Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
bedrijfstijd: de tijd waarin de medewerker op een gemeentelijke
werklocatiewerkzaamheden kan verrichten;
- b.
CAR-UWO: Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en
Uitvoeringsovereenkomst;
- c.
college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Krimpenerwaard;
- d.
dagvenster: periode waarbinnen de medewerker die valt onder
destandaardregeling zijn werkzaamheden kan verrichten;
- e.
feitelijke arbeidsduur: feitelijke arbeidsduur per week, als bedoeld
in artikel 1:1, 1e lid,onder h van de CAR-UWO;
- f.
formele arbeidsduur: formele arbeidsduur per week, als bedoeld in
artikel 1:1, 1e lid,onder g van de CAR-UWO;
- g.
leidinggevende: degene aan wie de medewerker, volgens de
hiërarchische organisatiestructuur verantwoording aflegt;
- h.
medewerker: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1, 1e
lid, onder a van de CAR-UWO;
- i.
werktijd: werktijd, als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid,
onder n van de CAR-UWO.
Reikwijdte
Artikel 2
- 1.
Deze regeling is van toepassing op alle medewerkers werkzaam bij de
gemeente en bestaat uit een standaardregeling en een bijzondere
regeling.
- 2.
De standaardregeling geldt voor medewerkers die
(enige) regelruimte hebben voorhet bepalen
van hun werktijden.
- 3.
De bijzondere regeling geldt voor medewerkers, waarvoor de
individuele werktijden eenzijdig door het college wordt vastgesteld
en voor de medewerker die geen overeenstemming bereikt met de
leidinggevende over de werktijden.
- 4.
Het college bepaalt welke functies, functiegroep(en) of teams onder
de bijzondere regeling vallen. Deze staan genoemd in bijlage A bij
deze regeling.
Arbeidsduur
Artikel 3
- 1.
De formele arbeidsduur bedraagt bij een voltijd dienstverband
gemiddeld 36 uur per weeken na correctie van de lokaal erkende
feestdagen ten hoogste 1824 uur per kalenderjaar. Voor een deeltijd
dienstverband geldt dit naar rato.
- 2.
De feitelijke arbeidsduur kan afwijken van de formele arbeidsduur,
met in achtneming van de artikelen uit hoofdstuk 4 van de
CAR-UWO.
- 3.
De arbeidsduur bedraagt in overleg met de leidinggevende maximaal 11
uur per dag enmaximaal 50 uur per week. Daarbij wordt de geldende
formele arbeidsduur perkalenderjaar niet overschreden.
Pauze
Artikel 4
- 1.
De medewerker moet na 5,5 uur werken op een dag tenminste 30 minuten
pauzeren.
- 2.
De medewerker die op een dag meer dan 10 uur werkt, moet na 5,5 uur
tenminste 45 minuten pauzeren.
- 3.
De pauzes in het 1e en 2e lid kunnen worden
gesplitst in pauzes van elk tenminste 15 minuten.
- 4.
De pauze is geen werktijd.
Lokaal erkende feest en
brugdagen
Artikel 5
- 1.
Goede Vrijdag en Bevrijdingsdag (5
mei) zijn aangewezen als lokaal erkende feest- of
gedenkdag.
- 2.
De secretaris kan in overleg met de Ondernemingsraad per
kalenderjaar maximaal twee brugdagen aanwijzen. Dit zijn werkdagen
waarop niet wordt gewerkt. Bij het vaststellen van een dienstrooster
en de werktijden van enig kalenderjaar wordt rekening gehouden met
deze brugdagen.
- 3.
Een brugdag kost zoveel vakantie- of verlofuren als de medewerker op
die dag volgens dewerkafspraken zou werken.
Reistijd
Artikel 6
- 1.
Reistijd voor woon-werkverkeer wordt in principe niet aangemerkt als
werktijd. Hetzelfde geldt voor het woon-(bij)scholingsverkeer. In
overleg met de leidinggevende kunnen in bij het reizen met OV vooraf
afspraken worden gemaakt om in dat geval (een gedeelte) van de
reistijd als werktijd aan te merken.
- 2.
Dienstreizen en alle reizen die worden gemaakt in het kader van een
beschikbaarheidsdienst zijn werktijd.
Afwezigheid
Artikel 7
- 1.
Het uitgangspunt is dat de medewerker afspraken voor dokters-,
tandarts- enziekenhuisbezoek buiten de werktijd maakt.
- 2.
Wanneer het niet mogelijk is om een bezoek als bedoeld in het
1e lid buiten de werktijd te laten plaats vinden, treden
de leidinggevende en de medewerker in overleg over of en zo ja hoe
de medewerker die uren compenseert.
- 3.
In afwijking van het 1e lid wordt een bezoek aan de
bedrijfsarts aangemerkt als werktijd.
Meenemen van
uren
Artikel 8
- 1.
Uitgangspunt is dat de in een bepaald kalenderjaar toegekende en
opgebouwde vakantie- en overige verlofuren in hetzelfde kalenderjaar
worden opgenomen.
- 2.
Aan het einde van het kalenderjaar kunnen maximaal 72 vakantie-
en/of verlofurenworden meegenomen naar het volgende kalenderjaar.
Voor een deeltijd dienstverbandgeldt dit naar rato.
De standaardregeling
Dagvenster
Artikel 9
De medewerker verricht de werkzaamheden binnen het dagvenster dat loopt van
maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 uur en 22.00 uur.
Bedrijfstijd
Artikel 10
De bedrijfstijd is op maandag tot en met vrijdag voor de volgende
werklocaties:
- a.
de kantoorlocaties in de woonkernen Bergambacht, Lekkerkerk,
Schoonhoven en Stolwijk tussen 7.00 uur en 19.00 uur;
- b.
voor de serviceloketten van de afdeling Klantcontactcentrum gelden
afwijkende bedrijfstijden. Deze bedrijfstijden staan op bijlage A
vermeld;
- c.
de gemeentewerven in de woonkernen Bergambacht, Lekkerkerk,
Ouderkerk aan den IJssel, Schoonhoven en Stolwijk tussen 07.00 uur
en 19.00 uur;
Bezetting en werkafspraken
Artikel 11
- 1.
De leidinggevende is verantwoordelijk voor de bezetting van het
team.
- 2.
Jaarlijks worden tussen de leidinggevende en de medewerker
basisafsprakengemaakt over werktijden, verlof en werkplanning binnen
het dagvenster, waarbij eerdereafspraken worden geëvalueerd. Deze
afspraken worden schriftelijk vastgelegd. Bijstelling van de
afspraken kan tussentijds en in overleg plaatsvinden.
- 3.
Uitgangspunt bij het maken van de basisafspraken over werktijden is
een efficiënte eneffectieve bedrijfsvoering, een goede procesgang
van de werkzaamheden binnen hetteam, bereikbaarheid voor de klanten
en een optimale samenwerking tussen de teams.
- 4.
De volgende onderwerpen worden in ieder geval besproken:
- a.
de onderwerpen genoemd in het 2e en 3e
lid van dit artikel;
- b.
afspraken over tijd- en plaatsonafhankelijk werken;
- c.
aanwezigheid/beschikbaarheid op aangewezen momenten.
- 5.
Wanneer de medewerker binnen het dagvenster werkzaamheden moet
verrichten buitende afgesproken werktijd, dan wordt de gewerkte tijd
op een ander momentgecompenseerd. De leidinggevende en de medewerker
maken samen afspraken over hoedeze tijd wordt gecompenseerd.
Buitendagvenstervergoeding
Artikel 12
- 1.
De medewerker die vanwege het dienstbelang buiten het dagvenster
werkzaamheden verricht, heeft recht op een
buitendagvenstervergoeding. De financiële vergoeding bedraagt per
gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten
het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt
hierover afspraken met de leidinggevende.
- 2.
De medewerker die een functie bekleedt waaraan een functieschaal 11
of hoger verbonden is, heeft geen recht op een
buitendagvenstervergoeding.
Bereikbaarheids- en
beschikbaarheidsdiensten
Artikel 13
- 1.
De medewerker die is aangewezen voor het verrichten van bereikbaar-
en beschikbaarheidsdiensten kan recht hebben op een vergoeding zoals
op genomen in de Regeling salaris en vergoedingen medewerkers
gemeente Krimpenerwaard 2015.
- 2.
Als de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn
beschikbaarheidsdienst enwerkzaamheden verricht binnen het
dagvenster, dan bestaat voor de urenbinnen het dagvenster alleen
recht op compensatie in tijd. De medewerker maakt hierover afspraken
met zijn leidinggevende.
- 3.
Als de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn
beschikbaarheidsdienst enwerkzaamheden verricht buiten het
dagvenster, dan komt de medewerker voor de urenbuiten het dagvenster
in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding.
De bijzondere regeling
Bijzondere regeling
Artikel 14
- 1.
De bijzondere regeling is van toepassing op de in bijlage A
opgenomen functies,functie(groepen) of teams.
- 2.
De lijst wordt aangevuld met de namen van medewerkers die geen
overeenstemming bereiken over de werktijden met de leidinggevende
over de werktijden.
- 3.
De leidinggevende stelt voor de medewerkers uit het 1e en
2e lid eenzijdig de individuele werktijden vast conform
artikel 4:4 CAR-UWO.
- 4.
De medewerker die valt onder de bijzondere regeling kan conform de
bepalingen in deCAR-UWO aanspraak maken op de overwerkvergoeding,
toelage onregelmatige dienst of verschuivingstoelage.
Slotbepalingen
Onvoorziene omstandigheden
Artikel 15
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of bij twijfel omtrent de
toepassing van deze regeling beslist het college.
Intrekken oude regelingen
Artikel 16
Op de dag dat deze regeling in werking treedt, worden de volgende regelingen
ingetrokken:
- •
Regeling variabele werktijden gemeente Bergambacht 2011 vastgesteld
op 8 maart 2011;
- •
Werktijdenregeling gemeente Nederlek 2007 vastgesteld op 27 maart
2007;
- •
Regeling arbeidsduur en werktijden gemeente Ouderkerk 2006
vastgesteld op 20 december 2005;
- •
Werktijdenregeling gemeente Schoonhoven 2006 vastgesteld op 28
maart 2006;
- •
Werktijdenregeling gemeente Vlist 2005 vastgesteld op 5 april
2005;
- •
Regeling werktijden K5-gemeenten 2007 vastgesteld op 12 juni 2007.
Citeertitel en ingangsdatum
Artikel 17
Deze regeling wordt aangehaald als “Regeling werktijden gemeente
Krimpenerwaard 2015” en treedt in werking op de dag na publicatie en werkt
terug voor zover het de bedrijfstijden betreft terug tot en met 1 januari
2015.
Schoonhoven, 17 maart 2015
Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
de secretaris, mw. mr. M. Plantinga
de burgemeester, mr. T.P.J. Bruinsma
Bijlage A behorende bij de Regeling werktijden gemeente Krimpenerwaard
2015
De bijzondere werktijdenregeling geldt voor medewerkers die geen of heel geringe
zeggenschap hebben over hun werktijden; hun werktijden worden eenzijdig
vastgelegd.
De bijzondere werktijdenregeling geldt voor de volgende functiegroep(en) of
medewerkers:
Afdeling Beheer openbare ruimte
De volgende functiegroepen:
Afdeling Facilitaire Zaken
de volgende functiegroepen:
Afdeling Klantcontactcentrum
de volgende functiegroepen:
- o
medewerker frontoffice burgerzaken
- o
De bedrijfstijden voor serviceloketten zijn voor de kantoorlocaties als
volgt vastgesteld:
woonkern Stolwijk:
- o
Maandag 08.30 uur tot 17.00 uur
- o
Dinsdag 08.30 uur tot 20.00 uur
- o
Woensdag 08.30 uur tot 17.00 uur
- o
Donderdag 08.30 uur tot 20.00 uur
- o
Vrijdag 08.30 uur tot 17.00 uur
- o
Zaterdag 10.00 uur tot 12.00 uur
woonkern Ouderkerk
- o
Maandag 14.00 uur tot 20.00 uur
woonkern Lekkerkerk
- o
Dinsdag 14.00 uur tot 20.00 uur
woonkern Bergambacht
- o
Woensdag 14.00 uur tot 20.00 uur
woonkern Schoonhoven
- o
Donderdag 14.00 uur tot 20.00 uur
Afdeling Openbare Werken
de volgende functiegroepen:
- o
- o
beheerder sociaal cultureel centrum
- o
Veerdienst Schoonhoven B.V.
Gedetacheerde medewerkers bij de Veerdienst Schoonhoven B.V.