Organisatie | Giessenlanden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Marktverordening Giessenlanden 2015 |
Citeertitel | Marktverordening Giessenlanden 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 149 en 229, eerste lid, aanhef en onder b, van de Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-04-2015 | 17-10-2019 | Vervangt Standplaatsen- en ventvergunningenverordening Giessenlanden 1987 | 26-03-2015 | Onbekend |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Deze verordening is van toepassing op alle door burgemeester en wethouders ingestelde warenmarkten die op gezette tijden worden gehouden.
De verordening is niet van toepassing op jaarmarkten, braderieën en individuele standplaatsen op grond van de APV.
Hoofdstuk 2. Vaste-vergunningen
De inschrijving wordt doorgehaald als aan de kandidaat een vaste-vergunning is toegekend, als hij reeds 3 keren heeft afgezien van een vaste-vergunning waarvoor hij overeenkomstig het volgende lid in aanmerking kwam,op zijn schriftelijke aanvraag, na zijn overlijden, als hij onder curatele is gesteld of als hij niet vóór 1 januari van het lopende jaar een aanvraag om verlenging voor dat jaar heeft gedaan.
Als er ruimte is om een nieuwe vaste-vergunning toe te kennen, komt daarvoor als eerste in aanmerking de hoogstgeplaatste kandidaat die op de wachtlijst staat en die voldoet aan de vereisten voor toekenning. Daarna komen andere aanvragers in aanmerking, in volgorde van indiening van hun aanvraag tot plaatsing op de wachtlijst. De kandidaat die in aanmerking komt voor de vergunning dient daarvoor binnen 4 weken een aanvraag in te dienen.
Artikel 6. Overschrijven vaste-vergunning
Wenst de houder van een vaste-vergunning niet langer zelf gebruik te maken van de vergunning of is hij overleden of onder curatele gesteld, dan kunnen burgemeester en wethouders op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of zijn curator devergunning overschrijven op naam van zijn echtgenoot, geregistreerde partner of andere persoon met wie hij duurzaam samenwoonde, of zijn kind.
Kan deze weg niet worden gevolgd, dan kan de vergunning op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of zijn curator worden overgeschreven op een medewerker van de vergunninghouder of de mede-eigenaar van diens bedrijf als deze ten minste 1 jaar in loondienst heeft gewerkt bij de vergunninghouder of heeft gefunctioneerd als mede-eigenaar.
Artikel 7. Intrekking en vervallen vaste-vergunning
Burgemeester en wethouders kunnen een vaste-vergunning voor bepaalde of onbepaalde tijd intrekken:
als instandhouding van de vergunning voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de bepalingen in deze verordening te dienen doelen. Behoudens in het geval er sprake is van een dringend belang, wordt dit minimaal een jaar vóórdat de vergunning wordt ingetrokken aan belanghebbende(n) bekendgemaakt.
Artikel 9. Dagplaatsvergunning
Een dagplaatsvergunning kan worden verleend voor het innemen van een standplaats voor het uitoefenen van markthandel op een markt op plaatsen die niet zullen worden ingenomen door de houder van een vaste-vergunning omdat voor de plaats geen vergunning geldt, de vergunning is vervallen of omdat de vergunninghouder niet in staat is de plaats in te nemen.
Hoofdstuk 4. Algemene bepalingen voor vergunninghouders
De houder van een vaste-vergunning of van een dagplaatsvergunning kan zich doen bijstaan door een of meer andere personen.
Degene die een standplaats wenst in te nemen of inneemt op een markt is op eerste verzoek van een toezichthouder verplicht aan te tonen dat hij daartoe gerechtigd is.
Artikel 13. Markt veilig & schoonhouden
Een vergunninghouder is verplicht afval, waaronder verpakkingsmateriaal, dat tijdens de door hem uitgeoefende verkoop op zijn standplaats vrij komt zodanig te bewaren dat het marktterrein daardoor niet wordt verontreinigd en het afval niet door onbevoegden kan worden verwijderd. Hij voert het afval onmiddellijk na afloop van de markt af of laat het afvoeren.
Met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze verordening bepaalde zijn belast de door burgemeester en wethouders aangewezen toezichthouders.
Artikel 15. Onmiddellijke verwijdering
Burgemeester en wethouders kunnen een vergunninghouder of iemand die hem bijstaat of vervangt gelasten zich onmiddellijk van de markt te verwijderen als deze zich op de markt schuldig heeft gemaakt aan wangedrag of aan bedrog of een bij of krachtens deze verordening gestelde bepaling heeft overtreden.
Artikel 17. Intrekking oude verordening en overgangsrecht
Een krachtens de Standplaatsen- en ventvergunningenverordening Giessenlanden 1987 verleende vergunning of ontheffing geldt als vergunning of ontheffing verleendkrachtens deze verordening. Burgemeester en wethouders kunnen deze ambtshalve vervangen door een vergunning of ontheffing krachtens deze verordening. Ambtshalve vervanging kan gepaard gaan met een wijziging van beperkingen en voorschriften.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 26 maart 2015.
De griffier,
mevr. mr. A. van Dijk - van den Hoef
De voorzitter,
ir. W.E. ten Kate
Artikel I: Marktverordening 2015
Het doel van deze verordening is in principe tweeledig. Ten eerste worden hiermee de kaders gecreëerd om markten zodanig te (her)organiseren dat de gemeentelijke belangen beschermd worden en dat de markten tegelijkertijd aantrekkelijk blijven voor zowel consumenten als marktkooplieden en – voor zover gemeenten daar invloed op kunnen uitoefenen – dat er een divers aanbod is dat van goede kwaliteit is. Ten tweede heeft deze verordening tot doel dit alles op een overzichtelijke, duidelijke manier te regelen, ontdaan van overbodige regels en administratieve lasten.
Daarnaast vindt er een dereguleringsslag plaats. Op basis van de oude verordening moeten standplaatshouders jaarlijks een vergunning aanvragen. Op basis van deze verordening krijgen standplaatshouders een vergunning voor onbepaalde tijd.
Op grond van artikel 160, eerste lid, aanhef en onderdeel h, van de Gemeentewet (hierna: Gemw) kunnen burgemeester en wethouders jaarmarkten of gewone marktdagen instellen (en afschaffen of veranderen).
Wanneer er sprake is van een markt of losse standplaats is afhankelijk van de gemeente en de grootte van de weekmarkt. In de jurisprudentie wordt bijvoorbeeld bij 6 tot 8 standplaatsen bij elkaar gesproken van marktvorming of naar aanleiding van de plaatselijke situatie het als een markt kan worden aangemerkt. In dat geval dient het college een groep standplaatsen als markt in te stellen en is de marktverordening van toepassing. Dit betekent dat niet alles in de standplaatsvergunning hoeft te worden geregeld. Daarnaast kan er ook een gebied als markt ingesteld worden daar waar nog geen markt is ontstaan.
De regulering van andere ambulante handel dan waarop deze verordening van toepassing is, is te vinden in de Algemene Plaatselijke Verordening. De APV bevat bijvoorbeeld het vergunningstelsel voor evenementen, zoals braderieën, standplaatsen niet zijnde standplaatsen op markten. Uit de in APV opgenomen bepalingen blijkt steeds dat deze niet van toepassing zijn op door burgemeester en wethouders op grond van artikel 160, eerste lid, aanhef en onder h, van de Gemw ingestelde markten.
Dit artikel schrijft voor dat burgemeester en wethouders per markt een inrichtingsplan vast dienen te stellen en regelt wat daarin geregeld moet en kan worden. Zo kan per markt onder andere bepaald worden wat de markttijd is en welke delen van de markt bestemd zijn voor welke marktactiviteiten Ieder inrichtingsplan dient voorzien te zijn van een kaart waarop het hierboven genoemde is aangegeven.
Voor alle markten geldt hetzelfde wachtstelsel voor het toekennen van nieuwe vergunningen (wachtlijststelsel). De marktverordening vermeldt alleen dit stelsel en kan daardoor in het inrichtingsplan achterwege blijven.
Vaste-vergunningen gelden in beginsel voor onbepaalde tijd, maar hier kan in individuele gevallen van worden afgeweken (tweede lid). Bijvoorbeeld als gewerkt wordt met een ‘proefperiode’. Bij bijzondere gevallen (eveneens tweede lid) kan een andere standplaats worden aangewezen.
Door de koppeling van de vergunning aan een natuurlijke persoon en eventueel de beperking tot één vergunning per persoon per markt of voor de gemeente (lid 4) wordt een zo eerlijk mogelijke verdeling van vergunningen bewerkstelligd. Uiteraard kan het wel zo zijn dat de natuurlijke persoon een onderneming drijft in de vorm van een rechtspersoon. Ook dan wordt een natuurlijke persoon (bijvoorbeeld de bedrijfsleider) aangemerkt als vergunninghouder. Het is dus niet mogelijk de vergunning op naam van de rechtspersoon te stellen.
Doordat de eis van handelingsbekwaamheid niet gekoppeld is aan een minimumleeftijd (eveneens lid 4) komen ook zestien- en zeventienjarigen aan wie door de kantonrechter handlichting is verleend in aanmerking voor een vergunning. Er is geen reden om minderjarigen die in het rechtsverkeer als handelingsbekwaam beschouwd worden, van de vergunning uit te sluiten.
Het vereiste ‘gerechtigd in Nederland arbeid te verrichten’ (eveneens lid 4) ziet met name op vreemdelingen die een vergunning ingevolge de Wet arbeid vreemdelingen nodig hebben.
Inrichtingsplannen zijn van een zo’n belang voor het ordenen van de markten dat ze door burgemeester en wethouders zelf behoren te worden vastgesteld.
Artikelen 5. Wachtlijststelsel
Om in aanmerking te komen voor een standplaats op één van de warenmarkten waarop deze verordening van toepassing is wordt het wachtlijststelsel gehanteerd. Onze markten en gegadigden zijn te gering om bv. een selectiestelsel op te richten.
Om rechtszekerheid aan de aanvrager te verschaffen, krijgt deze een bewijs van zijn inschrijving op de wachtlijst (artikel 6, vierde lid). Wel dient de aanvrager jaarlijks (vóór 1 januari) zijn inschrijving te verlengen. Deze jaarlijkse verlenging is wenselijk om controle te houden op het systeem en om de gegadigden gemotiveerd te houden.
Artikel 6. Overschrijven vaste-vergunning
Dit artikel regelt de gevallen en voorwaarden waaronder het mogelijk is om vaste-vergunningen over te schrijven. Het gaat om overschrijving van een vaste-vergunning met alle daaraan verbonden voorwaarden en beperkingen, waaronder dus de nader bepaalde individuele standplaats.
Artikel 7. Intrekking en vervallen vaste-vergunning
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 8. Persoonlijk innemen standplaats; vervanging
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 9. Dagplaatsvergunning
Het in aanmerking nemen van een langere termijn ex artikel 12, derde lid, betekent dat langer dan vier marktdagen wordt ‘teruggekeken’ om te zien of de betrokkene zich heeft misdragen of in gebreke is gebleven met de betaling van zijn marktgeld
Hoofdstuk 4. Algemene bepalingen voor vergunninghouders (artikel 10 t/m 13)
De inhoud van deze artikelen spreken voor zich.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 15. Onmiddellijke verwijdering
In artikel 125 van de Gemw is bepaald dat het gemeentebestuur onder andere ter uitvoering van gemeentelijke verordeningen de bevoegdheid heeft een last onder bestuursdwang op te leggen. Artikel 20 geeft burgemeester en wethouders de bevoegdheid om een bijzondere vorm van bestuursdwang (verwijdering) toe te passen als een vergunninghouder zich schuldig maakt aan wangedrag of bedrog op de markt of bij andere overtredingen van de marktverordening.
Bij deze vorm van bestuursdwang wordt spoedeisendheid als bedoeld in artikel 5:31, eerste lid, van de Awb, verondersteld. Dan kan de bestuursdwang worden toegepast zonder voorafgaande last. Bij zéér spoedeisende gevallen, waarbij een besluit niet kan worden afgewacht, kan bestuursdwang onmiddellijk worden toegepast (artikel 5:31, tweede lid, van de Awb). Wel dient het besluit in dat geval achteraf alsnog bekendgemaakt te worden overeenkomstig artikel 5:31, tweede lid, van de Awb jo. artikel 5:24, derde lid, van de Awb. Het hangt van de omstandigheden van het geval af of er sprake is van een spoedeisend geval, of misschien zelfs van een zeer spoedeisend geval.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 17. Intrekking oude verordening en overgangsrecht
Deze marktverordening vervangt de Standplaatsen- en ventvergunningenverordening Giessenlanden 1987.