Organisatie | Epe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | BESLUIT MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING 2015 GEMEENTE EPE |
Citeertitel | BESLUIT MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING 2015 GEMEENTE EPE |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 25-11-2016 | Nieuw besluit | 16-12-2014 Gemeenteblad 2014-79767 | 2015-47035 |
Burgemeester en wethouders van Epe
Gelet op de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Epe 2015;
dat de raad in de hiervoor genoemde verordening heeft bepaald dat het college ter uitwerking
van die Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015 nadere regels dient te stellen in een gemeentelijk Besluit maatschappelijke ondersteuning 2015;
vast te stellen het navolgende Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Epe 2015 alsmede het intrekken van het Besluit maatschappelijke ondersteuning 2013, aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Epe op 18 december 2012.
Vanaf 1 januari 2015 worden gemeenten verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de ondersteuning aan burgers die zelf onvoldoende zelfredzaam zijn of onvoldoende in staat zijn tot participatie. De verantwoordelijkheid van de gemeente wordt uitgebreid met taken vanuit de landelijke Awbz (Algemene wet bijzondere ziektekosten). Daarnaast heeft het rijk voor de uitvoering van deze taken forse bezuinigingen aangekondigd. Om de nieuwe taken met een bezuiniging te kunnen uitvoeren, volstaat het niet om de nieuwe taken in de Wmo 2007 onder te brengen. Het rijk heeft om deze reden een nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 gemaakt met andere uitgangspunten. Daarbij hanteert het rijk het adagium dat ‘de voorzieningen terecht moeten komen bij de burgers die het echt niet zelf kunnen regelen en betalen’.
In de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning 2015 zijn de uitgangspunten vanuit de nieuwe Wet en de lokale kaders -zoals geformuleerd in de Sociale Agenda 2008-2015, het Beleidsplan Wmo 2015-2018 en de Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015- vertaald naar regels voor de uitvoering van de Wmo.
In het voor u liggende Besluit maatschappelijke ondersteuning 2015 zijn de financiële regels voor de uitvoering van de Wmo 2015 opgenomen, in aansluiting op de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning 2015.
Met de invoering van de Wmo in 2007 werd de basis gelegd voor ondersteuning dichtbij inwoners en het versterken van de eigen kracht. Was onder de Wet voorziening gehandicapten (Wvg) sprake van een zorgplicht en tamelijk nauwkeurig omschreven voorzieningen, de compensatieplicht van de Wmo vroeg om een nieuwe aanpak die werd vertaald in de gekantelde Wmo verordening 2013, gemeente Epe, met bijbehorende beleidsregels en besluit. Kernbegrippen vormden het leveren van maatwerk, uitgaan van te bereiken resultaten en eigen verantwoordelijkheid. Bij de beoordeling van een aanvraag, of al tijdens het gesprek voorafgaand aan de aanvraag, kwam eerst het resultaat dat bereikt moest worden aan de orde, daarna passeerden de verschillende oplossingen de revue, waaronder mogelijk de individuele voorzieningen.
Bij toekenning van een maatwerkvoorziening voor een bouwkundige of technische woonvoorziening zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
Voor het berekenen van de kosten van eenvoudige standaard woningaanpassingen gelden de normbedragen, zoals opgenomen in de limitatieve lijst. Deze normbedragen worden jaarlijks door de gemeente vastgesteld met behulp van een onafhankelijk bouwkundig calculatiebureau. De standaardaanpassingen kunnen conform de vastgestelde normbedragen uitgevoerd worden door aannemers of installateurs. Indien noodzakelijk kan aan de verhuurder van huurwoningen conform de limitatieve lijst een tegemoetkoming in toezichtskosten en administratiekosten betaald worden.
Het maximumbedrag dat wordt verstrekt bij het bezoekbaar maken van een woning voor een Awbz-bewoner draagt € 2.500,-.
(De Algemene wet bijzondere ziektekosten wordt vanaf 1-1-2015 anders georganiseerd en wordt vervangen door andere regelingen. Lichtere vormen van zorg en ondersteuning uit de Awbz gaan over naar de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Zorgverzekeringswet. Voor zwaardere en langdurige zorg geldt een nieuwe Wet langdurige zorg. Daar waar in het besluit over Awbz-instelling of Awbz-bewoner wordt gesproken wordt bedoeld: een bewoner die in een instelling verblijft en die de indicatie voor langdurig verblijf heeft verzilverd.)
Artikel 6. Tarieven persoonsgebonden budget
Voor alle vormen van ondersteuning waarbij een uurtarief geldt, zijn de volgende tarieven van toepassing:
De normbijdrage, zoals opgenomen in het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015, bedraagt bij lage inkomens maximaal € 19,40 voor een alleenstaande en maximaal € 27,60 voor gehuwden per periode van vier weken, waarbij de volgende inkomensgrenzen gelden:
- ongehuwd persoon, jonger dan 65 jaar: € 22.331,-
- ongehuwd persoon ouder dan 65 jaar: € 16.634,-
- gehuwde personen, een of beide jonger dan 65 jaar: € 27.917,-
Voor de volgende bouwstenen wordt een eigen bijdrage gevraagd, zolang de cliënt hiervan gebruik maakt en waarbij de daadwerkelijke kosten niet worden overschreden, maar tot uiterlijk een periode van 10 jaar:
(Bouwstenen zoals gehanteerd in de inkoopprocedure Wmo. Zie Bijlage: ‘Tarieven Wmo 2015’)
In afwijking van lid 4 van dit artikel wordt geen eigen bijdrage gevraagd bij:
(In de brief van staatssecretaris van Rijn (VWS) van 18 juli 2014 geeft hij aan voornemens te zijn om rolstoelen en overige
hulpmiddelen voor jeugdigen tot 18 jaar vrij te stellen van eigen bijdragen. Vanaf 18 jaar geldt geen eigen bijdrage voor
Epe, 16 december 2014
Burgemeester en wethouders van Epe,
de burgemeester, Ir. H. van der Hoeve MPA
de secretaris, mw. C. Kats.