Organisatie | Wijdemeren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode voor de Burgemeester van de gemeente Wijdemeren |
Citeertitel | Gedragscode voor de Burgemeester van de gemeente Wijdemeren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 69, lid 2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-04-2004 | 28-03-2017 | Nieuwe regeling | 25-03-2004 De Brug, De Nieuwsster, De Wiewatwaar, 31-03-2004 | Gedragscode voor de Burgemeester van de gemeente Wijdemeren |
Hoofdstuk I: kernbegrippen van bestuurlijke integriteit
Met zijn functie staat de burgemeester voorop in de dienst aan de gemeente. Inzet voor de belangen van de gemeente en van de burgers dient daarom het kenmerk te zijn van zijn handelingen.
Handelingen van de burgemeester dienen een aanwijsbaar verband te hebben met de functie die hij vervult in het gemeentelijk bestuur en met het gemeentelijk belang als primaire richtsnoer.
De burgemeester laat belangen niet verstrengelen. De burgemeester heeft een actieve instelling om zelfs de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen.
Gegeven de democratische verhoudingen waarbinnen de burgemeester opereert en de verantwoordingsbereidheid die van de burgemeester wordt verwacht is openheid ten aanzien van handelingen en handelingsredenen een noodzakelijk vereiste.
In het licht van zijn voorbeeldfunctie in de omgang met publieke middelen vermijdt de burgemeester gedragingen die als luchthartig geïnterpreteerd kunnen worden.
Kennis en informatie waarover de burgemeester uit hoofde van zijn functie beschikt wordt door hem op een zodanige wijze aangewend dat daarbij geen belangen van de gemeente of van derden worden geschaad.
De burgemeester behandelt individuen en instantieswaarmee hij in de uitoefening van hun functie contact heeft zorgvuldig en met respect. Dit houdt in ieder geval in dat individuen en instantiesin gelijke gevallen gelijk behandeld worden en de burgemeester in zijn reactie zijn motivering weergeeft.
De hier omschreven kernbegrippen dienen als achtergrond en toetssteen voor de nu volgende gedragsregels voor de burgemeester. Gedragingen dienen de toets van de kernbegrippen te kunnen doorstaan.
Hoofdstuk II: gedragscode bestuurlijke integriteit
Artikel 3: Verschillende voorzittersrollen
De burgemeester geeft bij zijn handelen aan of hij optreedt als voorzitter van de raad, als voorzitter van het college, of als portefeuillehouder, daar waar zijn verschillende rollen onduidelijkheid kan geven.
Artikel 6: Aannemen van geschenken en uitnodigingen
Geschenken en giften die een totaalwaarde per jaar van meer dan € 50,- vertegenwoordigen, afkomstig zijn van één persoon of organisatie, welke een burgemeester uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd en zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht.
Toelichting op Gedragscode voor de Burgemeester van de gemeente Wijdemeren
Hoofdstuk I: kernbegrippen van bestuurlijke integriteit
Specifieke toelichting: Zorgvuldigheid
Onder zorgvuldigheid wordt in de model verordening verstaan “individuen en instanties gelijke rechten toe te kennen”. Logischer is om aan te sluiten bij artikel 1 Grondwet, “individuen en instantiesworden in gelijke gevallen gelijk behandeld”.
Het begrip zorgvuldigheid is ook van toepassing op de onderlinge verhoudingen in het college en tussen de raad en zijn voorzitter. Dit zal zich uiten in een collegiaal gedrag, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen werk en privé leven.
Hoofdstuk II: gedragscode bestuurlijke integriteit
De meeste definities spreken voor zich. Bij de definitie voor vertrouwelijke informatie is aansluiting gezocht bij begrippen zoals die in het Nederlandse spraakgebruik gangbaar zijn. Zo kunnen op grond van jurisprudentie de begrippen vertrouwelijk en geheim onderling worden uitgewisseld. Omgang met vertrouwelijke informatie wordt in artikel 8 nader uitgewerkt.
Deze bepaling spreekt voor zich.
Artikel 3: Verschillende voorzittersrollen
Door de invoering van de dualisering van het gemeentebestuur kwam de burgemeester in een bestuurlijke spagaat te zitten. In de praktijk levert dit niet veel problemen op, zolang voor betrokken partijen steeds maar duidelijk is in welke hoedanigheid de burgemeester bij zijn handelen optreedt.
Artikel 4: Belangenverstrengeling en aanbesteding
De opgave van financiële belangen is slechts verplicht indien het werkzaamheden betreft die de burgemeester niet qualitate qua uitoefent. Deze functies zijn immers al bekend binnen de gemeente. De overige bepalingen spreken voor zich.
De gedragscode biedt een extra handvat hoe de burgemeester moet handelen bij strijdigheid van nevenfunctie met gemeentelijke belangen en kosten gemaakt in verband met de nevenfunctie. Artikel 69c, juncto 15, Gemeentewet beschrijft handelingen die voor de burgemeester verboden zijn. In verband met mogelijke tegenstrijdigheid van belangen die kan ontstaan, dient de burgemeester zijn nevenfuncties openbaar te maken. Het gaat daarbij om alle betaalde en onbetaalde functies die hij naast zijn functie vervuld.
Artikel 6: Aannemen van geschenken en uitnodigingen
De werkzaamheden van een burgemeester brengen met zich mee dat een netwerk in stand gehouden moet worden. De burgemeester heeft contact met andere overheden, het bedrijfsleven en de burgers waar niet altijd rechtstreeks zicht op is. In dit kader kan er sprake zijn van uitnodigingen voor lunches, recepties en diners die men ontvangt uit hoofde van de functie. Omgekeerd kan de burgemeester ook relaties uitnodigen. Daarnaast krijgt de burgemeester zo nu en dan geschenken of faciliteiten aangeboden. Gekozen is voor een duidelijke meldingsplicht voor geschenken met een geldwaarde van meer dan € 50,--.
In alle gevallen dient het belang dat de gemeente heeft bij deze uitnodigingen en geschenken verantwoord te kunnen worden. Te allen tijde dienen wel de subsidiariteit en proportionaliteit bij de uitnodiging of het geschenk in acht te worden genomen. Het gekozen middel moet zich dus evenredig verhouden tot het doel.
Artikel 7: Reizen, verblijven en werkbezoeken
De ambtsuitoefening van de burgemeester kan uitnodigingen met zich meebrengen voor (buitenlandse) reizen, verblijven en werkbezoeken. Deze bepaling vraagt de burgemeester openheid te geven omtrent zijn reizen, verblijven en werkbezoeken. Daarnaast geeft deze bepaling duidelijkheid daar waar het gaat om kosten van meereizende partners of derden, en de eventuele verlenging van de reis.
Artikel 8: Gebruik gemeentelijke faciliteiten en declaraties
Declaraties moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
Artikel 9: Omgaan met informatie
De burgemeester gaat in zijn algemeenheid vertrouwelijk om met kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, zo stellen de kernbegrippen uit hoofdstuk I. Vertrouwelijkheid hangt samen met het terughoudend en zorgvuldig naar buiten brengen van uit hoofde van de functie verkregen informatie. Met de kennis en informatie mag geen schade aan de gemeente of derden wordt toegebracht.
Met het begrip vertrouwelijke informatie wordt deze algemene handelswijze specifieker in-gevuld. Vertrouwelijke informatie wordt duidelijk als zodanig door raad, college of burgemeester bestempeld. Dit kan op grond van verschillende artikelen in de Gemeentewet over de geheimhoudingsplicht. In de eerstkomende vergadering van de raad, het college of de commissievergadering moet de geheimhoudingsplicht worden bekrachtigd. Gebeurt dit niet, dan vervalt de geheimhoudingsplicht. Het opleggen van een geheimhoudingsplicht is geen besluit in de zin van artikel 1:3 Awb. De bekrachtiging door de raads- of collegevergadering is dit wel. Het schenden van de geheimhoudingsplicht wordt door artikel 272 Wetboek van Strafrecht strafrechtelijk gesanctioneerd met een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie (€ 11 250,--).
De Gemeentewet geeft in artikel 169 drie categorieën aan wanneer de raad wordt geïnformeerd.Ten eerste als de raad daarom vraagt, daarnaast de gevallen genoemd in artikel 160 lid 1 e,f,g en h Gemeentewet. De derde categorie is als de uitvoering van bevoegdheden “ingrijpende gevolgen” voor de gemeente kan hebben. Memorie van Toelichting of jurisprudentie geven tot op heden geen inzicht in wat ingrijpende gevolgen zijn. Omdat zowel bij college als bij de raad behoefte bestaat om hier helderheid in te krijgen is besloten een beschrijving op te nemen.