Organisatie | Bergen (NH) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van precariobelasting 2009 |
Citeertitel | Verordening precariobelasting 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Verordening precariobelasting 2008
Gemeentewet, art. 228
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 01-01-2010 | Nieuwe regeling | 16-12-2008 De Duinstreek, 24-12-2008 | Onbekend |
De raad van de gemeente Bergen;
gelezen het voorstel van het college van 11 november 2008;
gelezen het advies van de algemene raadscommissie van 2 december 2008;
gelet op het bepaalde in artikel 228 van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de heffing en de invordering van precariobelasting 2009
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van de verordening en tarieventabel wordt verstaan onder:
Onder de naam “precariobelasting” wordt een directe belasting geheven, overeenkomstig hetgeen in de volgende artikelen is bepaald, ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor openbare dienst bestemde gemeentegrond.
De belasting wordt geheven van degene van wie dan wel ten behoeve van wie, voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond worden aangetroffen.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
De precariobelasting wordt geheven aan de hand van en naar de maatstaven en tarieven zoals opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 5 Berekening van de precariobelasting
Indien in de tarieventabel voor het hebben van voorwerpen meerdere tijdsgebonden tarieven zijn opgenomen, is voor de berekening van de precariobelasting het tarief van toepassing dat aansluit bij een ter zake door de gemeente verleende vergunning, ontheffing of instemming. In gevallen waarin geen vergunning, ontheffing of instemming is verleend geldt het jaartarief.
De belasting wordt niet geheven ter zake van;
eigendom, bezit of beperkt recht de genothebbende is, met uitzondering van die percelen welke aan derden zijn verhuurd;
soortgelijke voorwerpen van de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond, A.N.W.B. en van daarmee op een lijn te stellen lichamen;
hun publiekrechtelijke taak, door het rijk, de provincie, de gemeente of door de waterschappen, zijn aangebracht of geplaatst;
dienste van een kerkgenootschap of ten dienste van door het rijk gesubsidieerde bijzondere scholen;
invordering van marktgelden van toepassing is;
politieke partijen, bevattende uitsluitend verkiezingspropaganda;
voor het aanbrengen van stadsplattegronden;
gebracht dan wel een privaatrechtelijke vergoeding is overeengekomen;
De belasting wordt geheven bij wege van aanslag dan wel door middel van een gedagtekende kennisgeving.
Artikel 10 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang voor de jaartarieven geheven precariobelasting
Indien het belastingtijdvak gelijk is aan het kalenderjaar en de voorwerpen zijn verwijderd voor het verstrijken van het belastingtijdvak, wordt op aanvraag van de belastingplichtige naar evenredigheid ontheffing verleend voor zoveel twaalfden van het over een jaar te betalen bedrag na de verwijdering resterende volle maanden van het belastingtijdvak, tenzij blijkt dat het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan
Artikel 11 Ontstaan van de belastingschuld voor de niet in artikel 10 genoemde gevallen
Andere precariobelasting dan die bedoeld in artikel 10 is verschuldigd bij aanvang van het belastbaar feit, tenzij deze over een belastingtijdvak wordt geheven.
Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de precariobelasting.
Artikel 14 Inwerkingtreding en citeertitel
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Bergen op
behorende bij de ‘verordening precariobelasting 2009’
Behorende bij het raadsbesluit van 16 december 2008 tot vaststelling van de “Verordening precariobelastingen 2009”.
Toelichting op de omschrijving zoals opgenomen in de tarieventabel 2008
De indeling draagt bij aan de praktische uitvoerbaarheid van de verordening en heeft in de meeste gevallen een relatie naar de uitvoerende afdelingen binnen de gemeente.
Hoofdstuk 1; Bouw en onderhoudswerken
In dit hoofdstuk wordt het in gebruik nemen van gemeentegrond voor met name bouwactiviteiten middels de precariobelasting geregeld zoals het plaatsen van hekwerken, opslaan van bouwmateriaal, plaatsen van steigers etc..
Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen het in gebruik nemen van gronden, andere dan betaald parkeren plaatsen en gemeentegrond die wordt ingezet als betaald parkeren plaats.
Bij de tariefstelling wordt onderscheid gemaakt tussen plaatsen bestemd voor betaald parkeren en overige gronden.
Voor het innemen van gronden die bestemd zijn als betaald parkeren plaats wordt aansluiting gezocht bij de tarieven zoals die gelden bij de parkeerbelasting.
De heffingsmaatstaf is vierkante meters.
In paragraaf 1.3 en 1.4 wordt specifiek ingegaan op het in gebruik nemen van gemeentegrond door middel van het plaatsen van containers bestemd voor bouwafval. Deze containers worden doorgaans via een aantal leveranciers gehuurd door particulieren.
Daarbij wordt eveneens onderscheid gemaakt tussen het in gebruik nemen van gronden, andere dan betaald parkeren plaatsen en gemeentegrond die wordt ingezet als betaald parkeren plaats.
Bij de tariefstelling wordt onderscheid gemaakt tussen plaatsen bestemd voor betaald parkeren en overige gronden.
Voor het innemen van gronden die bestemd zijn als betaald parkeren plaats wordt aansluiting gezocht bij de tarieven zoals die gelden bij de parkeerbelasting. In de praktijk betekent dat meestal twee betaald parkeren plaatsen nodig zijn om de container te plaatsen en te gebruiken (rijplank ten behoeve van de afvoer van bouwafval). Daarnaast wordt bij het innemen van een betaald parkeren plaats aansluiting gezocht bij een gemiddelde bezettingsduur van 5 uur per dag.
De heffingsmaatstaf is bepaald op stuks, in casu per container. Gedachte hierbij is dat de belasting wordt opgelegd bij de verhuurder van de container. De verhuurder geeft aan de gemeente door waar een container geplaatst wordt en hoelang die ter plaatse blijft.
Hoofdstuk 2; in gebruik genomen gronden
In dit hoofdstuk wordt het in gebruik nemen van gemeentegrond anders dan voor bouwactiviteiten.
In de paragrafen 2.3 en 2.4 wordt onderscheid gemaakt tussen het innemen van een standplaats voor commerciële doeleinden en voor niet commerciële doeleinden.
Met commerciële doeleinden wordt bedoeld dat de gebruiker van de kraam handel drijft met het uiteindelijke doel winst te behalen. De gebruikers zijn over het algemeen beroepsmatig geëngageerd.
Met niet-commerciële doeleinden wordt bedoeld dat de gebruiker van de kraam vanuit charitatieve, sociaal maatschappelijke of hobbymatige beweegredenen de kraam bemand, zonder daarbij het behalen van persoonlijke winst als uitgangspunt te nemen.
Wanneer een markt, braderie of straatfeest wordt gehouden waarbij met de standplaatshouders is afgesproken dat alle behaalde opbrengst, na aftrek van kosten, ten goede komt aan een bepaald sociaal maatschappelijk doel, dan is sprake van niet-commerciële doeleinden.
Het kan dus voorkomen dat op een jaarmarkt zowel kramen worden ingenomen die onder paragraaf 2.3 worden belast, als kramen die onder paragraaf 2.4 van de tarieventabel belast dienen te worden.
Bij de hoofdstukken 3 tot en met 6 is geen toelichting aanwezig.
Hoofdstuk 7; kabels en leidingen
In dit hoofdstuk wordt het in, op of boven gemeentegrond houden van kabels en leidingen behandeld.
Alle leidingen in gemeentegrond kunnen in principe in de heffing worden betrokken voor zover er geen belemmeringen zijn die zijn vastgelegd in overeenkomsten met de eigenaren van de netwerken, of middels een wettelijke vrijstelling buiten de heffing blijven.
Nutsvoorzieningen kunnen wellicht in de heffing worden betrokken voorzover er geen belemmeringen zijn.
Op basis van ervaringen binnen gemeenten elders en jurisprudentie ligt er thans een voorstel tot wetswijziging voor afschaffing van het heffen van precariobelasting op kabels en leidingen. Dit jaar wordt het nog wel in de verordening opgenomen, maar niet toegepast in afwachting van deze wetswijziging.