Beter Benutten Vervolg wordt opgesteld;
Besluiten de volgende uitvoeringsverordening vast te stellen:
Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt slechts verstrekt als is voldaan aan de volgende criteria:
De subsidie wordt door de subsidieaanvrager gebruikt om voor deelnemers abonnementen voor het openbaar vervoer aan te schaffen, of de door deelnemers aanschafte openbaar vervoerabonnementen te vergoeden, of de deelnemers tegemoet te komen in de kosten bij het reizen op saldo in het openbaar vervoer;
Artikel 3 Subsidieontvangers / Doelgroepen
Subsidie kan worden verstrekt aan Werkgevers op Utrecht Science Park en Rijnsweerd
Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van Utrecht van 31 maart 2015.
Voorzitter
Secretaris
Algemeen Deze regeling is een uitwerking van maatregel MNL-BBV-002, Stimulering OV-gebruik Utrecht Sciencepark(USP) en Rijnsweerd, vastgesteld door de stuurgroep Beter Benutten vervolg. De regeling richt zich op de grote werkgevers gevestigd op Utrecht Sciencepark de Uithof en Rijnsweerd. Op basis van de evaluatie van de UB- en QB-pas is ingeschat dat de maatregel leidt tot 340 autoritten minder in de spits in 2015 en 2016. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft middelen beschikbaar gesteld via de BDU. De provincie zet geen eigen middelen in.
Artikel 1 Begripsbepalingen Definities
Artikel 3 Subsidieontvangers / doelgroepen Hierin wordt aangegeven voor wie de subsidie bedoeld is.
Artikel 6 Weigeringsgronden (Optioneel artikel) In dit artikel zijn de weigeringsgronden opgenomen in aanvulling op de weigeringsgronden in de wet (artikel 4:35 Algemene wet bestuursrecht), Europese regelgeving (artikelen 87 ev. EG-verdrag) en artikel 10 van de Asv.
Artikel 8 Standaardberekeningswijze Vast stellen aantal deelnemers: het aantal werknemers dat aan de criteria voldoet, inclusief medewerkers die niet het hele jaar in dienst van de werkgever zijn geweest of die in de loop van het jaar van de regeling gebruik zijn gaan maken
Stel: de deelnemers moeten gemiddeld 37% van hun inkomen aan belastingen en premies afdragen en de werkgever wil netto €100, - per medewerker bijdragen, dan is de bruto bijdrage door de werkgever €100, -*1,587301587 (100/63) = €158,73 per deelnemer. De hoogte van de subsidie is maximaal en bedraagt €100, - per deelnemer.
Stel: de deelnemers moeten gemiddeld 42% van hun inkomen aan belastingen en premies afdragen en de werkgever wil netto €150, - per medewerker bijdragen, dan is de bruto bijdrage door de werkgever €150, -*1,724138 (100/58) = €258,62 per deelnemer. De hoogte van de subsidie is maximaal en bedraagt €100, - per deelnemer.