Organisatie | Loppersum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING GEMEENTE LOPPERSUM 2015 e.v. |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening gemeente Loppersum 2015 e.v. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene Wet bestuursrecht, art. 4:23
Nadere regels in het kader van bescherming van de openbare orde rondom jaarwisseling, Nadere regels subsidie voor welzijns-, culturele- en sportactiviteiten Loppersum.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-04-2015 | 01-01-2019 | nieuwe regeling | 30-03-2015 Gemeenteblad, 2015, 35950 | Onbekend |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Raad : de raad van de gemeente Loppersum
Burgemeester en wethouders : het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Loppersum
Instelling : een organisatie die rechtspersoonlijkheid bezit en die zich ten doel stelt om zonder winstoogmerk activiteiten te verrichten ten behoeve van de inwoners van de gemeente Loppersum
Subsidievoorstel : een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd met daarin de benodigde personele en materiële middelen en de daarmee nagestreefde doelen
1.Deze verordening is van toepassing op het verstrekken van subsidies voor instellingen die activiteiten op een van de volgende beleidsvelden ondernemen en die het belang van de gemeente en/of de inwoners dienen:
2.In bepaalde gevallen kunnen burgemeester en wethouders beslissen dat deze verordening eveneens van toepassing is op het verstrekken van subsidies voor natuurlijke personen en/of groepen van natuurlijke personen die het belang van de gemeente en/of de inwoners dienen.
Burgemeester en wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening nadere regels per beleidsveld opstellen. Indien van toepassing zijn deze nadere regels beschikbaar per beleidsveld via de website van de gemeente.
Artikel 5 Aanvraag om een structurele subsidie
Een aanvraag om een structurele subsidie wordt schriftelijk bij burgemeester en wethouders ingediend uiterlijk 1 juni voorafgaand aan het jaar waarop de activiteiten betrekking hebben. De gemeente Loppersum kent daarbij drie varianten en wel één voor aanvragen beneden € 10.000,-, één voor tussen € 10.000,- en € 25.000,- en één voor boven de € 25.000 per jaar;
Artikel 6 Aanvraag om een incidentele subsidie:
Een aanvraag om een incidentele subsidie dient tenminste 8 weken voor aanvang van de activiteiten schriftelijk te worden ingediend bij burgemeester en wethouders.
De subsidieverstrekking kan naast de in artikel 4.25 en artikel 4.35 van de AWB genoemde gevallen worden afgewezen indien:
Artikel 10 Verplichtingen aanvrager
De subsidieontvanger is verplicht tijdig opgave te doen aan het college van een wezenlijke wijziging van de gegevens die bij de aanvraag om subsidie zijn overlegd.
In bijzondere gevallen of wanneer sprake is van onbillijkheid of onredelijkheid, kunnen burgemeester en wethouders afwijken van het bepaalde in deze verordening.
Vastgesteld in de openbare vergadering
van de raad van de gemeente Loppersum,
gehouden op 30 maart 2015, nr. 14.
De raad voornoemd,
A.Rodenboog, voorzitter
A. R.S. Bosma, griffier
Toelichting Algemene Subsidieverordening Gemeente Loppersum 2015 e.v.
De Algemene wet bestuursrecht schrijft voor dat een subsidieverstrekking dient te berusten op ‘een wettelijk voorschrift’ (zoals een gemeentelijke verordening). Bijgaande verordening voorziet hierin.
De Algemene Subsidieverordening Gemeente Loppersum is, het eerste woord in de naam duidt daar al op, algemeen van aard. Dat betekent dat de verordening in principe van toepassing is op alle subsidieaanvragen die bij de gemeente worden ingediend. In specifieke gevallen kunnen nadere regels gesteld worden. Deze nadere regels zijn in voorkomende gevallen per beleidsveld door het college vastgesteld.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel zijn diverse in de verordening gebruikte begrippen omschreven.
De Algemene Subsidieverordening Gemeente Loppersum is van toepassing op alle genoemde beleidsvelden/activiteiten. Het noemen van de beleidsvelden is een verplichting die voortvloeit uit de Algemene Wet Bestuursrecht. De namen van de beleidsvelden zijn ontleend aan de programma’s uit de programmabegroting. Deze velden zijn in lijn met de tot nu toe verstrekte subsidies, beschreven beleidskaders en subsidieverordeningen.
De gemeente Loppersum verstrekt op basis van de Algemene Subsidieverordening vanaf de begroting 2010 een structureel en een incidenteel bedrag.
Binnen de systematiek van voorliggende verordening kan het college nadere regels stellen voor de procedure voor het indienen van een aanvraag op grond van deze verordening, de subsidiabele activiteiten en de verdeling van de beschikbare gelden. Nadere voorschriften worden o.a. vastgesteld voor de onderdelen waarvoor in de oude systematiek deelverordeningen waren vastgesteld. Het gaat daarbij met name om de volgende verordeningen:
Daarnaast is het al enige tijd gebruikelijk om voor enkele grote subsidianten, zoals de bibliotheek en de SWD, contracten op te stellen voor meerdere jaren. In deze contracten zijn nadere regels omtrent de subsidierelatie en wederzijdse verplichtingen vastgelegd.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Het subsidieplafond is een bruikbaar instrument om ‘open einde financiering’ tegen te gaan. De wet geeft aan dat de subsidieverordening daarvoor regels moet bevatten. Overschrijding van het subsidieplafond vormt een weigeringsgrond voor de beslissing op een aanvraag om subsidie. Het plafond geldt voor het totale door de raad beschikbaar gestelde subsidiebedrag. Dat wil zeggen dat overschotten op het ene beleidsveld gebruikt kunnen worden om op andere beleidsvelden meer subsidie te verstrekken. Waar de raad het bedrag per beleidsveld bepaalt, is het aan het college om binnen een beleidsveld het beschikbare subsidiebedrag te verdelen.
Artikel 5 Aanvraag om een structurele subsidie
Een structurele subsidie is een subsidie met dezelfde subsidierelatie die jaarlijks terugkeert. In het kader van realistisch begroten worden de subsidies jaarlijks geïndexeerd conform de voor dat jaar geldende begrotingsrichtlijnen om te compenseren voor de prijsinflatie. Omdat het bij deze subsidies vaak gaat om aanvragers waarmee al vele jaren een subsidierelatie bestaat, heeft het college de mogelijkheid om een subsidie voor meerdere jaren tegelijk vast te stellen met een maximum van vier jaar.
Artikel 6 Aanvraag om een incidentele subsidie
Voor incidentele aanvragen om subsidie wordt in de begroting een totaalbudget beschikbaar gesteld. Het beslag op incidentele subsidies is vooraf niet in te schatten. Ook de kosten voor de jaarwisseling worden beschouwd als incidentele subsidies. Structurele subsidies moeten namelijk voor 1 juni ingediend worden. Bij aanvragen om subsidies voor de jaarwisseling is het echter gebruikelijk dat er aan het eind van het jaar mogelijkheden worden geboden voor het indienen van subsidieaanvragen.
Artikel 7 Te verstrekken gegevens
Om te kunnen beoordelen of een aanvraag past binnen in deze verordening gestelde kaders en financieel goed is onderbouwd, heeft het college gegevens van de aanvrager nodig. Zonder deze gegevens kan een aanvraag niet gehonoreerd worden.
Artikel 8 Beslissingstermijn op een subsidieaanvraag
De termijnen genoemd in artikel 8 zijn termijnen van orde. Wordt een termijn niet gehaald, dan moet dit niet gezien worden als een onrechtmatige handeling. Wel is in het kader van klantvriendelijkheid een termijnoverschrijding onwenselijk.
De genoemde weigeringsgronden zijn een aanvulling op de weigeringsgronden uit artikel 4:35 van de Awb. De weigeringsgronden hebben tot doel de gemeente te helpen bij het op efficiënte en effectieve wijze inzetten van haar middelen en moeten tevens gezien worden als beleidskaders.
Artikel 10 Verplichtingen aanvrager
Volgens de wet (Awb) moet in een verordening de basis gelegd worden voor het in voorkomende gevallen kunnen opleggen van bijzondere verplichtingen aan de te ontvangen subsidie.
Artikel 4:54 van de Awb bepaalt dat alleen voorschotten mogelijk zijn als dit in de wet (verordening) of bij subsidieverlening is bepaald.
Artikel 12 Indieningtermijn tot vaststelling van de subsidie
Als extra waarborg voor een effectieve subsidieverstrekking wordt een aanvrager gevraagd na afloop van een activiteit verantwoording af te leggen. Op basis van deze verantwoording vindt de daadwerkelijke vaststelling van de subsidie plaats. Om het proces van subsidieverstrekking niet onnodig te belasten worden subsidies tot een hoogte van € 25.000 ambtshalve vastgesteld. Over subsidies tot € 10.000,- hoeft achteraf geen verantwoording plaats te vinden. Voor subsidies tussen € 10.000,- en € 25.000,- dient achteraf een financieel verslag en activiteitenoverzicht ingeleverd te worden.
De bedragen uit de vaststelling zullen zoveel mogelijk gelijk zijn aan de bedragen uit de beschikking, zodat geen verrekeningen hoeven plaats te vinden.
Er moet altijd een mogelijkheid overblijven om, ten gunste van de aanvrager, positief op een subsidieaanvraag te reageren. Als van deze clausule gebruik wordt gemaakt, zal de raad hierover ingelicht worden.