Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haaksbergen

Verordening auditcommissie Haaksbergen (9.41)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaaksbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie Haaksbergen (9.41)
CiteertitelVerordening auditcommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 84
  2. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-05-201512-04-2019nieuwe regeling

23-04-2015

Gemeenteblad nr. 37307,13 mei 2015

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening auditcommissie Haaksbergen (9.41)

Verordening auditcommissie Haaksbergen

 

Samenvatting

Deze verordening regelt de instelling van een auditcommissie en de taak, samenstelling en werkwijze van de auditcommissie

 

De gemeenteraad van Haaksbergen;

Voorstel van de voorbereidingsgroep van: 27 maart 2015

Wettelijke basis: bepalingen van de Gemeentewet (artikel 84) en de Algemene wet bestuursrecht.

 

Besluit:

Vast te stellen de Verordening auditcommissie Haaksbergen

 

Artikel 1 Instelling en begripsbepaling

  • 1.

    Er is een auditcommissie.

  • 2.

    Deze verordening verstaat onder:

    • a.

      de commissie: de auditcommissie;

    • b.

      de voorzitter: de voorzitter van de commissie;

    • c.

      de accountant: de accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

Artikel 2 Taken

De commissie heeft tot taak:

  • a.

    de raad te adviseren over de jaarrekening door onder meer:

    • 1.

      bespreking van een onderzoeksplan en door de accountant uit te voeren specifieke controles;

    • 2.

      bespreking van de bevindingen van de accountant vanuit de (interim) controle;

    • 3.

      bespreking van de (concept) jaarstukken op getrouwheid en rechtmatigheid;

    • 4.

      bespreking van het verslag van bevindingen van de accountant behorende bij de jaarstukken.

  • b.

    het evalueren van de uitgevoerde accountantscontrole en het adviseren over de selectie van de accountant na afloop van het bestaande contract;

  • c.

    de raad te adviseren over ontwikkelingen in de planning- en controlcyclus en de daarbij behorende stukken en de rapportages daarover.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit maximaal evenveel leden als er fracties zijn in de raad.

  • 2.

    De raad benoemt de leden van de commissie, op voordracht van de fracties voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Voor alle fracties bestaat de mogelijkheid om ook niet-raadsleden in de commissie af te vaardigen, met dien verstande dat deze niet-raadsleden voorkomen op de kandidatenlijst zoals ingediend bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen.

  • 4.

    De artikelen 10, 11 ,12 ,13, 14 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van de commissie.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1.

    De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      het ondertekenen van de stukken die van de commissie uitgaan.

Artikel 5 Ondersteuning

  • 1.

    De griffier is secretaris van de commissie. De griffier kan bij de uitoefening van zijn taak in overleg met de gemeentesecretaris gebruik maken van deskundigheid die binnen de gemeentelijke organisatie aanwezig is.

  • 2.

    De voorzitter kan de portefeuillehouder Financiën, de gemeentesecretaris, het hoofd Financiën en de accountant of andere deskundigen uitnodigen in de vergadering van de commissie aanwezig te zijn en deel te nemen aan de beraadslagingen.

Artikel 6 Vergadering en werkwijze

  • 1.

    De commissie komt ten minste drie maal per jaar bijeen of zoveel meer als door de voorzitter of één van de leden van commissie nodig wordt geacht.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar. De commissie kan omtrent de inhoud van de stukken en het in de commissie behandelde geheimhouding opleggen. De commissie kan besluiten deze geheimhouding op te heffen.

  • 3.

    De adviezen van de commissie en de besluitenlijsten van de vergaderingen van de commissie zijn in beginsel openbaar.

  • 4.

    De commissie besluit bij gewone meerderheid van stemmen. Hierbij geldt dat elk lid één stem kan uitbrengen. Wanneer de stemmen staken geeft de commissie een verdeeld advies.

Artikel 7 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 15 mei 2015.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening auditcommissie.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 23 april 2015.

mr. G. Raaben dr. J.C. Gerritsen

griffier burgemeester