Organisatie | Wijdemeren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode voor de Wethouders van de gemeente Wijdemeren |
Citeertitel | Gedragscode voor de Wethouders van de gemeente Wijdemeren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 41c, lid 2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-04-2004 | 28-03-2017 | Nieuwe regeling | 25-03-2004 De Brug, De Nieuwsster, De Wiewatwaar, 31-03-2004 | Gedragscode voor de Wethouders van de gemeente Wijdemeren |
Hoofdstuk I: kernbegrippen van bestuurlijke integriteit
Met hun functie staan wethouders voorop in de dienst aan de gemeente. Inzet voor de belangen van de gemeente en van burgers dient daarom het kenmerk te zijn van hun handelingen.
Handelingen van wethouders dienen een aanwijsbaar verband te hebben met de functie die zij vervullen in het gemeentelijk bestuur en met het gemeentelijk belang als primaire richtsnoer.
Wethouders laten belangen niet verstrengelen. De wethouder heeft een actieve instelling om zelfs de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen.
Gegeven de democratische verhoudingen waarbinnen het college opereert en de verantwoordingsbereidheid die van wethouders wordt verwacht, is openheid ten aanzien van handelingen en handelingsredenen een noodzakelijk vereiste.
In het licht van hun voorbeeldfunctie in de omgang met publieke middelen vermijden wethouders gedragingen die als luchthartig geïnterpreteerd kunnen worden.
Kennis en informatie waarover wethouders uit hoofde van hun functie beschikken wordt door hen op een zodanige wijze aangewend dat daarbij geen belangen van de gemeente of van derden worden geschaad.
Wethouders behandelen individuen en instantieswaarmee zij in de uitoefening van hun functie contact hebben zorgvuldig en met respect. Dit houdt in ieder geval in dat individuen en instantiesin gelijke gevallen gelijk behandeld worden en de wethouders in hun reacties hun motiveringen weergeven.
De hier omschreven kernbegrippen dienen als achtergrond en toetssteen voor de nu volgende gedragsregels voor de wethouders. Gedragingen dienen de toets van de kernbegrippen te kunnen doorstaan.
Hoofdstuk II: gedragscode bestuurlijke integriteit
Artikel 5: Aannemen van geschenken en uitnodigingen
Geschenken en giften die een totaalwaarde per jaar van meer dan € 50,- vertegenwoordigen, afkomstig zijn van één persoon of organisatie welke een wethouder uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd en zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht.
Toelichting op Gedragscode voor de Wethouders van de gemeente Wijdemeren
Hoofdstuk I: kernbegrippen van bestuurlijke integriteit
Specifieke toelichting: Zorgvuldigheid
Onder zorgvuldigheid wordt in de model verordening verstaan “individuen en instanties gelijke rechten toe te kennen”. Logischer is om aan te sluiten bij artikel 1 Grondwet, “individuen en instantiesworden in gelijke gevallen gelijk behandeld”.
Het begrip zorgvuldigheid is ook van toepassing op de onderlinge verhoudingen tussen wethouders. Dit zal zich uiten in een collegiaal gedrag, waarbij wethouders onderscheid weten te maken tussen werk en privé leven.
Hoofdstuk II: gedragscode bestuurlijke integriteit
De meeste definities spreken voor zich. Bij de definitie van vertrouwelijke informatie is aansluiting gezocht bij begrippen zoals die in het Nederlandse spraakgebruik gangbaar zijn. Zo kunnen op grond van jurisprudentie de begrippen vertrouwelijk en geheim onderling worden uitgewisseld. Omgang met vertrouwelijke informatie wordt in artikel 8 nader uitgewerkt.
Deze bepaling spreekt voor zich.
Artikel 3: Belangenverstrengeling en aanbesteding
De opgave van financiële belangen is slechts verplicht indien het werkzaamheden betreft die de betreffende bestuurder niet qualitate qua uitoefent. Deze functies zijn immers al bekend binnen de gemeente. De overige bepalingen spreken voor zich.
De gedragscode biedt een extra handvat hoe de wethouder moet handelen bij strijdigheid van nevenfunctie met gemeentelijke belangen en bij kosten gemaakt in verband met de nevenfunctie. Artikel 41c, juncto 15, Gemeentewet beschrijft handelingen die voor wethouders verboden zijn. In verband met mogelijke tegenstrijdigheid van belangen die kan ontstaan, dienen wethouders hun nevenfuncties openbaar te maken. Het gaat daarbij om alle betaalde en onbetaalde functies die naast het collegelidmaatschap worden vervuld. Openbaarmaking volgt uit artikel 41b, juncto 12, Gemeentewet. Registratie van nevenfuncties van wethouders wordt onderhouden door de gemeentesecretaris.
Artikel 5: Aannemen van geschenken en uitnodigingen
De werkzaamheden van een wethouder brengen met zich mee dat een netwerk in stand gehouden moet worden. De leden van het college hebben contact met andere overheden, het bedrijfsleven en de burgers waar niet altijd rechtstreeks zicht op is. In dit kader kan er sprake zijn van uitnodigingen voor lunches, recepties en diners die men ontvangt uit hoofde van de functie. Omgekeerd kan ook het college relaties uitnodigen. Daarnaast krijgen wethouders zo nu en dan geschenken of faciliteiten aangeboden. Gekozen is voor een duidelijke meldingsplicht voor geschenken met een geldwaarde van meer dan € 50,--. In alle gevallen dient het belang dat de gemeente heeft bij deze uitnodigingen en geschenken verantwoord te kunnen worden. Te allen tijde dienen wel de subsidiariteit en proportionaliteit bij de uitnodiging of het geschenk in acht te worden genomen. Het gekozen middel moet zich dus evenredig verhouden tot het doel.
Artikel 6: Reizen, verblijven en werkbezoeken
De ambtsuitoefening van de wethouder kan uitnodigingen met zich meebrengen voor (buitenlandse) reizen, verblijven en werkbezoeken. Deze bepaling vraagt de wethouder openheid te geven omtrent zijn reizen, verblijven en werkbezoeken. Daarnaast geeft deze bepaling duidelijkheid daar waar het gaat om kosten van meereizende partners of derden en de eventuele verlenging van de reis.
Artikel 7: Gebruik gemeentelijke faciliteiten en declaraties
Declaraties moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
Artikel 8: Omgaan met informatie
De wethouder gaat in zijn algemeenheid vertrouwelijk om met kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, zo stellen de kernbegrippen van hoofdstuk I. Vertrouwelijkheid hangt samen met het terughoudend en zorgvuldig naar buiten brengen van uit hoofde van de functie verkregen informatie. Met de kennis en informatie mag geen schade aan de gemeente of derden wordt toegebracht.
Met het begrip vertrouwelijke informatie wordt deze algemene handelswijze specifieker in-gevuld. Vertrouwelijke informatie wordt duidelijk als zodanig door raad, college of burgemeester bestempeld. Dit kan op grond van verschillende artikelen in de Gemeentewet over de geheimhoudingsplicht. In de eerstkomende vergadering van de raad, het college of de commissievergadering moet de geheimhoudingsplicht worden bekrachtigd. Gebeurt dit niet, dan vervalt de geheimhoudingsplicht. Het opleggen van een geheimhoudingsplicht is geen besluit in de zin van artikel 1:3 Awb. De bekrachtiging door de raads- of collegevergadering is dit wel. Het schenden van de geheimhoudingsplicht wordt door artikel 272 Wetboek van Strafrecht strafrechtelijk gesanctioneerd met een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie (€ 11 250,--).
De Gemeentewet geeft in artikel 169 drie categorieën aan wanneer het college de raad informeert.Ten eerste als de raad daarom vraagt, daarnaast de gevallen genoemd in artikel 160 lid 1 e,f,g en h Gemeentewet. De derde categorie is als de uitvoering van bevoegdheden “ingrijpende gevolgen” voor de gemeente kan hebben. Memorie van Toelichting of jurisprudentie geven tot op heden geen inzicht in wat ingrijpende gevolgen zijn. Omdat zowel bij college als bij de raad behoefte bestaat om hier helderheid in te krijgen is besloten een beschrijving op te nemen.