Organisatie | Midden-Delfland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels tot subsidiëring van het plaatsen van houten boerenlandhekken in de gemeente Midden-Delfland |
Citeertitel | Subsidieregeling voor het plaatsen van houten boerenlandhekken in de gemeente Midden-Delfland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2013, art. 3
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-04-2015 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 16-12-2014 | Onbekend |
Burgemeester en wethouders van Midden-Delfland;
Overwegende dat zij op grond van artikel 3, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2013 ter uitvoering van deze verordening bevoegd zijn tot het stellen van nadere regels;
Dat het gewenst is om in het kader van de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid nadere regels te stellen aan de subsidiering van de eigenaren van houten boerenlandhekken;
Gelet op artikel 3, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2013;
Vast te stellen de nadere regels tot subsidiëring van het plaatsen van houten boerenlandhekken in de gemeente Midden-Delfland.
Hoofdstuk 1. Houten boerenlandhekken
Artikel 1 Vervangen bestaand hek
Aan eigenaren van boerenlandhekken in onze gemeente wordt eenmalig op aanvraag een subsidie van maximaal € 266,= per hek, met een maximum van twee hekken per eigenaar, beschikbaar gesteld om het bestaande gegalvaniseerde hek te vervangen door een houten boerenlandhek van gecertificeerd hardhout.
De werkingsduur van deze verordening eindigt op 31 december 2015. Aanvragen ingediend na deze datum worden niet meer in behandeling genomen.
Hoofdstuk 2. Afsluitende bepalingen
Artikel 6 Directe subsidievaststelling
De subsidie als bedoeld in artikel 1 wordt door het college bij de behandeling van de aanvraag direct vastgesteld, zoals bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2013.
Het college kan in bijzondere gevallen het bepaalde in deze verordening ten gunste van belanghebbenden buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van de activiteiten leidt tot onbillijkheid van zwaarwegende aard.
Toelichting op de “subsidieregeling houtenboerenlandhekken”
Citaat uit de gemeentelijke missie (Begroting 2013-2016) stelt: “Te midden van grote steden en uitgestrekte kassen ligt een eenheid van weidse landschappen en historische dorpen: Midden-Delfland. Een gebied waarvan het unieke karakter zowel nationaal als internationaal wordt erkend en dat in de landelijke media wordt omschreven als ‘adembenemend’ en ‘Nederlandser bestaat bijna niet’. “ Eén van de gemeentelijke kerntaken is om de kwaliteiten van dit landschap te behouden en te versterken.
Het uitvoeren van deze kerntaak wordt gedaan in samenwerking met diverse organisaties. Hierbij zijn de agrariërs belangrijk als hoeder van het landschap. Door het plaatsen van houten boerenlandhekken wordt het landschap versterkt. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan het versterken van de recreatief-toeristische aspecten binnen het gebied en de gemeente Midden-Delfland.
Voor het stimuleren van recreatief-toeristische activiteiten is informatie over het agrarisch cultuurlandschap een belangrijk element. Dit zorgt er mede voor dat stedelingen meer bekend raken met het gebied. Hiermee wordt het maatschappelijk belang van het open en groene gebied onder de aandacht gebracht van omliggende steden en dorpen. Hiervoor is het nuttig dat voor de plaatsingskosten ondersteuning plaatsvindt door een gemeentelijke subsidie. De juridische grondslag hiervoor is vastgelegd in deze Subsidieregels.
Hoofdstuk 1. Houten boerenlandhekken
Uitgangspunt van het subsidieplafond is om te voorkomen dat meer subsidie uitgekeerd moet worden dan dat er aan budget beschikbaar is. Het college stelt daarom op basis van de beschikbare middelen het subsidieplafond vast en publiceert dit op de wettelijk voorgeschreven wijze.
Door het invullen van deze verklaring wordt aangegeven dat met deze subsidieverlening de steundrempel, zoals deze is vastgesteld door de Europese Commissie om te voorkomen dat het handelsverkeer tussen de lidstaten niet ongunstig wordt beïnvloed en de mededinging niet wordt vervalst, niet wordt overschreden.
Hoofdstuk 2. Afsluitende bepalingen
Artikel 6 Directe subsidievaststelling
Procedureel wordt een subsidie door het college eerst toegekend en vervolgens vastgesteld. Voor de aanvrager houdt dat in dat zowel een aanvraag om subsidie moet worden ingediend, als na afloop een kennisgeving van de afronding van de werkzaamheden. Pas als aan alle voorwaarden is voldaan mag het college de subsidie definitief vaststellen.
Een dergelijk administratief proces is niet bij alle vormen van subsidieverlening noodzakelijk. Voor zover de subsidie bedoeld is om een bepaalde activiteit te stimuleren, is het voldoende als het doel bereikt is. Deze bepaling zorgt voor een administratieve lastenverlichting bij de aanvragers en gemeente. Wettelijke grondslag hiervoor is artikel 9, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2013, jo. artikel 4:29 van de Algemene wet bestuursrecht.
Met dit artikel heeft het college de mogelijkheid om in het belang van de doelstellingen van deze nadere regels hiervan af te wijken. Dit kan zijn in situaties waarbij strikte toepassing van deze verordening onbillijk zou zijn ten opzichte van de doelstellingen. Toepassing van de hardheidsclausule kan niet leiden tot een uitbreiding van de werkingssfeer van deze verordening.
Artikel 8 Slot- en overgangsbepalingen
In het eerste lid is het inwerking treden geregeld.
In het tweede lid is de citeertitel van deze nadere regels opgenomen.