Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harlingen

Werktijdenregeling gemeente Harlingen 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarlingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingWerktijdenregeling gemeente Harlingen 2014
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

CAR/UWO

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-2015Onbekend

10-03-2015

Gemeenteblad 2015, 26892

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Werktijdenregeling gemeente Harlingen 2014

Het college van burgemeester en wethouders van Harlingen:

 

gelet op de in het LOGA overeengekomen wijzigingen in de CAR/UWO;

 

HEEFT BESLOTEN:

 

tot het vaststellen van de Werktijdenregeling gemeente Harlingen 2014.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van de werktijdenregeling gelden de volgende begripsbepalingen:

Standaardregeling : regeling die geldt voor medewerkers die zelf regelruimte hebben voor hun werktijden.

Bijzondere regeling : regeling als bedoeld in artikel 4:3 CAR-UWO gemeente Harlingen die geldt voor medewerkers die geen volledige regelruimte hebben voor hun werktijden.

Direct leidinggevende:  de functionaris die als zodanig door het college is gemandateerd besluiten te nemen omtrent rechtspositionele aangelegenheden van de medewerker en waaraan de medewerker, volgens de hiërarchische organisatiestructuur, verantwoording verschuldigd is.

Formele arbeidsduur:  de volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren gedurende welke de medewerker in een bepaalde periode arbeid moet verrichten.

Feitelijke arbeidsduur:  het aantal uren gedurende welke de medewerker feitelijk in een bepaalde periode arbeid verricht.

Dagvenster:  tijden waarbinnen de medewerker zijn werkzaamheden verricht. Het dagvenster loopt van maandag tot en met vrijdag tussen 7:00 en 22:00 uur.

Buitendagvenstervergoeding:  financiële vergoeding voor de medewerker die werkzaamheden moet verrichten buiten het dagvenster.

Gesprekkencyclus: ieder jaar voert de medewerker met zijn direct leidinggevende ten minste twee gesprekken over het functioneren van de medewerker. Van dit gesprek wordt een verslag opgemaakt.

 

 

Artikel 2 Standaardregeling
  • 1.

    De medewerker verricht zijn werkzaamheden op tijden binnen het dagvenster.

  • 2.

    Het dagvenster loopt van maandag tot vrijdag tussen 7:00 en 22:00 uur.

  • 3.

    De medewerker maakt met de direct leidinggevende afspraken over zijn werktijden.

  • 4.

    Individuele afspraken worden vastgelegd in de daartoe bestemde ruimte in de verslagen van de gesprekkencyclus.

  • 5.

    Komen de direct leidinggevende en de medewerker er onderling niet uit bij het maken van afspraken bedoeld in het eerste lid, dan stelt de direct leidinggevende de werktijden eenzijdig vast en geldt dit als toepassing van de bijzondere regeling.

 

 

 

Artikel 3 Bijzondere regeling
  • 1.

    Voor de volgende (groepen) medewerkers geldt in ieder geval de bijzondere regeling:

    • -.

      Medewerkers KCC

    • -.

      Medewerkers Museum

    • -.

      Beheerders ’t Vierkant / beheerders sporthal

    • -.

      Medewerker groen- en grijsvoorziening;

    • -.

      Havenwachters, havenbeambten, brug- en sluiswachters;

    • -.

      Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA’s);

    • -.

      Bodes.

  • 2.

    De bijzondere regeling kan ook aan andere individuele medewerkers worden opgelegd.

  • 3.

    Voor de medewerker, genoemd in het eerste en tweede lid, stelt de direct leidinggevende het rooster vast.

  • 4.

    Eventueel extra ingeroosterde uren worden toegevoegd aan het verlof.

 

 

Artikel 4 Arbeidsduur
  • 1.

    In een volledige aanstelling bedraagt de formele arbeidsduur maximaal 36 uur per week.

  • 2.

    De formele arbeidsduur van een medewerker, die niet in een volledige betrekking werkzaam is, bedraagt het aantal uren per week op basis van het percentage van de aanstelling.

  • 3.

    De feitelijke arbeidsduur per week bij een volledige aanstelling bedraagt maximaal 40 uur, waarbij de arbeidsduur maximaal 8 uur per werkdag bedraagt gedurende 5 werkdagen per week, tenzij de direct leidinggevende in overleg met de medewerker anders bepaalt.

 

 

Artikel 5 Buitendagvenstervergoeding

In artikel 20a van de Bezoldigingsverordening gemeente Harlingen 2009  is het recht op vergoeding opgenomen voor werken buiten het dagvenster, zoals bedoeld in artikel 1 sub g van deze regeling.

 

Artikel 6 Registratie werktijden
  • 1.

    Het aanwezige digitale urenverantwoordingsysteem dient als registratiemiddel voor deze systematiek. Hierbij geldt:

  • a.

    Iedere medewerker is verplicht gebruik te maken van het geldende digitale urenverantwoordingsysteem;

  • b.

    Iedere medewerker is verplicht de gewerkte uren per week te registreren.

 

Artikel 7 Opbouw verlofrechten
  • 1.

    Wanneer de medewerker meer uren werkt dan het aantal uren dat formeel en feitelijk is overeengekomen bouwt hij/zij spaaruren op.

  • a.

    Deze spaaruren mag de medewerker gebruiken voor het opnemen van verlof.

  • b.

    Het maximale saldo van spaaruren mag 40 uur zijn (deeltijders naar rato).

     

  • 2.

    De medewerker mag aan het einde van het kalenderjaar ten hoogste

    • -.

      40 spaaruren in de plus staan

    • -.

      48 uren verlofuren (wettelijk recht en saldo compensatieverlof) in de plus staan.

       

  • 3.

    In voorkomende gevallen kan de leidinggevende, na overleg met de betrokken medewerker en conform de bepalingen in de verlofregeling, afwijken van de regeling.

     

 

Artikel 8 Thuiswerken

Alleen met schriftelijke toestemming, verkregen voor aanvang van de start van de werkzaamheden, bestaat de mogelijkheid om een deel van de werkzaamheden thuis te verrichten. De overige voorwaarden hiervoor zijn opgenomen in de Regeling Thuiswerken gemeente Harlingen 2014.

 

Artikel 9 Pauze
  • 1.

    Bedraagt de totale werkdag meer de 5,5 uren, dan is de medewerker verplicht na 5,5 uren minimaal 30 minuten pauze te nemen.

  • 2.

    Bedraagt de totale werkdag meer de 10 uren, dan bedraagt de pauze minimaal 45 minuten voor die dag.

  • 3.

    Pauzetijd geldt niet als arbeidstijd.

 

Artikel 10 Geconsigneerde pauze
  • 1.

    De direct leidinggevende kan, indien de aard van de arbeid het noodzakelijk maakt dat de medewerker tijdens de pauze op de arbeidsplaats aanwezig is om op oproep zo spoedig mogelijk de arbeid te verrichten en dit door het op een andere wijze organiseren van de arbeid redelijkerwijs niet is te voorkomen, functies aanwijzen waarvoor een geconsigneerde pauze geldt.

  • 2.

    Functies waarvoor de geconsigneerde pauze in ieder geval geldt zijn:

  • -.

    Havenwachters

  • -.

    Beheerders sporthal

  • -.

    Balie medewerkers museum

 

  • 3.

    Indien de direct leidinggevende een geconsigneerde pauze oplegt, is de medewerker verplicht de pauze door te brengen op de plek waar de arbeid verricht wordt.

  • 4.

    De geconsigneerde pauzetijd geldt als arbeidstijd.

 

Artikel 11 Ondernemingsraad evalueert

Het college en de ondernemingsraad evalueren jaarlijks de flexibilisering van werktijden. De ondernemingsraad heeft in het kader van deze regeling de mogelijkheid verbetervoorstellen te doen.

 

Artikel 12 Slotbepalingen
  • 1.

    In het belang van de dienst kan de direct leidinggevende voor een individuele medewerker de toepassing van deze regeling aanpassen.

  • 2.

    De direct leidinggevende beslist in die gevallen waarin deze regeling niet voorziet of waarin twijfel ontstaat over de uitleg daarvan.

 

Artikel 13 Citeertitel en inwerkingtreding
  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als “Werktijdenregeling gemeente Harlingen 2014”.

  • 2.

    Bekendmaking van de regeling vindt plaats in het elektronische gemeenteblad en op intranet.

  • 3.

    De regeling treedt in werking op 1 april 2015 onder gelijke intrekking van de regeling van 1 september 2009.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen.

 

Harlingen, 10 maart 2015

 

Burgemeester en wethouders voornoemd,

  

 

W. R. Sluiter J.S.W. Ozenga

burgemeester gemeentesecretaris