Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noord-Beveland

Nadere regels voor het houden van evenementen in gebouwen 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoord-Beveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels voor het houden van evenementen in gebouwen 2015
CiteertitelNadere regels voor het houden van evenementen in gebouwen
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is niet meer geldig door de vaststelling van de nieuwe algemene plaatselijke verordening: Algemene plaatselijke verordening Noord-Beveland 2016 (APV).

Deze regeling vervangt de Nadere regels voor het houden van evenementen in gebouwen 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Plaatselijke Verordening Noord-Beveland 2014 (APV), art. 2.25, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-03-201501-07-2016nieuwe regeling

03-03-2015

Elektronisch Gemeenteblad, 2015, 26204

20150303/5

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels voor het houden van evenementen in gebouwen 2015

 

 

Artikel 1 Algemeen

Als er bij een evenement van meer dan 50 personen, gebruik gemaakt wordt van een gebouw waarvan de gebruiksfunctie anders is dan ten tijde van de aanvraag waaraan het pand is getoetst, dient er een gebruiksmelding te worden gedaan op basis van het Bouwbesluit 2012. Er dient dan te worden voldaan aan ten minste Bouwbesluit 2012 bestaande bouw voor de betreffende functie.

Hoofdstuk 6 en 7 van het Bouwbesluit 2012 zijn dan van toepassing bij tijdelijk ander gebruik van een bouwwerk. Is er voor het gebouw reeds een gebruiksvergunning verleend dan blijft deze van kracht.

Artikel 2 Overnachten

  • 1.

    Overnachten in een daarvoor niet bestemd bouwwerk is uitsluitend toegestaan als het bouwwerk kan voldoen aan Bouwbesluit 2012 bestaande bouw aan logies functie.

  • 2.

    De brandveiligheidinstallaties moeten altijd voldoen aan de eisen gesteld in het Bouwbesluit 2012. Het gebruik van een tijdelijke (draadloze) brandmeld- en ontruimingsalarminstallatie is toegestaan.

  • 3.

    Als niet aan de voorschriften voor (sub)brand- en rookcompartimentering kan worden voldaan, dient er aan de volgende voorwaarden te worden voldaan, als zijnde gelijkwaardige* oplossing worden beschouwd:

    • a.

      alle slaapruimten liggen op de begane grond,

    • b.

      in alle slaapruimten geldt een rookverbod en een verbod op de aanwezigheid van open vuur,

    • c.

      elke slaapgebied beschikt over een directe uitgang naar het aansluitende terrein (naar buiten), en,

    • d.

      en het aantal personen per ruimte is niet hoger dan 1 persoon per 5m2.

    • e.

      de ruimtes waarin geslapen wordt zijn voorzien van rookmelders volgens de NEN 2555 of wel de NEN 2535.

    *NB Deze gelijkwaardigheid geldt uitsluitend voor incidentele niet commerciële gevallen, zoals overnachtingen in scholen, bij sportverenigingen en in scoutingclubhuizen. Het betreft in deze gevallen de eigen leerlingen of leden die overnachten. Verhuur aan derden in combinatie met deze gelijkwaardigheid is dus niet toegestaan.

  • 4.

    Voor gebouwen zonder gebruiksvergunning zal, indien er sprake is van tijdelijk nachtverblijf van meer dan 10 personen, een gebruiksvergunning brandveilig gebruik moeten worden aangevraagd, op grond van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO).

Artikel 3 Beveiliging

  • 1

    Overnachten van niet zelfredzame personen en bedlegerige personen.

  • 2

    In elke ruimte waarin wordt overnacht, moet ten minste één persoon van 18 jaar of ouder aanwezig zijn die bij deze groep overnacht. Deze persoon heeft tot taak om bij een ontruiming de aanwezigen naar buiten te begeleiden en daar de compleetheid van de groep te checken. Hij/ zij moet daarnaast beschikken over een geldig certificaat Bedrijfshulpverlener (BHV) en mag niet onder invloed van alcohol of drugs verkeren.

    Het aantal wordt bepaald door de leeftijd en de mate van zelfredzaamheid van de aanwezig personen.

    • -

      4 jaar tot 6 jaar: 1 hulpverlener op 5 personen;

    • -

      6 jaar tot 13 jaar: 1 hulpverlener op 10 personen;

    • -

      13 jaar en ouder: 1 hulpverlener op 50 personen.

  • 3

    Er dient tijdens het evenement een telefoon aanwezig te zijn waar ingeval van een calamiteit het alarmnummer 112 mee kan worden gebeld;

  • 4

    Ontruiming en interne organisatie

    • a.

      Indien de inrichting niet beroepbaar is, moeten organisatorische maatregelen voorzien in mogelijkheden voor een adequate ontruiming.

    • b

      In het calamiteitenplan voor het evenement zijn de maatregelen voor ontruiming en interne organisatie opgenomen.

    • c

      Gedurende de tijd dat personen in het bouwwerk aanwezig zijn, moet een voor de naleving van de eisen verantwoordelijk persoon aanwezig zijn, die toeziet op de gestelde voorwaarden.

    • d

      Een instructie "Hoe te handelen bij brand" moet:

      • a.

        Op de door de met controle belaste functionarissen van de gemeente aan te wijzen plaatsen worden opgehangen;

      • b.

        Aan alle belanghebbende kenbaar worden gemaakt;

      • c.

        Aan personeel te worden uitgereikt;

      • d.

        Geïnstrueerd worden aan personeel;

      • e.

        Opgesteld zijn conform de NEN 8112 en moet goedgekeurd zijn door het bevoegd gezag.

  • 5

    In verband met de brandveiligheid kan het bevoegd gezag bepalen, dat een wachtdienst wordt ingesteld. Deze wachtdienst moet geschieden door gediplomeerd en ter zake geïnstrueerd personeel.

Artikel 4 Aanwijzingen

Aanwijzingen die door of namens de brandweer gegeven worden in het belang van de brandveiligheid, moeten stipt en onverwijld worden opgevolgd.

Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1

    De “Nadere regels voor het houden van evenementen in gebouwen 2010” van 24 augustus 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde van in werking treding.

  • 2

    Deze nadere regels treden op 30 maart 2015 in werking.

  • 3

    Deze nadere regels wordt aangehaald als "Nadere regels voor het houden van evenementen in gebouwen".