Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de vertrouwenscommissie |
Citeertitel | Verordening op de vertrouwensscommissie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en recht |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-04-2015 | Nieuwe regeling | 30-03-2015 | 653810 |
De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelezen het voorstel van het presidium;
Artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995
Het vaststellen van de verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt, op de raadscommissies die functioneringsgesprekken met de
burgemeester houden en op de raadscommissie die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt.
Artikel 2 Samenstelling commissie
De plaatsvervangend raadsvoorzitter en de voorzitter van de grootste fractie in degemeenteraad vervullen de functies van voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van decommissie. Indien de plaatsvervangend voorzitter tevens de voorzitter is van de grootstefractie in de raad, wordt een lid van de commissie aangewezen als plaatsvervangendvoorzitter van de commissie.
De commissie legt bij de herbenoemingsprocedure en bij functioneringsgesprekken in elkevergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet,geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens devergadering of het gesprek. De (fungerend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dathieraan wordt voldaan.
De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting(meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen9, vierde lid, 10, tweede lid, en 11 van deze verordening, geen inzage in, of informatieomtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprekwordt verstrekt.
De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7, 8, tweede lid, en 14 van dezeverordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijftgewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij debepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.
De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elkevergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van decommissie, indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, de adviseur en, indienhet gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.
De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid vanuitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmenover de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot devolgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ookin die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar deverschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit.
Artikel 8 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure
De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprekmet de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waaropde privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en hettijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekkenis gewaarborgd.
Artikel 9 Bijzondere bepalingen over functioneringsgesprekken
De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij informatie zalinwinnen over het functioneren van de burgemeester. De commissie en de burgemeesterstellen in onderling overleg de agenda voor het functioneringsgesprek vast. De commissieen de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid, voor zover vantoepassing, het verslag van het vorige functioneringsgesprek in te zien.
Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als hetfunctioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie toetst hetfunctioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke takenvan de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevenswordt getoetst aan het verslag van en de afspraken uit het vorige functioneringsgesprek.
1.De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van deaanbeveling tot benoeming of herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en decommissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijkeen vertrouwelijke verslag bevat tenminste:
En heeft in ieder geval de volgende bijlagen:
Artikel 12 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.
Artikel 13 Ontbinding van de commissie
De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop:
De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemings- enherbenoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 13 allearchiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim"worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door degemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.
De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemings- enherbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging eenverklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordtopgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel15, eerste lid, sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan deopenbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.