Organisatie | Vlaardingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsarrangement gemeenten Vlaardingen en Maassluis 2015 |
Citeertitel | Handhavingsarrangement gemeenten Vlaardingen en Maassluis 2015 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-04-2015 | 15-03-2018 | nieuwe regeling | 02-04-2015 Elektronisch Gemeenteblad, 21-04-2015 | Onbekend. |
In 2007 hebben de gemeenten Vlaardingen en Maassluis gezamenlijk een Integraal Handhavingsbeleid vergunningplichtige openbare inrichtingen vastgesteld. Dit Handhavingsbeleid had betrekking op de bedrijven die van de gemeenten een vergunning hebben ontvangen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), de Drank- en Horeca Wet (DHW) en Wet op de Kansspelen (WOK). Het gaat hierbij voornamelijk om horecabedrijven en paracommerciële instellingen.
Vanwege de wijziging van de Drank- en Horecawet per 1 januari 2013 is het Handhavingsarrangement van 2007 geactualiseerd. In onderling overleg is het onderliggende Handhavingsarrangement Gemeenten Vlaardingen en Maassluis tot stand gekomen. Dit nieuwe handhavingsarrangement heeft, vanwege de wijziging van de Drank- en Horecawet, een breder bereik. De toepassing van de Drank- en Horecawet en daardoor ook het handhavingsbeleid, heeft ook betrekking op niet- vergunningplichtige bedrijven zoals supermarkten en andere detailhandel die zwak-alcoholhoudende drank verkopen. Vandaar dat aan dit handhavingsarrangement een andere benaming is gegeven.
Samenloop, recidive en bijzondere omstandigheden
Het handhavingsarrangement kan eenvoudig worden toegepast indien er sprake is van één overtreding en die zich wellicht daarna meermalen voordoet (recidive). Bijvoorbeeld in geval van het meermalen overtreden van de sluitingstijd. In dat geval wordt de van toepassing zijnde sanctiestrategie stap voor stap doorlopen. De praktijk is echter complexer. Er kan sprake zijn van één feitencomplex bestaande uit meerdere overtredingen (samenloop) en recidive bestaande uit overtredingen waar verschillende sanctiestrategieën voor gelden. Ook kan het zijn dat de omstandigheden van het geval ertoe moeten leiden dat een lichtere of zwaardere sanctie op zijn plaats is dan op basis van het handhavingsarrangement zou moeten worden opgelegd (bijzondere omstandigheden). Hieronder wordt beschreven hoe wordt gehandeld in geval van samenloop, diverse vormen van recidive en in geval van bijzondere omstandigheden.
Eén gebeurtenis (feitencomplex) kan leiden tot verschillende overtredingen. Te denken valt aan de constatering dat er na sluitingstijd nog alcoholhoudende drank wordt geschonken aan een persoon jonger dan 18 jaar. In dit geval is het horecabedrijf in overtreding van zowel de APV-voorschriften, als van de DHW.
In geval van samenloop wordt voor beide overtredingen een sanctie opgelegd, die in principe tegelijkertijd wordt uitgevoerd. In het geval van bovengenoemd voorbeeld: indien de sancties bestaan uit het schorsen van de exploitatievergunning gedurende één week en het schorsen van de drank- en horecavergunning gedurende twee weken, betekent dit dat het horecabedrijf gedurende één week gesloten moet blijven voor publiek en daarna nog één week lang geen alcoholhoudende dranken mag schenken.
Hetzelfde principe wordt toegepast als er sprake is van meerdere overtredingen van één regeling. Indien de sancties bijvoorbeeld bestaan uit beperking van de sluitingstijden respectievelijk schorsing van de exploitatievergunning gedurende één week, worden beide sancties tegelijk uitgevoerd. In de praktijk zal dit ertoe leiden dat het horecabedrijf alleen gedurende één week gesloten zal zijn en daarna weer gewoon geopend mag zijn.
Van recidive is sprake indien een horecabedrijf meerdere malen een overtreding begaat. De gemeenten Vlaardingen en Maassluis hanteren een recidivetermijn van 12 maanden voor alle overtredingen. Als tussen twee overtredingen minder dan 12 maanden zit, dan is sprake van recidive. Van recidive kan sprake zijn als dezelfde regel meerdere malen wordt overtreden, maar ook wanneer verschillende regels worden overtreden binnen de recidivetermijn.
Bij het schakelen binnen een tabel kan de hoogte van een sanctie met de helft worden verhoogd of verlaagd. Op deze wijze wordt rekening gehouden met de handhavingsgeschiedenis van een horecabedrijf. Hieronder wordt dit toegelicht.
Bij zeer ernstige of frequente overtredingen kan gekozen worden om de sanctie met de helft te verhogen, of zelfs een stap over te slaan. Als de sanctie onevenredig zwaar is in verhouding tot de overtreding dan wel de omstandigheden, kan ook besloten worden om een stap te herhalen in plaats van de sanctie met de helft te verlagen. Bij het overslaan van stappen wordt de sanctie niet tevens verhoogd of verlaagd.
Wat precies onder bijzondere omstandigheden wordt verstaan is niet exact te benoemen. Dit wordt per geval beoordeeld, waarbij in ieder geval wordt meegewogen in hoeverre de exploitant of ondernemer maatregelen heeft getroffen om een overtreding te voorkomen. In geval een exploitant (vrijwel) alles eraan heeft gedaan om een overtreding te voorkomen, kan een stap uit het handhavingsarrangement herhaald worden of worden volstaan met een bestuurlijke waarschuwing. Indien blijkt dat een exploitant of ondernemer nauwelijks of geen maatregelen heeft getroffen om een overtreding te voorkomen, kan een stap uit het handhavingsarrangement worden overgeslagen en een zwaardere sanctie worden opgelegd. Ook kan rekening worden gehouden met de persoonlijke omstandigheden van een exploitant (privé en zakelijk) en met het gedrag van een exploitant of ondernemer. Indien bijvoorbeeld blijkt dat een ondernemer calculerend te werk gaat of zich niet bereid toont om maatregelen te treffen om een overtreding in de toekomst te voorkomen, kan een stap uit het handhavingsarrangement worden overgeslagen.
De hierboven genoemde afwegingsgronden zijn niet uitputtend. Er kunnen andere gronden zijn om af te wijken van het handhavingsarrangement. Omdat het handhavingsarrangement onder meer tot doel heeft handhaving zo transparant mogelijk te maken voor betrokkenen, zal bij afwijking ervan wel altijd goed worden gemotiveerd waarom er sprake is van omstandigheden die zouden moeten leiden tot een lichtere of zwaardere sanctie.
ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING