Organisatie | Beesel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Mobiliteitsfonds Beesel 2013 |
Citeertitel | Verordening Mobiliteitsfonds Beesel 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Mobiliteitsfonds |
Geen.
Gemeentewet, art. 147
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-04-2015 | nieuwe regeling | 24-06-2013 Gemeenteblad, 2015, 34807 | Onbekend. |
De raad van de gemeente Beesel,
Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders;
Gelet op het bepaalde in artikel 147 van de Gemeentewet;
Op te nemen in het gemeentelijk rekeningschema een balanspost transitorische passiva aan te duiden als ‘Mobiliteitsfonds’ en vast te stellen de daarop betrekking hebbende Verordening Mobiliteitsfonds Beesel 2013 luidende als volgt:
Het “Mobiliteitsfonds” heeft tot doel het parkeren in brede zin te accommoderen en de bereikbaarheid van de gemeente te vergroten. Indien in plannen niet voldaan kan worden aan de door de gemeente opgelegde parkeereis, kunnen Burgemeester en wethouders onder voorwaarden ontheffing van de parkeereis verlenen. Als aan deze ontheffing een financiële verplichting is verbonden vloeien de gelden in het mobiliteitsfonds. Het saldo wordt aangewend voor het verbeteren van de openbare parkeersituatie wat mede kan bestaan uit flankerende mobiliteitsmaatregelen die aantoonbaar bijdragen aan het verbeteren van de parkeersituatie in de gemeente Beesel.
Artikel 4 Inkomsten van het mobiliteitsfonds
Het mobiliteitsfonds bevat de volgende gelden en inkomsten:
Artikel 5 Besteding van de gelden
Aan het mobiliteitsfonds zijn de volgende bestedingscriteria gekoppeld:
· de aanleg van fysieke openbare parkeervoorzieningen;
· het financieren van de extra kosten voor ruimere openingstijden van openbare parkeervoorzieningen;
· het financieren van de kosten om een private parkeervoorziening bij bijvoorbeeld een kantoor geschikt te maken voor openstelling buiten de kantooruren als openbare parkeervoorziening.
-Maximaal 50% van de gelden wordt ingezet voor bereikbaarheidsverbeterende maatregelen waardoor de openbare parkeersituatie aantoonbaar verbetert. Bijvoorbeeld door:
· het beter benutten van de openbare parkeervoorzieningen door verbetering van het parkeerverwijssysteem
· het verbeteren van de openbaarvervoer- en fietsverbindingen
-Gelden kunnen in ieder geval niet ingezet worden:
· ten behoeve van een negatieve grondexploitatie;
· om een private parkeervoorziening te financieren.
Jaarlijks zal een bestedingsvoorstel bij het college worden ingediend.