Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 17 februari 2015, nr. 81163E33, tot het openstellen van LEADER (maatregel 19 van het Plattelands Ontwikelingsprogramma 2014-2020) voor het indienen van Lokale ontwikkelingsstrategieën (Openstellingsbesluit LEADER). |
Citeertitel | Openstellingsbesluit LEADER |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | subsidies, agrarische zaken, economische zaken |
Geen.
Verordening (EU) nr. 1303/2013, titel III, hoofdstuk II
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-02-2015 | nieuwe regeling | 17-02-2015 Provinciaal blad, 2015, 1042 | 81163E33 |
Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 17 februari 2015, nr. 81163E33, tot het openstellen van LEADER (maatregel 19 van het Plattelands Ontwikelingsprogramma 2014-2020) voor het indienen van Lokale ontwikkelingsstrategieën (Openstellingsbesluit LEADER).
Gedeputeerde Staten van Utrecht;
a. Titel III, hoofdstuk II van Verordening (EU) Nr. 1303/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad;
b. Titel III, hoofdstuk II van Verordening (EU) Nr. 1305/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 inzake steun voor plattelandsontwikkeling uit het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (ELFPO) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1698/2005 van de Raad;
c. Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 5 februari 2015, nr. WJZ/14108646, tot uitvoering van verordening (EU) nr. 1305/2013 inzake plattelandsontwikkeling (Regeling uitvoering ELFPO programmaperiode 2014-2020)
In dit besluit wordt verstaan onder:
Lokale ontwikkelingsstrategie of strategie voor vanuit de gemeenschap geleide lokale ontwikkeling: een coherent samenstel van op de plaatselijke doelstellingen en behoeften afgestemde concrete acties, en die bijdraagt tot de verwezenlijking van de strategie van de Europese Unie voor slimme, duurzame en inclusieve groei en wordt ontworpen en uitgevoerd door een lokale actiegroep.
Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van Utrecht van 17 februari 2015.
Ondertekening
Voorzitter
Secretaris
Binnen het Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2020 (POP3) kan steun worden verleend voor de LEADER-aanpak. Dit is geregeld in artikel 19 van het POP3. LEADER is een vanuit de gemeenschap geleide lokale ontwikkeling en het beoogt bij te dragen aan de plaatselijke ontwikkeling van plattelandsgebieden. Innovatie, samenwerking en integrale projecten zijn sleutelwoorden voor LEADER.
De Europese Commissie schrijft voor dat er een “Call for proposal” moet worden uitgeschreven. Op deze openstelling kunnen lokale actiegroepen reageren door hun lokale ontwikkelings-strategie in te dienen. De verantwoordelijkheid voor openstelling ligt bij de Management autoriteit. In het POP3 is dat de Staatssecretaris van Economische Zaken. De Management-autoriteit heeft deze verantwoordelijkheid gedelegeerd aan de provincies. Dit is vastgelegd in de Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 5 februari 2015, nr. WJZ/14108646.
De lokale actiegroep (LAG) stelt voor het gebied een lokale ontwikkelingsstrategie op. Uit de lokale ontwikkelingsstrategie moet blijken dat er sprake is van een breed draagvlak onder de bevolking van het gebied waarop de ontwikkelingsstrategie betrekking heeft. De LAG moet aantonen dat de bottom-up werkwijze op degelijke en doordachte wijze vorm gaat krijgen. De ontwikkelingsstrategie moet zijn gebaseerd op een SWOT-analyse van het betreffende gebied. De lokale SWOT-analyse moet aansluiten bij de SWOT-analyse die voor het POP3 is opgesteld. De gebieden moeten minimaal voldoen aan een van de volgende kenmerken: krimp, stad-landrelaties die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het platteland en/of minder verstedelijkte regio’s met economische, ecologische en sociale innovatieve potentie. Er dient een goed functionerend, voor het gebied representatief en actief streeknetwerk, te zijn. Dat streeknetwerk heeft een aanjaag -en netwerkfunctie binnen het gebied. Projecten komen in aanmerking voor steun als zij aansluiten bij lokale ontwikkelingsstrategieën. Ten behoeve van de duidelijkheid en uniformiteit van de lokale ontwikkelingsstrategieën, is een format opgesteld. Deze is als bijlage 1 bij dit besluit gevoegd.
Voor Utrecht is € 3.100.000 beschikbaar vanuit het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (ELFPO). Dit bedrag wordt beschikbaar geslteld voor twee gebieden, één in west en één in oost. Hiervoor hanteerd de provincie de begrenzing op basis van het programma Agenda Vitaal Platteland. Voor ieder gebied is daarom € 1.550.000 beschikbaar ter financiële dekking van de lokale ontwikkelingsstrategie. Een vergelijbaar bedrag dient de aanvrager aan publieke cofinanciering bijeen te brengen. Beide bedragen dienen te worden aangewend voor het subsidieren van projecten vanuit de lokale ontwikkelingsstrategie. Hierbij zal de LAG de verantwoordelijkheid dragen voor het selecteren van de projecten en Gedeputeerde Staten adviseren bij het nemen van subsidiebesluiten.
Er wordt een landelijk selectiecomité ingesteld die de lokale ontwikkelingsstrategieën zal beoordelen. De criteria zijn opgenomen in bijlage 3 van dit besluit. Het selectiecomité brengt een advies uit aan Gedeputeerde Staten van de provincie. Gedeputeerde Staten nemen een besluit over de goedkeuring van de lokale ontwikkelingsstrategieën.
Toelichting Bijlage 1 (Format inhoudsopgave Ontwikkelingsstrategie LEADER 2014-2020) Op basis van LEADER Maatregel 19 artikelen 42-44 uit het POP3 programma is een indeling voor de Lokale Ontwikkelingsstrategie LEADER3 bepaald. In onderstaande tabel worden de onderdelen met hulpvragen en aandachtspunten toegelicht. De inhoudsopgave in bijlage 1 is verplicht. De onderstaande toelichting in tabelvorm is geen invultabel! De LOS mag maximaal 40 pagina’s (inclusief bijlagen) omvatten, waarbij deel I uit 25 pagina’s bestaat, deel II uit 10 pagina’ en de bijlagen uit maximaal 5 pagina’s. Op basis hiervan zal een landelijk selectiecomité de strategie beoordelen op basis van de criteria en weging in bijlage 3. De provincies stellen uiteindelijk de LOS vast.
Deel I Beschrijving van de Lokale Ontwikkelingsstrategie
Deel II Beheer- en toezichtregeling (reglement LAG) Hier moet een beschrijving van de beheer- en toezichtregelingen van de strategie zijn waaruit blijkt dat de LAG in staat is de strategie uit te voeren tot en met 2022. Geef een controleerbare en verifieerbare omschrijving van wat de LAG gaat doen om toezicht op de uitvoering te houden.
Werkwijze: - Hoe vaak komt de LAG elk jaar bij elkaar? - Hoe wordt de agenda gevormd? - Hoe vindt besluitvorming plaats in het algemeen? (voor specifiek besluitvorming over toekenning steun aan aanvragen, zie volgende paragraaf) - Hoe gaat de LAG om met tussentijds vertrek van LAG-leden en invulling van vacante plekken? Verantwoording - Hoe en aan wie wordt verantwoording afgelegd? - Geef een opzet voor een jaarverslag. - Wat en hoe maakt de LAG besluiten openbaar? Verwijs eventueel naar paragraaf communicatie. - Omschrijf hoe belangenverstrengeling in het algemeen voorkomen kan worden/hoe de LAG inzicht geeft. En wat de LAG nog meer wil regelen voor een transparante, niet-discriminatoire en aanjagende werkwijze en professionele organisatie. | ||
Selectiecriteria en -procedure voor steunaanvragen bij de LAG | Laat zien hoe je komt tot beoordeling van ‘’de beste’’ (innovatieve) projecten! Selectiecriteria en bepaling hoogte bijdrage: - Beschrijf de te hanteren selectiecriteria voor het toekennen van een bijdrage aan steunaanvragen. Gebruik hiervoor de landelijke handreiking (Zie site www.netwerkplatteland.nl). - De wijze waarop de LAG innovatie gaat toetsen moet expliciet aan de orde komen. - Hoe wordt de hoogte van de steun bepaald? Gaat dit via een percentage of door een vast bedrag. Welke aspecten worden daarbij meegenomen om overcompensatie te voorkomen en de middelen effectief en efficiënt in te zetten. Wordt daarbij rekening gehouden met een zekere risicofactor, de mate van innovatie, het collectief belang, de toegankelijkheid en overdraagbaarheid van het project? Aanvraag en besluitvormingsprocedure: - Beschrijf de selectieprocedure met inbegrip van openstellingen, besluitvorming en wijze van publicatie/bekendmaking van de besluiten. - Gaat de LAG werken met een tendering (openstelling paar keer per jaar) of kunnen aanvragers doorlopend een steunaanvraag indienen? - Hoe worden de juiste stemverhoudingen geborgd? Bij projectselectie- en voordracht moet tenminste 51% van het aantal stemgerechtigde leden uit niet-overheden bestaan. - Hoe gaat de LAG belangenverstrengeling voorkomen? (bijvoorbeeld door een LAG-lid die zelf een project heeft ingediend te verzoeken om tijdens de stemming de vergadering te verlaten of zich van een stem te onthouden. Het gaat hier om de wijze waarop dit wordt vastgelegd en openbaar gemaakt wordt). - Hoe verloopt de procedure na steuntoekenning door de LAG tot het moment van uitbetaling aan aanvragers? Denk daarbij aan de voortgangsrapportages, monitoring etc. Neem een processchema op waarin ook de rol van de provincie en betaalorgaan is opgenomen. - Gaat de LAG de betreffende provincie en eventueel andere spelers de mogelijkheid geven om te adviseren over de selectie van de projecten? Zo ja hoe worden hierover afspraken gemaakt? Opmerking: in Nederland zal het provinciale advies geborgd zijn door de goedkeuring van de LOS door gedeputeerde Staten. Geef dus aan hoe andere financiers betrokken worden. - Omschrijf hoe de LAG projecten tussentijds en bij de vaststelling van de subsidie gaat beoordelen (zie ook paragraaf monitoring). - Hoe wordt de besluitvorming vastgelegd, gepubliceerd en bewaard? CHECK: - De selectieprocedure en de selectiecriteria worden vastgelegd in een reglement en openbaar gemaakt. - Het verslag van de besluitvorming over de geselecteerde projecten is openbaar. Hieruit moet zowel de stemverhouding binnen de LAG als het optreden tijdens de vergadering van bepaalde belanghebbenden kunnen worden achterhaald. - Beschrijf de aanvraag- en beoordelingsprocedure in het reglement. - De selectiecriteria moeten transparant, niet-discriminatoir, meetbaar en controleerbaar zijn. - De selectiecriteria moeten eerlijk en logisch zijn, de selectie moet zijn gebaseerd op consistente en relevante criteria CHECK: Projecten moeten bijdragen aan: - De prioriteiten van de verordening (EU) Nr. 1305/2013 - De prioriteiten voor LEADER zoals deze zijn gedefinieerd in de partnerschapsovereenkomst. - De doelen van de lokale ontwikkelingsstrategie. | |
- Hoe gaat de LAG de voortgang van de projecten en steunactiviteiten monitoren en welke indicatoren gebruikt de LAG? Bij het RVO is IT-ondersteuning voor LEADER aanwezig tot en met het afhandelen van de uitbetaling. Meer informatie bij de betreffende provincie. - Wat is de rol van de LAG-leden bij monitoring? Waarom en hoe blijft de LAG betrokken bij uitvoering, of zelfs na afronding van projecten? - Beschrijf hoe tijdens de uitvoering de output en effecten worden bijgehouden zowel kwalitatief als kwantitatief, zowel op projectniveau (van ideeën bijhouden/volgen tot uitvoeringsprojecten) als op LOS-niveau. - Hoe communiceert de LAG hierover? | ||
- Op welke manier ziet de LAG toe op de effecten van haar activiteiten en hoe wordt dit in kaart gebracht? - Op welke punten, hoe, en hoe vaak, door en met wie wordt geëvalueerd? - Wat gaat de LAG doen met die uitkomsten? - Hoe wordt eventueel bijgesteld? - Wat is rol van de LAG, van anderen hierbij? - Hoe communiceert de LAG hierover? Tip:Zoek andere LAG’s op om hierover kennis te delen. In de vorige LEADER-periode hebben enkele LAG’S enkele korte onderzoeken gedaan naar de effecten van hun programma’s. Zie site www.netwerkplatteland.nl |
Bijlage 1 Format lokale ontwikkelingsstrategie.
Deel I Beschrijving van de LOS 1. Totstandkoming en status Ontwikkelingsstrategie 2. Gebied 2.1 Begrenzing 2.2 Gebiedsanalyse (SWOT, krachtenveldanalyse)
3. Strategie 3.1 Strategie, thema’s en algemene doelstellingen 3.2 Meetbare doelstellingen
4. Activiteitenplan 4.1 Uitvoering van projecten 4.2 Samenwerking 4.3 Aanjaagkosten/Deskundigheidsbevordering 4.4 Bestuur en organisatie LAG 4.5 Communicatie 4.6 Administratie
5. Organisatie 5.1 Positie, taken en bevoegdheden LAG 5.2 Profiel en samenstelling LAG 5.3 Organisatie van de uitvoering
6. Financiering6.1 Begroting 6.2 Dekkingsplan
Deel II Reglement 7. Beheer- en toezichtregeling/ beschrijving van de selectieprocedure 7.1 LAG werkwijze 7.2 Selectiecriteria en selectieprocedure steunaanvragen 7.3 Monitoring 7.4 Effectmeting en evaluatie
* bijvoorbeeld via een intentieverklaring van een overheidsbestuur
Aan de hand van de criteria wordt per kenmerk een cijfer gegeven tussen de 1 en 5 Dit cijfer wordt vermenigvuldigd met de wegingsfactor. Alle cijfers worden vervolgens opgeteld. Maximale score is 100 en minimale score is 60.