Organisatie | 's-Hertogenbosch |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Huisvestingsverordening ’s-Hertogenbosch 2015 |
Citeertitel | Huisvestingsverordening 's-Hertogenbosch 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2015 | 01-11-2017 | Nieuwe regeling | 14-04-2015 | 4607627 |
HOOFDSTUK 1. Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Mantelzorg: hulp als bedoeld in artikel 1.1.1. van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen, opvang, jeugdhulp, het opvoeden en opgroeien van jeugdigen en zorg en overige diensten als bedoeld in de Zorgverzekeringswet, die rechtstreeks voortvloeit uit een tussen personen bestaande sociale relatie en niet wordt verleend in het kader van een hulpverlenend beroep;
WoonService: het uitvoeringsorgaan van de samenwerkende woningcorporaties dat in de gemeente ’s-Hertogenbosch verantwoordelijk is voor het beheer van het bestand van ingeschreven woningzoekenden, voor de publicatie van vrijkomende woningen en voor het op basis van de reacties op gepubliceerde woningen opstellen van de volgorde van de reagerende woningzoekenden;
HOOFDSTUK 2. De verdeling van woonruimten en standplaatsen
Het bepaalde in deze paragraaf is uitsluitend van toepassing op woonruimten met een huurprijs beneden de huurprijsgrens in de gemeente ‘s-Hertogenbosch.
Voor de in artikel 1 aangewezen categorieën woonruimte kunnen burgemeester en wethouders voorrang geven aan woningzoekenden waarvoor woonruimte dringend noodzakelijk is. Een woningzoekende kan in aanmerking komen voor urgentie indien sprake is van:
Paragraaf 2.2 Verdeling van huurstandplaatsen voor woonwagens
Het bepaalde in deze paragraaf is uitsluitend van toepassing standplaatsen met een huurprijs beneden de huurprijsgrens in de gemeente ‘s-Hertogenbosch.
Artikel 8. Standplaatsvergunning
Het is verboden zonder standplaatsvergunning van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch een standplaats, als bedoeld in artikel 7 met een woonwagen of anderszins gebruik te nemen.
Artikel 11. Toewijzing en vergunningverlening
De vergunning kan, in afwijking van het bepaalde in het eerste en het tweede lid, worden geweigerd in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.
Voordat toepassing wordt gegeven aan het eerste en tweede lid, kan het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, bedoeld in artikel 8 van Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, om advies als bedoeld in artikel 9 van die wet worden gevraagd.
De verleende vergunning is persoonsgebonden en niet overdraagbaar, tenzij sprake is van medehuurderschap of voorzetting van de huurovereenkomst van de standplaats. In dat geval gelden naar analogie de bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek ten aanzien van medehuurderschap en voorzetting van de huurovereenkomst (van de standplaats) bij overlijden van de hoofdbewoner”.
Artikel 12. Intrekken van vergunning
De vergunning als bedoeld in artikel 8 van deze verordening, kan voorts worden ingetrokken in het geval en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.
Voordat toepassing wordt gegeven aan het tweede lid, kan het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, bedoeld in artikel 8 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, om een advies als bedoeld in artikel 9 van die wet worden gevraagd.
Hoofdstuk 3. Wijzigingen in de woonruimtevoorraad
Het bepaalde in dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op zelfstandige woonruimten met een WOZ-waarde beneden de € 225.000,- in de gemeente ‘s-Hertogenbosch.
Artikel 14. Vergunningplichtige woonruimte
Het is verboden om zonder vergunning als bedoeld in artikel 21 van de wet een woonruimte:
De vergunning als bedoeld in artikel 14 van deze verordening, kan voorts worden ingetrokken in het geval en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.
Voordat toepassing wordt gegeven aan het tweede lid, kan het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, bedoeld in artikel 8 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, om een advies als bedoeld in artikel 9 van die wet worden gevraagd.
Artikelsgewijze toelichting Huisvestingsverordening 's-Hertogenbosch 2015
De huisvestingsverordening heeft tot doel om onevenwichtige en onrechtvaardige effecten van schaarste aan goedkope woonruimte te bestrijden door regels te stellen aan het verdelen en het wijzigen van deze woonruimten.
Gezien de schaarste op de huurwoningmarkt is het wenselijk om mensen in specifieke situaties voorrang te kunnen verlenen. Op grond van de in dit artikel genoemde gronden kan men in aanmerking komen voor een urgente woningtoewijzing. Bij de onder e genoemde urgenten, behoren in ieder geval de mensen, voornamelijk vrouwen en kinderen, die verblijven in blijf-van-mijn-lijf huizen. Het maximum aantal woningen dat ter beschikking wordt gesteld voor de uitstroom van maatschappelijke opvanginstellingen wordt jaarlijks vastgesteld.
Artikel 3. Het aanvragen van urgentie
De motivering, bedoeld in het eerste lid, onder c, kan bijvoorbeeld omvatten: de aard van de persoonlijke problematiek, de relatie van deze problematiek met de huidige woonsituatie en de argumentatie op grond waarvan verhuizing op korte termijn absoluut noodzakelijk is. Voor een advies als bedoeld in het tweede lid, kunnen burgemeester en wethouders bijvoorbeeld bij een verzoek om een medische indicatie een medisch adviseur of in geval van uitstroom uit de maatschappelijke opvangvoorziening de betreffende opvanginstelling om advies of nadere inlichtingen vragen. Ook kan in specifieke situaties de politie om een advies gevraagd worden.
Artikel 4. Woningaanbod bij urgentie
In het geval sprake is van urgentie vanwege sloop van de woning, krijgt het betreffende huishoudens keuzevrijheid en voorrang bij het reageren op het door WoonService gepubliceerde woningaanbod.
Bij de overige urgentiecategorieën hebben urgenten recht op één passend woningaanbod. Daarmee kan de urgente woonsituatie worden opgelost.
Vanwege de grote vraag naar reguliere sociale huurwoningen en de beperktere vraag naar seniorenwoningen en seniorenpluswoningen, geldt overigens als uitgangspunt dat in geval van urgentie voor mantelzorg de ontvanger van mantelzorg een passende woning in de omgeving van de mantelzorger krijgt aangeboden.
Artikel 6. Mandatering urgentie
Burgemeester en wethouders kunnen de uitvoering van de urgentieregeling mandateren aan de in ’s-Hertogenbosch samenwerkende woningcorporaties. Ook bij mandatering blijft de rechts-bescherming van de woningzoekende geborgd. Bij een afwijzing van een urgentieverzoek staan bezwaarmogelijkheden bij de gemeentelijke commissie Bezwaar en uiteindelijk beroepsmogelijkheden bij de bestuursrechter open.
Artikel 11. Toewijzing en vergunningverlening
De standplaatsvergunning is in principe persoonsgebonden en niet overdraagbaar. In geval van overlijden of medebewoning regelt het Burgerlijk Wetboek de huurbescherming in geval van overlijden van de hoofdbewoner. Essentieel voor medehuurderschap of het kunnen voorzetten van de huurovereenkomst door een medebewoner bij overlijden van de hoofdbewoner, is dat er sprake moet zijn van een gemeenschappelijke huishouding. Bij de beoordeling of sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding (in eerste instantie door de verhuurder of bij afwijzing door de rechter) wordt naar verschillende zaken gekeken (zoals de duur de gemeenschappelijke huishouding, maar ook of er sprake was van het verlenen van mantelzorg bijvoorbeeld). Als sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding krijgt de betreffende persoon medehuurderschap of het recht op voorzetting van de huurovereenkomst van de standplaats bij overlijden van de hoofdhuurder. De tenaamstelling van de standplaatsvergunning zal dan conform gewijzigd worden.
Artikel 14. Vergunningplichtige woonruimte
Deze bepaling is een uitwerking van artikel 21 van de Huisvestingswet. Daarin is de mogelijkheid opgenomen om met een vergunning vier soorten wijzigingen in de woningvoorraad te reguleren, te weten:
Onttrekking: Onder het onttrekken aan de bestemming tot bewoning wordt verstaan het slopen of het gebruiken voor een ander doel dan permanente bewoning door een huishouden. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan gebruik als tweede woning of vakantiehuis. De vergunningsplicht is niet van toepassing als huiseigenaren een deel van hun woonruimte onttrekken voor eigen bewoning of gebruik als eigen kantoor of praktijkruimte aan huis.
Bij de vergunningverlening wordt het belang van de aanvrager afgewogen tegen het belang het van behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad. Daarbij kan naast schaarste ook worden gedacht aan andere belangen, zoals wanneer het verlenen van de vergunning zou kunnen leiden tot een onaanvaardbare inbreuk op een geordend woon- en leefmilieu in de omgeving van het desbetreffende pand.
Voor eigenaren die zelf in hun woning blijven wonen en een of enkele kamers willen verhuren, is de vergunningplicht niet van toepassing (hospitakamers).
Artikel 15. Aanvraag en inhoud vergunning
Nadere voorschriften kunnen bijvoorbeeld worden gesteld omtrent de termijn (in sommige gevallen kan een vergunning tijdelijk worden afgegeven) of over te realiseren voorzieningen. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om voorzieningen die de effecten op de het woon- en leefmilieu in (de omgeving van) het pand beperken.
Artikel 19. Intrekking oude verordening en overgangsrecht
Met het tweede lid wordt de huidige wachtlijst voor standplaatsen gehandhaafd. De volgorde van de wachtlijst en de daarmee opgebouwde ‘rechten’ blijven bestaan.