Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

Beleidsregel Bomen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Bomen
CiteertitelBeleidsregel Bomen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. 1. Artikelen 1:3 lid 4 en de artikelen 4:81 t/m 4:84 Algemene wet bestuursrecht
  2. 2. Artikelen 4:10 t/m 4:12 G Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-201424-12-201416-07-2020Nieuwe regeling

16-12-2014

Stadsberichten, 13 mei 2015

4825106

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Bomen

 

 

 

Beleidsregel

Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;

gelezen het voorstel d.d. 16 december 2014 met reg. nr. 4838187,

overwegende dat het gewenst is beleidsregels te stellen voor bomen;

gelet op artikel 1:3 lid 4 Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 4:81 tot en met 4:84 Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 4:10 tot en met 4:12 G van de Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort,

besluit vast te stellen:

Beleidsregel Bomen

ALGEMENE BEPALINGEN

Begripsbepalingen

De begripsbepalingen, zoals omschreven in artikel 4:10 Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort zijn overeenkomstig van toepassing op de begrippen in deze beleidsregel.

Noodkap

Het bevoegd gezag maakt slechts bij uitzondering gebruik van zijn in artikel 4:11, tweede lid, sub k. bedoelde bevoegdheid tot noodkap. Noodkap wordt toegepast in die gevallen waarin het onverantwoord is wegens acuut gevaar of vergelijkbaar spoedeisend belang om de reguliere procedure voor het verkrijgen en gebruiken van een omgevingsvergunning te doorlopen.

Weigeringsgronden

  • Het bevoegd gezag maakt slechts bij hoge uitzondering gebruik van zijn in artikel 4:12 tweede lid, bedoelde bevoegdheid.

  • Een vergunning kan op grond van artikel 4:12 derde lid, geweigerd worden in het belang van

Natuurwaarde, in het bijzonder de ecologie en biodiversiteit ter plaatse. Hiervan is sprake indien de houtopstand:

streekeigen is (genetisch oorspronkelijk); of

behoort tot de potentieel natuurlijke vegetatie; of

een belangrijke, structurele functie vervult voor het voortbestaan van een bepaalde plant- of diersoort; of

een kolonieboom is van blauwe reigers; of

een groeiplaats is voor een bijzondere plantensoort; of

onderdeel is van een geleiding voor vleermuizen.

Landschappelijke waarde, waarbij de houtopstand bijdraagt aan de identiteit van het landschap of het landschapstype. Hiervan is sprake indien de houtopstand:

een kenmerkende soort is voor het desbetreffende landschapstype; of

zichtlijnen versterkt of historische of verkeerskundige structuren accentueert; of

ongewenste objecten afschermt.

Waarde voor stads- en dorpsschoon, waarbij de houtopstand bijdraagt aan de esthetische waarde van de bebouwde omgeving. Hiervan is sprake indien de houtopstand:

onderdeel is van een beschermd stads- of dorpsgezicht; of

onderdeel is van een Rijks- of gemeentelijk monument.

Beeldbepalende waarde, waarbij de houtopstand bestaande uit een boom of boomgroep bepalend is voor het straat-, wijk- of stadsbeeld of die opvalt in het landschap. Hiervan is sprake indien de houtopstand:

bijzonder en/of zeldzaam is door hoogte, dikte, vorm, leeftijd of soort; of

nadrukkelijk in het (straat)beeld aanwezig is en/of een hoge belevingswaarde heeft; of

onderdeel is van de woonsfeer en/of karakteristiek is voor de plek.

Cultuurhistorische waarde, waarbij de houtopstand een rol speelt in de plaatselijke geschiedenis, als representant van een tijdsbeeld of architectuur, of een karakteristieke eenheid vormt met gebouwen of plekken. Hiervan is sprake indien de houtopstand:

een herinnering is aan een belangrijke gebeurtenis, zoals een herdenkingsboom; of

geadopteerd is, bijvoorbeeld door een school of bedrijf; of

een bij elkaar passend geheel vormt met een historisch pand; of

‘ooggetuige’ is geweest van een belangrijke geschiedkundige gebeurtenis; of

een plek markeert, zoals een grensboom of een bakenboom; of

onderdeel is van een historische houtwal; of

een karakteristieke snoeivorm heeft, zoals knot- of leibomen.

Waarde voor de leefbaarheid, waarbij de houtopstand staand in openbaar toegankelijk terrein algemeen gewaardeerd wordt en bijdraagt aan de gebruiks- en belevingswaarde van de straat, wijk of stad. Hiervan is sprake indien de houtopstand:

zorgt voor gewenste schaduw of beschutting; of

als klimboom voor de jeugd fungeert; of

een natuurlijke picknickplek is; of

gunstige effecten heeft op het microklimaat of de luchtkwaliteit; of

het welbevinden van bewoners in lichamelijk en geestelijk opzicht versterkt.

Boomwaarde, waarbij de houtopstand een substantiële monetaire waarde heeft op grond van de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Taxateurs van Bomen.

Dit belang is slechts een aanvullende weigeringsgrond.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 5 Citeertitel

Deze beleidregel wordt aangehaald als ‘Beleidsregel Bomen’.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de achtste dag na de bekendmaking.

Vastgesteld in de vergadering van 16 december 2014.

De secretaris, De burgemeester,

PUBLICATIEDATUM: 4 maart 2014