Organisatie | Groningen (Gr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Centrumregeling beschermd wonen Groningen |
Citeertitel | Centrumregeling beschermd wonen Groningen |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Centrumregeling beschermd wonen Groningen |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-04-2015 | 01-01-2017 | nieuwe regeling | 18-02-2015 STCRTIN, 2015, 12 | 4755742 |
de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Appingedam, Bedum, Bellingwedde, De Marne, Delfzijl, Eemsmond, Groningen, Grootegast, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Loppersum, Marum, Menterwolde, Oldambt, Pekela, Slochteren, Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, Vlagtwedde, Winsum en Zuidhorn, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
de gemeente Groningen door het Rijk is aanwezen als centrumgemeente voor de taak beschermd wonen. Deze aanwijzing borduurt voort op de afspraak die is gemaakt tussen de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) en het Rijk zoals die eerder ook omtrent maatschappelijke opvang en vrouwenopvang is gemaakt;
de colleges de uitvoerende taken en bevoegdheden omtrent beschermd wonen, inloop GGZ en begeleiding maatschappelijke opvang en vrouwenopvang willen opdragen aan de centrumgemeente (Groningen) en de burgemeesters de privaatrechtelijke bevoegdheden op een zelfde wijze willen regelen middels volmacht verlening;
gezien de besluiten van de raden van de gemeenten Appingedam, Bedum, Bellingwedde, De Marne, Delfzijl, Eemsmond, Groningen, Grootegast, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Loppersum, Marum, Menterwolde, Oldambt, Pekela, Slochteren, Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, Vlagtwedde, Winsum en Zuidhorn tot het verlenen van toestemming aan de colleges en de burgmeesters van deze gemeenten tot het aangaan van de samenwerking en het treffen van deze regeling.
tot het treffen van de volgende:
centrumregeling ter uitvoering van beschermd wonen, inloop GGZ en begeleiding maatschappelijke opvang en vrouwenopvang conform de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015).
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
vrouwenopvang: het tijdelijk bieden van onderdak, begeleiding, informatie en advies aan vrouwen die, al dan niet gedwongen, de thuissituatie hebben verlaten in verband met problemen van relationele aard of geweld en het beleid ter bestrijding van huiselijk geweld dat niet wegneemt dat ook mannen gebruik van deze voorziening maken;
De gemeenschappelijke regeling is aangegaan met als doel de taken en bevoegdheden van de regiogemeenten vanuit de Wmo 2015 op het gebied van beschermd wonen, de inloop GGZ en de begeleiding maatschappelijke opvang en vrouwenopvang door mandaat en volmacht op te dragen aan de centrumgemeente. Hierdoor wordt het behalen van schaalvoordelen, het stimuleren van de samenwerking tussen de deelnemers, de beheersing van de middelen en eventuele besparingen of aanvullende kosten en de verevening van risico’s geregeld.
De gemeente Groningen wordt aangewezen als centrumgemeente in deze regeling.
De centrumgemeente taken omvatten:
het behandelen van klachten conform hoofdstuk 9 van de Awb voor beschermd wonen, inloop GGZ en begeleiding maatschappelijke opvang en vrouwenopvang en de aansluiting van beschermd wonen, inloop GGZ en begeleiding maatschappelijke opvang en vrouwenopvang bij het meldpunt calamiteiten en de gemeentelijke toezichthouder.
het verzorgen van de financiering en administratie aangaande beschermd wonen, inloop GGZ en begeleiding maatschappelijke opvang en vrouwenopvang waaronder de uitvoering richting de Sociale Verzekeringsbank (SVB) rondom trekkingsrechten in het kader van het Persoonsgebonden budget en de uitvoering richting CAK omtrent de inning van de eigen bijdrage.
het opstellen van een plan van aanpak “Transformatie beschermd wonen 2015” en stimuleren van innovatie rondom beschermd wonen in samenwerking met de regiogemeenten. Bij de uitvoering van deze taak zal, lerend van de (succesvolle) ervaringen bij de Regionale Kompassen, een vergelijkbare werkwijze worden toegepast bij beschermd wonen.
Het budget zoals genoemd onder lid 3 voor de taakuitvoering van de centrumgemeente mag niet overschreden worden. Indien dit wel overschreden wordt, is dit voor rekening en risico van de centrumgemeente. Wanneer het uitvoeringsbudget niet geheel wordt benut, komt deze ten goede aan de centrumgemeente.
Voor wat betreft de vergoeding van het daadwerkelijke gebruik van voorzieningen wordt de kostenverdeling tussen de centrumgemeente en de regiogemeenten tijdelijk omgeslagen naar rato van het aantal inwoners per deelnemende gemeente. Het solidariteitsprincipe is hierbij het uitgangspunt, in afwachting van de uitkomst van het gesprek met het Rijk over extra macrobudget.
De centrumgemeente stelt jaarlijks voorafgaand aan het jaar waarvoor deze geldt een begroting op met de integrale kosten voor haar dienstverlening ten behoeve van gemeenten. Deze begroting wordt besproken in het bestuurlijk OOGO en vormt een apart hoofdstuk van de begroting van centrumgemeente, zoals deze wordt vastgesteld door de raad van de centrumgemeente.
Het college respectievelijk de burgemeester van de centrumgemeente geeft het college respectievelijk de burgemeester van de regiogemeente schriftelijk de door een of meer leden van het college respectievelijk burgemeester van de regiogemeenten gevraagde inlichtingen, tenzij het verstrekken ervan in strijd is met het openbaar belang.
Het college van de centrumgemeente verstrekt per kwartaal aan de regiogemeenten in het bestuurlijk OOGO MO/VO de managementinformatie met betrekking tot deze Centrumregeling beschermd wonen Groningen en de genoemde taken en bevoegdheden op het gebied van beschermd wonen, inloop GGZ, begeleiding maatschappelijke opvang en vrouwenopvang.
Hoofdstuk 3 Wijziging, toetreding, uittreding en opheffing
Iedere deelnemende gemeente is bij opheffing van deze gemeenschappelijke regeling gehouden aan de centrumgemeente de financiële verplichtingen te voldoen welke ten laste van de centrumgemeente zijn of zullen blijven ter uitvoering van de taken beschermd wonen en begeleiding maatschappelijke opvang en vrouwenopvang zolang Groningen als centrumgemeente door het Rijk als centrumgemeente voor die taken is aangewezen.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Indien een van de deelnemers de gemeenschappelijke regeling niet wenst om te zetten, wordt hiervan uiterlijk 1 juli 2015 mededeling gedaan aan de andere gemeenten. Deze mededeling wordt opgepakt in samenhang met het evaluatiemoment van de regeling op 1 juni 2015 en mogelijke uitbreiding van de regionale samenwerking in het sociaal domein.
Onverminderd het bepaalde in artikel 28 Wgr worden geschillen over deze regeling eerst onderworpen aan een niet-bindend deskundigenadvies. Voordat een dergelijk advies wordt gevraagd, dient het geschil besproken te worden met een afvaardiging van de deelnemende colleges. Wanneer dit niet leidt tot overeenstemming, wijst iedere deelnemer een onafhankelijke deskundige aan. De aangewezen deskundigen benoemen gezamenlijk een deskundige die als voorzitter van de adviescommissie optreedt. Het opdrachtgeverschap aan de commissie wordt door de deelnemers gezamenlijk ingevuld.
Klachten die betrekking hebben op de uitoefening van bevoegdheden die in mandaat van de centrumgemeente worden uitgevoerd door medewerkers van de centrumgemeente worden afgehandeld volgens de externe klachtenregeling van de centrumgemeente.
Het college van de centrumgemeente is belast met de inzending van deze regeling aan Gedeputeerde Staten Groningen conform artikel 26 van de Wgr.